Permalänk

Oldschool FuseBoX, första custombygget

Grundidé

Hittade tre stycken gamla kopplingslådor i metall, och började fundera på vad man kunde göra med dom. Kom på idéen att jag skulle bygga in min dator i dom. Sagt och gjort. Blir ingen LAN-dator då den kommer att sitta fastskruvad i väggen, men har och andra sidan inte varit på LAN på 3 år, så det ska nock lösa sig. Tanken är alltså att bygga in datorn i tre stycken metalllådor. Uppdelningen blir moderkort i #1, PSU i #2 och DVD och HDD i #3. Låda #4 innehåller pumpen och radiatorn.

Specifikation

Processor: AMD Athlon2 X4 630 2,8Ghz
Minne: DDR3 4GB 1333MHz
Grafikkort: HIS ATI HD5770 1024MB GDDR5
Hårddisk: WD Caviar SE 250 gig, A-Data 32 gig SSD
Moderkort: Gigabyte GA-MA78LMT
Optiskenhet: Samsung Combo BD-ROM/DVD-RW Blu-ray
Nätaggregat: Fractal Design Integra, 500W

Låda #1
Det mesta är införskaffat som behövs. Det som är kvar är hållare till PCI-korten och svarta insex-skruvar

Låda #2
Allt är målat, och det som ska införskaffas är svarta insex-skruvar. Ska även förlänga alla kablar, så att dom når in i dom olika boxarna.

Låda #3
Färdig, sånär som på insex-skruvarna och tillverka en adapter till SSDn

Låda #4
Den är färdigkapad, men har STORA problem med att få bort färgen, då sandbläster inte biter på den. Utsidan går att slipa, men vet verkligen inte hur jag ska göra med insidan. Förslag mottages!

Kylning
Ett styck 120mm kyler moderkortet. PSU och GPU blir vattenkylda. Inom snar framtid så kommer det nog att bli det annan kyling av nord- och sydbryggan och RAMminnet om det behövs. Ska kolla upp temperaturer och se om det räcker med passiv, eller det blir att fixa något annat.
I hårddisklådan så sitter det en 80mm fläkt. Kommer nog att sätta ner hastigheten, då två stycken vanliga hårddiskar och en SSD inte utväcklar någon enorm värme. Men även här så får jag se och mäta när allt väl är på plats.
I PSU lådan så finns ingen fläkt förutom den i själva PSUn. Ska nog ta upp ett hål till en 80mm fläkt som blåser ut värmen. Det känns som om det är lika bra. Här kommer även täckfläsarna sitta en bit ifrån lådan, så att luften kan strömma fritt.

Behöver hjälp med
Är på jakt efter analoga temperaturmätare, gärna i retro-look. Antingen med givaren direkt på baksidan, dock hade det bästa varit om givaren var på en kabel.

Bilder finns längre ner, vartefter jag uppdaterar tråden.

Permalänk
Medlem

Hej

Kul projekt. Ska bli intressant att följa. Lägg gärna upp lite bilder.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Skrivet av Jagab:

Hej

Kul projekt. Ska bli intressant att följa. Lägg gärna upp lite bilder.

holler med dig. Zolektric: snygg idé

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

Tack Artur och Coolingstuff.se!

Tackar så hjärtligt!

Har varit i kontakt med Artur på Coolingstuff.se, så att han kommer att sponsra bygget lite. Så nu blir det inte bara mitt första custom-bygge, utan även första bygget med "vatten"kylning. Nice!

Har varit dålig på att uppdatera, men det mesta stora är klart, bortsätt från att jag måste hitta en låda till och delarna från coolingstuff ska komma. Har börjat att måla lådan till DVD/HDD och PSU. Det blir svart insida och vit utsida. Sen blir slangarna till vattnet vita, och så kanske kommer att slänga in något annat fint, men får se. Men mer bilder kommer ikväll!

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

Tackar så hjärtligt!

Har varit i kontakt med Artur på Coolingstuff.se, så att han kommer att sponsra bygget lite. Så nu blir det inte bara mitt första custom-bygge, utan även första bygget med "vatten"kylning. Nice!

