Permalänk
Medlem

Strandstereo (lillebrorsan)

Hej Sweclockers
Detta är min "lilla" strandstero även kallad lillebrorsan. Det hela började med min första strandstereo (som förövrigt också finns i forumet http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko.... Men eftersom det bygget spårade ut när det gäller volym, vikt och storlek så kommer nu lillebror som är långt mer portabel och på såvis skönare att faktiskt ha med sig till stranden.

Lillebror skall gå i helt samma tema med likadana AL-lister, hörnskydd och handtag m.m. som brorsan. Fast med mindre mått och annan form.

Specs:
2st GAS 6.5" Koaxialer ca 500:- på BRL
1st AMP6 Basic från 41hz.com 350:- plus frakt
1st Voltmeter ifrån Kjell, 89:-
Aluminiumlister, hörnskydd och handtag ifrån Classe, ca 500:-
1st 30Ah snöslungarbatteri ifrån ett tidigare bygge, kostade då 499:-
Div Högtalarkabel, skruv, sockerbitar m.m. fanns hemma.
Ett antal 19mm MDF-skivor som fanns kvar hemma ifrån tidigare byggen (sjukt overkill jag vet, men det var "gratis":) )

Totalt: strax över 2000:-

Batteritiden ligger på 30h+ men väger därför också lite grand.
Boxen laddas via cigarettuttaget men en egengjord kabel samt en batteriladdare, den klarar även av att ladda telefoner och mp3 spelare genom uttaget på baksidan.
Den ansluts via 3.5mm AUX ingång, kabeln är dragavlastad i lådan vilket förhindrar att kontakten i förstärkaren går sönder om någon rycker eller trampar på kabeln.

** 2011-06-19 **

Fick ett ryck för ett tag sedan och gjorde en del ändringar på Boomboxen
Slängde även upp ett par gamla bilder och fixade i galleriet, hoppas ni gillar det!

* Det är många som har kommit med frågor, bra att ni tar det i PM, fortsätt så.
Jag svarar så snabbt och så gott jag kan på era frågor

Kom gärna med förslag på förbättringar

Strandstereo (lillebrorsan)

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Ser bra ut:P
Hur tung är den?
Och hur är basen?

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

ser riktigt najs ut ^^

hur länge räcker batteriet?

Permalänk
Medlem

Hur laddar du batteriet? Har du satt in uttag så du kan ladda med en 12V sladd lr kör du bil batteri laddare?

Permalänk
Medlem

Skulle garna se en bild bakifran, hur du har ljudingangen med mera.
Sa ar jag med nyfiken pa basen och batteritiden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer!
Lådan är fortfarande "under construction", dvs baksidan, lister osv är inte klart än.
Än så länge laddar jag med vanlig billaddare, jag har ett FSP 300W nätagregat som jag moddat för konstant 230V nätdrift.
Jag har än så länge spelat 24h (give or take någon timme) utan att ladda batteriet. Det finns en del kräm kvar, men tror att detta är den ungefärliga batteritiden om man är utomhus då man vill spela högre än om man målar om vardagsrummet

Fler bilder, bla på 230V modden kommer ikväll

Edit: någon kommentar om vikten, den väger ganska mycket. Men handtagen är sjukt bra, den är väldigt enkel att bära kan försöka väga när den är klar.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Då jag själv aldrig någonsin har byggt en högtalarlåda överhuvudtaget så skulle jag gärna vilja se ett kopplingsschema över hur då har monterat ihop allt (inklusive 230v-modden (som jag antar är till för att ladda batteriet?)). Blev nämligen väldigt sugen på något likande då jag ska hem till föräldrarna i sommar och renovera utsidan av huset

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Nu har jag uppdaterat mina framsteg lite mer, hoppas det smakar
Kom med kommentarer!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Sjukt snyggt, total kostnad?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna lägga ut måtten på en sådan låda?
Skall göra en likadan, dock inte i samma material och behöver mått på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Sjukt snyggt, total kostnad?

Läs första posten, strax under 2000:- då jag hade en del material hemma

Skrivet av SpaCC_:

Skulle du kunna lägga ut måtten på en sådan låda?
Skall göra en likadan, dock inte i samma material och behöver mått på det

Uppdaterar imorgon med mått osv, orkar inte ta fram måttstocken just nu

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Läs första posten, strax under 2000:- då jag hade en del material hemma

Uppdaterar imorgon med mått osv, orkar inte ta fram måttstocken just nu

Haha, det låer kalas. Önskas svar så snabbt som möjligt då jag nu har införskaffat allt utom lådmaterial !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaCC_:

Haha, det låer kalas. Önskas svar så snabbt som möjligt då jag nu har införskaffat allt utom lådmaterial !

Sorry för segt svar, men här är måtten:

570mm bredd, 250mm höjd, 280mm djup (Fötterna ej med räknade)

Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Sorry för segt svar, men här är måtten:

570mm bredd, 250mm höjd, 280mm djup (Fötterna ej med räknade)

Lycka till!

Tack som fa-an

Permalänk

Fan vad najs

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk

Hejsan!
nu har jag hittat en gittarförstärkare hemma, men min fråga är:
kan man koppa en vanlig stickkontakt till ett batteri?
för i stickkontakten finns 3 olika kablar, en blå, en brun och en gul/grön.
skulle vara tacksam ifall någon vet hur man gör
förövrigt så använder jag ett golfbatteri. ett som man driver elvagnar med

MVH erik Nordström

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Men...
- Vanligt trä i baksida där bas studsar å hela MDF konceptet faller
- Slutsteg synligt pga batteri tar all plats
- Saknad av anslutningspanel såsom direkt anslutning till högtalare, laddning av batteri, lågnivå (pluss i kanten om man kommer åt inställningar från slutsteg genom små titthål)

+2,5 av 5 (bra idé men många fel)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nappinapp:

Hejsan!
nu har jag hittat en gittarförstärkare hemma, men min fråga är:
kan man koppa en vanlig stickkontakt till ett batteri?
för i stickkontakten finns 3 olika kablar, en blå, en brun och en gul/grön.
skulle vara tacksam ifall någon vet hur man gör
förövrigt så använder jag ett golfbatteri. ett som man driver elvagnar med

MVH erik Nordström

Den går på 220v å en omvandlare 12/220 är nödvändig, alt ta isär å se spänning efter dennes strömkrets (vanligast +35v)
gul/grön = gjord
brun = fas +-220
blå = nolla +-0

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Snyggt jobbat! Men...
- Vanligt trä i baksida där bas studsar å hela MDF konceptet faller
- Slutsteg synligt pga batteri tar all plats
- Saknad av anslutningspanel såsom direkt anslutning till högtalare, laddning av batteri, lågnivå (pluss i kanten om man kommer åt inställningar från slutsteg genom små titthål)

+2,5 av 5 (bra idé men många fel)

Har åtgärdat en del av punkterna som du kommenterat Dock så finns det inte möjlighet till någon lågnivå på detta bygget då förstärkaren är en AMP6. Men det är för sånna saker jag har min storebrorbox!
Ang virket så tog jag som sagt vad jag hade hemma, det var det som va mitt koncept hur som helst.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Hej!
Jag är lite sugen på att bygga en sån här ''strandhögtalare'' men vill slippa att bygga egen förstärkare, tror du att jag kan använda en Kinter MA-180 förstärkare?
Och hur har du kopplat in eluttaget?
Häftigt bygge!!!:)