Permalänk

Den fläktlösa prestandadatorn

Jag sitter och drömmer lite om en helt fläktlös dator. Tyvärr tar det emot att offra prestanda för att få datorn helt fläktlös, jag vill inte köpa ett nytt, sämre grafikkort.

Därför undrar jag lite vad ni tror om en sån här setup:

Från min befintliga dator:
Mobo: Gigabyte P55A UD3
CPU: i5-750
Grafik: HD5850
Minne: 4GB Corsair DDR3 XMS
SSD: Intel X25 G2 80GB
HDD: WD 1,5 TB

Att köpa in:
Nätagg: Seasonic X-400 (fläktlöst såklart)
Seasonic X-400FL 400W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Chassi: HFX Classic

hfx.se - HFX classic - svart/silver

Processorkylare: BorgFX CPU Deluxe

hfx.se - BorgFX CPU deluxe

GPU-kylare: BorgFX VGA

hfx.se - BorgFX VGA

Vad tror ni? Kan jag kyla bort 270W med denna setup? (har mätt 270W från väggen, dock med en överklockning som jag kan strunta i när jag vill ha det tyst)

På HFX forum verkar de tveksamma, GPUn verkar lite för törstig. Men det står att heatpipes ska klara att leda 120W, tror ni GPUn genererar mer?

Andra tips och idéer välkomna!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

det är inte energimängden systemet konsumerar som är värme, utan den energi som "går till spillo i processen att räkna saker/använda systemet" som utgör en del av det systemet konsumerar. Så det är inte strömmen som dras i uttaget som ska ledas bort ;).

De kraftigare i7'orna har en TDP på 130w. Vet inte vad TDPn på 5850 samt i5-750 är men det är de siffrorna som du ska gå efter då TDP står för den "maximalt" utvecklade värmen. Se länk för mer info.

Thermal design power - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

det är inte energimängden systemet konsumerar som är värme, utan den energi som "går till spillo i processen att räkna saker/använda systemet" som utgör en del av det systemet konsumerar. Så det är inte strömmen som dras i uttaget som ska ledas bort ;).

De kraftigare i7'orna har en TDP på 130w. Vet inte vad TDPn på 5850 samt i5-750 är men det är de siffrorna som du ska gå efter då TDP står för den "maximalt" utvecklade värmen. Se länk för mer info.

Thermal design power - Wikipedia, the free encyclopedia

Vart menar du att de där 270W från väggen tar vägen om inte som värme?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vart menar du att de där 270W från väggen tar vägen om inte som värme?

värmen är energiförluster. Processorn flyttar runt ström/fördelar eller hur det nu går till. Om allting skulle bli värme så skulle processorn inte beräkna något då den inte arbetar efter hur ström blir värme utan hur ström och inte ström skapar 1 och 0. När cellerna i kroppen omvandlar socker till energi så går en del av energin till värme, vilket anses som en förlust. Skulle all energi gå till värme så skulle du bara bli varm för att till slut smälla till och bli ett popcorn.

Ett gtx480 drar vad är det ~300w? Skulle all den energin bli värme så skulle inte den fläkt som sitter på referensdesignen ha den minsta chans?

Känns ologiskt att all energi skulle bli värme, men sitter ändå och funderar kring det. Trots allt så ska man aldrig ta något för givet för annars kommer inte gamla teorier ifrågasättas, vilket man alltid ska göra. Låter det förbli osagt från min sida då jag inte sitter på någon källa till information kring detta, men personligen så säger mitt huvud att det av mig tidigare nämnda resonemang av naturliga skäl stämmer in bättre.

hm hittade detta silentpcreview.com | View topic - How much energy is converted into heat? . ingen kritisk fakta men är nånting.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Gör en ny post för att inte "edit" lägga till i min förra för mycket.
______

Har inte gett detta så mycket tanke förut, blir konfunderad över en sak dock. Om en processor matas i load med 100w, så sker energiförluster i form av värme när spänningar omvandlas mm och då resistansen i ledningarna/kretsarna är låga så kan de försummas. När processorn kör 1'or och 0'or, var tar de (alltså strömmen de utgör) vägen sen? Är det detta som bildar EM strålningen som datorn utsöndrar? Om det är fallet så ska ytterst lite ström finnas kvar för att inte strålningen ska vara för hög såvida det inte krävs mycket energi för att skapa EM strålning? En o annan sitter med ett Antec skeleton på skrivbordet, vore inte så kul ifall valet av chassi ska dra på ens livstid

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

det är inte energimängden systemet konsumerar som är värme, utan den energi som "går till spillo i processen att räkna saker/använda systemet" som utgör en del av det systemet konsumerar. Så det är inte strömmen som dras i uttaget som ska ledas bort ;).

De kraftigare i7'orna har en TDP på 130w. Vet inte vad TDPn på 5850 samt i5-750 är men det är de siffrorna som du ska gå efter då TDP står för den "maximalt" utvecklade värmen. Se länk för mer info.

Thermal design power - Wikipedia, the free encyclopedia

Möjligtvis har du en liten mängd energi som lämnar datorn i form av elektromagnetiskt strålning, men i princip all energi blir värme (mer än 99%).

Jag vet vad mina komponenter drar teoretiskt. 5850 har ett TDP på 158W och i5-750 på 95W. Men hur ofta/länge kommer man upp i sina 158W på grafikkortet?

Enligt HFX kan jag transportera 120W från grafikkortet. Men det gör ju inget om grafikkortet väldigt temporärt går över detta värdet så länge medelvärdet ligger under 120W.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

umm... what?

en dator är ju inte en induktiv last på det sättet. att det skulle komma så mycket EM-strålning från en dator har jag lite svårt att tro.

det som utvecklar värme är ju resistansen i alla transistorer som sitter i processorn. värmeutvecklingen är ju proportionerlig mot verkningsgraden, så 120W inmatad effekt betyder inte 120W värmeutveckling.

samtidigt utveckar ju inte din CPU max effekt hela tiden så du får titta lite på hur mycket hög/max belastning du kommer ha eller ha för ditt chassi/kylning. jag skulle tro att det funkar så länge du inte spelar konstant.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Rekordmedlem

100% av den tillförda energin i en dator blir till värme på något sätt, allt annat är orimligt, den lagrar ju inget kemiskt eller som massa eller dyl, utan ALLT övergår till värme. även om den strålar ut energi så kommer även det att omvandlas till värme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

nja, allt övergår inte till värme. det vore orimligt, men verkningsgraden är ju inte hög precis.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Möjligtvis har du en liten mängd energi som lämnar datorn i form av elektromagnetiskt strålning, men i princip all energi blir värme (mer än 99%).

Jag vet vad mina komponenter drar teoretiskt. 5850 har ett TDP på 158W och i5-750 på 95W. Men hur ofta/länge kommer man upp i sina 158W på grafikkortet?

Enligt HFX kan jag transportera 120W från grafikkortet. Men det gör ju inget om grafikkortet väldigt temporärt går över detta värdet så länge medelvärdet ligger under 120W.

Den där lådan har recenserats på ett par sidor och du kommer inte klara att kyla de komponenterna du valt passivt, det är riktigt strömsnåla komponenter som är måltavlan för lådan och det är precis vad den klarar av.
Ska du kyla dem passivt helt och hållet så behöver du undervolta kraftigt och ha riktigt stora kylflänsar på allt i en annars väldigt öppen låda. Finns galleri på SPCR med en som kyler en i7 passivt och det kommer bli rejält problem med damm och annat.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

umm... what?

värmeutvecklingen är ju proportionerlig mot verkningsgraden, så 120W inmatad effekt betyder inte 120W värmeutveckling.

Precis, pratar vi om så små energimängder av det som blir kvar av de 120w att de blir tex den EM-strålning datorn utsöndrar? För är det mer så undrar jag vart det tar vägen?

Om all tillförd energi till en processor omvandlas till värme så borde processorn bryta ner den tillförda mängden energin så mycket att det tillslut är 0, men vägen till 0 är oändlig då det finns oändligt med decimaler. Vad händer med den ström som processorn inte utnyttjar, är det kopplat så att överflödig ström omvandlas till värme eller går det via en jord-pin i sockeln tex?

Hur gör man så att processorn utnyttjar all energi(1)? Eller vad gör man/vad händer med den rest-energi som blir om en praktisk tillämpad metod för 1 idag inte finns?

Kanske ska ha en egen tråd för detta då det antagligen inte/inte är vad TS sökte i sin fråga?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Kanske ska ha en egen tråd för detta då det antagligen inte/inte är vad TS sökte i sin fråga?

Ja, det skulle uppskattas. Frågan är absolut inte ointressant, men diskussionen gör nog tyvärr är trådläsarna inte svarar på trådens ämne.

Skrivet av Typhonos:

Den där lådan har recenserats på ett par sidor och du kommer inte klara att kyla de komponenterna du valt passivt, det är riktigt strömsnåla komponenter som är måltavlan för lådan och det är precis vad den klarar av.
Ska du kyla dem passivt helt och hållet så behöver du undervolta kraftigt och ha riktigt stora kylflänsar på allt i en annars väldigt öppen låda. Finns galleri på SPCR med en som kyler en i7 passivt och det kommer bli rejält problem med damm och annat.

Tack för svaret. Det var lite som jag befarade. Svaret är helt enkelt att det HFX skriver på sin sida inte stämmer? (4 heatpipes can transport up to 120W to the heatsink)

Eller är det andra delar som är begränsningen? Överföringen till luft i chassits kylflänsar? Överföringen i själva kylaren?

EDIT: Finns det andra chassin/lösningar som gör att jag kan kyla dessa komponenter passivt? (ingen vattenkylning tack)

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Finns det andra chassin/lösningar som gör att jag kan kyla dessa komponenter passivt? (ingen vattenkylning tack)

Det avgörs av luftgenomströmmningen men är inte omöjligt.

Denna kylare skulle enligt Thermalright kunna kyla en i7'a passivt om jag inte minns fel.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12467-thermalright-lanserar-...

Kylare till grafikkortet är däremot lite svårare, vet inte om det finns någon kylare ämnad för just passiv körning av som nu ett 5850. Det bästa jag kommer på är Prolimatech's MK-13
http://www.sweclockers.com/recension/12137-kylare-for-radeon-...

Det du skulle kunna göra är att tex köra på dessa två kylare och på dem köra en tyst men ändå bra presterande fläkt på vardera kylare (Scythe GT tex) som du med speedfan/gpu program bestämmer vid vilken temp som fläktarna ska gå igång vid. Om cpu kommer till 85c och gpu till 90c så går fläktarna igång på lågt varv som eskalerar för varje grad det sedan ökar. Att lägga in BIOS varning och forcerad avstängning av datorn vid hög processor temp är något jag tycker alla ska köra med inkluderat detta system, kanske kan göras med mjukvara för grafikkortet också. Kör du fläktar som jag föreslår så sjunker risken för skadliga temperaturer men säg om det funkar att köra helt passivt så skulle jag inte lämna huset med burken på utan någon sådan säkerhetsåtgärd.

Edit: Hittade även denna http://www.sweclockers.com/nyhet/12703-thermalright-slapper-g...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Enligt termodynamikens första lag så kan energi varken skapas eller förintas. Det betyder att alla energi som tillförs datorn måste ta vägen någonstans. Datorn lagrar ju inte energi, så all energi som tillförs datorn kommer att sändas ut från datorn i form av värme, ljud, ljus eller annan elektromagnetisk strålning, där majoriteten av energin omvandlas till värme.

Att försöka kyla en dator med prestanda på den nivån det talas om passivt blir nog rätt så svårt, och framför allt dyrt. Om målet är att bygga en tyst dator så går det att bygga närmast ljudlösa datorer även med fläktar. Det gäller bara att man skaffar bra fläktar och ha stora kylare. Om du är intresserad av tysta datorer så är det SPCR du ska gå till, där finns allt och lite till att läsa om ämnet (de har medlemmar på forumet som irriterar sig på att elektroniken i deras möss låter ).

Permalänk

Jag har en tyst dator. Jag tror faktiskt jag hör ventilationen i huset mer än datorn när jag sitter vid skrivbordet (det är inte helt lätt att urskilja vad som är vad). Jag har (som ni kan se i signaturen) köpt externa kylare till både processor och grafikkort. Inte för att kunna överklocka så mycket som möjligt, utan för att kunna köra med så tysta fläktar som möjligt.

Jag har gått efter principen "Många fläktar på lågt varvtal låter mindre än få fläktar på högt varvtal (och flyttar lika mkt luft)". Jag har tex valt en processorkylare med stort avstånd mellan flänsarna för att det ska passa bättre med en lågvarvig fläkt.

Idag har jag 8 fläktar i datorn, 2 st 100 mm, 4 st 120 mm och 2 st 140 mm. Alla är justerade med en fläktkontroller till runt 500 RPM. Jag har försökt justera in dem individuellt för att de ska låta ungefär lika mkt (då det är lite olika fabrikat och storlek på fläktarna).

Det jag är intresserad av nu är alltså att ta nästa steg, en helt fläktlös dator.