Har varit dålig på att uppdatera, men det mesta stora är klart, bortsätt från att jag måste hitta en låda till och delarna från coolingstuff ska komma. Har börjat att måla lådan till DVD/HDD och PSU. Det blir svart insida och vit utsida. Sen blir slangarna till vattnet vita, och så kanske kommer att slänga in något annat fint, men får se. Men mer bilder kommer ikväll!

Grattis till sponsrig
Ge oss bilder!
Kommer bli häftigt detta.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

sorry men vilket tråkig tråd..du slänger in några bilder o sen skriver du lite senare att du är klar..bortsett från vattenkylningen. hm hade ju vart kul o fått följa med i detta bygget dag för dag typ, men men .

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

den är inte på långa vägar klar. dock är det rätt så svårt att ladda upp bilder när kameran ligger kvar på arbetsplatsen. Jag vet inte med dig, men jag kan inte ladda upp bilder telepatiskt, utan behöver stoppa in kortet i kortläsaren.

Permalänk

Uppdatering 2010-10-02

Här kommer lite bilder. Det mesta i muckup-väg är gjort. det enda som jag i nuläget vet som är kvar är ett stag som ska hålla PCI-kortet, så att dom sitter stabilt. men för att det ska bli rätt så måste datorn ut till jobbet, får se om det blir i morgon. vill inte chansa med en sånn sak. Resten får bilderna tala om.

Början till HDD-hållarna. Får göra två stycken nya. Dels blev den en skadad när jag inte tänkte mig för, plus att jag har kört förfort på fräsen, så att ytan är inge snygg alls.

Så blev en av dom. Fungerar kanon. räcker det med att dom sitter i ena sidan, eller tror ni att dom behöver stöd på andra sidan också? hållarna kommer att sitta vertikalt och hårddiskarna horisontellt.

Muckup, för att mäta och testa.

Såhär blev det. kommer nog att blir kanon.

Tajt. Sitter bara där som test, ska göra en adapter till SSD-disken och ha där, så det kommer att bli lite annorlunda på slutprodukten sen.

Gott om flöde här. Har tagit upp ett hål i "golvet" och i lådan, så att där kommer att vara mycket luft runt. Har ingen bild på det, men det kommer att sitta en 80mm fläkt som blåser längs med hårddiskarna. Det borde räcka som kylning hoppas jag.

Den 120mm fläkten kommer att kyla moderkortet. Tror och hoppas på att det räcker. Finns tre lägen på den. L, M, H. Låter riktigt mycket på H, men får testa med en först. Annars har jag en till 120mm fläkt. räcker er? GPU och CPU blir ju vattenkylda, så dom två stora värmekällorna är ju borta.

Annan bild på fläkten till moderkortet.

Där var ett hål där, men det spacklades igen. med färg och slipning så kommer det att bli som nytt!

En massa olika delar som har blivit blästrade

Samma delar som bara ligger och väntar på att få sig lite färg!

Här syns lilla lådan där På/Av, Reset knapparna kommer att sitta. Här ska även HDD-lampan och på-lampan sitta. Exakt hur det kommer att se ut vet jag inte än, men har lite olika funderingar. Den stora lådan är lådan till HDD/DVD. Det blir en massa slipande och målande, men bra ska det bli!

Permalänk

Idag är sakerna från min sponsor Coolingstuff.se skickade, så det dimper väl ner nu i dagarna. har även beställt 1.5m långa sata-kablar på JME, som också borde komma i veckan. funderar på att beställa vita sleevs till dom, men får se. Annars är det mest måla, måla och sen slipa. sen måla, måla och slipa. det har gått åt en del färg och våtsandpapper...

Permalänk
Medlem

jag får erkänna att man failade:) tog meningen lite hårt "mestadels klart, bortsett från att jag måste hitta en låda till......."osv tänkte jaha då var det tråden slut redan..men det var ju bra att så inte var fallet mycket trevligt att se detta

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

okayy, då ber jag även om ursäkt för påhoppet. inga sura miner!
Ska snart hämta ut mitt paket från Artur på Coolingstuff.se, mer bilder om det kommer ikväll när jag kommer hem

Permalänk

har tagit en massa nya bilder, men såklart så har jag glömt kameran på jobb. Men nu är i alla fall det mesta hopmonterat. fick köpa en låda till att ha radiator och pump i. Det jag håller på med nu är måla, slipa, måla, slipa och måla. har kommit fram till att färgen Swedol säger suger, och att Hammarlacks sprayfärg är dyrare, men det täcker MYCKET bättre. Två lager täcker lika bra som 8 lager av Swedols färg gör.

Permalänk

Färguppdatering!

Tanken var först att ha vit utsida och svart insida, vilket inte är en helt ovanlig kombo. Efter lite tänkande så blir det istället så att lådorna blir i matt grå, med vissa detaljer i vitt och svart. Utsidan får lite klarlack på sig, mest för skyddadets skull. Här kommer lite bilder på det;

boxarna är egentligen gråa, men kameran lever sitt egna lilla färgliv ibland.

Mycket olika typer av metall blir det.. Men det syns ändå inte sen så

Min godislåda från Coolingstuff.se. Enda som saknas på bildet är blocket till grafikkortet, som kommer i början på nästa vecka.

och fläktarna på radiatorn;

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är de 3 sista bilderna likadana?

Permalänk

fixat. jag och photobucket.......

Permalänk

Uppdatering 2010-10-11

Nu är lådan med DVD/HDD nästan klar. Det som är kvar att göra är att köpa 8st svarta insex-skruvar och lackera om DVD-läsaren, då den färgen har spruckit.

Annars så är den mer eller mindre klar på utsidan. Det som är kvar är att eventuellt införskaffa en sånn skylt som brukar sitta på elskåp. Ska kolla upp under morgondagen vad dom kan kosta.

Permalänk

Vill ta tillfället i akt att välkomma Fractal Design ombord som sponsorer. Ett antal fläktar borde bimpa ner i brevlådan i dag eller i morgon. Kameran har jag glömt hemma, men ska lägga upp lite dåliga kamerabilder ikväll. Det mesta stora är klart, nu är det bara allt det lilla kvar. Ska byta ut luckan på moderkortslådan till pollycarbonat, och blästra in mina sponsorers namn. Ska se om det blir någon typ belysning. Har även fått ett litet problem med vattenkylningen. Jag har visst inte referensdesign på den, vilket försvårar allt. Har mailat EK, och får se vad dom säger. Får väl ta och tillverka något eget annars. Förslags mottages!

Permalänk

Du har tillgång till en fräs ? Är de en CNC styrd eller en gammal hedlig sak alltså när du gjorde hårddiskburen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jo, där jag praktiserar så har jag tillgång till fräs och svarv. Båda är från början/mitten på 60-talet. Så matning är helt mekaniskt. Inga datorer inblandade alls!

Permalänk

Varit dålig på att uppdatera, och har tyvärr inte bilder nu heller. Ska verkligen försöka fixa det i morgon. Det som i alla fall händer just nu är att större delen av projektet ligger på soffbordet i storarummet. Tänkte test-köra allt och kolla kablar och etc innan det sitter uppe. Första problemet jag stötte på var att det inte fans något vattenblock som passar mitt grafikkort. Har till och med varit i kontakt med EK, men tyvärr. Så det blev att tillverka ett eget. Håller i skrivandes stund på med ritningar. Känner en kille som har byggt en liten CNC-fräs, så han ska får tillverka den. Inget jobb för den som jag normalt håller på med. Problem nummer två uppdagade sig i Söndags när jag skulle testa systemet. Pumpen ville inte starta till vattenkylingen. Efter att ha snackat lite med Artur på Coolingstuff.se, så kom vi fram till att jag skickar tillbaka den jag har så skickar han en ny. Det ligger även en resovair(stavning?) i det paketet. Kom fram till att det blir bra mycket lättare! Så det ska komma fram imorgon, och då kommer även uppdateringen med bilder och liknande. Blir att köpa lite nya kablar och liknande för att allt ska få plats, men annars så kommer detta nog blir jävligt bra.
Det tråkiga är dock lådan till vattenkylningen. Färgen sitter som berget, så det fick bli att köpa färgborttagningsgel på Biltema och skrapa bort färgen. Lätt på utsidan, inte på insidan. Så detta har tagit mycket längre tid med den lådan än planerat, men vill ändå försöka få det så bra som det går.
Men större uppdatering kommer i morgon!

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

Jo, där jag praktiserar så har jag tillgång till fräs och svarv. Båda är från början/mitten på 60-talet. Så matning är helt mekaniskt. Inga datorer inblandade alls!

Oj de var inga nya maskiner Svarv också, en sådan kan man använda till mycket skoj (men blir inte så kul om polisen kommer på en med en trimmad mope )

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Haha! Det behöver man inte så avancerade maskiner till ;-). Två stycken svarvar faktiskt. En som kan ta matreal boråt enochenhalv meter om inte mer, och en som tar lite över halvmetern. Dock är dom från samma tidsera, så presitionen är inte 100, men det funkar kanon för mig.

Permalänk
Medlem

såna hederliga maskiner är roliga att använda. trivs mer med dom än nya faktiskt..lite mer kroppsarbete än hjärna elr hur man ska se det

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

haha, jo verkligen. Och vilken kvalité. Svårt att säga, men har svårt att tro att någon maskin som säljs och tillverkas idag funkar mer eller mindre lika bra 40 år senare. Det enda som jag vet är bygg är pumpen till kylsystemet och kanske elmotorn till drivningen. Men inget annat är gjort förutom oljebyte i dom olika spindlarna och växellådorna.

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

haha, jo verkligen. Och vilken kvalité. Svårt att säga, men har svårt att tro att någon maskin som säljs och tillverkas idag funkar mer eller mindre lika bra 40 år senare. Det enda som jag vet är bygg är pumpen till kylsystemet och kanske elmotorn till drivningen. Men inget annat är gjort förutom oljebyte i dom olika spindlarna och växellådorna.

Olja är något man måste göra då och då japp köpning svarven är också en bra maskin som bara går Skulle fylla på olja, den var som ny inuti (måste lyfta av hela locket på den)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Där ser man! Den kvalitén finns bara inte längre. Hittade till och med orginal handritade sprängskiss och handbok till fräsen idag. Ska ta och läsa igenom den och se om man lär sig något nytt som man kan ta nytta av

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

Där ser man! Den kvalitén finns bara inte längre. Hittade till och med orginal handritade sprängskiss och handbok till fräsen idag. Ska ta och läsa igenom den och se om man lär sig något nytt som man kan ta nytta av

gör så

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare

Helt förbisett det här bygget. Kul med sponsorer och prylar. Missade exakt vad du fick för något, men det har du kanske skrivit någonstans.

Gillar tanken med bygget. Kommer nog att bli redigt tufft.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk

Äntligen en uppdatering!
Har haft fullt upp, så jag har inte hunnit uppdatera. Med det menas dock inte att det inte har hänt något. Har dock inga bilder på det, men lådorna låg ett tag på bordet i stora rummet så att jag kunde se så att allt funkade. Fick improvisera vissa saker som jag helt hade glömt bort att tänka på, tex HDMI-kontakten till grafik-kortet. Tur att det finns vinklade HDMI-kontakter :D.
För ca en vecka sen sattes lådorna upp på väggen, och då uppstod såklart nya problem. Bland annat så vet jag inte alls var jag ska sätta pumpen, och himpajimpan som hårddiskarna satt i var usel. Dom lät och det var allmänt kaos. Detta är dock fixat, så numera hänger hårddiskarna. Bilder på detta kommer imorgon. Nu borde verkligen inte vibrationer kunna fortplanta sig i den lådan. Jag har även fått framsidan till moderkortlådan gjord. Och den blev kickass!

Ursäkta bildkvalitén, men den är tagen med en jagärettfån. Bättre bilder kommer imorgon med riktigt kamera!