Radeon HD 6850, 6870 i prestandatest

Permalänk
Avstängd

tycker det hade varit bättre att ge kortet namnet "6550" och "6570"

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

jag kan inte förstå hur namngivningen skall hjälpa försäljningen av 5700-serien heller.
Hade det kommit en 6700 serie som följt tidigare namngivningssystem så hade 5700 varit motsvarande men en generation äldre.
Med nuvarande system så kommer 5700serien inte bara se ut att vara en generation äldre utan även en segmentsdel sämre...
Och det är ju inte ett starkare försäljningsargument för 5700serien direkt.
Näe, denna förklaring köper jag inte rakt av.
Tror på m3tr0´s förklaring om att AMD vill ha förvirring då det blir en snackis i samband med att många konsumenter kommer tro att 68xx är nya 58xx. Aja, medvetet missvisande marknadsföring har jag aldrig gillat. Blir tummen ned för namngivning.
Sen får man väl inte fastna i detta endast. Trevligt med en ny generation kort. Tummen upp för detta ;).

Kanske så att Acer, HP med flera just nu bygger julens datorer med HD5770. Reklamen är producerad och flygbladen tryckta, och om då 6770 skulle lanseras nu så sitter tillverkarna där med en massa datorer som ingen vill betala fullpris för därför att de har förra generationens mellanklasskort. Att reta upp tillverkarna som det första de gör nu när AMD äntligen lyckats få kontrakt på Radeon som förstaval av grafikkort är inte speciellt smart.
När väl julhandeln är över dröjer det nog inte länge förrens 6770 lanseras. 4 veckor bör vara tillräckligt länge för att julköparna inte ska känna sig lurade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Kanske så att Acer, HP med flera just nu bygger julens datorer med HD5770. Reklamen är producerad och flygbladen tryckta, och om då 6770 skulle lanseras nu så sitter tillverkarna där med en massa datorer som ingen vill betala fullpris för därför att de har förra generationens mellanklasskort. Att reta upp tillverkarna som det första de gör nu när AMD äntligen lyckats få kontrakt på Radeon som förstaval av grafikkort är inte speciellt smart.
När väl julhandeln är över dröjer det nog inte länge förrens 6770 lanseras. 4 veckor bör vara tillräckligt länge för att julköparna inte ska känna sig lurade.

Men 6770 blir väl ett budget-kort då, eller? Jag menar om de inte ska krångla till namnschemat ännu mer.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem

Hardware guy. Låter som en bra förklaring, men samma sak borde då hänt mellan 4770 och 5770. Eller egentligen... samma sak varje gång en ny serie kommer oavsett tillverkare. Namngivningssytem har inte ändrats för varje ny generation tidigare.

Spill. Tänker lite längre fram... mjaaa. Högst möjligt. Men av alla olika möjlig namnkombinationer väljer de ett snarlikt system likt det tidigare vilket får alla nya kort att råka framstå som ett segment högre än förra generationen. Kunde valt ett mindre missvisande system... Och det fanns ju gott om plats i nuvarande system nedåt, kanske inte uppåt och ändå väljer de just att höja nummersystemet. Well...

Sedan är det väl inte hela världen egentligen. Om något år eller så är alla vana vid det nya systemet som kommer hålla upp till 9xxx-serien (kanske). Tycker dock fortfarande att det är fult att trixa med namnen för att få kort att "se bättre ut" än de är.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

skulle nog varit smartare att byta namn på HD5770 till typ HD6670 och HD5750 till HD6650 och sedan kört de nya korten som HD6770 och HD6750. Bättre att döpa om ett gammalt kort till en sämre version än att ända på ett inarbetat koncept.

Permalänk
Hedersmedlem

hade visserligen blivit ett jävla liv om de hade bytt namn på existerande kort också.
Hmmm...
Ähh, jag vet inte vad de skulle gjort istället. Utan lösning bör man kanske inte ifrågasätta ;). Blir bara gnälligt. Jag backar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Men 6770 blir väl ett budget-kort då, eller? Jag menar om de inte ska krångla till namnschemat ännu mer.

