Intel släpper gratis kloningsmjukvara för SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper gratis kloningsmjukvara för SSD

Intel gör livet lättare för den som vill föra över befintligt operativsystem och data från en hårddisk till en av företagets SSD-enheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt

Permalänk
Medlem

oj mycket användbart... mycket mycket, me likey!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Inaktiv

Så det fungerar inte på en laptop med endast en hårddiskplats? Och säkert bara i Windows? Tack Intel, användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Så det fungerar inte på en laptop med endast en hårddiskplats? Och säkert bara i Windows? Tack Intel, användbart.

Precis vad jag kände med

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Så det fungerar inte på en laptop med endast en hårddiskplats? Och säkert bara i Windows? Tack Intel, användbart.

Skrivet av The Door:

Precis vad jag kände med

Liten tanke: Hur hade ni tänkt att det skulle fungera med bara 1 plats?

Windows vet jag inget om men får se liksom så klart att den större delen av marknaden får det först ^^

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Så det fungerar inte på en laptop med endast en hårddiskplats? Och säkert bara i Windows? Tack Intel, användbart.

bara och stoppa in hårddisken i datorn(stationär med fler platser för hårddiskar) och köra programmet? antar det borde fungera. dock lite mer jobb. (för man kan väll välja vilken disk man vill kopiera?)

Permalänk
Skrivet av anon84089:

Så det fungerar inte på en laptop med endast en hårddiskplats? Och säkert bara i Windows? Tack Intel, användbart.

Skrivet av The Door:

Precis vad jag kände med

SATA till usb adapter kostar inte mycket, och "alla" datorer har väl möjlighet till usb-boot ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Så det fungerar inte på en laptop med endast en hårddiskplats? Och säkert bara i Windows? Tack Intel, användbart.

Skaffa en USB-hårddisk att backupa till då? Hur skulle du kunna slippa det med hjälp av en mjukvara?

Det har inget med Windows att göra, man bootar en skiva, i alla fall på vanliga Acronis True Image.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Detta sitter nog bra när det är dags att byta ut min 160GB G2 till 300GB G3 =D

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Skitbra!
Lite frågor om någon lyckats ta reda på.

* Stödjer den flera partioner på HDDn?
* Manualen verkar peka på att det räcker att sparade datamängden på HDD understiger SSDn. Stämmer att partion(erna) inte behöver vara?
* Blir det rätt align, som alla alltid tjatar om ang kloning till SSD?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

äntligen!

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta var någon nyhet, programmet har ju funnits ett tag. Däremot undrar jag hur bra det fungerar när man flyttar sitt OS till en ny disk. Varje gång jag har flyttat Windows från HDD till SSD eller HDD till HDD så reagerar Windows med att man måste registrera Windows på nytt. Detta har ibland inneburit att man snällt måste ringa till Microsoft förklara att man har uppgraderat hårdvaran och be dom plocka bort aktiveringslåset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Vet inte om detta var någon nyhet, programmet har ju funnits ett tag. Däremot undrar jag hur bra det fungerar när man flyttar sitt OS till en ny disk. Varje gång jag har flyttat Windows från HDD till SSD eller HDD till HDD så reagerar Windows med att man måste registrera Windows på nytt. Detta har ibland inneburit att man snällt måste ringa till Microsoft förklara att man har uppgraderat hårdvaran och be dom plocka bort aktiveringslåset.

Det är väl det som är meningen med programmvaran? Att man skall undvika detta?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Det är väl det som är meningen med programmvaran? Att man skall undvika detta?

Tyvärr tror jag inte att detta verktyg klarar det. Så fort du startar Windows på en ny hårddisk så kommer Windows installera nya drivers till din disk och registrera det som ny hårdvara. Därefter börjar Windows gnälla. Så har det varit för mig med både Windows 7 Ultimate och Windows 2003 Server.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Tyvärr tror jag inte att detta verktyg klarar det. Så fort du startar Windows på en ny hårddisk så kommer Windows installera nya drivers till din disk och registrera det som ny hårdvara. Därefter börjar Windows gnälla. Så har det varit för mig med både Windows 7 Ultimate och Windows 2003 Server.

Är det kanske därför det står att man ska ha den nya disken installerad i systemet innan man "klonar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Är det kanske därför det står att man ska ha den nya disken installerad i systemet innan man "klonar"

Möjligt. Problemet är att det är lite bökigt när man kör på en latop. Att flytta 160GB via USB tar sin lilla tid.

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Möjligt. Problemet är att det är lite bökigt när man kör på en latop. Att flytta 160GB via USB tar sin lilla tid.

Den som väntar på nått gott.... blir

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag nyinstallationer av OS när man byter hårdvara som kan påverka OS.
I alla fall förr så ansåg jag att windows mådde bra av att få en nystart. Windows har/hade en tendens
till att "växa", kanske inte pgr av windows men en avinstallation tar inte bart 100% av ett program.
Blir alltid skit kvar och jag anser att datorn blir "slöare" med tiden.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Inaktiv

Är denna som WD:s Acronis True Image WD edition? Kan man tex: backupa SSD:n där Win ligger på till HDD:n och använda det ifall något skulle hända med SSD:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Personligen föredrar jag nyinstallationer av OS när man byter hårdvara som kan påverka OS.
I alla fall förr så ansåg jag att windows mådde bra av att få en nystart. Windows har/hade en tendens
till att "växa", kanske inte pgr av windows men en avinstallation tar inte bart 100% av ett program.
Blir alltid skit kvar och jag anser att datorn blir "slöare" med tiden.

Håller med dig fullständigt, man vill ha allting "som-det-ska-vara" visst det tar nån timme, men samtidigt kan man känna att man är Symbios med sin dator
Jag hade aldrig fått den känslan med kloning, hade bara gått o retat mig ! ! !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ligger datan kvar på den gamla HD´n eller flyttas den helt?

Går det att göra omvänt också- att migrera data från Intel SSD till annan HD?

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Personligen föredrar jag nyinstallationer av OS när man byter hårdvara som kan påverka OS.
I alla fall förr så ansåg jag att windows mådde bra av att få en nystart. Windows har/hade en tendens
till att "växa", kanske inte pgr av windows men en avinstallation tar inte bart 100% av ett program.
Blir alltid skit kvar och jag anser att datorn blir "slöare" med tiden.

Jag håller helt med dig, och formaterar själv en gång i kvartalet eftersom att så mycket skit samlas här och var på disken.

Permalänk
Medlem

Asså, WD och Maxtor har haft bundlad Acronis TI sedan flera år, funkar för HDD.
Bättre sent än aldrig, troligen funkar Intels bara om du har en Intel-SSD i ena änden sas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Vet inte om detta var någon nyhet, programmet har ju funnits ett tag. Däremot undrar jag hur bra det fungerar när man flyttar sitt OS till en ny disk. Varje gång jag har flyttat Windows från HDD till SSD eller HDD till HDD så reagerar Windows med att man måste registrera Windows på nytt. Detta har ibland inneburit att man snällt måste ringa till Microsoft förklara att man har uppgraderat hårdvaran och be dom plocka bort aktiveringslåset.

Jag har klonat ett antal systemdiskar med Windows 7, både hdd -> hdd och hdd -> ssd, och har inte behövt omaktivera en enda gång hittills.

"Tricket" jag använt är att se till så att nya disken får samma id ("Disk Signature") som den gamla. Windows 7 (egentligen Vista och nyare) håller koll på vad id:t var på den disk som det installerades på, och om det ändras blir det gnäll.

Har man inte program som fixar detta så går det att ordna manuellt, med en diskeditor. Id:t består av fyra bytes och finns på adress $01B8-$01BB. Anteckna vad som står där och skriv sedan in samma id på nya disken.

Kan inte svära på att det alltid fungerar, Windows 7 har ju fler mekanismer för att känna av hårdvaruändringar, men för mig har det fungerat smärtfritt.

On topic så är det riktigt trevligt med detta initiativ från Intel.

Om det skulle vara så att det inte klarar av att justera storleken på partitionerna vid kloning från hdd till ssd (jag har inte kollat), så kan jag tipsa om HDClone Basic som fixar detta utan problem, men den är inte gratis förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

För mig är det rutin att formatera varje gång man uppdaterar hårdvaran. Förutom kringutrusning då.
Har inte iprincip alla detta som rutin?

Permalänk
Medlem

Tror ni den går att fuska med så att man kan göra det till t.ex. en OCZ eller Kingston liksom ?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Personligen föredrar jag nyinstallationer av OS när man byter hårdvara som kan påverka OS.
I alla fall förr så ansåg jag att windows mådde bra av att få en nystart. Windows har/hade en tendens
till att "växa", kanske inte pgr av windows men en avinstallation tar inte bart 100% av ett program.
Blir alltid skit kvar och jag anser att datorn blir "slöare" med tiden.

Håller med

Dessutom nuförtiden så är ju inte en ny installation lika dryg som förut

För över allt som ska sparas på en USB hårddisk
Formatera
Installera
För över allt medans du tittar på TV

Förut skulle allt brännas ut på skivor, usch ;P

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har klonat ett antal systemdiskar med Windows 7, både hdd -> hdd och hdd -> ssd, och har inte behövt omaktivera en enda gång hittills.

"Tricket" jag använt är att se till så att nya disken får samma id ("Disk Signature") som den gamla. Windows 7 (egentligen Vista och nyare) håller koll på vad id:t var på den disk som det installerades på, och om det ändras blir det gnäll.

Har man inte program som fixar detta så går det att ordna manuellt, med en diskeditor. Id:t består av fyra bytes och finns på adress $01B8-$01BB. Anteckna vad som står där och skriv sedan in samma id på nya disken.

Kan inte svära på att det alltid fungerar, Windows 7 har ju fler mekanismer för att känna av hårdvaruändringar, men för mig har det fungerat smärtfritt.

On topic så är det riktigt trevligt med detta initiativ från Intel.

Om det skulle vara så att det inte klarar av att justera storleken på partitionerna vid kloning från hdd till ssd (jag har inte kollat), så kan jag tipsa om HDClone Basic som fixar detta utan problem, men den är inte gratis förstås.

Är det inte lättare att skaffa en laglig Windows licens och mata in nyckeln igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooDHooDs:

För mig är det rutin att formatera varje gång man uppdaterar hårdvaran. Förutom kringutrusning då.
Har inte iprincip alla detta som rutin?

Haha

Men vadå, är detta ett program som installeras i Windows eller är det mjukvara som man bootar från valfritt medium? Ifall det senare så antar jag att det är lite användbart iaf. Men dd lär ju fixa det ändå så.