Sänka hastigheten på systemfläktarna på Gigabyte GA-870A-UD3???

Permalänk

Sänka hastigheten på systemfläktarna på Gigabyte GA-870A-UD3???

Halloj,

Sitter och pillar med min nybyggda dator (yay! ) men lyckas inte sänka hastigheterna på systemfläktarna som snurrar alldeles för snabbt för mina öron. Jag har testat med speedfan men får det inte att fungera (tror inte det stödjer moderkortet).
Är det någon som vet hur jag skulle kunna göra eller t.o.m har lyckats med det på sitt moderkort?

Supertacksam för alla svar som vanligt!!
Tack på förhand!
/tuffe

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Gigabyte's programvara Easytune.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Gigabyte's programvara Easytune.

Jag har testat det men jag kan inte påverka systemfläktarna, har du/någon fått det att fungera med det?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Kolla manualen för ditt moderkort. Du bör kanske aktivera "System Smart Fan Control" i bios först.

Permalänk

nu ser det ut som att jag fått det att fungera för en av fläktarna men bara systemfläkt 1, den andra snurrar fortfarande för fort...
Någon idé?

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffejalle:

nu ser det ut som att jag fått det att fungera för en av fläktarna men bara systemfläkt 1, den andra snurrar fortfarande för fort...
Någon idé?

Skaffa en fläktkontroll?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Har samma MB, är bara CPU och sys1 som går att reglera. Dom andra får du gott skaffa en fläktkontroller till eller tjyvkoppla dom. Går ju att koppla kablarna så du får 12v, 7v eller 5v... 0v funkar också med det moderkortet

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Och fråga mig inte varför det inte går att reglera spänningen på sys2 och 3... antagligen för att du ska ha någonting att fråga om... nä allvarligt, hur jobbigt kan det vara?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Skaffa en fläktkontroll?

Varför ska han göra det när han moderkort har fläkstyrning inbyggd ?? .. herregud !

kolla i handboken så ska du nog hitta lösningen där.

// E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Skrivet av EddAa:

Varför ska han göra det när han moderkort har fläkstyrning inbyggd ?? .. herregud !

kolla i handboken så ska du nog hitta lösningen där.

// E

Det verkar ju som att det bara går att styra CPU- och System1-fläktarna...
Knasigt att dom gjort det så.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

Ja, man får köpa tysta fläktar till chassit som kan gå i 100% jämt. 850 eller 1000 rpmare... Det suger att inte alla går att styra men sen är ju moderkortet inte direkt dyrt heller! Eller så tar du fram avbitarn och sockerbitarna och kopplar så du får 7 eller 5 V matning på fläktarna.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770