Hoppet mellan 5700 och 5800 är stort. Sistnämda är en dubbelt så stor krets och 800 shaders skiljer. Prestandagapet är alldeles för stort och för att kunna klämma in ett kort emellan dem så puttar AMD upp x800 till x900. Alternativet vore att putta ner alla övriga kort, x700 skulle bli x600, x600 bli x500, x500 bli x400 och x400 bli x300. Priset skulle inte följa med ner, och om alla dessa kort skulle kosta som en prestandaklass högre i tidigare generation, då skulle folk bli riktigt sura. Bara för att AMD leder i prestanda just nu så mjölkar de kunderna på pengar skulle åsikten vara.

Nu får vi istället en prissänkning på 6800 jämfört med 5800, och prestanda som är ungefär samma. Nya singeltoppkortet heter 6970 istället för 5870. Det är en förändring som förmodligen är mycket lättare att acceptera.

Skrivet av Söderbäck:

Hardware guy. Låter som en bra förklaring, men samma sak borde då hänt mellan 4770 och 5770. Eller egentligen... samma sak varje gång en ny serie kommer oavsett tillverkare. Namngivningssytem har inte ändrats för varje ny generation tidigare.

Skillnaden då var att AMD hade en ytterst liten marknad i datorsystemen. nVidia var den stora leverantören. Förra året lanserades 5800 och 5700 i september resp oktober, medans budgetmodellerna fick vänta till efter jul. Det enda vi vet är att NI snart kommer att presenteras, men vi vet inte när försäljningen startar. Skolstarten och Jul är nog de stora försäljnings-topparna som planeras lång tid i förväg och lanseringar får planeras utefter det.

Skrivet av rullekorn82:

skulle nog varit smartare att byta namn på HD5770 till typ HD6670 och HD5750 till HD6650 och sedan kört de nya korten som HD6770 och HD6750. Bättre att döpa om ett gammalt kort till en sämre version än att ända på ett inarbetat koncept.

Varför? Finns fler kretsar i NI-familjenför för 6700 och de lägre modellerna.

En rolig detalj är att Barts är den tidigare svenska kolonin Sankt Barthelemy

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vad dem än kallar korten är detta kalas, mitt 5770 börjar kännas bra segt och jag vill inte köra Crossfire, 2 fläktar låter alltid mer än en. Har sneglat på ett 460 men fanboy som man är vill man ju ha ett kort från AMD. Nu är det bara att vänta på att komplett plockar hem ett fint 6870 åt mig så är julen räddad :).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag blir förbannad när jag läser allt skitsnack i tråden!
Det har sagt av andra förut men jag känner att jag måste säga min mening också, för att undvika att bli världens första av ilska exploderande människa...

ATI/AMD HD6850/6870 är INTE ersättare för HD5850/5870 som man kan tro/tycka. Av någon (finns förklaringar i tråden) jävla anledning så har AMD bestämt sig för att förvilla och jävlas, thus all förvirring i tråden.

HD6850/6870 är den nya MELLANKLASSEN såsom tex HD5770 är/kallas nuvarande MELLANKLASS. Vad folk själva anser vara mellanklass skiter jag, AMD, och många med oss fullständig i.

- "meh ååh va lönt meh nytt kort som knappt e bätrre än gamla dåh xdxdxd:::)()/%"

- Ja barn, allt pekar på att detta ÄR lönt. VET gör vi ej förrän vi får ta del av "confirmed information" såsom pris och prestandatester. Men av den information och rykten som finns så verkar det vara så här:

Dom kommande MELLANKLASSARNA HD6850/6870 ser ut att få prestanda som liknar dagens Prestandaklass, vilket är omkring HD5850. Så dessa kort är (i så fall, ingen vet ännu) då markant kraftfullare än dagens mellanklassare (tänk 5770), och dom är uppe och nosar på dagens prestandaklass (tänk 5850). Men inte nog med det, det kommer (troligtvis) även bli andra förändringar såsom:

sänkt strömförbrukning
sänkt värmeutveckling
andra/fler anslutningsmöjligheter
uppdaterad hård och/eller mjukvara
Och som sagt bättre prestanda. Jag vågar modigt nog även gissa på bättre pris/prestanda, vilket är behövligt då Nvidia nu piskar AMD hårt gällande just det med sitt GTX460 som i både 1gb och 768mb version är betydligt bättre än AMD:s rival HD5770, trots ungefär samma prisbild. Visst är GTX460 1Gb märkbart dyrare än HD5770, men har då prestanda som är och nosar i anus på det dyrare HD5850.

Jag är ingen fanboy, har ägt både Nvidia och AMD kort. Men sedan X1950pro har jag haft ATI/AMD pga bättre pris/prestanda för MIN begränsade ekonomi. Som när jag köpte mitt nuvarande HD4850, jag kunde max lägga ca 1300kr och vid det tillfället så var ett HD4850 det i särklass bästa jag kunde få nytt. Nvidias prestandamässiga motsvarighet som då hade lika bra eller bättre prestanda var mycket dyrare, därför blev det ett HD4850 från just AMD.

Nu planerar jag att byta ut mitt 4850 mot ett vassare kort, och denna gång kommer det med all säkerhet bli ett Nvidia kort, närmare bestämt ett GTX460 då det är det bästa jag kan få med min budget.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

När beräknar sweclockers få sina testexemplar och kunna göra en recension av korten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

När beräknar sweclockers få sina testexemplar och kunna göra en recension av korten?

När Eulalia II är igångvevad?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Varför jag bryr mej om att 6870 inte är bra mycket snabbare än 5870 är att nya singelkort ska alltid vara snabbare (minst 50-100%, tycker jag). Om 6k-serien inte är nån skillnad mot 5k serien som singelkort så är det ju ruttet, jag vill vara säker på att få prestanda. CF skalar ju inte alltid så då vill man också ha korten snabba som singel och inte bara i CF, blir ju så att man måste pula i flera kort om man vill ha prestandan man hade önskat . Jag antar väll att 6900 kommer bli dualgpu och det blir kortet som klår 5870, skulle man köra med 2st sådana så blir det quad CF och vi vet ju hur bra det skalar :S Och överklockning kan man inte räkna med efter min erfarenhet, speciellt inte om man kör två kort.

Kör redan 4890 2GB CF, varför vill jag byta?
Nog vill man ha dx11, men för att få något som är dubbelt så snabbt så kostar det fan och dessutom måste man fortfarande ha 2 kort, därmed inge vidare skalning i alla fall vilket säkerligen kan sänka prestandan till dessa antika kort jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför jag bryr mej om att 6870 inte är bra mycket snabbare än 5870 är att nya singelkort ska alltid vara snabbare (minst 50-100%, tycker jag). Om 6k-serien inte är nån skillnad mot 5k serien som singelkort så är det ju ruttet, jag vill vara säker på att få prestanda. CF skalar ju inte alltid så då vill man också ha korten snabba som singel och inte bara i CF, blir ju så att man måste pula i flera kort om man vill ha prestandan man hade önskat . Jag antar väll att 6900 kommer bli dualgpu och det blir kortet som klår 5870, skulle man köra med 2st sådana så blir det quad CF och vi vet ju hur bra det skalar :S Och överklockning kan man inte räkna med efter min erfarenhet, speciellt inte om man kör två kort.

Kör redan 4890 2GB CF, varför vill jag byta?
Nog vill man ha dx11, men för att få något som är dubbelt så snabbt så kostar det fan och dessutom måste man fortfarande ha 2 kort, därmed inge vidare skalning i alla fall vilket säkerligen kan sänka prestandan till dessa antika kort jag hade innan.

6850 och 6870 ersätter 5750 och 5770, läs kommentarerna.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dalton Sleeper:

Varför jag bryr mej om att 6870 inte är bra mycket snabbare än 5870 är att nya singelkort ska alltid vara snabbare (minst 50-100%, tycker jag). Om 6k-serien inte är nån skillnad mot 5k serien som singelkort så är det ju ruttet, jag vill vara säker på att få prestanda. CF skalar ju inte alltid så då vill man också ha korten snabba som singel och inte bara i CF, blir ju så att man måste pula i flera kort om man vill ha prestandan man hade önskat . Jag antar väll att 6900 kommer bli dualgpu och det blir kortet som klår 5870, skulle man köra med 2st sådana så blir det quad CF och vi vet ju hur bra det skalar :S Och överklockning kan man inte räkna med efter min erfarenhet, speciellt inte om man kör två kort.

Kör redan 4890 2GB CF, varför vill jag byta?
Nog vill man ha dx11, men för att få något som är dubbelt så snabbt så kostar det fan och dessutom måste man fortfarande ha 2 kort, därmed inge vidare skalning i alla fall vilket säkerligen kan sänka prestandan till dessa antika kort jag hade innan.

Som redan nämnts flera gånger i tråden, 6900-serien kommer innehålla både single-GPU's (Cayman Pro och XT) samt dual GPU (Antilles).
HD6800-serien verkar täppa igen det stora prestandagapet mellan HD5770 och nuvarande HD5800-serie. Korten kommer troligen slåss direkt mot GTX 460.

Dina HD4890 är ju inte så gamla heller, de släpptes ju trots allt våren 2009.

Permalänk

Vet att jag har läst det någonstans men hittar inte var. Var det imorgon eller torsdag amd skulle ha presskonferens ang nya grafikkorten?

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | Corsair HX 650W | Asus M4A89GTD PRO/USB3 |
| AMD Phenom II X4 965 @ 3,4 Ghz | Corsair 4GB DDR3-1600MHz |
| PowerColor Radeon HD6850 1GB PCS+ | Samsung 320gb + 3xWD 1TB | Asus Xonar DX |

Permalänk
Medlem

har för mig att den 14'e oktober varit på tal angående datum

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Spill:

Mitt 470 ligger rätt pyrt till om det visar sig att 6870 presterar likvärdig på hälften av strömförbrukningen. Enligt kineserna så skiljer endast 900 points i 3DMark, till GTX:ens fördel.

Precis, det ligger precis i det intervallet som min gissning för cirka en vecka sedan. Dvs mot GTX 460 OC och gtx 470.
Frågan är vilket pris de kommer ta ut för 6870.

Edit: Kommer vi få två eller bara ett single gpu-kort i 69xx serien? Dvs som nu med 5850 och 5870. 6990 verkar ju vara dubbel-gpu. Kristallkulan säger då att det kommer vara ett för stort hopp mellan 6870 ->69xx och vilket gör att folk köper nvida i klassen mellan mellanbudget och highend (2500-3000) (GTX 470 SOC och liknande)

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem

Har det inte varit AMD's plan åtminstone sedan TSMC skrotade 32nm processen att 6000-serien skulle bli en evolutionär uppdatering. Kanske 6870 = 5870 i prestanda med de nya drivrutninerna, vad vet vi?!

Ok, en person som säger att effektförbrukning inte spelar någon roll kanske inte ser nyttan med detta. Lyckligtvis har killarna på AMD insett vikten av en fortsatt optimering.

Resultatet: Den nyvunna kraften frigörs sedan i och med lanseringen av prestandakorten (69xx) och det redan i god tid inför julhandeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

6850 och 6870 ersätter 5750 och 5770, läs kommentarerna.

Jag har läst varenda rad i denna tråd, fortfarande sur över att en sk ny serie ska prestera så urkasst. Vart ska dom placera 7k serien då? ska den ligga nånstans som 5025*(1/sqrt(PI)) kort i prestanda?

Skrivet av anders190:

Som redan nämnts flera gånger i tråden, 6900-serien kommer innehålla både single-GPU's (Cayman Pro och XT) samt dual GPU (Antilles).
HD6800-serien verkar täppa igen det stora prestandagapet mellan HD5770 och nuvarande HD5800-serie. Korten kommer troligen slåss direkt mot GTX 460.

Dina HD4890 är ju inte så gamla heller, de släpptes ju trots allt våren 2009.

Att det nämnts vet jag redan, är ju inte riktigt det jag säger, även om 6900 kommer som ett singelkort (också) lär det knappast prestera bättre än 5870. Och mina 4890 2GB känns verkligen antika nu, tro mej i princip samma sak som resten av 4k serien som funnits längre... Dock presterar dom riktigt riktigt bra fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

även om 6900 kommer som ett singelkort (också) lär det knappast prestera bättre än 5870.

Det där har du nog bara kommit på själv. Eller har du läst det på något vettigt ställe?
Hela tanken är ju att prestandaklassen skall vara bättre än mellanklass. Och om 68xx kommer vara nästa mellanklass så kommer 69xx som topklass prestera en hel del bättre.
Ganska enkelt... eller?
Finns ingen grund för att säga att 69xx kommer prestera likvärdigt med 68xx.

EDIT:
Inte konstigare än att 5770 presterar ungefär som 4870.
Hade 5770 varit ungefär som 4850 hade det väl inte varit så illa heller egentligen.

Det som däremot är dumt är deras ändring i benämningssystemet. Låter ju bara fel nu.
Behåll 5770 och stå för att ni gör en nyare version, eller låt bli att släppa ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där har du nog bara kommit på själv. Eller har du läst det på något vettigt ställe?
Hela tanken är ju att prestandaklassen skall vara bättre än mellanklass. Och om 68xx kommer vara nästa mellanklass så kommer 69xx som topklass prestera en hel del bättre.
Ganska enkelt... eller?
Finns ingen grund för att säga att 69xx kommer prestera likvärdigt med 68xx.

Självklart har jag ingen källa på det, det verkar galet enligt mej att tro att skillnaden mellan 68xx & 69xx skulle vara så stor (singelkortsidan), skulle tippa på att det blir som 4850/4870/4890, 5850/5870, sedan beror det på dualkortet, skulle det krossa allt som finns idag om det skulle bestå av så pass snabba gpuer (6950x2/6970x2/6990)? eller snålar dom då och sätter två gpuer motsvarande något slöa 460?

Om dessa kort redan har så pass hög klockfrekvens, vad skulle då de snabba korten ligga på? eller skulle dom endast lägga till fler sp, då får den bli många...

Som sagt, detta är mina tankar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Självklart har jag ingen källa på det, det verkar galet enligt mej att tro att skillnaden mellan 68xx & 69xx skulle vara så stor (singelkortsidan), skulle tippa på att det blir som 4850/4870/4890, 5850/5870, sedan beror det på dualkortet, skulle det krossa allt som finns idag om det skulle bestå av så pass snabba gpuer (6950x2/6970x2/6990)? eller snålar dom då och sätter två gpuer motsvarande något slöa 460?

Om dessa kort redan har så pass hög klockfrekvens, vad skulle då de snabba korten ligga på? eller skulle dom endast lägga till fler sp, då får den bli många...

Som sagt, detta är mina tankar...

Vad får dig att tro att 6900-serien skulle prestera dåligt? Bara för att 6870 har färre shaders betyder ju inte att toppmodellerna har det. Mera är det som talar för att de har flera (ev. 1600->1920 SP) eftersom korten förmodligen går svalare.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Ny firmware till åtminstone 6870 ute nu, antar 6850 ändras också. Kan inte säga mer än så tyvärr.

Du råkar väl ha ett beta/test exemplar ???? Ja Ja, jag vet att du inte får säga nåt.
Låt mig formulera frågan på detta vis: Hur många minuter efter den officiella releasen kommer ni att posta den första testen ?

Allmänt
Beträffande den kinesiska testen: Dom har knappast de senaste firmwaren eller drivrutinerna. Ta uppgifterna därifrån med en nypa salt.
Namngivningen är bestämd av AMD`s politrucker tillsammans med grafikortstillverkarna.
Att diskutera varför eller rätt/fel är som att stå och skälla på regnet!!
(Alla företag med över 100 anställda har politrucker, ett gissel för mäniskligheten!)

Krav för att lyckas = 6870 prestandad bättre än 460 1g och pris under 2000.
6850 prestandad bättre än 460 768m och pris under 1500.

Önskelmål: Bättre på CF, helst upp nvidia klass.

En "liten" detalj till: 20w mindre strömförbrukning = 20w mindre värme = MER ÖVERKLOCKNINGS FÖRMÅGA !!!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Geeks
SweClockers

Evergreen (HD 5000) Northern Islands (HD 6000) Mellanklass Mellanklass HD 5750 HD 6850 (Barts Pro) HD 5770 HD 6870 (Barts XT) Prestandaklass Prestandaklass HD 5830 HD 69xx (Cayman) HD 5850 HD 5870 Entusiast Entusiast HD 5970 HD 69xx (Antilles)

Detta betyder inte att HD 6800 presterar som HD 5700 eller att den nya serien är jämförbar med de gamla korten i samma klass. Det enda prestandaklasserna beskriver är hur AMD positionerar den nya generationen grafikkort i jämförelse med varandra. Precis som med exempelvis CPU:er går det inte att jämföra produktgenerationer rakt av utan det sker ändringar på alla håll och kanter.

Hoppas det blir tydligare nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Fan vad jag blir förbannad när jag läser allt skitsnack i tråden!
Det har sagt av andra förut men jag känner att jag måste säga min mening också, för att undvika att bli världens första av ilska exploderande människa...

ATI/AMD HD6850/6870 är INTE ersättare för HD5850/5870 som man kan tro/tycka. Av någon (finns förklaringar i tråden) jävla anledning så har AMD bestämt sig för att förvilla och jävlas, thus all förvirring i tråden.

HD6850/6870 är den nya MELLANKLASSEN såsom tex HD5770 är/kallas nuvarande MELLANKLASS. Vad folk själva anser vara mellanklass skiter jag, AMD, och många med oss fullständig i.

- "meh ååh va lönt meh nytt kort som knappt e bätrre än gamla dåh xdxdxd:::)()/%"

- Ja barn, allt pekar på att detta ÄR lönt. VET gör vi ej förrän vi får ta del av "confirmed information" såsom pris och prestandatester. Men av den information och rykten som finns så verkar det vara så här:

Dom kommande MELLANKLASSARNA HD6850/6870 ser ut att få prestanda som liknar dagens Prestandaklass, vilket är omkring HD5850. Så dessa kort är (i så fall, ingen vet ännu) då markant kraftfullare än dagens mellanklassare (tänk 5770), och dom är uppe och nosar på dagens prestandaklass (tänk 5850). Men inte nog med det, det kommer (troligtvis) även bli andra förändringar såsom:

sänkt strömförbrukning
sänkt värmeutveckling
andra/fler anslutningsmöjligheter
uppdaterad hård och/eller mjukvara
Och som sagt bättre prestanda. Jag vågar modigt nog även gissa på bättre pris/prestanda, vilket är behövligt då Nvidia nu piskar AMD hårt gällande just det med sitt GTX460 som i både 1gb och 768mb version är betydligt bättre än AMD:s rival HD5770, trots ungefär samma prisbild. Visst är GTX460 1Gb märkbart dyrare än HD5770, men har då prestanda som är och nosar i anus på det dyrare HD5850.

Jag är ingen fanboy, har ägt både Nvidia och AMD kort. Men sedan X1950pro har jag haft ATI/AMD pga bättre pris/prestanda för MIN begränsade ekonomi. Som när jag köpte mitt nuvarande HD4850, jag kunde max lägga ca 1300kr och vid det tillfället så var ett HD4850 det i särklass bästa jag kunde få nytt. Nvidias prestandamässiga motsvarighet som då hade lika bra eller bättre prestanda var mycket dyrare, därför blev det ett HD4850 från just AMD.

Nu planerar jag att byta ut mitt 4850 mot ett vassare kort, och denna gång kommer det med all säkerhet bli ett Nvidia kort, närmare bestämt ett GTX460 då det är det bästa jag kan få med min budget.

Bra skrivet. Håller helt med om att namngivningen är smått idiotisk (även om jag förstår hur AMD tänker) och att det är orsaken bakom all förvirring. Och kombinerat med att prestandakorten alltid brukar släppas först så verkar folk ha det extra svårt att få in i skallen att det är mellanklassarna vi ser med denna prestanda som är i nivå med dagens prestandakort.

Om siffrorna stämmer så är de nya korten ungefär 60% snabbare än sina mellanklassföregångare i 57XX-serien och med en lägre strömförbrukning. Så hur det kan vara fail förstår jag inte.

Om man då spekulerar att prestandaserien 69XX kommer att ha 60% mer prestanda än dagens 58XX-serie med lägre strömförbrukning och lägre värmeutveckling som följd så skulle i alla fall inte jag vara helt missnöjd med ett sånt kort i min burk

Sen kommer naturligtvis mycket hänga på hur AMD prissätter korten.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Så det kommer inte både Cayman XT och Cayman PRO, utan bara ett singelkort i 69xx?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Så det kommer inte både Cayman XT och Cayman PRO, utan bara ett singelkort i 69xx?

Samma fråga här, verkar lite skumt :S

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Samma fråga här, verkar lite skumt :S

Ajdå, ser hårt ut för de som inte vill gå över 3000-3500 kr strecket

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Så det kommer inte både Cayman XT och Cayman PRO, utan bara ett singelkort i 69xx?

Namngivningen är inte klar, men räkna med 6950 och 6970 för singelkorten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Så det kommer inte både Cayman XT och Cayman PRO, utan bara ett singelkort i 69xx?

Här ett plock ifrån listan innehållande modellnamn upptäckta i Catalyst 10.8.

Citat:

233,CAYMAN XT (6718),NI CAYMAN
234,CAYMAN PRO (6719),NI CAYMAN
235,ANTILLES PRO (671C),NI CAYMAN
236,ANTILLES XT (671D),NI CAYMAN
243,BARTS XT (6738),NI BARTS
244,BARTS PRO (6739),NI BARTS