Permalänk
Medlem

Lödning av kablar

Hej.

Detta är inte så mycket en egen konstruktion utan en sorts reparation.

Jag köpte en gång en radio som denna: Retroradio TR-39 (min är i silver/fuskträ och kan drivas med 4X1.5V C batterier). Det är en bra radio med överraskande bra ljud men problemet är strömförsörjningen. Har testat olika batterier men tycker att alla tar slut för fört och den medföljande nätadaptern har vissa svårigheter. Något är fel i själva uttaget på radion så strömmen kommer inte fram (glapp). Tänkte då att man kanske kunde löda fast kablarna direkt istället. Jag har förstått så pass mycket att stiftet i kontakten är + och hålets kant - men vad är + och - på kabeln från nätadaptern? Det står ingenting om det vare sig på radion eller nätadaptern själv. Inte ens kabeln ger någon ledtråd. Så vad säger ni? Är det här kanske en bra idé? Har aldrig jobbat med multimeter så jag kan inte mäta fram + och -.

PS. Det här är inte prio 1 just nu så ni kan ta tid på er att svara.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

notera först om det finns någon skillnad mellan kablarna från nätagget, brukar vara någon extra kant på den ena ledaren.
Sen klipper du av kontakten och mäter ohm på den ena ledaren mot mitten eller kanten, när du får nära 0 ohm vet du att du har matchat hål mot ledare eller kant mot ledare. Sen är det bara att löda fast på motsvarande plats i radion.

MEN, personligen har jag först kollat inuti radion om man kan identifiera var glappet är. Förmodligen är det bara kontakten som har lossnat inuti radion och då brukar det räcka att bara värma på och eventuellt lägga på lite nytt lödtenn för att fixa problemet. Då har man dessutom kvar möjligheten att köra på battier utan kabel om man vill.

Permalänk
Medlem

Hade det varit min radio hade jag öppnat upp och försökt att lokalisera "glappet". Först och främst kollar du så att alla lödningar är friska när det kommer till kontakten, för att sedan jobba dig fram och försöka lokalisera glappet. När det kommer till +/- på nätadaptern så är det oftast så enkelt att du bara klipper sladden på mitten och mäter motståndet i ledningen för att avgöra +/-.

Eftersom att du vet att pinnen är + så tar du och sätter din multimeter på att mäta motstånd (Ohm), sen sätter du ena "mätproben" mot pinnen och testar kablarna en för en tills du får en avläsning. Troligtvis kommer multimetern att visa oändligt motstånd innan dess att du får något utslag, så du kommer enkelt märka när du hittat rätt sladd då den kommer visa något mycket lågt - alt. kommer den att visa "0".

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för er vilja att hjälpa till.

Jo, jag har öppnat den ett par gånger men jag kan göra det igen. Det egentliga problemet har jag i och för sig redan lokaliserat. Kopplar man in adaptern kommer radion att vara död. Tar man då i själva kontakten som man sätter i 6 V in uttaget på radion och för den ett par millimeter i sidled så fungerar det. Släpper man dör radion igen. Där har vi själva glappet. I övrigt ser alla lödningar ut att vara friska. Jag ska undersöka ingången på radion lite närmare och se om det finns något jag kan göra. Återkommer.

Edit: Jag har kontrollerat radion lite noggrannare nu och upptäckt att problemet inte alls är det jag trodde. Istället är det så att den breda kabel som går från baksidans tre uttag (Line in, hörlurar och DC 6V) är defekt. Och den blir inte lätt att byta/åtgärda. Till saken hör ju att det är otroligt svårt att komma till i den lilla lådan. Kanske låter jag någon titta på det senare.

Tilläggsinfo
Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Har du möjlighet att ladda upp en bild på hur det ser ut kan vi kanske ge dig några bra tips?

Permalänk
Medlem

Hej.

Ett par bilder med kommentar finns nu upplagda på nätet. Första här: Radiobak | Flickr - Photo Sharing!

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Det kan ju räcka att bara löda om alla lödpunkter till den plattkabeln, det skulle jag börja med. Hjälper inte det skulle jag försöka byta ut den. Det är en vanlig flatkabel av samma typ som gamla IDE eller floppy. Det är ganska grova ledningar i den så antingen om du har en gammal kabel av den sorten och ersätta den som sitter i radion eller så skaffar du tunn kabel kanske 0.5-0.8mm2. Man använder sån tunn tråd t.ex. till chippning av gamla xbox etc.

Permalänk
Medlem

Okej. Det får bli ett litet projekt i helgen.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone