TDK visar upp optisk 1 TB-skiva

Permalänk
Avstängd

Att bluray inte blivit så vanligt är väl för att man inte riktigt har behovet av att göra större backuper... den vanliga dvd:n räcker väl för de flesta hemanvändarna.

Ifall man ser till priset för lagringsutrymmet så är inte bluray dyrare än dvd. De flesta verkar göra en felaktig jämförelse, och tänker bara på priset för en "skiva" utan att tänka på hur många dvd-skivor en bluray motsvarar.

Ifall det optiska lagringsmediet ska kunna ersättas så måste det komma billiga usb-minnen eller liknande.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

De finns ju mer praktiska lösningar än en TB skiva . som många skriver vad händer om de blir en liten repa? tror säkert att mycket går förlorat på grund av att spåren sitter så tätt. Att ha de i stället för en hårddisk är väldigt klumpigt. 50GB räcker långt för serier och backup (beror på hur mycket plats dom tar också).

Bakåtsträvare vik hädan. 50GB räcker inte långt till backup (var av det inte finns så många som väljer optiska medier till backup). Släpper de brännare med 1tb skivor så kan vi nog räkna med att priserna på blu-ray kommer att sjunka.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

vilka bakåtsträvare ni är? lågupplösta skärmar på 1080p är inte direkt framtiden om ni nu tror det?
och skulle de massproduceras skulle inte tillverkningskostnaden direkt överskrida vad en blue-ray skiva kostar att tillverka... så varför inte?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

Vem bryr sig om optiskt media?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Som vissa påpekat skulle iaf några av oss ha nytta av optiska diskar av den här storleken i backupsyfte. Problemet är att om den nu "snart" kommer ut är den svindyr (lika bra att handla en bunt HD), eller så kommer den inte förrän om 5-10 år och då lär vi ändå inte ha nytta av den då våra backupbehov har följt med den övriga utvecklingen.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z370 Gaming ITX/ac | 8700K | 32GB | MSI RTX 3080 Suprim X
Corsair SF750 | Noctua NH-U12A | NR200P || G603 | G915 TKL | T16000 | TWCS

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av dahl:

Vem bryr sig om optiskt media?

...när man har proprietära usb-kablar!
and its on...

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dahl:

Vem bryr sig om optiskt media?

De, till exempel jag, som inte kan få annat än en ADSL-anslutning till datorn bryr sig i högsta grad om optiskt media. Nu säger jag inte att den här skivan nödvändigtvis har en framtid, för det tror jag inte, men i nuläget behövs optiskt media utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att man får en 2 TB extern hårdisk för under 1 000 kr

För att det ska bli intressant måste ju priset på brännaren ner till under 500 kr men gärna 300 kr som för dvdbrännare och priset per skiva bör nog inte överstiga 100-150 kr

Permalänk
Medlem

För dyrt och ömtåligt, så länge diskarna är billigare och det finns webtjänster som gör att man kan ladda ned istället med bra hastighet och kvalitet kommer jag inte röra en optisk enhet annan än min gamla dvdrom och det är bara när jag ska vara nostalgisk.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

detta skulle egentligen vara perfekt för video kameror som används av t.ex. Discovery då det skulle finnas tillräckligt utrymme för någon dags filmande... dock måste ju kameror tillverkas som kan ta dem istället för det dem använde nu...

Permalänk

Finns det verkligen folk som använder detta? känns lite som att de bara gjort de för de kan. hdd's är för billiga för att folk ska börja använda cd skivor igen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Asgött att ha några st sådana diskar att ladda ner internet på. Kör i offline-läge där det är dålig uppkoppling.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cheewie:

Asgött att ha några st sådana diskar att ladda ner internet på. Kör i offline-läge där det är dålig uppkoppling.

ja då hinner man ju kolla igenom hela forumet en gång iaf...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl en självklar produkt. Inte helt ovanligt att folk köper bluerayfilmer idag. Om några år när denna finns ute på marknaden är blueray såklart inte tillräckligt. En hel säsong för nån serie i 3D eller mycket högre upplösning kommer säkerligen behöva en del utrymme exempelvis.
Verkar som att många direkt tänker på hembränning när de ser denna skiva ;). Det handlar nog snarare om mediadistribution över disk.
Produkten kommer ju inte vara ute nästa vecka direkt. Kanske nästa konsol-skiva, vem vet?
Sedan kan man ju säga att internet kommer att ta över rollen som mediadistributör snart, men om man har ett spel som tar 1TB så går det nog fortare att springa ned och köpa spelet i butik än att tanka hem på sin 24Mb-lina, hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vore trevligt att ha en hel serie på en skiva som redan nämnts, fast hållbarheten av skivor måste på något sätt förbättras.... En skiva håller väl ~1-2 år?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

vem använder skivor längre? inte jag iallafall. Hårddiskar är bättre på alla sett då cd skivor går sönder efter ett par år, vilket inte en hdd gör om man inte använder den (bara har den som back up etc)

Permalänk
Skrivet av fieskmask:

50GB idag är ingenting, så räcker det? Nej.

MMMM, men vem använder skivor idag? Om jag köper en film jag köper blir ofta på skiva (vill gärna ha den fysiskt), backupen har jag på usb nu mer. Litar inte på dom skivorna som går att köpa i affären (håller inte länge). Vissa har hållit i 6 år, visa knappt ett halv år, trots i mörk garderob med rumstemperatur.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av spel565:

vem använder skivor längre? inte jag iallafall. Hårddiskar är bättre på alla sett då cd skivor går sönder efter ett par år, vilket inte en hdd gör om man inte använder den (bara har den som back up etc)

Dom kan krascha och dom innehåller rörliga delar som kan börja kärva. Finns många nackdelar. Bandenhet är de ända säkra (dom har också svagheter). Så fysisk eller behålla bilder i filmrulle format. finns tyvärr inget säkert alternativ. De bästa är att spegla på två olika lagrings enheter (eller fler, om man har något jätte viktigt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att tro på att folk kommer kräva ännu högre upplösning på sina filmer i framtiden. Följande scenario inträffar:

1) Folk har köpt nya HD-TV-apparater (c:a 2005).
2) De håller lite för bra, så tillverkarna börjar pusha för 3D så folk ska slänga ut sina gamla apparater och köpa nya (2010).
3) 3D blir en flopp pga för lite material och att folk får ont i huvudet. Tillverkarna behöver en ny generation TV-apparater att kränga. (c:a 2012)
4) Ultra-HD börjar bli färdigt (runt 2015)
5) Ultra-HD kräver enorma mängder data. Det behövs en ny typ av skiva och voilá! - miljoner skivor sålda.

Tricket är inte att ta reda på vad kunderna vill ha, utan att få kunderna att vilja ha ens produkter. Finns det inget behov får man skapa ett!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleMeister:

kul med en repa på den skivan O_O

Precis var det första jag tänkte. Losade just 2 tb data då min raid 0 disk för tillfellig lagring dog synd att man lagrat viktig data tillfälligt där med då de andra var fulla :Å

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zelxi:

Vore trevligt att ha en hel serie på en skiva som redan nämnts, fast hållbarheten av skivor måste på något sätt förbättras.... En skiva håller väl ~1-2 år?

Har en skiva från tiden då jag köpte min första CD-brännare... 1998 ungefär tror jag? Eller däromkring iallafall... den är det fortfarande inget fel på.

Men jag vet att på vissa billiga skivor, så kallade "noname", så släpper folien ifrån plasten. Sedan är ju rätt förvaring av skivorna hyffsat viktig också, ifall man ska tro dem som säger sig vara experter.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mike.a:

Dom kan krascha och dom innehåller rörliga delar som kan börja kärva. Finns många nackdelar. Bandenhet är de ända säkra (dom har också svagheter). Så fysisk eller behålla bilder i filmrulle format. finns tyvärr inget säkert alternativ. De bästa är att spegla på två olika lagrings enheter (eller fler, om man har något jätte viktigt).

Hårddiskar lagrar ju informationen magnetiskt... så lägg inte diskarna i närheten av starka magnetfält. ^^

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Hårddiskar lagrar ju informationen magnetiskt... så lägg inte diskarna i närheten av starka magnetfält. ^^

Jo, de är ju en sak till att tänka på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Angående hållbarhet, 1-2-3år vad gör Ni med skivorna???? Har en hel hög med skivor från 1995 som fortfarande fungerar. Vissa är dumsnåla och sparar in 1 krona/skiva och köper det billigaste som funnits.

Det är väll nästan så att det är större risk att en HDD blir oanvändbar, och om det skulle bli problem med en optisk skiva så är det stor chans att man kan göra den läsbar igen.

Om priset/gb skulle va samma på HDD eller ODD vad skulle Ni välja då? Jag vet vad jag hade valt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag begriper inte var folk har fått uppfattningen om att en skiva bara skulle hålla några år?
Det krävs ganska många eller väldigt djupa repor för att en skiva ska bli oläsbar.
I värsta fall kan man göra som jag gjorde med min orginalskiva av ultima online: renaissance. Tandkräm och sen backup...
Man kan väl nämna blu-ray med som så vitt jag vet är coatade för att motstå repor bättre.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Thiesen:

I framtiden så kommer spelen ligga på >3 sånna där skivor...

Om du skippar intro etc, annars 5-6 sådana skivor.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

Jag har inga problem med att tro på att folk kommer kräva ännu högre upplösning på sina filmer i framtiden. Följande scenario inträffar:

1) Folk har köpt nya HD-TV-apparater (c:a 2005).
2) De håller lite för bra, så tillverkarna börjar pusha för 3D så folk ska slänga ut sina gamla apparater och köpa nya (2010).
3) 3D blir en flopp pga för lite material och att folk får ont i huvudet. Tillverkarna behöver en ny generation TV-apparater att kränga. (c:a 2012)
4) Ultra-HD börjar bli färdigt (runt 2015)
5) Ultra-HD kräver enorma mängder data. Det behövs en ny typ av skiva och voilá! - miljoner skivor sålda.

Tricket är inte att ta reda på vad kunderna vill ha, utan att få kunderna att vilja ha ens produkter. Finns det inget behov får man skapa ett!

qtf
umm kan jag hyra din kristall kula jag behöver lite deg...

hmmmmmmmm, jag spånar lite och tänker om man har skivan i nån form av genomskinlig plast hölje när den är "bränd"(tänk gamla tv-spels cartridge) så borde den hålla lite bättre...mitt största problem med optisk lagring är hållbarheten...vist hdd slits med men jag slänger inte omkring hdds som jag gör med dvd skivor.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Skrivet av Barak:

Jag begriper inte var folk har fått uppfattningen om att en skiva bara skulle hålla några år?
Det krävs ganska många eller väldigt djupa repor för att en skiva ska bli oläsbar.
I värsta fall kan man göra som jag gjorde med min orginalskiva av ultima online: renaissance. Tandkräm och sen backup...
Man kan väl nämna blu-ray med som så vitt jag vet är coatade för att motstå repor bättre.

Min blev oläsbar efter 6 år, den var helt blank (den var inte repig). Trots den låg 90% i mörker och alltid i rumstemperatur. Fujifilm DVD+RW ena var helt blank, tror den brändes i för hög hastighet. försökte då lägga in nytt på en inplastad som jag hade kvar den funkade inte häller att lägga in något på (då inte för hög hastighet) sen dess bojkottar jag skivor. Den skiva som klarade sig i 6 år var en TDK cd skiva.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xenir:

Sluta trolla!

Det är inte troll. Det är fullt allvar. Vad är det du får spela in nu för tiden? Allt är skyddat och lagar ändras till att förbjuda det.

Detta blir kanske bra för backups men tveksamt då optiska diskar inte visat sig vara så extremt stabila för långtidslagring. Visst det finns kodak arkiv diskar men de är svin dyra.

Så i slut ändan är det teknik som är på jakt efter tillämpning. För att inte tala om att HDDs kommer vara större och fortfarande mer användarvänliga tills detta kommer ut.

Permalänk
Medlem

Även dvd hade "stora skivor" på g, 30Gb var inga problem med flera lager och skivor på upp till 500Gb dusskuterades.
Dock blev det enklare och billigare (lönsammare) att använda en laser med en annan våglängd (blue-ray) än att skapa skivor med 10-tals lager, med hög risk för felbränning och oseriöst känsliga för repor.
Det är ine förvånande att de försöker "förlänga livslängden" på blu-ray med nya skivor, men troligen blir de3t en ny laserstråle men nya skivor och brännare/läsare igen istället. Blu-ray XL med dubbla utrymmet har ju inte ens sett dagens ljus :/

"men serier då?"
Ja, hela serier tenderar ju att ta en del plats, min andrmomeda-box ligger väl på en 50 dvd. Köper jag en blu-ray utgåva lär den ligga på nästan detsamma tyvärr, då filmbolagen vet att folk vill köpa "stora utgåvor", därför slängder de med blu-ray och dvd-skivor i sina boxar som inte behövs. Ex. såldes en 6 disc blu-ray utgåva av Sagan om Ringen, men bara 3 var blu-ray och 3 var dvd-kopior (stor mängd skivor = bra köp = glad konsument). Vill vi ha hela serier i ett smidigt format blir det flash-minnen eller mekaniska diskar man får ladda (i butik eller via nätet, lagligt, med film etc).
Visst tar det tid att dra hem det hela, men det tar väldigt lite plats, är driftsäkert och du ev. framtida standard (sata 4) är bakåtkompatibel. Enda "felet" är att vi som konsumenter då slipper köpa nya utgåvor hela tiden, och våra "gamla goda" dör inte efter 5-10år av hög ålder, något bolagen ogillar