Jag antar att jag får vänta tills jag ska köpa nytt grafikkort nästa gång, och hoppas att tillverkarna har tagit till sig att låg strömförbrukning är viktigt (AMD är på god väg!).

Fller idéer eller lösningar är välkomna!

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Agemman:

den där var helt SICK! jävlar vad ballt! men ack så dyrt... uch uch uch! hellre att datorn låter lite än att lägga dom pengarna

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Som jag skrev så går det möjligtvis att kyla passivt med väldigt stor budget och lite undervoltande.
Det första du behöver är ett mycket öppet chassi med både ventilations-öppningar i tak, botten och sidan. Sen behöver du HR02 och på alla övriga komponenter som moderkort och minnen behöver du också byta kylning då dessa behöver fungera helt utan manat luftflöde, du behöver byte kylare på nord, sydbryggan, minnen och VRM regulatorer. Thermalright har samtliga men det kostar en hel del att byta.

Grafikkortet kommer bli det absolut svåraste då jag är extremt osäker på om det går kyla helt passivt pga värmen, i sådana fall behöver du en Spitfire och den värsta grafikkorts VRM-kylaren som finns, antagligen behöver du undervolta och underklocka lite med.

Glöm inte att du behöver hänga upp den mekaniska disken elastiskt, antagligen även i en Quiet Drive dessutom för att få bort idle-surr.

Själv hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en dator men vill du det så är det möjligt i alla fall.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Som jag skrev så går det möjligtvis att kyla passivt med väldigt stor budget och lite undervoltande.
Det första du behöver är ett mycket öppet chassi med både ventilations-öppningar i tak, botten och sidan. Sen behöver du HR02 och på alla övriga komponenter som moderkort och minnen behöver du också byta kylning då dessa behöver fungera helt utan manat luftflöde, du behöver byte kylare på nord, sydbryggan, minnen och VRM regulatorer. Thermalright har samtliga men det kostar en hel del att byta.

Grafikkortet kommer bli det absolut svåraste då jag är extremt osäker på om det går kyla helt passivt pga värmen, i sådana fall behöver du en Spitfire och den värsta grafikkorts VRM-kylaren som finns, antagligen behöver du undervolta och underklocka lite med.

Glöm inte att du behöver hänga upp den mekaniska disken elastiskt, antagligen även i en Quiet Drive dessutom för att få bort idle-surr.

Själv hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en dator men vill du det så är det möjligt i alla fall.

Det är ingen folding@home 24/7 med 100% last som ska byggas?

Jag körde min Q9550 @ stock med en true black liggandes utan fäste eller pasta när jag felsökte på internet. Det enda som behöver speciell åtanke är grafikkortet, givetvis beroende på hur systemet ska användas men jag tolkar det som att det inte är dreamhackslånga pass med spelande utan att sova som gäller.

Fråga till TS. Är det själva idén med en fläktlös dator som lockar eller tanken på själva tystnaden? Om det sistnämnda så tycker jag mitt alternativ ger en bra balans för att kunna ha det tyst hemma och ändå kunna köra på när man vill. När man väl spelar och då belastar grafikkortet så kör du antingen med högtalare eller headset? Du lär inte höra datorn med några få fläktar enligt mitt förslag så länge du inte tuggar röj med furmark i bakgrunden för att motivera ditt val av grafikkort.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

värmen är energiförluster. Processorn flyttar runt ström/fördelar eller hur det nu går till. Om allting skulle bli värme så skulle processorn inte beräkna något då den inte arbetar efter hur ström blir värme utan hur ström och inte ström skapar 1 och 0.

Någon har inte gått ut ettan på gymnasiet.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

allt du stoppar in i energi tar vägen någonstans i datorn, så 270 w in = 270 watt ut, förutom den effekt du förlorar i bildsignaler till skärmen, samt ljudsignal till högtalaren

har funderat på det där med att bygga en helt passivt kyld dator jag med, det enda som snurrar i min nuvarande är hårddisken, och grafikkort (som ska bytas kylare på) samt processorn och nätagg som kickar igång vid belastning, (processorn idlar 2-3 grader över rumstemperatur)

mina tankar angående ett helt tyst chassi var följande
Värme stiger uppåt, massa som sätts i rörelse drar med och fortsätter rörelsen vidare, (expansionrör till tvåtaktare, intrikata avgassystem osv osv)

en teori jag övervägt
bygga allting i ett "högt" rör, litet moderkort, stora kylare osv, och sett till att det varit öppet i botten och slutat någonstans vid taket, den värme du utvecklar från datorn kommer automatiskt röra sig uppåt, och därigenom dra in kall luft nerifrån. ju varmare dator, desto större luftflöde.

den teorin ställer dock ett krav att man inte utsätter datorn för allt för mycket, att sen komplettera skiten med en 140mm fläkt i botten/toppen med tillhörande switch, eller under utsuget till ventilationen

min ologiska hjärna säger mig att det borde fungera (rätt gjort såklart)

problem: vad ska ligga nederst överst? sätta nätagget som ger värme till moderkort+processor underst, eller få processornvärmen till nätagget? och fungerar det verkligen i praktiken? kräver ett 80+ guld nätagg, och ordentliga heatpipes

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av penna_ha:

Någon har inte gått ut ettan på gymnasiet.

motivera gärna

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Fråga till TS. Är det själva idén med en fläktlös dator som lockar eller tanken på själva tystnaden? Om det sistnämnda så tycker jag mitt alternativ ger en bra balans för att kunna ha det tyst hemma och ändå kunna köra på när man vill. När man väl spelar och då belastar grafikkortet så kör du antingen med högtalare eller headset? Du lär inte höra datorn med några få fläktar enligt mitt förslag så länge du inte tuggar röj med furmark i bakgrunden för att motivera ditt val av grafikkort.

Jag tycker ju att jag redan har en dator enligt din idé! Den är tyst. Så man kan nog säga att det är idén med fläktlös dator som får det att växa i byxan. Min form av e-penis.

Skrivet av Bellerefon:

har funderat på det där med att bygga en helt passivt kyld dator jag med, det enda som snurrar i min nuvarande är hårddisken, och grafikkort (som ska bytas kylare på) samt processorn och nätagg som kickar igång vid belastning, (processorn idlar 2-3 grader över rumstemperatur)

mina tankar angående ett helt tyst chassi var följande
Värme stiger uppåt, massa som sätts i rörelse drar med och fortsätter rörelsen vidare, (expansionrör till tvåtaktare, intrikata avgassystem osv osv)

en teori jag övervägt
bygga allting i ett "högt" rör, litet moderkort, stora kylare osv, och sett till att det varit öppet i botten och slutat någonstans vid taket, den värme du utvecklar från datorn kommer automatiskt röra sig uppåt, och därigenom dra in kall luft nerifrån. ju varmare dator, desto större luftflöde.

den teorin ställer dock ett krav att man inte utsätter datorn för allt för mycket, att sen komplettera skiten med en 140mm fläkt i botten/toppen med tillhörande switch, eller under utsuget till ventilationen

min ologiska hjärna säger mig att det borde fungera (rätt gjort såklart)

problem: vad ska ligga nederst överst? sätta nätagget som ger värme till moderkort+processor underst, eller få processornvärmen till nätagget? och fungerar det verkligen i praktiken? kräver ett 80+ guld nätagg, och ordentliga heatpipes

Roligt med egna udda idéer! Jag kan väl inte titulera mig själv som de praktiska sysslornas mästare, snarare finns en viss tendens till tummen-mitt-i-handen ibland. Jag får känslan av att skapelsen kommer att bli ganska spatiellt krävande också, och håller det gärna så litet som möjligt.

Skrivet av Typhonos:

Som jag skrev så går det möjligtvis att kyla passivt med väldigt stor budget och lite undervoltande.
Det första du behöver är ett mycket öppet chassi med både ventilations-öppningar i tak, botten och sidan. Sen behöver du HR02 och på alla övriga komponenter som moderkort och minnen behöver du också byta kylning då dessa behöver fungera helt utan manat luftflöde, du behöver byte kylare på nord, sydbryggan, minnen och VRM regulatorer. Thermalright har samtliga men det kostar en hel del att byta.

Grafikkortet kommer bli det absolut svåraste då jag är extremt osäker på om det går kyla helt passivt pga värmen, i sådana fall behöver du en Spitfire och den värsta grafikkorts VRM-kylaren som finns, antagligen behöver du undervolta och underklocka lite med.

Glöm inte att du behöver hänga upp den mekaniska disken elastiskt, antagligen även i en Quiet Drive dessutom för att få bort idle-surr.

Själv hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en dator men vill du det så är det möjligt i alla fall.

Nej, jag tror inte det finns några serietillverkade passiva kylare som klarar ett HD5850. Det var därför jag gillade tanken med hela chassit som kylfläns.

Jag tror jag ska gå hem och laborera lite med den kylare jag har på idag, den är nog ganska nära så bra det blir. Testa vad som händer med temperaturen om man stänger av fläktarna en stund...

Skrivet av Antzo:

motivera gärna

Jag tror han syftade på att man lär sig termodynamikens första huvudsats, men det går man väl igenom redan på högstadiet?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Det är ingen folding@home 24/7 med 100% last som ska byggas?

Jag körde min Q9550 @ stock med en true black liggandes utan fäste eller pasta när jag felsökte på internet. Det enda som behöver speciell åtanke är grafikkortet, givetvis beroende på hur systemet ska användas men jag tolkar det som att det inte är dreamhackslånga pass med spelande utan att sova som gäller.

Fråga till TS. Är det själva idén med en fläktlös dator som lockar eller tanken på själva tystnaden? Om det sistnämnda så tycker jag mitt alternativ ger en bra balans för att kunna ha det tyst hemma och ändå kunna köra på när man vill. När man väl spelar och då belastar grafikkortet så kör du antingen med högtalare eller headset? Du lär inte höra datorn med några få fläktar enligt mitt förslag så länge du inte tuggar röj med furmark i bakgrunden för att motivera ditt val av grafikkort.

Har jag aldrig skrivit? Det är väsentlig skillnad på att ha en fläkt som utblås och ingen alls vilket ofta tvingar en till dramatiska åtgärder.

Som sagt hade jag föredragit en Thermalright Spitfire + VRM och en 500 RPM fläkt och en 500 RPM fläkt som utblås före helt passivt, dessa ger den lilla knuffen i temperaturer som behövs för att fixa biffen.
Helt passivt = en väldigt strömsnål dator.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

alla dessa ideer gav mig en

man kan ju koppla datorn till husets/lägenhetets fläktsystem?

en mindre dator som man hänger i taket med på koppling vi utblåset.. så var det fixat sen har nog många bara utsug på toan.. som i vårat fall:( och då är det inge bra ide!!

men skall bygga nytt så fundera på att sätt ett extra don där datorn skall vara..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Det är grafikkortet som är problemet. Processorn är busenkel, den klarar men med en Scythe Orochi utan fläkt (har kört en överklockad q6600 på det sättet). Bryggor klarar sig utan överklock om man inte kör med super budget eller väldigt tätt chassi. Jag misstänker att man måste köra en monsterkylare på grafikkortet med en 500 rpmare, alternativt byta ned sig ordentligt i prestanda. Om det inte finns någon peltier-lösning förstås, men finns inte med den kapaciteten vad jag vet.

Och det där med värmen, ja i princip all spänning man kör till en processor blir värme. Men glöm inte nätaggets verkningsgrad (~80%), all effekt omvandlas inte på processortadiet utan en del blir man av med redan innan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Roligt med egna udda idéer! Jag kan väl inte titulera mig själv som de praktiska sysslornas mästare, snarare finns en viss tendens till tummen-mitt-i-handen ibland. Jag får känslan av att skapelsen kommer att bli ganska spatiellt krävande också, och håller det gärna så litet som möjligt.

Egna idéer måste man ha du verkar ju vara bosatt i göteborg's trakten du med, hojta till om du behöver låna en sticksåg, eller fixa något annat trams med datorbygget, jag är mer än villig förutsatt att jag får mig en titt eller snarare lyssna på chassit senare
vet man vad som fungerar och inte fungerar för eget bygge senare

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

hmm, verkar nog bli mitt nästa seriösa projekt att bygga en egen variant av det där, tillgång till svetsutrustning för både aluminium och koppar har man ju redan, bara kostnaden att införskaffa heatpipe fästen likt de TS länkade i första inlägget kvar, maffigt värre, hade det inte kostat över/runt 10 tusen så hade det ju varit aktuellt

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Jag tror han syftade på att man lär sig termodynamikens första huvudsats, men det går man väl igenom redan på högstadiet?

Man kan lära sig ett språk utan att lära sig säga "hej" på det, vet inte om jag hade glömt det eller att tanken inte slog mig. Är mycket i skolan som går ut genom andra örat, just denna detalj är av de sakerna som jag trodde stannade kvar då de ligger i mitt intresse men ingen plan är helt vattentät.

Just nu känns det mest pinsamt att man går fysik b när man inte kom ihåg regeln man lärde sig i fysik (a¼)

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb