Vem spelar det mest ovanliga instrumentet? - OBS! Bara ovanliga instrument tillåtna!

Permalänk
Avstängd

Vem spelar det mest ovanliga instrumentet? - OBS! Bara ovanliga instrument tillåtna!

Hejsan alla Sweclockerare!:)

Jag blev nyfiken på vad för ovanliga instrument ni spelar. Därför tänkte jag göra en tråd i ämnet!:)

Dock vill jag att man bara skriver om man spelar något ovanligt instrument. Varför? Jo för att jag tycker att instrument som te.x.:

Piano
Trummor
Gitarr/elgitarr
Flöjt
osv.

är för vanliga (därmed inte sagt att de är tråkiga:)). Denna tråden är tänkt att samla alla instrument som är just ovanliga. - För oss Swec:are som och musikintresserade, som inte "syns" i musiksverige lika ofta som de andra kategorierna av ovan nämnda instrument.

Det vore kul om ni berättade:

1. När uppstod intresset att spela valt instrument - Det vaknade när jag var c:a. 13-14 år gammal.
2. När ni började spela - Jag började spela i mellanstadiet.
3. Vad det var som gjorde att ni "föll" för just ert instrument - Jag "föll" inte för mitt instrument (dragspel) utan ångrade valet sedermera.
4. Vad för ovanligt instrument ni spelar idag - Jag spelar idag Munspel istället för dragspel och har inte ångrat "bytet" en sekund efter det.:):D
5. Om ni spelar på professionell basis eller om ni spelar på hobbynivå. - Jag spelar på hobbynivå: duktig men inte fullärd (det blir man aldrig sägs det;)). Hade jag spelat professionellt hade jag fortfarande velat att spelandet fortfarande skulle vara mer/ha en "folkligt" prägel då detta är mest spontant enligt mig än att spela "så duktigt som möjligt för mesta möjliga pengar som möjligt". (Säger dock inte det är fel att tjäna pengar på sitt spelande om man gör detta:)).

Kopiera gärna listan och skriv efter den (enligt min modell ovan) då det är lättast att läsa svaren på det viset.:)

Som någon sa om munspelssverige: "Jag tror inte munspels-sverige är så hemligt. Det är bara jävligt litet! Ryms i en tändsticksask". Vilka fler "gömmer" sig i en tändsticksask där ute i vårt avlånga land?;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Piano
Trummor
Gitarr/elgitarr

Är väl ganska vanligt. Men flöjt är väl inte direkt vanligt eller?

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adriankarlsson:

Piano
Trummor
Gitarr/elgitarr

Är väl ganska vanligt. Men flöjt är väl inte direkt vanligt eller?

piccolaflöjt skulle jag säga är ovanligt.:) Tvär/blockflöjt tycker jag är ett av de mer vanliga instrumenten för och vara helt ärlig. Men flöjt kanske är ovanligt att det spelas av en kille däremot *fundera*?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Hmm?

En fd klasskompis lurade en musiklärare att han var en duktig visselpipa musikant Han fick sen någon vecka efter uppträda inför en mindre skara folk och spela på sitt instrument han lurade med.

utav detta så spelade han faktiskt lite seriöst (om jag inte missminner mig) och la sen det på hyllan..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Theremin är fett awesome men spelar inte det dock

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hmm?

En fd klasskompis lurade en musiklärare att han var en duktig visselpipa musikant Han fick sen någon vecka efter uppträda inför en mindre skara folk och spela på sitt instrument han lurade med.

utav detta så spelade han faktiskt lite seriöst (om jag inte missminner mig) och la sen det på hyllan..

Cool thing!:D^^ Var ovanligt och oväntat!^^

Skrivet av Zimonk:

Theremin är fett awesome men spelar inte det dock

Där ser man.:) Start Picki'n up the instrument and start to play, what can I say babe?:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Spelade Saxofon i några år för länge sedan. Det är dock hyffsat vanligt..

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k4rl:

Spelade Saxofon i några år för länge sedan. Det är dock hyffsat vanligt..

Vanligt ovanligt.:) Typ.^^ Tycker det är ett vanligt instrument men inte vanligt att man spelar.:) (Dock spelar min munspelslärare Da Sax:D).

Fler som spelar ovanliga instrument?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Spelar inget tyvärr men jag personligen skulle vilja lära mig munspel för det är så jävla ballt, går att ha med sig överallt om man har tråkigt så är det bara å dra en truddilutt.

Permalänk

Spelade trumpet ett bra tag men har lagt undan den, ligger väll som gränsfall med hur vanligt det är, som sax antar jag.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fesen:

Spelar inget tyvärr men jag personligen skulle vilja lära mig munspel för det är så jävla ballt, går att ha med sig överallt om man har tråkigt så är det bara å dra en truddilutt.

Munspel ÄR det roligaste du kan spela.^^ Varför? Jo spelar du orgel (på tal om ovanliga instrument;)) eller piano så är det inte lika lätt att ha det med sig: man måste "förbereda" sig te.x. "få med alla" på ett party att vilja lyssna/sjunga om någon föreslår ett piano om det finns ett piano i närheten.

Men med ett munspel så kan man alltid spela *allt* (man kan ha med sig munspel i olika tonarter (säg 4-5 stycken utan problem) och ska någon låt spelas i någon "ovanlig" tonart så byter man spel (om man vill spela blues eller "Brevet från kolonien") så det är ett allsidigt och roligt spel att spela, hantera och ha att göra med rent musikmässigt.:):D (Jag kan spela genom näsan btw.:D). Sax och munspel gifter sig fint om man vill spela blues tex.^^

Skrivet av Evil_AnAnAs:

Spelade trumpet ett bra tag men har lagt undan den, ligger väll som gränsfall med hur vanligt det är, som sax antar jag.

I hear you bro!:)^^ Gränsfall vanligt men ovanligt att någon spelar det - som jag ser det men jag kan ha fel.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag spelar ett instrument som påstås vara lite mer ovanligt än trumpet och sax som nämnts i tråden. Jag spelar och har spelat trombon sen 4:e klass. Spelar på den nivån att jag är med i en orkester och får om än inget att jubla över men faktisk en liten ekonomisk ersättning för det. (Jag har ett annat heltidsjobb)
Jag började spela trumpet men min lärare tyckte att trombon skulle passa mig bättre, och jag ångrar inte bytet.

Edit: Jag har gett mig på en mycket kort karriär som fanfar-trumpet-spelare men det gick inge vidare. Korkad som jag var trodde jag att jag skulle kunna spela på den ganska okej eftersom jag kan spela trombon. Det var fel tänkt av mig vilket slutade med att jag "dödade" mina läppar och hade svårt att prata/äta en dag efter ett träningspass på ca 40 minuter.

Permalänk
Medlem

Jag spelar okarina.

Permalänk
Avstängd

Nu får gärna fylla på/ut med info vad det var som fick er att börja etc. enligt förslag ovan.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Spelade altsaxofon i några år i 12-årsåldern. Fattade dock inte det roliga med orkestrar så jag lade av. Jag har dock kvar den och den ligger i källaren i sitt fodral och väntar...

Permalänk
Medlem

Äger en munharpa (mungiga). Har funderat på att börja bemästra den någon gång också

Permalänk
Medlem

Jag spelar bastuba. Jag började när jag var 8-9 år. Jag föll nog (jag minns inte riktigt) för instrumentet för att det var stort!

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Spelade altsaxofon i några år i 12-årsåldern. Fattade dock inte det roliga med orkestrar så jag lade av. Jag har dock kvar den och den ligger i källaren i sitt fodral och väntar...

Samma för mig. Orkester alltså.. fyfan vilka tråkiga låtar man spelade!

Nu när man har växt till sig fattar man dock inte varför man inte fortsatte bara för att kunna dra av lite grymma sax-solon ibland! Hade varit fett..

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

Violin etc är ju ganska vanligt också så borde med stå med under "vanliga instrument"..
Ingen här som lirar hangdrum? Det är ju grymt som fan.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av k4rl:

Samma för mig. Orkester alltså.. fyfan vilka tråkiga låtar man spelade!

Nu när man har växt till sig fattar man dock inte varför man inte fortsatte bara för att kunna dra av lite grymma sax-solon ibland! Hade varit fett..

Jo det där verkar vara ett vanligt fenomen att man spelar tråkiga låtar...:O :/ Jag sjöng i kyrkokören men pallade inte med det efter 1-2 ggr. Det var bara Jesus/Gud-låtar för hela slanten.:S:/ Förutom att det var religiösa sånger man sjöng så var det som välbekant inget drag i dom (jag kanske hade fortsatt om det varit roligare låtar med drag i vem vet?:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

didgeridoo, kan jag spela men det är inte så vanligt men enformigt.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av funky_monkey:

didgeridoo, kan jag spela men det är inte så vanligt men enformigt.

Coolt ändå och kunna spela något sådant.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimonk:

Theremin är fett awesome men spelar inte det dock

Tänkte faktiskt på precis samma sak när jag såg topic!
Det är definitivt ett ovanligt instrument, som säkert kräver enormt mycket träning och koordination för att kunna hantera på ett bra sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Tänkte faktiskt på precis samma sak när jag såg topic!
Det är definitivt ett ovanligt instrument, som säkert kräver enormt mycket träning och koordination för att kunna hantera på ett bra sätt.

Har respekt för att det tar lång tid att lära sig men det verkar väldigt tråkigt att spela, de flesta toner är lite metalliska och kalla. :/

Någon fler som spelar ovanliga instrument?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Kompis som spelar banjo, gammal musiklärare som spelar lyra...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

En kompis till mig spelade bastuba förr. Helfestligt instrument, låter väldigt kul för sig själv

Tror nån jag kände/känner kunde spela säckpipa, har glömt vem och när det var så... Räknas nog inte

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anton_mjor:

En kompis till mig spelade bastuba förr. Helfestligt instrument, låter väldigt kul för sig själv

Tror nån jag kände/känner kunde spela säckpipa, har glömt vem och när det var så... Räknas nog inte

He he räknas nog inte om du inte spelar det.;) Men hade din polare skrivit här hade det räknats.^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

mungiga är ju riktigt coolt måste nog köpa en sen, kollade på lite youtube klipp man bara måste älska soundet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

mungiga är ju riktigt coolt måste nog köpa en sen, kollade på lite youtube klipp man bara måste älska soundet

Billigt och bra också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

mungiga är ju riktigt coolt måste nog köpa en sen, kollade på lite youtube klipp man bara måste älska soundet

Tycker mungiga är sådär.:P visst kan man spela sånger och så men dom blir rätt så "platta" inte så fylliga...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!