Permalänk
Medlem

Phenom II 945 vs Athlon II 645

Hallå, undrar vilken av Phenom II X4 945 (3,0GHz) och Athlon II X4 (3,1GHz) som är bäst till spel? Hittar inga prestanda tester mellan de båda men gissar på att 945:an är lite bättre till just spel. MEN, frågan är hur mycket bättre? För jag har ingen jättestor budget och på ställena jag kan tänka mig att köpa på är det ca 150 kr prisskillnad, så jag undrar, är det värt de 150 extra, eller är skillnaden väldigt minimal?

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Försöker återuppliva tråden, vad säger ni om saken??

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Skrivet av Zabusa:

Försöker återuppliva tråden, vad säger ni om saken??

Har du läst testet jag länkade till?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Glöm 945, 955 är både billigare och bättre

Till en spel dator så är 955 den mest prisvärda processorn du kan köpa idag, och det är en black edition så den är lättare att överklocka än Athlon II

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberkyckling:

Har du läst testet jag länkade till?

Ja, men ger mig ingen jämförelse med en 945

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Glöm 945, 955 är både billigare och bättre

Till en spel dator så är 955 den mest prisvärda processorn du kan köpa idag, och det är en black edition så den är lättare att överklocka än Athlon II

Ja, men tyvärr så kör jag på en AM2+ bräda och kan bara ha processor på högst 95W, och med tanke på att 95W modellen av 955 är i princip omöjlig att få tag på i sverige så verkar en 945 vara det bästa jag kan få tag på.

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Men efter att ha kollat lite på Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News och sett att en Phenom 940 är bättre än en Athlon 645 på det mesta så verkar det rätt klart att det blir en Phenom 945 för mig

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk

Om du är oroad över vad moderkortet klarar så kan du alltid undervolta processorn, så 955 är fortfarande ett bättre köp.

AMD's Phenom II X4 955 Black Edition - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News kolla där så ser du att 940 och 955 har nästan identisk strömförbrukning plus att 955 finns med bättre stepping nu än när dom gjorde det testet.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinguulol:

Om du är oroad över vad moderkortet klarar så kan du alltid undervolta processorn, så 955 är fortfarande ett bättre köp.

AMD's Phenom II X4 955 Black Edition - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News kolla där så ser du att 940 och 955 har nästan identisk strömförbrukning plus att 955 finns med bättre stepping nu än när dom gjorde det testet.

940 drar 125W, det är också för mycket om moderkortet bara stödjer 95W. Han vill garanterat inte att voltregulatorerna ska ta smällen för då måste han ju köpa nya komponenter.

Tycker det är extremt synd att alla moderkortstillverkare var så otroligt snåla och egoistiska när de första AM2+ brädorna släpptes. De gjorde säkert brädorna med tre fasers strömförbrukning bara för att de inte gillade AMDs utlovade kompatiblitet, för de betydde det förlorade inkomster.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

har du inget behov asv att klocka och har en tight budget tycker jag du skall köra på athlon-prollen.
Lägg de extra pengarna på ett fett greafik-kort istället

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

940 drar 125W, det är också för mycket om moderkortet bara stödjer 95W. Han vill garanterat inte att voltregulatorerna ska ta smällen för då måste han ju köpa nya komponenter.

Tycker det är extremt synd att alla moderkortstillverkare var så otroligt snåla och egoistiska när de första AM2+ brädorna släpptes. De gjorde säkert brädorna med tre fasers strömförbrukning bara för att de inte gillade AMDs utlovade kompatiblitet, för de betydde det förlorade inkomster.

Det berodde ju på i vilken prisklass man lade sig också. Det var mest budgetmoderkort som hade för klen strömförsörjning. Man får vad man betalar för i mångt och mycket....för det mesta var det väl inte tillverkaren som var snål, utan köparen. Moderkorten med bättre strömförsörjning var lite dyrare (de kostar ju lite mer att tillverka).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabusa:

För jag har ingen jättestor budget och på ställena jag kan tänka mig att köpa på är det ca 150 kr prisskillnad, så jag undrar, är det värt de 150 extra, eller är skillnaden väldigt minimal?

Skrivet av SM-LoD:

har du inget behov asv att klocka och har en tight budget tycker jag du skall köra på athlon-prollen.
Lägg de extra pengarna på ett fett greafik-kort istället

Ah för att lägga hela 150:- extra på grafikkortet gör ju stor skillnad...

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att köra lite dyrare och köpa ett annat AM2+ moderkort ( Asus M4A785D-M PRO - Inet.se )(så jag kan behålla mina nästan helt nya ram-minnen) och köpa en Phenom 955 eller 965 istället

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Skrivet av Zabusa:

Har bestämt mig för att köra lite dyrare och köpa ett annat AM2+ moderkort ( Asus M4A785D-M PRO - Inet.se )(så jag kan behålla mina nästan helt nya ram-minnen) och köpa en Phenom 955 eller 965 istället

Ett vist beslut.

Visa signatur

~Pelle~