Specifikationer för Intel X25-M G3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Wait what?
En 3.5" hårddisk genererar som mest ungefär 10W. Ett par watt när den inte arbetar. En standrard 2,5" mekanisk disk drar ett par watt. Det är ingen som helst skillnad på värme från en SSD och värme från en HDD då båda är värme. En enkel energibalans säger att din SSD borde få ungefär samma temperatur som din HDD under samma förutsättningar. Mina hårddiskar är för övrigt typ 25 grader och jag har USB-minnen och minneskort som blir bra mycket varmare än det. Vad är det för förvirrat trams om att flashminnen inte blir varma och vad menar du med tvärt om? Är de termoelektriska element som genererar elektricitet av värme eller vad?
Det går inte att komma undan termodynamiken hur mycket du än vill det. Stoppar du in el i något kommer det genererar värme. I fallet kislekretsar så får du ut all el som värme. Det gäller så väl flash som RAM och CPUer.

Sen är ju värmeutvecklingen från en hårddisk det minsta problemet i en dator då det rör sig om lite värme och vid en låg temperatur. Till och med en Intel Atom lär generera mer värme totalt än en G3 och det vid en betydligt högre temperatur.

För övrigt behöver du inte bry dig om hårddiskarnas temperatur innan de börjar gå över 50 grader. Ännu högre för SSD så jag förstår verkligen inte vad du snackar om.

Tja, jag snackar av erfarenhet. Jag har varit med om mekaniska diskar som blivit stekheta. Runt sådär 70-80 grader. Till och med att en disk blev så varm att den gick sönder.
Jag skulle i så fall vilja veta hur det kommer sig att två helt olika produkter skulle bli lika varma, bara för att man leder in el i dem.

I vilket fall så finns det flera andra nackdelar med mekaniska diskar som inte SSD lider av.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

Snacka om moget svar.

Har hört att man bara kan skriva ett visst antal gånger till SSD, men håller de lika länge som en vanlig HDD eller är det begränsat? Om man har igång datorn 24/7 hela tiden, lirar lite då och då, sitter på msn, spotify, surfar, ja.. Som en vanlig människa.. Hur länge håller den?

Jag trodde du var ironisk

Finns väl inget generellt svar, jag använder min dator till surf/mail och köpte den mars och startar den kanske 10 gånger per dag. det enda man ska tänka på är att inte defragmentera en SSD.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hajdeff:

Tja, jag snackar av erfarenhet. Jag har varit med om mekaniska diskar som blivit stekheta. Runt sådär 70-80 grader. Till och med att en disk blev så varm att den gick sönder.
Jag skulle i så fall vilja veta hur det kommer sig att två helt olika produkter skulle bli lika varma, bara för att man leder in el i dem.

I vilket fall så finns det flera andra nackdelar med mekaniska diskar som inte SSD lider av.

Så du har haft sönder en disk och därför är alla diskar glödheta? Hur lyckades du få en disk att bli 80 grader varm?

Som jag skrev, effekten är specad, resten är en energibalans. Läs lite termodynamik så blir allt uppenbart.

Klart det finns fördelar och nackdelar med båda lösningarna. Jag påpekade bara att du hade fått fysiken om bakfoten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Tja, jag snackar av erfarenhet. Jag har varit med om mekaniska diskar som blivit stekheta. Runt sådär 70-80 grader. Till och med att en disk blev så varm att den gick sönder.
Jag skulle i så fall vilja veta hur det kommer sig att två helt olika produkter skulle bli lika varma, bara för att man leder in el i dem.

I vilket fall så finns det flera andra nackdelar med mekaniska diskar som inte SSD lider av.

Så sant så sant! En av mina hårddiskar blev till och med knottrig av all värme!!! Var ett dåligt chassi där frontfläkten inte täckte hela hårddisken.

@Zotamedu: Bara för att du har femtioelva fläktar och öppet chassi finns det dom som inte kan lika mycket om datorer och har färre fläktar och dåligare chassin. Alla är inte proffs...

Skrivet av Franz:

Det där med strömförbrukningen är inte riktigt lika enkelt som det låter. Om det går mycket snabbare att utföra operationerna tillbringas mindre tid i det skede som drar mest ström.
G2:an drar alltså 3 W i aktivt läge och 0,06 W i idle. Det innebär alltså att varje sekund som läggs på läs/skriv motsvarar 50 sekunders idle-förbrukning.

G3:an drar alltså 6,0/0,075 W. Om vi tittar på ett fall med 1 sekunds slumpmässiga skrivningar var 50:e sekund skulle alltså G2:an dra 1s*3W + 49s*0,06W = 5,94J. G3:ans prestanda vid slumpmässig skrivning är 4,65 gånger så snabb som för G2:an. Det betyder alltså att ovanstående arbete skulle utföras på 0,215s vilket då ger följande energiåtgång: 0,215s*6W + 49,785s * 0,075W = 5,02J

Ovanstående är säkert ett väldigt teoretiskt exempel men poängen är alltså att det inte riktigt är så enkelt som man tror...

Ni som klagar på strömförbruknigen kan ta en titt vad som skrevs i tråden tidigare..

Permalänk
Entusiast

Jag har två igendammade och långsamma flätar som just nu går på 5 V. Jag är på inget sätt ett proffs på datorer och har aldrig hävdat något sådant men jag har tydligen läst mer termodynamik än gemene SweCare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så du silar mygg och sväljer kameler...

Givetvis är det så att om den slutna implementationen innehåller säkerhetshål eller är medvetet bantad för att sänka overhead eller energiförbrukning, så blir det kamel av det hela. Om företaget sedan skulle vara mindre pålitligt för att det är amerikanskt, det hör till konspirationsrymderna.

Sannolikheten för en implementationskamel ser jag dock som försvinnande låg i detta fall, varpå AES-128 istället kameliseras.

Skrivet av mfm:

Det är förstås en 32 bytes = 256 bitars nyckel, självklart ska inga ramsor skickas direkt till hårddisken.

Nu är jag tyvärr inte särskilt insatt i lågnivåkommunikation med lagringsenheter, men nog vore det väl ändå att föredra att skicka lösenordet eller ramsan direkt till enheten? Att skicka en nyckel istället är ju inte på något sätt säkrare; nyckelderiveringen måste då ske utanför enheten, varpå man förlorar en del av poängen med att ha kryptering integrerat i enhetens hårdvara, och ökar komplexiteten för BIOS-mekanismen (?) som sköter den initiala handskakningen.

Nu vet jag inte hur ATA-specen ser ut, alls, men om det inte går att skicka mer än 32 bytes data per kommando så borde det väl vara tämligen naturligt att dela upp datat i sekventiella portioner?

Bör tilläggas att min definition av "pass phrase" var felaktig, det jag menar är att jag har riktigt långa och slumpmässiga lösenord, som inte kan knäckas medelst dictionaryattack. Således fortfarande ett lösenord, inte en ramsa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag kom just att tänka på följande xkcd serie:

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Weeblie:

Jag kom just att tänka på följande xkcd serie:

http://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Jag har även tänkt på den här:

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Jag kom just att tänka på följande xkcd serie:

http://imgs.xkcd.com/comics/security.png

Jepp, den är klart kul, och xkcd är en guldserie.

Poängen är korrekt, under följande förutsättningar:

1. Förövaren måste veta vem offret är.
2. Förövaren måste veta var eller hur offret kan nås (fysiskt eller via hot eller utpressning).
3. Förövaren måste vara psykopat eller härdat kriminell (men sådana går förstås att hyra, förutsatt att man saknar samvete då).
4. Förövaren måste kunna avgöra om den information offret lämnar ut verkligen är den korrekta (se: plausible deniability).

Men den sista har ingen effekt när det gäller lagringsenheter med FDE förstås (så vitt jag vet).

Eftersom jag är en principfast dåre så grävde jag fram ATA-specen och kolla upp existerande hårdvaru-FDE-lösningar, och det verkar som de flesta eller alla använder ATA Security-kommandona för lösenordsverifieringen, varpå det stämmer att 32 tecken är max (irriterande nog, eftersom dessa kommandon kan överföra totalt 512 bytes, men resten är reserverat för eventuella framtida ändringar av specifikationen).

Jag hade iaf rätt om att lösenordet, och inte någon nyckel, skickas direkt till enheten.

Intels hårdvaru-FDE med AES-128 och max 32 teckens lösenord i G3:an är fullt tillräckligt för gemene man. Men jag är som sagt en principfast dåre, så AES-256 och mycket längre lösenord vill jag ha.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Orka med besserwisser-folk och svar. Ang mina diskar så skrev jag till dem kontinuerligt i några timmar. Då blev de varma. End of story.
I vilket fall så borde SSD inte bli lika varma om de dels har lägre effekt och dels går på mindre ström.
Det är ju anledning till att SSD funkar bättre till bärbara.

Bottom line är i vilket fall som helst att jag inte är alldeles upp över öronen impad av Intels G3.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Även den klockren, jepp!

Fast man tillhör givetvis skaran individer som har olika lösenord överallt, och undviker Googles och alla andras "Free! No strings attached, we do no evil, ever, promise!"-tjänster så långt det är möjligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En 3.5" hårddisk genererar som mest ungefär 10W. Ett par watt när den inte arbetar. En standrard 2,5" mekanisk disk drar ett par watt. Det är ingen som helst skillnad på värme från en SSD och värme från en HDD då båda är värme.

När det gäller 2,5" mekanisk kontra 2,5" ssd så borde de nog bli ungefär lika varma, jepp, även om den mekaniska borde vara aningen varmare i idle eftersom motorn troligtvis drar mer än ssd:n (som verkar idla på 0,075 W när det gäller just G3).

Skrivet av Zotamedu:

För övrigt behöver [avsedd person] inte bry dig om hårddiskarnas temperatur innan de börjar gå över 50 grader.

Tillverkarna brukar rekommendera max 40 grader kontinuerligt, för att hålla den MTBF som de utlovar, men å andra sidan brukar man ju sällan ha en disk alltför många år, så 50 grader är nog som sagt ingen direkt fara.

Jag minns för övrigt min gamla 3,5" PATA-disk i min första PC förra årtusendet, som jag hade i en nära nog lufttät 5,25"-docka. Den blev otäckt het, uppskattningsvis 60-70 grader, men av förklarliga orsaker då givetvis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hajdeff:

Orka med besserwisser-folk och svar. Ang mina diskar så skrev jag till dem kontinuerligt i några timmar. Då blev de varma. End of story.
I vilket fall så borde SSD inte bli lika varma om de dels har lägre effekt och dels går på mindre ström.
Det är ju anledning till att SSD funkar bättre till bärbara.

Bottom line är i vilket fall som helst att jag inte är alldeles upp över öronen impad av Intels G3.

Lägre effekt och mindre ström är samma sak och det är inte alls säkert att en SSD ger dig längre batteritid på en laptop då den drar ström på ett annat sätt. Det beror helt på hur den används.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

När det gäller 2,5" mekanisk kontra 2,5" ssd så borde de nog bli ungefär lika varma, jepp, även om den mekaniska borde vara aningen varmare i idle eftersom motorn troligtvis drar mer än ssd:n (som verkar idla på 0,075 W när det gäller just G3).

Tillverkarna brukar rekommendera max 40 grader kontinuerligt, för att hålla den MTBF som de utlovar, men å andra sidan brukar man ju sällan ha en disk alltför många år, så 50 grader är nog som sagt ingen direkt fara.

Jag minns för övrigt min gamla 3,5" PATA-disk i min första PC förra årtusendet, som jag hade i en nära nog lufttät 5,25"-docka. Den blev otäckt het, uppskattningsvis 60-70 grader, men av förklarliga orsaker då givetvis.

Jag tänkte mest på Googles stora undersökning av diskar som inte kunde hitta någon trend mellan fallerade diskar och temperatur innan 50 grader någonstans. Innan dess fanns ingen statistiskt säkerställd koppling och det här var väl många tusentals diskar så den borde vara rätt pålitlig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har en mer detaljerad teori om HDDs värmeproblem... en makanisk hdd som arbetat åt helvete för mycket, börjar bli gammal samt är dålig kyld drar nog mer watt än speccat... ju varmare dom blir desto mer friktion blir det i kullagren då dom är mekaniska, blir lite utav en ond cirkel. samt att jag får känslan av att kylningsförmågan rent allmänt är sämre i en HDD än SSD då det är främst vissa små delar i HDDn som blir varma, till skillnad från SSD där värmen bör fördelas mellan alla chip. Har själv pajat 3 HDDs genom tiderna och det pga värmen...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Ang. värmen så handlar det ju bara om kylning. Drar du en handduk runt disken så är det klart som fan att den överhettar. Du även kan få dessa SSDs ordentligt varma om du så önskar. Lite lätt luftflöde runt disken så har du inget problem. Utan något direkt luftflöde runt disken, och särskilt om du har flertalet diskar i samma 3.5" rack, så bränner du dig om du tar på dem.

Skrivet av backfeed:

Intels hårdvaru-FDE med AES-128 och max 32 teckens lösenord i G3:an är fullt tillräckligt för gemene man. Men jag är som sagt en principfast dåre, så AES-256 och mycket längre lösenord vill jag ha.

Varför tror du att AES-256 är bättre än AES-128?

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Varför tror du att AES-256 är bättre än AES-128?

Har du någon finurlig poäng som undgår mig totalt, eller har du fått saker och ting om bakfoten?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag tänkte mest på Googles stora undersökning av diskar som inte kunde hitta någon trend mellan fallerade diskar och temperatur innan 50 grader någonstans. Innan dess fanns ingen statistiskt säkerställd koppling och det här var väl många tusentals diskar så den borde vara rätt pålitlig.

Jo, max 40 grader är väl mest en friskrivning från tillverkarnas sida, förmodligen för att sannolikheten för ett fel stiger exponentiellt med temperaturen, men det är en ren gissning från min sida.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har du någon finurlig poäng som undgår mig totalt, eller har du fått saker och ting om bakfoten?

Schneier on Security: Another New AES Attack

Permalänk
Medlem

Schneier är det lite Aftonbladetvarning på, "NY DÖDSATTACKCHOCK PÅ AES-256, KRYPTOVÄRLDEN RASAR!". Han kommer med sådana inlägg ganska ofta.

"The attack only breaks 11 rounds of AES-256. Full AES-256 has 14 rounds."

Och AES-128 har 10 som standard.

Jag fortsätter att föredra AES-256, med 128 som acceptabel fallback när 256 ej är möjligt (som i G3).

Edit: Med tanke på att att Schneier förlorade mot Rijndael i AES-tävlingen, så är det kanske inte underligt att han är lite extra anti mot AES-vinnaren. Även om han är saklig och absolut ingen lögnare, så är han allt lite färgad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"The attack only breaks 11 rounds of AES-256. Full AES-256 has 14 rounds."

Och AES-128 har 10 som standard.

Utan att sätta min in på huruvida Schneier's kritik är befogad så var hans poäng att AES-256 [i]kräver/[i] fler rundor än AES-128 för att man ska kunna nå samma styrka. Längre nycklar och större block betyder att mixningen blir sämre om antalet rundor inte ändras (eller inte ändras tillräckligt mycket).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Utan att sätta min in på huruvida Schneier's kritik är befogad så var hans poäng att AES-256 [i]kräver/[i] fler rundor än AES-128 för att man ska kunna nå samma styrka. Längre nycklar och större block betyder att mixningen blir sämre om antalet rundor inte ändras (eller inte ändras tillräckligt mycket).

Jo, men det är ju ingen nyhet, AES-128 har ju rekommendationen 10 rundor, AES-256 14 rundor.

Så visst, implementationer som kör färre än 14 rundor AES-256 är inte bra, och eftersom implementationen inte alltid är öppen så finns det förstås anledning att vara lite försiktig.

Det kan förstås även vara att en implementation av AES-128 kör färre rundor än brukligt också, så... tja.

Säg så här: om man vet att en viss implementation av AES-256 kör tillräckligt många rundor, så är den snäppet säkrare än en default AES-128.

Nåväl, jag borde inte ha varit så aggressiv i mitt första inlägg angående detta. Lärdom tagen. Tanken var inte att dra igång en lång diskussion - det var bara ett personligt uttryck av besvikelse över att G3 inte har AES-256.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Mac-stöd för AES-128 krypteringen?

Mac-stöd för AES-128 krypteringen?

Någon som vet hur det ser ut med den saken? Vi köpte till jobbet diskar från Seagate Momentus 7200 FDE.2 för hårddiskkryptering. Jag har dessvärre inte läst på huruvida det är en bra implementation eller inte, MEEEN det funkade inte för Mac pga av BIOS (eller snarare avsaknaden av BIOS och EFI i stället).

Någon som har någon info eller lyckas googla upp något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rud:

Mac-stöd för AES-128 krypteringen?

Någon som vet hur det ser ut med den saken? Vi köpte till jobbet diskar från Seagate Momentus 7200 FDE.2 för hårddiskkryptering. Jag har dessvärre inte läst på huruvida det är en bra implementation eller inte, MEEEN det funkade inte för Mac pga av BIOS (eller snarare avsaknaden av BIOS och EFI i stället).

Någon som har någon info eller lyckas googla upp något?

Enligt detta ser det inte så bra ut:

http://seagate.custkb.com/seagate/crm/selfservice/search.jsp?...

Men jag vet inte när det där skrevs, och om det hunnit komma någon EFI-modul till Mac som fixar problemet. Det kanske det har? Kan vara en idé att höra med folk på något bra Mac-forum.

Visa signatur

5950X, 3090