ASUS VG236H 120Hz Test och omdömme

Permalänk
Avstängd

ASUS VG236H 120Hz Test och omdömme

skärmen hemma

det blir ett litet test senare.
jag kommer direkt att jämföra med Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz som jag inte var nöjd med och skickade tillbaka
kommer även testa Input lagget mot en CRT

kommentarer senare

problem med reflexer :)?

halvsuddig bild på delarna som följer med

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

Bra iniativ!

Permalänk
Medlem

Härligt! Har funderat ganska länge på denna skärmen. Vore trevligt med en kommentar kring hur du upplever att skärmen är glossy också.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saeon:

Härligt! Har funderat ganska länge på denna skärmen. Vore trevligt med en kommentar kring hur du upplever att skärmen är glossy också.

skärmen ÄR blank !
skickade just upp en bild
pianolack på resten av grejorna så den ser ungefär likadan ut

problemet är väl inte att den är blank det är väl om det kommer att störa sen när man får igång den
det visar sig
Acern å andra sidan hade en helt matt skärm här är det tvärtom

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd

lite fler bilder

10 tums plattan

en skruv för att fästa bottenplattan är som behövs

sprint som låser fast höjdreglaget

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

inputlagg test
CRT vs Asus VG236H 60Hz
kollade flera gånger men det vart samma varje gång

zero
0
nada

då stämmer testerna då
mycket imponerande!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar för bilderna.
Tyvär har denna 1 dealbreaker för mig ;O Ye ja gillar inte asus heller pga deras lolsupport ;>
Men glossy är ett stort nono för mig ;/

Men kul med åsikter iaf ändå så bara kötta upp ;>

Jag förstår fortfarande inte hur andra får Lgs 120hz till "hög" ms medans enbart flatpanels får den till 0.

En fråga, körde du detta med acern?
Annars är det svårt att hitta något att jämföra med.

Permalänk

Kul att testet stämmer. Rätt nöjd att jag köpte Benq's variant då jag inte gillar utseendet på Asus-skärmen. Tycker foten får den att se väldigt billig ut :/

Permalänk
Medlem

Flatpanels mäter inte average vilket är det som har betydelse?

DV mäter såhär:
In this test

We put the screen in clone mode as well as our CRT reference (tube screen), a Mitsubishi DiamondTron, in clone mode and time them with an accuracy of 1/1000 of a second. We then photograph them in order to find ten consecutive time differences.
What should I look for?

We report the average over the ten delays, as well as the minimum and the maximum. An input lag of 16.7 ms is equivalent to one frame in a game, 33 ms is two frames and so on. The graph on the right represents the stability of this delay.

Detta är Input Lag testet för Lgs 120hz

Så om dom nu är likvärdiga Lgs 120hz och Asus som nu flatpanels skriver så borde deras average hamna på ungefär samma siffra?
Och därför således har dom inte en average på 0 utan bara snapshot.
Och är således inte direkt mycket bättre än Acers 120hz om man kollar den charten (1 hög spike dock)

Så jag väntar glatt på DVs input lag test för att få fram ett average på både Benqen och Asusen.

Och det är väll därför jag också har fått 0 ms i input lag på min Viewsonic VX2025 VA panel när jag kört detta förr på den + crt, sen har ju vx2025 säkert enorma spikes då och då som gör det dåligt.

Viktigaste är ju att average är lågt och inte spikar enormt hela tiden.

Edit
hehe, antar jag är blind DV har ju testat asus 120hz för länge sen.
Asus VG236H - DigitalVersus
Och det ser ju faktiskt bra ut i input lag även där, men 0 average är det ju inte vilket jag var 100% säker på är totalt omöjligt.

Fina 0or dock vilket vi gillar.

Efter detta kan jag iaf säga att Viewsonics 120hz är fortfarande den mest STABILA när det gäller input lag. Konstant låga värden, inga stora variationer utan lågt hela tiden.

