TEST: Sleeving jämförelse | MDPC-X & Djungelapa (djungelfoto)

Permalänk
Proffsmoddare

TEST: Sleeving jämförelse | MDPC-X & Djungelapa (djungelfoto)

Tjenare på er forumiter!

Det har här på forumet uppkommit en del frågor kring sleeving och vilken man ska använda, vad som är bäst och var man hittar den, jag tänkte försöka besvara några frågor som ofta uppkommer och samtidigt visa på lite skillnader mellan MDPC-X's sleeve och Djungelapas sleeve.

Vi kan börja med att visa upp lite sleeving ifrån Djungelapas sortiment.

Vid första ögonkastet så ser sleevingen helt OK ut, den är tre-trådars vävd och den ser riktigt tät ut. Färgerna är starka och i ögonfallande. Någonting jag märkte redan ifrån början var att den röda sleeven var väldigt glansig och det beror på att trådarna faktiskt är genomskinliga. Detta förekommer inte bland de andra färgerna.

MDPC-X's sleeve känner de flesta av oss mycket väl till, den är precis som Djungelapas sleeve tre-tråd vävd, men det är också här som likheterna tar slut. MDPC-Xs trådar är ganska markant tjockare, vilket ni kan se på den här bilden:

<- MDPC-X Djungelapa ->

Färgerna hos MDPC-X är också väldigt fina, men de har en klart mer matt finnish än vad djungelapas sleeve har, vilket ger dem en mindre plastig känsla och en mer textilt utseénde. Detta kan mycket väl bero på MDPC-Xs tjockare trådar, vilket gör att mindre ljus släpps igenom. Om vi jämför färgerna mellan de två så blir det en fråga om smak mer än någonting annat.

Djungelapas sleeve är de två i mitten och MDPC-X's på kanterna.

_________________________________________________________________________________

För och nackdelar | Djungelapa

+ 69kr/10m sleeve inkl krympslang
+ 10kr frakt oavsett mängd
+ 24h leverans
+ Vibrerande färger
+ Tretrådarsvävd
+ Trevlig kontakt!

- Känns ibland plastig
- Pågrund av den tunna plasten syns kabeln ibland igenom (Röd & Gul sleeve)
- Tryck på krympslangen
- Finns några färger att önska
- Reflekterar ljus mer än jag föredrar

För och nackdelar | MDPC-X

+ Tretrådarsvävd
+ Tjockare trådar som inte lyses igenom
+ Mattare färg som inte reflekterar ljus i samma grad som djungelapas
+ Inget tryck på krympslangen
+ Många olika färger i ett bredare spectrum
+ No Compromise
+ Trevlig kontakt!

- MDPC-X är i tyskland, vilket medför längre och dyrare frakt.

______________________________________________________________________________

Sammanfattningsvis så kan jag säga att man får det man betalar för hos både Djungelapa och MDPC-X. Det finns olikheter som skiljer dem åt, men det handlar också mycket om vad man är ute efter och egna preferenser. Jag kommer att testa dessa två än mer när tiden finns med lite mer in action bilder och jämförelser.

Jag har pratat med Stefan Helgesson som står bakom Djungelapas sleeve och han beskrivit sin verksamhet för mig och vad hans mål med den är. Han tycker att det är viktigt att poängtera att han inte tävlar mot Nils och MDPC-X utan att han helt enkelt bidrar med ett alternativ för dem som hellre beställer billigare sleeve ifrån Sverige. Stefan poängterar vikten av en god kundrelation och att det är någonting som han satsar på. Just nu arbetar Stefan på en webbshop som ska spegla hans verksamhet, denna komma gå under namnet Djungelapa och det är också därför som jag har använt mig av det namnet under testets gång.

Vill ni köpa sleeve så tycker jag att ni kollar på MDPC-X eller Djungelapa och beställer efter egna preferenser.

Tycker ni att jag missat någonting? Skriv vad det är så ser jag till att göra det gjort, i mån av tid.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Vad menar du med "Tryck på krympslangen"? Att man måste trycka på den eller?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Bra skrivet! Vad menar du med "Tryck på krympslangen"? Att man måste trycka på den eller?

att de är en vit tryckt text med mått osv skrivet på krympslangen, vilket ser fult ut

nils krympslang är helfärgad

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Bra skrivet av dig
Jag funderar på vilket av ställena man ska köpa på, blir nog mdpc-x, känns som att man litar mer på den, man vet verkligen att den är bra eftersom att så många köper därifrån..
Men den andra såg ju också fin ut så det blir ett svårt val.

