Permalänk
Medlem

Byta chassi utan kunskap

Hejsan

Mitt chassi närmare bestämt ett Cooler Master Elite 334 börjar bli lite gammalt och ser väldigt tråkigt ut. Jag tänkte därför flytta över komponenterna från detta chassi till ett nytt, om det nu ens fungerar så?
Hur som helst så har jag inga kunskaper om hur man kopplar komponenterna utan det fick Inet.se göra när datorn införskaffades.

Kan någon säga mig hur svårt det är och vad man ska tänka på? Behöver också veta vilket chassi som går att köpa så att allting passar.

Dator Spec:

Chassi: Cooler Master Elite 334
Processor: AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3
Moderkort: Gigabyte GA-MA770-UD3
Minne: 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2
Grafikkort: PowerColor Radeon HD4870 1GB
Hårddisk: 320GB Samsung SpinPoint T HD322HJ
Nätaggregat: 450W Corsair CMPSU-450VXEU
Dvd: Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA

Tack på förhand!
Mvh Daniel

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

I princip alla vanliga ATX lådor, dvs miditowers och full towers passar. Inte alls svårt att flytta över, ha på dig ESD armband för att undvika att skada komponenterna.

Du kommer få koppla ur frontpanelen med USB och alla kablar men det är lätt att koppla på igen, står dessutom i moderkortsmanualen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

I princip alla vanliga ATX lådor, dvs miditowers och full towers passar. Inte alls svårt att flytta över, ha på dig ESD armband för att undvika att skada komponenterna.

Du kommer få koppla ur frontpanelen med USB och alla kablar men det är lätt att koppla på igen, står dessutom i moderkortsmanualen.

Okej! Kollade på ett Cooler Master Storm Scout GamingCase - Cooler Master Storm Scout GamingCase - Inet.se

Får allting plats i det? Och, är det något mer man ska tänka på än Esd armband? Eller är det bara att dra ut allt och sätta in det i det nya chassit?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem

det ska fungera fint, du måste dock koppla in start, reset knapparna på det nya chassit till moderkortet.

Datorbyggarskolan - Delarna i din dator - www.nordichardware.com

bra läsning om det skulle vara något du är osäker på.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ska du byta chassi så lär du ju byta till ett riktigt bra och snyggt, dvs inte det du länkade till

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ska du byta chassi så lär du ju byta till ett riktigt bra och snyggt, dvs inte det du länkade till

Han kanske tycker det? >.<

Ett tips för framtiden är att du tar en gammal dator och plockar isär sen ihop igen för att fila på byggegenskaperna, det var så det började för mig när jag dissekerade gamla P3an i pojkrummet och sedan dess har jag byggt alla datorer själv utan större bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ska du byta chassi så lär du ju byta till ett riktigt bra och snyggt, dvs inte det du länkade till

Gick in på Inet.se och kollade vilket chassi som hade fått bäst betyg. Tydligen det, och tyckte att det inte var allt för fult

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Han kanske tycker det? >.<

Ett tips för framtiden är att du tar en gammal dator och plockar isär sen ihop igen för att fila på byggegenskaperna, det var så det började för mig när jag dissekerade gamla P3an i pojkrummet och sedan dess har jag byggt alla datorer själv utan större bekymmer.

Låter som en riktigt bra idé! Synd bara att man ej har någon gammal dator som ligger o skräper.

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Han kanske tycker det? >.<

Ett tips för framtiden är att du tar en gammal dator och plockar isär sen ihop igen för att fila på byggegenskaperna, det var så det började för mig när jag dissekerade gamla P3an i pojkrummet och sedan dess har jag byggt alla datorer själv utan större bekymmer.

Tycker också TS ska följa detta råd, man lär sig otroligt mycket på det och det är det snabbaste sättet att lära.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klints:

Låter som en riktigt bra idé! Synd bara att man ej har någon gammal dator som ligger o skräper.

Hör med bekanta om dom har något som ska kastas eller sno en från grovsoprummet ^^,

Permalänk
Medlem

Jag tänkte på det. Jag hittade en tråd på Sweclockers någon gång om "hur man bygger en dator" eller liknande. Är det någon som kan hjälpa mig hitta den om den finns kvar?

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klints:

Jag tänkte på det. Jag hittade en tråd på Sweclockers någon gång om "hur man bygger en dator" eller liknande. Är det någon som kan hjälpa mig hitta den om den finns kvar?

Jag har inte sett på Swec men finns på andra hårdvarusiter, använd google.
Sen kan du ju fråga oss om du kör fast men jag tror det kommer gå bra. Är man lugn, noggrann och metodisk så är det väldigt liten risk att göra fel.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Ett bra tips är att ta kort på dom sakerna du är osäker på hur dom ska sitta. Sen nu när du ska byta chassi så plocka ner allt i smådelar (låter jobbigt, ja vet) och gör rent allting så slipper du riva allt 1 gång till sen

Visa signatur

TiTaN SLI