Permalänk
Medlem

Kylningsfråga. Hjälp!

Tjenare medlemmar av Sweclockers!

Jag har en Antec Three Hundred som Chassi:
http://www.sweclockers.com/recension/6079-antec-three-hundred

Och just nu har jag ett GTX 275 som dedicerat PhysX kort, och innan när jag använde det som det enda grafikkortet blev aldrig datorn varm, den va kallt hela tiden, även när jag lirade.

Nu köpte jag ett Asus GTX 480 för kanske 3½ vecka sedan. Det finns inga problem, kortet blir 85-95 grader när jag lirar tex Metro 2033 och Fallout 3, så inga problem med det.

Men, själva cahssit blir mycket varmare nu än tidigare, inte så jag får panik, men hela översidan blir farm samt sidorna, det blir allmänt mkt varmare inne i chassit.

Jag har inte lagt in fler fläktar än vad datorn kom med( 1 bakom, 1 ovansidan, allting står på länken ovan hur detta cahssit är).

Nu tar jag av ena chassiväggen för att ventilera när jag kör, och det blir kallare i chassit. Dock är jag rädd att det drar in mkt mer damm och annan skit när det är öppen. Eventuellt tänkte jag dra till med en fläkt på sidan där det finns en ledig spot.

Nu till frågan!

Är det "riskfritt" att alltid köra med ena väggen öppen i längre perioder, eller ska en fläkt kunna fixa detta? Eller spelar det absolut ingen roll hur varmt det är inne i datorn så länge grafikkorten håller sig till sina temperaturer?

Slutligen, era svar ska vara baserade på hur ni skulle ha gjort!

Tack på förhand! Riktigt nice forum detta!

Permalänk

Ja jag tycker du ska köpa en fläkt och sätta på sidan och ha sidan i.
För har du sidan av så får du in mycket damm och smuts i datorn som du inte annars får.
Jag har själv gjort så under långa stunder, och jag damsuger inte så flitigt och hade sidan av och där blev väldigt dammigt inne och cpu fläkt bla och kylare fick mycket stryk.
Så starta med fläkt i sidan.
Sen vet jag inte hur varm din låda blir. Men givetvis mår allt i lådan, inte bara grafikkortet bra av att ha lägre temp under längre perioder, så kan du sänka så är det ju givetvis bra. Så transportera ut så mycket varm luft du kan då genom sidan.
Kanske andra har andra bra tankar?

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

Har du något inblås? Framgår inte riktigt i tråden.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag inte är så tekniskt begåvad, men jag tittade efter och det ser ut som att den övre fläkten skjuter ut luft, och den bakre skjuter in luft

Permalänk
Medlem

Antar att du har Antec's medföljande fläktar i burken - Har du ställt fläktarna på Hi? Skulle rekomendera att du kompleterar burken med ett par 120mm fläktar till i fronten. Scythe Gentle Typhoon funkar bra.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Tryck in 2st fläktar på fronten som inblås så blir det nice and cool där inne.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Som dom andra säger så är det fler fläktar som behövs, gentle typhoon 120mm ~1200 rpm lär räcka

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pura123:

Jag inte är så tekniskt begåvad, men jag tittade efter och det ser ut som att den övre fläkten skjuter ut luft, och den bakre skjuter in luft

Du kan se flödesriktning genom att titta på fläkten, är pil åt det håll det blåser. Borde vara ut med båda fläktar.
Köper du till fläktar så ska det se ut som följande:
Båda fläktar i fronten - blåser in
fläkt i sidan - blåser in
fläkt i bakre del - blåser ut
fläkt i toppen av chassit - blåser ut.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Du kan se flödesriktning genom att titta på fläkten, är pil åt det håll det blåser. Borde vara ut med båda fläktar.

Annars kan man kolla på stagen i fläktramen som håller själva fläkten på plats. Stagen är generellt på den sidan av fläkten som det blåser åt. (hoppas ni hajar vad jag menar?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar, detta hjälpte verkligen, det blir nog ett kommande inköp av fläktar!
<3 Sweclockers Forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Annars kan man kolla på stagen i fläktramen som håller själva fläkten på plats. Stagen är generellt på den sidan av fläkten som det blåser åt. (hoppas ni hajar vad jag menar?)

Kan man ju göra också. Föredrar dock leta efter pilen men alla fläktar kanske inte har den, bara de jag haft.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.