Permalänk
Avstängd

bilden är riktigt grym!
nu har jag inte kommit åt sharpness
skulle behöva ställa ner den några snäpp

kontrasten är bra mycket bättre än Acern
nästan i klass med LED tvn
Färgerna har jag inte bråkat med nåt men dom är riktigt bra!
har CRTn sida vid sida och jämför.

postar en bild som jag brukar testa nya skärmar med.
lite missvisande kanske men kollar ni på bilden med en CRT så ser ni ungefär hur det ser ut

miss hawaiian tropic 1080i

testar vidare senare..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Men glossy är ett stort nono för mig ;/

inga problem med reflexer
tippar på att det är just den glassiga ytan som gör färgerna och kontrasen bättre än en matt TN skärm.
det är ju som du skulle kolla på en bil som är helt matt i lacken mot en polerad blank lack.
vilken ser bäst ut ;)?

klart skillnad mot Acern jag hade förut i vilketfall.
där var svart grått hur man än ställde in
här är svart riktigt svart
visste man inte bättre så skulle man kunna tro att det är en LED skärm

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

En fråga, körde du detta med acern?
Annars är det svårt att hitta något att jämföra med.

nix
det behövdes inte,den kände man att den var trött ändå
men ok jag borde ha gjort det men jag hade inte tillgång till inputlagg programmet då

Visa signatur

Permalänk

Fint !

Skulle gärna vilja se liten kommentar om hur skillnaden är mellan skärmarna i cs 1.6 om du brukar spela det

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tack Nivity! Så underbart att DV testat Asusen, ja, den är 4ms snabbare gällande inputlag vs Acern, den har fortfarande ett medel på 13ms i input lag, skönt att det är klarlagt, alltså inte 0ms. DV rekommenderar också Acern ifall man inte är ute efter funktionalitet, orkar inte hitta bättre formulering.

Hoppas de kommer ut med en recension på BenQn snart, förhoppningsvis så är den bättre än Asusen annars så är den ju ordentligt kass

Acer har mindre after images och 4ms mer i input lag. Viewsonic och Samsung är i klass med Asus gällande after images men har bättre input lag, eller hade viewsonicen 14ms i input lag?

Vilket som, den som är ute efter en riktigt bra spelskärm bör nog gå på BenQn, det är min gissning.

Bra initiativ till tråd, kul att se bilder. Undrar vad DV använder för mätmetod då de alltid har input lag i sina tester, skönt också då man får något att jämföra med istället för 5 olika skärmar med olika input lag som tomtar säger har 0 i input lag....

Nee, jag sitter kvar extremt nöjd med min Acer än sålänge, ska det vara så svårt att få ut en klockren killer!?

edit: Kollar man input lag testet på DV så verkar dock Asusen prestera fina nollor på mer än hälften av mätningarna, fan, de skulle gjort fler

0 eller 33ms i input lag. Vidhåller att felet rörande Acern troligen låg hos dig PG, synd att du inte testade den på samma sätt

Permalänk

Var kan jag hitta det där testet? Vill gärna prova att göra det på min Benq

Jättekul att du tog iniativ och testade skärmen och la upp så många bilder, riktigt kul att se!

Permalänk
Avstängd

ok då har man testat skärmen lite och kan ge ett första intryck
Asusen spöar Acern i allt och den spöar även CRTn
så den kan man med gott samvete skicka ut nu.

Otroligt nöjd med skärmen så långt!
Nvidia 3d vision vet jag inte om jag kommer att använda i spel
visst vart djupet bättre med 3D Vision men man tappar en hel del FPS och även lite färger och kontrast.
Troligen blir det enbart 3d Vision för BluRay 3D filmer genom PowerDVD10.
och med tanke på det kassa utbudet så är det frågan om det är värt det

till omdömmena:

Inputlagg: Acern hade enormt inputlagg det var därför jag skickade skiten som sagt
Asusen har efter inputlagg testet 0 i inputlagg och det stämmer verkligen när man kör igång spel
Den är precis lika snabb som CRTn.

Ljusstyrka: finns det i överflöd om man ställer in game mode
man blir nästan bländad på vissa ställen i spelen där det är HDR med i bilden.
hög ljusstyrka behövs även för 3dVision då glasögonen dämpar en hel del.

Svärta: här är det äkta LED TV svärta som gäller!
riktigt imponerad av den och jämförde direkt med LED tvn
svärtan går ej att jämföra med en vanlig LCD skärm som oftstat har grådassig mattsvart färg.
här är det bäcksvart blankt precis som på dom nya LED TV apparaterna.

En annan fördel är att man kan sänka ljuset och fortfarande behålla kontrasten om man kollar på film.
Då får man en riktigt djup svärta som även har detaljer i mörka scener.
Skärmen är riktigt grym för filmtittande!
borta är dom grå matta ytorna(som skulle föreställa svart) som såg ut som nån hade sprayat mattfärg på skärmen.

Kontrast: sänker man ljuset så ökar även kontrastvärdet enligt tester på den här skärmen
Mycket bättre kontrast än Acern som inte kunde få till bäcksvarta ytor.

Färger: DAMN!
dom spöar CRTn och även Acern med råge
det bästa jag har sett på någon skärm hitills
otroligt fina och rena färger!

120Hz: att spela i 120Hz med 120FPS är nåt alla borde se
grafiken rinner verkligen som rinnande vatten!

Det återstår fortfarande lite pillande med inställningarna men än så länge så är jag super nöjd
en CRT dödare har anlänt
dags att skicka CRTn genom balkongen med andra ord

ska låna en bättre kamera innan CRTn åker och testa inputlagget igen för att vara på säkra sidan.

så vad säger man!?
KÖP!
har ni kört CRT innan så kommer ni inte att bli besvikna med den här skärmen.

Pioneer HD Demo på ASUS VG236H 120Hz

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite väl överdrivet här.
En TN kan inte ens komma nära bra färger som en IPS har.
LED bidrar inte alltid till bättre färger, det är helt åt skogen fel.
LED gör inte automatiskt att svärtan blir extremt bra (faktum är att plasma spöar skiten ur alla led som finns på den punkten också)
Acern har inte extremt inputlag om man kollar alla tester som finns, och även åsikter, faktum är att den inte har mycket högre än Asusen i average även om asusen har lite fler 0or än acern.

"svärtan går ej att jämföra med en vanlig LCD skärm som oftstat har grådassig mattsvart färg."
Skitsnack, men beror ju vad du menar med vanlig LCD.
Dom flesta IPS och speciellt VA skärmar jag testat har bra svärta, om du tar en dålig TN så ja då kan de ha dålig svärta.

Färger: DAMN!
Det är fortfarande en TN, så nej.

Bra att du gillar den men det är extremt överdrivet allting.

Det låter som du har en CRT med MVA/Trini/Diamond svärta, IPS glossy panel osv.
Det är alltid trevligt med inputs men jag litar mer på DV och andra recensenter.

Föresten:
Gallery - ASUS VG236H Viewing Angles Gallery - 27 Photos - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Färgerna är rätt bra för en TN, ja.
Men kolla här:
ASUS VG236H 23-inch 3D Display Review: 120Hz is the Future - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem

Alltså PG, sluta överdriva så mycket, räcker ju att läsa Digitalversus recension av skärmen för att förstå att dina kommentarer ska tas med 25 nävar salt. Du har fortfarande inte gått igenom alla möjliga felfaktorer för acern så du kan säga att det var input lag pga skärmen som gjorde att du uppfattade det som du gjorde. Så snälla, använd hjärnan lite och sluta skriv det.

Det skiljer fortfarande 4ms i medelinput lag, och för dig är det som natt och dag, du börjar inte ana ugglor i din egen mosse?

Aja, sålänge DV har gjort en recension och alla läser den så ska det nog gå bra, hoppas de får in BenQn snart bara!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

Lite väl överdrivet här.
En TN kan inte ens komma nära bra färger som en IPS har.

jag har hållit på med HDTV apparater sen 2004
jag vet vad jag säger och jag vet även vilka krav jag har
kraven är skyhöga!

färgerna på Asusen spöar samtliga IPS skärmar.
nuff said

det är nog du så får vakna upp lite och komma ut ur grottan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

kraven är skyhöga!

nuff said

ROFL.
Kolla ASUS VG236H 23-inch 3D Display Review: 120Hz is the Future - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Kolla hur man mäter färger din tomte, du snackar så mycket skit.
Men jag antar att dina random åsikter på hur du ser en bild betyder mer än äkta mätningar av färger, suck vissa folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Alltså PG, sluta överdriva så mycket, räcker ju att läsa Digitalversus recension av skärmen för att förstå att dina kommentarer ska tas med 25 nävar salt.

dom blåbären tar jag med en nypa salt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

kraven är skyhöga!

nuff said

Hahahahahahahahahaha, fy fan vilket dåligt troll du är, ingen kan vara så korkad med mening. Du har lyckats, jag skrattar iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivity:

snackar skit?
haha
stick tillbaka till sandlådan nu

jag skiter totalt i hur fan man mäter färger
det är resultatet man ska kolla på inte några jävla tester.

se så din mamma ropar nu

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Hahahahahahahahahaha, fy fan vilket dåligt troll du är, ingen kan vara så korkad med mening. Du har lyckats, jag skrattar iaf

fan är det bara fjortisar på det här stället :)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

snackar skit?
haha
stick tillbaka till sandlådan nu

jag skiter totalt i hur fan man mäter färger
det är resultatet man ska kolla på inte några jävla tester.

se så din mamma ropar nu

Ja tydligen skiter du i faktiska resultat, dom mäter färgerna KORREKT, inte enligt dina ögon.
Det är snarare du som är ett litet småbarn som inte förstår ett dyft.

Du har ju absolut 0 koll på vad du snackar om.
Men visst, alla tester som finns betyder inget, det är dina ord om hur du tycker det ser ut som betyder allt.
Herregud.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

BenQ och ATI fanboy?
vad har du för prylar din pellejöns?
jag ser ingen dator spec
sitter du med Nintendo 16 bitars på en 14 tums skärm fortfarande ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

BenQ och ATI fanboy?

Vad detta har med något att göra förstår jag inte.
Men, burn? ;O

Aja, det är bevisat att du inte vet vad du snackar om.
Du säger att LED är typ bäst.
Du säger att färg mätningar på skärmar är FEL, och att dina åsikter betyder bra mycket mer än faktiska mätningar om hur det är i verkligheten (så sjukt komiskt)

Det är bara rent skitsnack rätt igenom och extremt löjligt överdrivet.

Men tro du att du har rätt och alla tester och grafiker på jorden har fel, att din lilla TN har bäst färger av alla skärmar som finns (IQ?)

Nu orkar jag inte ödsla mer energi på ett litet småbarn som inte förstår ett dyft.

Permalänk
Avstängd

Ska ni köra med denna stil! ta det via PM...

sabba inte alla trådar med jag vet bättre än du skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

BenQ och ATI fanboy?
jag ser ingen dator spec
sitter du med Nintendo 16 bitars på en 14 tums skärm fortfarande ?

Jag är en fanboy av korrekt fakta och pris/prestanda.

Min ena skärm är en LG L245WP-BN rev2 och den andra är Acers 120hzare.

Kör varken Ati eller BenQ.

Min LG piskar din skärm gällande färger och kvalité, min Acer har mindre after images och är enligt DV den bättre spelskärmen om man inte prioriterar något annat, som jag tolkar det. Alltså ingen 14tummare här.

Du började tråden bra, avsluta den lika bra

Skrivet av biffen_OC:

Ska ni köra med denna stil! ta det via PM...

sabba inte alla trådar med jag vet bättre än du skiten!

Lycka till med att säga det till TS.

Permalänk
Avstängd

lite fler skryt bilder
G.I JOE Rise of the Cobra Blu Ray 1080p

Inställningar vid film
Mode: Standard
Contrast: 90
Brightness: 25
Color Temp: Warm

som synes så är dom svarta ramarna köl svarta
precis som det ska vara
inget grått blaskskit här inte

Visa signatur