Klara detta nätaggregatet av allt?

Permalänk

Klara detta nätaggregatet av allt?

Hej härliga sweclockers

Nu är det så att jag inte vet om mitt aggregat klara av min dator.
Har detta aggregat Thermaltakeusa»Power Supply»Toughpower Series»Toughpower Standard 750W PSU : Toughpower Standard 750W PSU W0117RU

Datorns Specs:
GTX 470 två stycken
8800 Ultra (PhysX)
Q6700 @ 3GHz
2x2GB PC6400
En SSD och en vanlig 7200rpm hårddisk
6 styck 120mm fläktar
Asus P5N32-E SLI

MVH Andersson

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Rent wattmässigt borde det gå bra.. Men, du behöver 6st PCI-e kontakter och det gäller att hålla rätt och fördela lasten på dom 4 12V linorna som är på 18A stycket.. Åsså behöver du Molex till PCI-e adapter då ditt agg nog bara har två st. PCI-e kontakter..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hade detta nätagg hemma innan, duktigt mycket kraft i detta, bara att köra på.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

ok, PCI-e adaptrar har jag i överflöde :P. Ska försöka att belasta dem rätt. Tack för svaren

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

GTX 470 SLI drar typ 750w om du benchar systemet sen lägg till 8800Ultra som slukar mer ström än ett GTX 460 men nu vet jag inte hur pass mycket det drar som PhysiX kort.

Permalänk

Jag mätte watten innan och efter. Innan 8800 ultran var ikopplat drog den runt 550w efter runt 670w. Körde Furmark och fluidmark.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk

Nu är det så att datorn låser sig ungefär två gånger per dag om man sitter och spelar en hel dag. Tror ni att det är nätaggregatet som gör detta?

Om någon undrar så kopplade jag så att de båda GTX 470 fick var sin 18A lina plus är är de två andra linerna splittade över de tre grafikkorten.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Corsair AX1200w borde räcka och bli över. köp ett sånt så slipper din rackare jobba på högvarv när du gejmar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_.Anderssons:

Jag mätte watten innan och efter. Innan 8800 ultran var ikopplat drog den runt 550w efter runt 670w. Körde Furmark och fluidmark.

Detta mätte du väl i väggen.. så då får vi räkna om vad det kan röra sig om på andra sidan; 670*0.82=> cirkus 550-560W uppskattat. Borde inte vara några problem tycker man ju..

När du säger datorn "låser" sig.. Är det så att datorn hänger och kickar ut en blå-skärm eller spelet hänger sig eller vaddå.. Lite mer info så kanske det hjälper att avgöra vad problemet är?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Detta mätte du väl i väggen.. så då får vi räkna om vad det kan röra sig om på andra sidan; 670*0.82=> cirkus 550-560W uppskattat. Borde inte vara några problem tycker man ju..

När du säger datorn "låser" sig.. Är det så att datorn hänger och kickar ut en blå-skärm eller spelet hänger sig eller vaddå.. Lite mer info så kanske det hjälper att avgöra vad problemet är?

Får ingen blåskärm. Allt låser sig, ljuded, musen allt. Kan bara tvinga starta om datorn genom att hålla inne startknappen.

Nu har jag gjort nya mättnigar körde furmark i längre tid än förra testet. Mätte GPU användningen med EVGA Precision.

Test1:
Alla tre grafikkort i kopplade, körde furmark.
Belastade de båda två GTX 470. Ingen belastning på 8800Ultran
Ena användes 98% och andra hoppar i mellan 67%-73%
Mättan visar cirka 725W hoppar rätt kraftigt mellan 680w till 750W. Max wattalet jag såg 768W

Test2:
Alla tre grafikkort i kopplade, körde furmark och fluidmark.
Belastade alla tre grafikkort.
Ena GTX 470 används 88% och den andra 55%. 8800Ultran används 50%
Mätaren visar cirka 735w hoppar lite mindre än innan. Hoppar mellan 710w till 750w

Test3:
Alla tre grafikkort i kopplade
Ingen av grafikkorten belastas.
Ett av GTX 470 belastas cirka 2%
Mätaren visar cirka 315w

Test4:
Alla tre grafikkort i kopplade, körde fluidmark.
8800ultran belastas och en GTX 470
8800ultran används till 50% och GTX 470 cirka 16%
Mätaren visar 395w hoppar i mellan 370w till 410w. Hoppar väldigt lite.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Om nätagget har problem leverera så borde du få "hängningar" i test 1 och 2 om du kör på dom ett tag.. Som jag förstod det så får du problem när du gejmar, ca 2ggr om dagen. Tror ju inte att dina spel lastar agget mer än du gör med test 1 och 2..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Mitt P5N-T deluxe moderkort uppförde sig på samma sätt. hur pass varmt går din nordbrygga? behöver inte vara psu.. för samma sak hände även med ett AX1200w aggregat för mig.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Mitt P5N-T deluxe moderkort uppförde sig på samma sätt. hur pass varmt går din nordbrygga? behöver inte vara psu.. för samma sak hände även med ett AX1200w aggregat för mig.

Det har du rätt i kan vara nordbryggan, ska kolla det snart. Sitter inte framför den datorn just nu.
För om ett till grafikkort sitter i datorn sprids det mer värme till själva moderkortet. Om man känner på själva chassit nära där grafikkorten sitter så är det skollll hett. Man kan nog steka ägg på den biten av plåt xD
Får ta och köpa ett par olika typer av kylflänsar och sätta dom på olika ställer på moderkortet.

