vad är det som gör att spel laggar?

Permalänk
Inaktiv

vad är det som gör att spel laggar?

tjena!

jag undrar vad som gör att spel laggar (inte internet lagg) T.E.X när man är i ett litet rum på Cod Mw2 så funkar det bra men när man kommer ut på stora "ytor" så laggar det lite. Någon som vet?
jag lider av det problemet..

Alla svar uppskattas

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort får jobba hårdare då det i ett rum inte är lika mycket texturer osv osv. Någon annan får förklara mer utförligt om du inte förstod mig

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Datorn orkar inte med. Oftast beror det på för dåliga komponenter (grafikkort, CPU, minnen) men det kan också bero på överhettning eller felaktiga drivrutiner mm. Vad har du för datorspec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Ditt grafikkort får jobba hårdare då det i ett rum inte är lika mycket texturer osv osv. Någon annan får förklara mer utförligt om du inte förstod mig

3 enkla ord - Skaffa bättre grafikkort!

Permalänk
Inaktiv

okej,

min setup : ASrock 939S56-M . 2.5 GB RAM , AMD Athlon 2.2Ghz . Nvidia Geforce 210 (512mb) . 420W nätagg. Windows 7 ultimate 32bit

Permalänk
Medlem

DDR(1) minnen, gammal processor och ett uselt grafikkort som inte duger till mer än Office-bruk. Bra kombo, om du vill paja datorn dvs.

Dator med Quad-Core (4-kärnig) processor, 4+ GB DDR2 (PC2-6400/8500) eller DDR3 (PC3-10600/12800) RAM, GeForce 460 / Radeon 5850 eller bättre grafikkort samt 64-bitars OS fungerar betydligt bättre.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

det är DDR4.. ska köpa en annan processor AMD Athlon X2 2.4Ghz. och senare 1Gb grafikkort och 4 Gb RAM, så det kommer väl bli skillnad då?

Permalänk
Medlem

hur mycket ram ett grafikkort har gör ingen större betydelse (utom i spel i 1080p eller högre) kan ju ta ett kort från typ 8 år sne, trycka i 4GB ram på de (vet att de inte går men bara tänk) men de kommer inte fungera bättre i spelen då som de gjorde innan.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Varför tror alla som är dåliga på datorer att t.ex DDR4 är det som ram-minnet har fastän det är på grafikkortet det står att det är t.ex DDR4? Är ett mönster jag upptäckt, sorry för offtopic.

Men, din dator skulle må mkt bättre av en Dual core och ett bättre grafiikkort. Men jag skulle rekommendera köp av ny dator, åtminstone moderkort, processor, ram-minne och grafikkort. Helst nätagg också.

Visa signatur

Primärdator: C2Q Q9550 | 6GB OCZ Reaper | 1xGTX480 | Asus P5NT WS | 1x 750GB Spinpoint F1 + 1x 250GB Samsung | Chieftech Turbo 750W | Mionix Naos 7000 + Logitech G11 |
TV-dator: C2Q Q8400 | 4GB Crucial DDR2 | 1x HD4850 | Asus P5N73-AM |1x400GB + 1x500GB + 2x 1TB Spinpoint F1 | 500W budget-agg | Xbox 360-kontroll |

Permalänk
Medlem

inte mycke...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av mikkej:

det är DDR4.. ska köpa en annan processor AMD Athlon X2 2.4Ghz. och senare 1Gb grafikkort och 4 Gb RAM, så det kommer väl bli skillnad då?

ddr400 dvs. ddr1. Du skulle nog behöva byta hela riggen, ingen mening att slänga pengar på 4gb ddr1, dessutom tror jag inte att du hittas en processor till den sockeln, kanske begagnad möjligtvis. Och räcker inte att grafik-kortet har 1gb ram, det får va lite pulver i det i övrigt och där lär dina nuvarande komponenter antagligen flaska en del.

Permalänk
Inaktiv

ok blir väl ny dator i jul, men då vet jag Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Här har du en bra önskelista som kanske passar din plånbok (eller föräldrarnas?): PC paket från Komplett.se
Tangenbord och mus får du skaffa själv, om du inte redan har några bra (optisk/laser mus och bra gamingtangentbord) ?!

Du kan eventuellt få billigare pris på komponenterna från Inet.se eftersom de erbjuder "Köp för mer än 500kr och det blir fri frakt!", men jämför priserna först innan du beställer något, eller ja vem det nu än är som beställer och betalar förstås...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

skärm , DVD läsare , Chassi , OS , har jag redan. men ska kolla lite på inet också, tack för önskelistan

Permalänk
Medlem

*host*kopia av Windows Ultimate är inget att hurra för egentligen. Särskilt inte när det kommer till 32-bitars OS.
Ren och originell kopia av 64-bitars OS ska du ha! Dessutom är inte 1000-lappen mycket begärt för ett nytt OS om du får möjligheten till att ha mer än 4GB minne i datorn.

Minnen som räknas in i variabeln är följande:
RAM
CPU Cache
HDD Cache
DVD Buffertminne / USB-sticka (om det används)
VRAM
ev Ljud- och kontrollerkort kan innehålla minnen samt vissa nätverkskort nu mera

Så om du har en dator med 32-bitars OS så kan du maxa 3,5GB minne totalt, dvs ca 2GB RAM + 1GB VRAM + restrerande minnen från andra komponenter. Datorn rullar på med 4GB RAM osv, men du får inte ut någon prestandaökning med 32-bitars Windows då. Därför är det rekommenderat att ha 64-bitars, ifall man uppgraderar systemet till 2x4GB RAM (8GB) + SLI/CrossfireX. Annars är det onödigt...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Inaktiv

men jag har det i både 32bit och 64bit, och skulle aldrig lägga ut en tusenlapp på ett OS..:) men som WolfOfVegeance sa "ddr400 dvs. ddr1" är det samma sak? :S

och BTW jag kan bara andvända 2.5Gb RAM i 32bits

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Här har du en bra önskelista som kanske passar din plånbok (eller föräldrarnas?): PC paket från Komplett.se
Tangenbord och mus får du skaffa själv, om du inte redan har några bra (optisk/laser mus och bra gamingtangentbord) ?!

Du kan eventuellt få billigare pris på komponenterna från Inet.se eftersom de erbjuder "Köp för mer än 500kr och det blir fri frakt!", men jämför priserna först innan du beställer något, eller ja vem det nu än är som beställer och betalar förstås...

Jag skulle valt ett 460 istället för ett 465 då 465:an bygger på en äldre arkitektur. (rätta mig om jag har fel )

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

3 enkla ord - Skaffa bättre grafikkort!

kan lika gärna vara processorn eftersom det handlade om stora ytor som gör att även processorn måste jobba mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av simlar:

Varför tror alla som är dåliga på datorer att t.ex DDR4 är det som ram-minnet har fastän det är på grafikkortet det står att det är t.ex DDR4? Är ett mönster jag upptäckt, sorry för offtopic.

Men, din dator skulle må mkt bättre av en Dual core och ett bättre grafiikkort. Men jag skulle rekommendera köp av ny dator, åtminstone moderkort, processor, ram-minne och grafikkort. Helst nätagg också.

DDR1/2/3/4 är ram minne om det är på grafikkort heter det egentligen GDDR Som finns upp till 5 tror jag..

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av mikkej:

men jag har det i både 32bit och 64bit, och skulle aldrig lägga ut en tusenlapp på ett OS..:) men som WolfOfVegeance sa "ddr400 dvs. ddr1" är det samma sak? :S

och BTW jag kan bara andvända 2.5Gb RAM i 32bits

ddr400 = ddr1 - 400mhz = slött helvete i dagens mått räknat.

Permalänk
Inaktiv

okej då vet jag tack för alla svar:)