Permalänk

Minnet fungerar inte! snälla hjälp!

Hej! Jag var och köpte en dator på blocket av en snubbe. Väl på plats så testade jag datorn och allt fungerade som det skulle. Jag kollade bland annat minnet osv som låg på 2gb. När jag kom hem med datorn så ställde jag den på kontoret i 2 månader utan att använda den, när jag slutligen skulle använda den så står det att jag endast har 128mb minne, physical extence. Alla 2 gig sitter i. När jag tog ut alla minnen och testade dom 1 efter 1 så fungerade båda 512mb, men den på 1 gb står det endast 128mb physical extence. När jag har båda 512 i så fungerar det bra, men så fort jag sätter i just den här 1gig minnet så slutar dom 2 andra fungera och det blir sammanlagt 128mb. Har testat alla porter men oavsett var jag sätter i 1gig och oavsett hur jag möblerar om så är det alltid 128mb physical extence minne så fort den 1gig sitter i. Har minnet lagt av? Hur fixar jag detta? tacksam på svar

Permalänk
Medlem

Du har missuppfattat allt som går att missuppfatta tror jag. Det finns för det första inte något som heter "Physical extence". Däremot finns det något som heter Physical extent size, vilket handlar om något helt annat.

Var hittar du den här informationen du ger oss?

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk

Det heter PAE och står så här, Cpu 2,2 ghz dualcore, Minne 1gb PAE physical adress extention skrev fel innan. Problemet är att när jag sätter i 1 gb minnet så slutar dom 2 andra minnena att fungera. Har kollat igenom så alla portar fungerar och har testat alla var för sig samt i olika kombinationer. När 1 gb sätts in så står det att jag endast har 128mb minne PAE. Minnet hade inte tagits ut eller flyttats föränn jag såg att minnet inte stod med och datorn var otroligt slö. Kan det ha gått sönder av sig själv? Eller är det nån switch eller nåt jag har missat i bios eller nåt?

Permalänk
Medlem

högerklicka på "den här datorn", välj Egenskaper, där står nu vad du har för cpu bla.a, och även minnesmängd. står det verkligen 128mb där med alla minnen installerade?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Det verkar uppenbarligen som det är något fel på ditt 1GB minne. Använd tex CPU-Z CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting för att se mer information om minnena. CPU-Z kan läsa av fabrikat, modell mm på minnena.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

Det verkar uppenbarligen som det är något fel på ditt 1GB minne. Använd tex CPU-Z CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting för att se mer information om minnena. CPU-Z kan läsa av fabrikat, modell mm på minnena.

Eller så är datorn för gammal för stickor större än 512MB inte troligt men det hade varit bra om vi fick mer exakt info om burken ifråga. Så dra hem CPU-Z eller SIW (googla) och se vad du har

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av minnetsönder?:

Problemet är att när jag sätter i 1 gb minnet så slutar dom 2 andra minnena att fungera. ?

1 + 2 = 3?

har du tre stickor i ett 775-system? För det fungerar knappast särkilt bra!

Börja med, som redan skrivits, tanka ner "CPU-Z", bara att söka på Google.

Där finner du information om vilka komponenter du har i din dator. Har du fortfarande problem så börja med att skriva ner alla dina komponenter i tråden så blir det otroligt mycket lättare att hjälpa dig. Att använda lite extra punkter här och där skulle även det underlätta!

Permalänk

Hej, tack för alla svaren, Jag har nu laddat ner cpu z och även memory test. Båda programmen säger att jag endast har 128mb minne installerat. Om jag tar ut 1gb minnet så säger den att jag har 1gb i minne, jag har 2 gb sammanlagt. 2stickor är 512 och 1 sticka är 1gb. De har alla fungerat innan, jag kontrollerade det när jag köpte datorn att den hade 2 gb vilket den hade. Det var inte föränns efter jag startade den en tid efter med nytt grafikkort installerat hd 4670 som den började klydda. cpu z säger så här om min dator, Cpu 2,2ghz dualcore, rated at 3,987ghz. Memory 128mb PAE. (med 1 gb installerat), med 2 st 512 säger den memory 1gb. Min dator är ca 4 år gammal på ett nvdidia motherboard. Kan det vara så att när det nya grafikkortet installerades som har 1 gb ddr3 så fick den 1 gb kortslutning då mitt system endast tillåter 2 gb minne? Jag har även kollat i bios med 1 gb installerat den står 128mb, det är enligt google xps sätt att göra om hårddisk plats till ram minne för att få operativsystemet att fungera.