Permalänk
Medlem

Problem med DX11

Tjenare tjenare!

Jag har stött på lite problem med dx11.
Intallerade just Unigine heaven och allt funkar finfin med dx 10, men slår jag på dx 11 så går programmet upp i fullskärm precis som det ska men blir bara svart...

Jag kanske inte väntat särskilt länge ifall den laddar, men datorn går på lågvarv enligt ljudet iaf så det känns knappast som om det är något som händer där inne... Någon som kört Unigine Heaven i dx11 med ett 5850? Brukar det vara långa laddningstider?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Avstängd

tar en stund att ladda ja.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Lånar tråden lite.

Fick 1209 med samma inställningar som swec. gjorde i sitt stora test och 1239 med crossfireX profilen. Ska man använda den till 5970 eller är det till för "två" kort. Riktig CF liksom.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Hmm, lät den ladda i en halvtimme utan att nått hände... Vad kan problemet vara?
(Har senaste drivrutinerna)

Ingen som har någon aning??!

Hmm, vad är egentligen OpenGL och vart står det i förhållande till DX11?
För när jag väljer det funkar allt och jag får de typiska dx11 dragen i form av att varje sten är en 3d modell och så vidare...

Inte för att folk verkar vara intresserade direkt
Men jag har fått det att funka nu. Installerade om drivrutinerna och sedan funkade allt bara
dx11 och opengl är ju samma när det gäller kvalite, men dx11s prestanda är ca det dubbla.

Nu har jag postat fyra stycken inlägg efter varandra, men nu behöver jag seriöst hjälp!

Allt funkade ju med dx11 när jag precis installerat om drivrutinerna. Dock nu när jag startade om datorn och testade igen så fungerade det inte.

Det ända som jag kan tänka mig är felet är att när jag startar datorn så kommer det upp en ruta i BIOS med något i stil med:
Searching for drives - no drivers found
Det har kommit upp nu någon vecka varje gång jag startar datorn, men så snabbt att jag knappt lagt märke till det. Skulle det kunna vara relaterat till problemet? Det konstiga är att jag ju visst har grafik,drivrutiner bara det att jag inte har dx11.

Skulle det kunna lösa nått genom att återställa BIOS? (kanske en dum fråga med då jag har en sådan knapp på moderkortet så har den tanken av någon anledning kommit upp i huvudet, så lika bra att fråga tänkte jag)

Vad annars går att göra?

Som mer information sp kan jag säga att när jag installerat om drivrutinerna så har jag bokstavligen talat "installerat om den" genom att trycka på "installera". Jag har inte tagit bort något gammalt manuellt då den som ursprungligen lärde mig allt om drivrutiner bara gjorde så, men jag vet inte?...

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Återställ alt. flasha bios.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

flasha bios? lite med utförligt tack?

Har aldrig vart inne på sånt här tidigare?
Vad händer egentligen om jag trycker på reset knappen där i bild egentligen?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Du restera bios, nollställer. Ta annars ur batteriet. Tänk på att internet kan sluta när bios klocka går fel. Fick grå hår efter mitt bios byte innan jag kom på att klockan gick fel. Du går in på moderkortets hemsida och tar hem senaste bios, lägger det på usb och går in i bios. Tryck delete under post menyn.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Man kan inte bara ställa om klockan i BIOS på något sätt eller? :S
verkar lite väl mekigt att hålla på att ledda ner en massa saker till BIOS som jag aldrig har gjort förr.

Men tror du ens att det är det som är felet? Känns lite skumt. Återställs alltid klockan även om jag har en knapp för saken?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Asus Crosshair formula reset

Ja som trådnamnet antyder på likt min signatur så är det alltså ett Asus Crosshair Formula det gäller.

Jag vill helt enkelt kort och gott veta om vad som händer om jag trycker på den lilla reset knappen på moderkortet? Anledningen är att jag har fått lite problem med mitt grafikkort när det kommer till dx11. Jag ska nu helt enkelt försöka återställa allt som går men vill gärna veta vad jag håller på med

Alltså:
Vad händer rent grundläggande, har aldrig gjort det här förut?
Vilka biverkningar kommer? Någon sa något om att klockan stannar vilket resulterar i en massa krongel, sker det även om man har en reset knapp? Han verkade utgå från att man drog ut batteriet.

Tack för svar och jag hoppas att ni inte tycker att jag klottrar ner hela forumet nu när jag tar upp nästan samma sak här som i grafikdelen. Men responsen där var så seg att jag testar lyckan här också

Miss-visande rubrik, ändrat...
Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Medlem

Snälla!?
Är det ingen som har någon aning om vad reset gör? det verkar ju helt absurt ju.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Du nollställer BIOS. Den som pratade om att klockan stannade pratade om när man nollställer via att ta ut batteriet. Det enda som händer är att du får ställa in klockan igen i BIOS bara. Om du inte gör det kan du få problem med att du inte kommer in på vissa hemsidor.
När du nollställer på baksidan av datorn med knappen behöver du inte oroa dig för något sånt vad jag vet.

Permalänk
Hedersmedlem

Startar om datorn.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

tack så mycket!!!

Känns som folk har isolerat mig då knappt någon har svarat på mina inlägg under flera dagar nu :/ Men tack tack för svar =D
Man bör kanske stänga av datorn? Antar jag iaf...

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk

Eller vänta, menar du den vid I/O panelen eller på moderkortet? Jag trodde du menade den där alla in- och utgångar är. Om du menar den på moderkortet som det står reset på så startar den bara om datorn som MulleEng sa.

Permalänk
Medlem

Det finns Manualer till moderkort antar jag?

iaf, reset knappen är till vad det står "RESET" alltså starta om datorn. Det skall finnas ett Cmos knapp vid sata dock inte säker. Den trycker när datorn är avstängd och väntar några sekunder och sedan trycker ut den.

Den bryter strömmen till cmos vilket kommer defaulta BIOS. Vissa av ROG serien behövde att man skulle starta datorn med knappen intryckt, men det får du läsa i manualen jag är inte säker om ditt behöver det eller inte.

Annars får du samma resultat genom att trycka F5 för att defualta BIOS när du är där inne.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Okej... ja, för det var ju inte så mycket som hände och det förklarar ju saken

Rent allmänt har min dator börjat lagga lite grann så jag tänkte att det kanske vore bra att installera om Windows. Är mitt första bygga och jag har dampat på med program och olika överklocknings program och testat de flesta benchmarks, inget fel med det med under tiden har det resulterat i att jag inte har en aning om vad fan jag har gjort och vad jag inte gjort. Dessutom tog jag ingen säkerhets kopia/gjorde en återställningspunkt från början vilket nog var lite dumt.
Visserligen ganska lätt att ta reda på men eftersom jag ändå är här: Kan jag installera om Windows med en OEM licens skiva? Tycker att man borde det, men killen som sålde det till mig på webhallen förklarade OEM med att om något kraschar så kan det bli svårt att fixa :S

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanfogade*

Tänk på att inte skapa mer än en tråd om samma ämne.