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Skarhed:

Bra skrivet! Vad menar du med "Tryck på krympslangen"? Att man måste trycka på den eller?

Precis som Arne skrivit så är det tryckt med vit text på den. Ungefär som det är på Tygonslang.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av coffe13:

Bra skrivet av dig
Jag funderar på vilket av ställena man ska köpa på, blir nog mdpc-x, känns som att man litar mer på den, man vet verkligen att den är bra eftersom att så många köper därifrån..
Men den andra såg ju också fin ut så det blir ett svårt val.

Tack.

Jag är ganska hård när jag jämförde dem båda, jag kan säga att Djungelapas sleeve är bättre än alla andras jag provat utöver MDPC-X så det är inte en dålig strumpa. Däremot så ska man bygga en dator utan kompromisser (Läs Laines standard) så skulle jag föredra MDPC-X. Fast jag lutar faktiskt åt att jag gillar Djungelapas vita mer. Den är mer kritvit medan MDPC i jämförelse är mer mjölkvit. Båda är väldigt vita för sig dock. Jag tror inte att det ser dumt ut att blanda sleeve mellan DA och MDPC-X faktiskt, så länge det är olika färger förstås.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Tack för testet!
Det var väldigt intressant att se de olika produkterna bredvid varandra då jag inte testat Nils sleeve själv.

Angående texten på krympslangen så har jag planer på att skaffa en praktikant som på heltid suddar bort texten. ;);)
Det går att ta bort med lite t-röd, men självklart så försöker jag hitta leverantörer som erbjuder text-fria slangar i bra kvalitet.
I nuläget är det vit krympslang (ej till sata) som är text-fri.

Har ni funderingar, önskemål eller synpunkter så får ni gärna höra av er till mig, jag finns på Sweclockers som jag gjort sedan 2003.

Kram!

/ Stefan Helgeson, Djungelapa (djungelfoto)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Tack för testet!
Det var väldigt intressant att se de olika produkterna bredvid varandra då jag inte testat Nils sleeve själv.

Angående texten på krympslangen så har jag planer på att skaffa en praktikant som på heltid suddar bort texten. ;);)
Det går att ta bort med lite t-röd, men självklart så försöker jag hitta leverantörer som erbjuder text-fria slangar i bra kvalitet.
I nuläget är det vit krympslang (ej till sata) som är text-fri.

Har ni funderingar, önskemål eller synpunkter så får ni gärna höra av er till mig, jag finns på Sweclockers som jag gjort sedan 2003.

Kram!

/ Stefan Helgeson, Djungelapa (djungelfoto)

Då kan jag börja med att fråga: Har du planer på att ta in fler färger och var håller du till? (Starta en tråd med din affär, Djungelapa (djungelfoto) blir förvirrad av namnen :S, i Sweclockers Butiker och tillverkare)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Då kan jag börja med att fråga: Har du planer på att ta in fler färger och var håller du till? (Starta en tråd med din affär, Djungelapa (djungelfoto) blir förvirrad av namnen :S, i Sweclockers Butiker och tillverkare)

Svar ja
Haha jo det är lite knas med namnen, ber om ursäkt för det.
Finns i Vessigebro, men har enbart försäljning på nätet.
Kommer att starta en butikstråd så fort jag fått upp e-butiken (eller lite tidigare.)

Permalänk
Medlem

Man kan lätt få bort trycket på Djungelapas krympslang med lite T-röd eller liknande. Lite mer jobb men den blir ju då helsvart. Och jag kan säga att jag tycket att Djungelapas sleeve känns "trångare" än vad mdpc-x gör.
Och jag gillar den vita färgen mer från Djungel apa.
men allt är ju en smaksak

Väl skrivet och bra Zack som alltid
//Dahlin

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

sack är du den ny anställde på sweclockers? Riktigt bra skrivet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Tack.

Jag är ganska hård när jag jämförde dem båda, jag kan säga att Djungelapas sleeve är bättre än alla andras jag provat utöver MDPC-X så det är inte en dålig strumpa. Däremot så ska man bygga en dator utan kompromisser (Läs Laines standard) så skulle jag föredra MDPC-X. Fast jag lutar faktiskt åt att jag gillar Djungelapas vita mer. Den är mer kritvit medan MDPC i jämförelse är mer mjölkvit. Båda är väldigt vita för sig dock. Jag tror inte att det ser dumt ut att blanda sleeve mellan DA och MDPC-X faktiskt, så länge det är olika färger förstås.

Håller med dig om att vita är snyggare från djungelapa
Svart är den färgen jag troligen kommer ha till mitt, kanske blått också.. Får se vartifrån jag kör men jag tycker djungelapans sleeve ser väldigt fin ut

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Mike.a:

sack är du den ny anställde på sweclockers? Riktigt bra skrivet.

Haha, tack så mycket men nä, det är jag inte. Tyckte dock att det behövdes lite klarhet i det här. Förhoppningsvis så ger det läsarna någonting. Finns mycket mer som jag borde ha gjort, men har helt enkelt inte tid just nu.

Skrivet av coffe13:

Håller med dig om att vita är snyggare från djungelapa
Svart är den färgen jag troligen kommer ha till mitt, kanske blått också.. Får se vartifrån jag kör men jag tycker djungelapans sleeve ser väldigt fin ut

Men den vita ifrån djungelapan släpper igenom mer än MDPC-X pågrund av att den har tynre trådar. Men oavsett så blir det bäst om man tejpar med vit tejp innan.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet sack(y)
Jag har själv köpt från djungelapa eftersom jag inte gillar att betala frakten från tyskland, beställer inte så mycket så då blir det dyrt.
Är det hans uppdaterade sleeve du har testat eller hans äldre?
Själv tycker jag att det är ganska snygg med lite glansigt;)

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Normano:

Mycket bra skrivet sack(y)
Jag har själv köpt från djungelapa eftersom jag inte gillar att betala frakten från tyskland, beställer inte så mycket så då blir det dyrt.
Är det hans uppdaterade sleeve du har testat eller hans äldre?
Själv tycker jag att det är ganska snygg med lite glansigt;)

Antar att det är den senaste revisionen.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Bra initiativ men utan en jämförelse hur det ser ut när det är monterat känns det hela ganska meningslöst?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SM-LoD:

Bra initiativ men utan en jämförelse hur det ser ut när det är monterat känns det hela ganska meningslöst?

Tack, men att komma in och bara titta på bilderna är ju inte vidare produktivt heller. Det står nämnligen en del om orsakerna kring varför det just för tillfället inte finns sådana jämförelser än.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Mycket bra skrivet sack(y)
Jag har själv köpt från djungelapa eftersom jag inte gillar att betala frakten från tyskland, beställer inte så mycket så då blir det dyrt.
Är det hans uppdaterade sleeve du har testat eller hans äldre?
Själv tycker jag att det är ganska snygg med lite glansigt;)

Detta är den "uppdaterade" sleeven
Lila sleeve + sata-sleeve är på väg hem, även orange och grön sleeve.
Sack: Tyvärr blev det inte brun färg denna gången, men jag ska fortsätta leta!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av SteFFoo:

Detta är den "uppdaterade" sleeven
Lila sleeve + sata-sleeve är på väg hem, även orange och grön sleeve.
Sack: Tyvärr blev det inte brun färg denna gången, men jag ska fortsätta leta!

Det var synd. Det hade varit tufft.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Detta är den "uppdaterade" sleeven
Lila sleeve + sata-sleeve är på väg hem, även orange och grön sleeve.
Sack: Tyvärr blev det inte brun färg denna gången, men jag ska fortsätta leta!

Vet du när du får hem svart och vit sleeve igen?
Om man vill köpa mer än 10meter, hur gör man då? kommer det upp en ny auktion direkt eller ska man maila och säga det?

Visa signatur

Intel Core i5 750 |Corsair Cooling Hydro H50 | Gigabyte GA-H55N-USB3 Mini-ITX |Corsair 4GB 1600MHz | XFX Radeon HD5850 1GB Black Edition | Corsair SSD Force Series 120GB | Silverstone Sugo SG07B | Win7 Professional 64bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe13:

Vet du när du får hem svart och vit sleeve igen?
Om man vill köpa mer än 10meter, hur gör man då? kommer det upp en ny auktion direkt eller ska man maila och säga det?

Brukar lägga upp en färg av varje, så kan man skicka ett meddelande ifall man önskar mer. Lite bökigt att ha 100 annonser samtidigt så jobbar på att min e-butik ska bli klar snart.
Vit har jag i lager, lagt upp en ny auktion nu!
Svart är fortfarande slut, men skicka ett PM med hur mycket du vill ha av varje så ska vi nog kunna lösa detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Brukar lägga upp en färg av varje, så kan man skicka ett meddelande ifall man önskar mer. Lite bökigt att ha 100 annonser samtidigt så jobbar på att min e-butik ska bli klar snart.
Vit har jag i lager, lagt upp en ny auktion nu!
Svart är fortfarande slut, men skicka ett PM med hur mycket du vill ha av varje så ska vi nog kunna lösa detta.

Vilka betalningsmetoder kommer du att ha?

Visa signatur
Permalänk

Skoj med en jämförelse..

Det var många år sen jag köpte sleeves.. Köpt en 25M på ELFA och lite krympslang. Det har gått åt genom åren kan jag säga
var i början när det var rätt 'nytt' med att sleeva.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarhed:

Vilka betalningsmetoder kommer du att ha?

Det kommer finnas bankgirobetalning, Payson för stöd av kreditkort & bankbetalning samt Paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Brukar lägga upp en färg av varje, så kan man skicka ett meddelande ifall man önskar mer. Lite bökigt att ha 100 annonser samtidigt så jobbar på att min e-butik ska bli klar snart.
Vit har jag i lager, lagt upp en ny auktion nu!
Svart är fortfarande slut, men skicka ett PM med hur mycket du vill ha av varje så ska vi nog kunna lösa detta.

Är det dyrare att sälja produkterna som köp nu och att man säljer flera i samma auktion? Och hur mycket blir egentligen avgiften på tradera för varje 10 meter?

Permalänk

Handlade av Djungelapan idag.. Stefan verkar kanon att ha å göra med.
(fjäska lite för dom inhemska aktörerna)
Även handlat Av Nils i tyskland oxå. kanon även där.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Är det dyrare att sälja produkterna som köp nu och att man säljer flera i samma auktion? Och hur mycket blir egentligen avgiften på tradera för varje 10 meter?

Varje auktion som avslutas kostar ju en slant till Tradera. Sedan ska Payson ha en summa av kakan om kunden väljer detta som betalmedel
Har för mig Tradera tar 4-5kr provision för 10m (69kr) samt Payson tar 3 kr + 3 % av totala beloppet.
I nuläget har jag inte direkt stora lager så om någon lägger en större beställning via mail så kan det bli knas på Tradera då jag kanske råkar sälja något jag inte har hemma längre - ifall jag har massvis med auktioner uppe

Permalänk
Casemod-mästare

riktigt trevligt test, dock har jag nils (MDPC-X) vita sleeve, och irl ser den vitare ut imo, eller så ser jag bara fel

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Tack, men att komma in och bara titta på bilderna är ju inte vidare produktivt heller. Det står nämnligen en del om orsakerna kring varför det just för tillfället inte finns sådana jämförelser än.

Bara tittat på bilder? Nehe du, jag läste minsann hela texten. Bra skrivet, ja, du kommer göra jämförelser senare. Uttrycker bara min åsikt om att det hela verkar lite värdelöst utan riktiga in action-bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteFFoo:

Varje auktion som avslutas kostar ju en slant till Tradera. Sedan ska Payson ha en summa av kakan om kunden väljer detta som betalmedel
Har för mig Tradera tar 4-5kr provision för 10m (69kr) samt Payson tar 3 kr + 3 % av totala beloppet.
I nuläget har jag inte direkt stora lager så om någon lägger en större beställning via mail så kan det bli knas på Tradera då jag kanske råkar sälja något jag inte har hemma längre - ifall jag har massvis med auktioner uppe

Kan man eventuellt beställa via dig lr är de bara via tradera som gäller?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix