Hemmagjord kylpasta och annat smått och gott

Permalänk
Medlem

Hemmagjord kylpasta och annat smått och gott

TJO!

Nu ska jag och två polare till Halland, och vi ska klocka sönder en dator.

Men vi kom fram till att detta är allt för enkelt. Så vi ska göra en egen CPU kylare och egen kylpasta. Om det nu går...

Hat någon något tips på hur man bakar kylpasta eller gör en CPU kylare?

Andersson

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Jag och en polare vill flyga till månen och utforska, det verkar relativt enkelt.
Har någon tips på hur man kan göra?

--

Om ni nu verkar tycka att det är så enkelt som ni tydligen gör, varför inte ha några grundideér själva?
Sen så undrar jag varför ni ska klocka sönder en dator... är det inte lite slöseri? Ge datorn till någon annan som behöver den istället för att klocka den tills den går sönder.

Permalänk
Medlem

Jag sa aldrig att vi trodde att det skulle vara enkelt. Men vi gör det för att det är kul. Han hade 2 gamla datorer i källaren som bara stod och skräpa. De skulle skrotas men polaren fick dom. Därför ska vi göra det vi ska.

Visa signatur

Lwl

Permalänk

det är säkert märkes burkar så det är låst bios också

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Har tänkt på det. Men vi ska se om vi kan göra något åt det

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Diamant har mkt hög värmeledningsförmåga, så varför inte göra världens bästa kylpasta:
Inventgeek.com - Ion Cooler 3.0 - Overview

Permalänk
Medlem

JUST JA, DET TÄNKER JAG GÖRA

Nä men varför är alla så elaka

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

Ost ska fungera rätt bra som kylpasta, antar att det mesta som innehåller lite vatten kommer leda värme rätt bra så länge det inte torkar ihop. Skulle nog personligen testa tandkräm, om inte annat så luktar det bättre än ost

Kylare är lite knepigare, men en klump aluminium och lite verktyg och lite god vilja så, skulle nog själv utgå från kylaren som sitter där då har man ju fästen färdigt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för ett ordentligt svar.

Jag har kollat lite på tandkräms idén, verkar fundera bättre än inget. Så det blir nog tandkräm.

Har tänkt göra en CPU kylare "Old School style". Utgår från den gamla kylaren och gör en tunnel till utanför chassit. Med en Scythe SlipStream 1200 RPM 140mm i ändan.

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Diamant har mkt hög värmeledningsförmåga, så varför inte göra världens bästa kylpasta:
Inventgeek.com - Ion Cooler 3.0 - Overview

Det där var ju i och för sig jävligt coolt. Om jag inte har något bättre för mig någon gång i framtiden så kanske jag provar det. Tack för tipset!

Permalänk

Kylpastan ska du nog köpa såvida du inte har minst en examen i kemiteknik eller nåt.

Kylare kan man väl pilla själv så länge du vet hur du ska fästa anordningen på moderkortet. Nånting med kopparbas i alla fall (eller silver ska nog funka lika bra, bara en aningen dyrare).

Permalänk

tänk på att man måsta byta tandkrämen rätt ofta vad jag har förstått. ca 40 minuter sen får man byta för bästa effekt. Problemet med tandkrämen är att den torkar, plus att där i vissa sorter även är små "stenar".

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffyn:

Hat någon något tips på hur man bakar kylpasta

Se till att få den 'al dente'

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av lideri:

Ost ska fungera rätt bra som kylpasta, antar att det mesta som innehåller lite vatten kommer leda värme rätt bra så länge det inte torkar ihop. Skulle nog personligen testa tandkräm, om inte annat så luktar det bättre än ost

Kylare är lite knepigare, men en klump aluminium och lite verktyg och lite god vilja så, skulle nog själv utgå från kylaren som sitter där då har man ju fästen färdigt.

fast tandkräm torkar ju till och med av sig själv efter nästan 10 minuter

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Nu har jag tagit fram burkarna och det visar sig att vara en Compaq och en annan "icke" märkes burk. Om ni har några andra roliga ideer om vad vi kan göra så är de välkommet. Jag ser mer detta som kul att experimentera lite.

PS jag är "polaren" i denna tråden

Permalänk

Vattenkylning "bonnastyle": gammal kylare, borra ett gäng hål, lite rör/slangar och koppla in den på kökskranen med "utlopp" i slasken. Visst, det är mycket som talar emot att slutresultatet blir lyckat men det är väl inte poängen här, man MÅSTE prova. Men glöm inte gummihandskar och brandsläckare ifall...

Permalänk

kopparpasta som kylpasta kan ni ju pröva.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Kopparpasta skulle ju jag säga som förslag ( men någon hann före ), ähh, då säger jag Zinkpasta.

Visa signatur

// Patrik (rookie)
AMD Phenom II x2 555, ASUS MA478T-E, Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz, SSD OCZ-AGILITY2 40Gb, Radeon 4850 X 2 CF,
Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem

Bygg en egen vattenkylning! Skaffa en gammal kylare från en bil eller MC, lite slang och sno lillsyrrans akvariepump.

Eller sno hela akvariet o köp 100 liter hydralolja o kasta ner alltihopa, var nån som hade gjort det här för ett tag sen, orkar inte leta länken=)

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Medlem

lappa kylaren ordentligt och ta av heatcover om det är nyare.

Permalänk
Medlem

Nu är det gjort... Det blev kortslutning på SB, och jag brände mig. Men kul var det iaf

Visa signatur

Lwl

Permalänk
Medlem

köp en vattenpump + vattenslang ------> ner i toaletten -----> vattenkylning

Permalänk

Prova med kopparpasta mellan kylare och processorn, har inte själv testat men det skulle vara kul att testa, jag kanske borde testa på nån skrotdator från jobbet

Permalänk
Medlem

ta kopparrör...file ner till spån. smält och häll på CPU och pressa fast kylare...BORDE funka men du gör definitivt det på eget bevåg

Permalänk
Medlem

eller så använder ni vanlig jävla kylpasta? förstår inte varför ni ska uppfinna hjulet...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Skrivet av pokelia:

ta kopparrör...file ner till spån. smält och häll på CPU och pressa fast kylare...BORDE funka men du gör definitivt det på eget bevåg

Nu låter jag nog jävligt dryg men det är inte helt fel att i alla fall kolla upp saker innan man skriver att det borde funka...

Koppar smälter vid 1000C och det hade cpun inte överlevt på något sett.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Nu låter jag nog jävligt dryg men det är inte helt fel att i alla fall kolla upp saker innan man skriver att det borde funka...

Koppar smälter vid 1000C och det hade cpun inte överlevt på något sett.

förlåt. mitt fel borde tänkt på smältpunkten: /

kan man inte ta loss heatcover på processorn och lappa kylaren? borde man inte på så sätt kunna undvika ojämnheter?