Edit:
Pc Wizard och everst säger att moderkortet är cirka 40 grader. Liter inte riktigt det värdet. Nordbryggans kylflänns är skollhet. Brände fingret när jag kände på den xD

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffat ett lite större nätagg. 2st gtx470 och ett 8800 ultra är inte strömsnålt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Får prova först att kyla moderkortet bättre. Om det inte funkar får det bli en Corsair AX1200. Du lär jag aldrig behöva byta ut den, såg att man får 7 års garanti med en AX1200, de e fint.

Ala_95 dig har jag sett överallt på sweclockers. Din visnings bild är grymm

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_.Anderssons:

Får prova först att kyla moderkortet bättre. Om det inte funkar får det bli en Corsair AX1200. Du lär jag aldrig behöva byta ut den, såg att man får 7 års garanti med en AX1200, de e fint.

Ala_95 dig har jag sett överallt på sweclockers. Din visnings bild är grymm

Jupp.:) Håller med Ala_95's bild är grym.:D Liknar inget annat! Innovation när den är som bäst.:) Många har bilder på djur, bilar, brudar, datorer, datordelar ja det vanliga men Ala_95's bild tar priset i positiv bemärkelse.:) Respekt!:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Jupp.:) Håller med Ala_95's bild är grym.:D Liknar inget annat! Innovation när den är som bäst.:) Många har bilder på djur, bilar, brudar, datorer, datordelar ja det vanliga men Ala_95's bild tar priset i positiv bemärkelse.:) Respekt!:D

indeed

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Tackar tackar
Jag hade faktiskt planerat på att byta avatar, men jag kanske väntar med det ett litet tag då

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Tackar tackar
Jag hade faktiskt planerat på att byta avatar, men jag kanske väntar med det ett litet tag då

Om du byter känner vi inte igen dig

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_.Anderssons:

Om du byter känner vi inte igen dig

Tänkte ha med min gamla avatar i ett hörn av den nya i ett litet tag

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_.Anderssons:

Om du byter känner vi inte igen dig

Precis *hålla med* byt inte!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Lite offtopic här, men jag har precis samma problem, datorn rentav stannar, kan inte röra musen, ljudet repeteras och det enda som fungerar är en omstart. Det började för några dagar sen då jag skulle sätta mig och raida i WoW, men idag så har den hängt sig två gånger, varav en gång var när jag lyssnade på Spotify och en annan när jag kollade på film, dvs. inga direkt krävande grejer. Kan det vara nordbryggan som gett upphov till detta? Har ändå mixtrat runt med överklockningar av CPUn. Att klocka ner den har tyvärr inte tagit bort problemet.

Permalänk
Skrivet av Kaoskadosk:

Lite offtopic här, men jag har precis samma problem, datorn rentav stannar, kan inte röra musen, ljudet repeteras och det enda som fungerar är en omstart. Det började för några dagar sen då jag skulle sätta mig och raida i WoW, men idag så har den hängt sig två gånger, varav en gång var när jag lyssnade på Spotify och en annan när jag kollade på film, dvs. inga direkt krävande grejer. Kan det vara nordbryggan som gett upphov till detta? Har ändå mixtrat runt med överklockningar av CPUn. Att klocka ner den har tyvärr inte tagit bort problemet.

Lite samma här med. Ibland låser sig den när jag inte gör något krävande. Men mer oftare i spel.
Kanske är att moderkortet blir för varmt eller att något av ram-minnena håller på att ge sig.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Avstängd

Till alla er ovanför mig.. Har ni kört ett memtest? :X

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

Jag fortsätter här då dessa hängningar är precis vad jag också upplever. Jag sitter på ett Corsair TX650 o i burken finns följande: Q9550, 4st HDD, 5st Fläktar, Geforce 9500GT. Sedan har jag ett USB Midi-keyboard samt ett Firewire ljudkort som båda drivs med ström ifrån datorn. Vet inte om det är för mycket med prylar för ett 650w agg?

Nåja, jag har iaf precis samma typ av frysningar som tidigare användare. Jag behöver inte göra något speciellt. Oftast är det bara surf eller vanligt idlande som gör att det blir en frysning.

Permalänk
Medlem

Prova att köra Prime95 (eller valfritt CPU-torture) samtidigt som FurMark. Du kommer nog se lite högre belastning då.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stefanpson:

Jag fortsätter här då dessa hängningar är precis vad jag också upplever. Jag sitter på ett Corsair TX650 o i burken finns följande: Q9550, 4st HDD, 5st Fläktar, Geforce 9500GT. Sedan har jag ett USB Midi-keyboard samt ett Firewire ljudkort som båda drivs med ström ifrån datorn. Vet inte om det är för mycket med prylar för ett 650w agg?

Nåja, jag har iaf precis samma typ av frysningar som tidigare användare. Jag behöver inte göra något speciellt. Oftast är det bara surf eller vanligt idlande som gör att det blir en frysning.

Verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Det är lätt at slänga in lite extra kylning genom att tejpa upp en hyfsat kraftfull fläkt (temporärt såklart) med silvertejp som blåser rejält på området du misstänker blir för varmt, sen testar du om problemet kvarstår. Sen är det bara att åtgärda värmeproblemet på ett mer elegant sätt om det var orsaken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

Till alla er ovanför mig.. Har ni kört ett memtest? :X

För att citera detta, alla ni som har problem borde köra detta.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

För att citera detta, alla ni som har problem borde köra detta.

körde testet i 1h, hittade inga fel.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |