Permalänk

Ljudutgångar på PS3?

Hejsan, funderar på att köpa en ps3 och då jag spelat på PC ett bra tag så har jag skaffat mej ett par PC350 hörlurar. Då jag ogärna skulle vilja behöva köpa ett nytt ljudsystem/hörlurar till ps3an undrar jag om det går att använda dessa hörlurar till ps3. Efter lite snabb googling hittar jag ingenting om ljud förutom spdif, och det fungerar väll inte?
Ursäkta för en sån banal fråga(antar jag) men tänkte att jag kunde fråga här innan jag tar och köper den. Alltså har ps3an en vanlig ljudanslutning som finns på datorer(3,5 mm tror jag det är?)
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Playstation 3 har 2 ljudutgångar.

HDMI och Optisk.

en lösning du kan göra ifall du kör HDMI till TVn så kan du koppla 3,5mm kontakten från hörlurarna till Tvn å dra ljudet därigenom.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Du har ju vanliga AV-out med RCA kontakter också.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Rolle90:

Playstation 3 har 2 ljudutgångar.

HDMI och Optisk.

en lösning du kan göra ifall du kör HDMI till TVn så kan du koppla 3,5mm kontakten från hörlurarna till Tvn å dra ljudet därigenom.

Ska köra via min dator skärm och den har ingen HDMI anslutning så måste köra via DVI, som inte har ljud

Permalänk
Medlem

Man har ju MULTI utgång. Vilket kan bli vilken utgång som helst i princip. Köp bara den multikabel du vill ha

Permalänk
Medlem

sen finns det ju usb så det skulle antagligen funka med någon billig dac för att kunna använda ditt headset

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjinko:

sen finns det ju usb så det skulle antagligen funka med någon billig dac för att kunna använda ditt headset

Funkar bara med chatten, inte spel ljudet.

Använd komponent sladden som följer med sen så kopplar du in två såna här och sedan kopplar du in den här till dem två RCA kontakterna med adapterna på.
Då kan du bara smidigt ansluta högtalare/hörlurar genom 3,5mm uttaget.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Funkar bara med chatten, inte spel ljudet.

Använd komponent sladden som följer med sen så kopplar du in två såna här och sedan kopplar du in den här till dem två RCA kontakterna med adapterna på.
Då kan du bara smidigt ansluta högtalare/hörlurar genom 3,5mm uttaget.

ifall du inte har någon TV att koppla HDMI till eller en förstärkare så är det här ditt bästa alternativ.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Okay tack för svaren

Permalänk

Skulle det fungera med en sån här Kjell & Company - Adapter 2xRCA ho till 3,5 mm istället, så jag har två mindre adaptrar att hålla reda på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av impacter:

Funkar bara med chatten, inte spel ljudet.

Använd komponent sladden som följer med sen så kopplar du in två såna här och sedan kopplar du in den här till dem två RCA kontakterna med adapterna på.
Då kan du bara smidigt ansluta högtalare/hörlurar genom 3,5mm uttaget.

Är det inte lättare att bara införskaffa en sådan här då istället? Kjell & Company - Nordens bredaste sortiment av tillbehr fr hemelektronik

Edit: TS va lika snabb hehe

Permalänk

Kan man använda mikrofonen som är på headsettet på något sätt förresten? :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull_gubben:

Skulle det fungera med en sån här Kjell & Company - Adapter 2xRCA ho till 3,5 mm istället, så jag har två mindre adaptrar att hålla reda på?

Den blir skitbra

Skrivet av mull_gubben:

Kan man använda mikrofonen som är på headsettet på något sätt förresten? :3

Det blir lite svårare, då den inte har 3,5 in-put. tror inte RCA kontakten klarar av det häller.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Har kollat runt lite och stämmer det att det inte följer med nån hdmi sladd? D: För tänkte skaffa en hdmi-dvi adapter så jag kan använda min datorskärm.

Permalänk
Medlem

Ja den enda kabeln som följer med är en AV kabel med kompositutgång.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mull_gubben:

Har kollat runt lite och stämmer det att det inte följer med nån hdmi sladd? D: För tänkte skaffa en hdmi-dvi adapter så jag kan använda min datorskärm.

ingen HDMI kabel med följer. men det är väll inte speciellt dyrt längre.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Nu har jag varit på webhallen och köpt en ps3a med lite spel och kopplat in den. Det fungerar kanon förutom en sak, ljudet är så jävla högt så jag tror jag ska få tinnitus Så kan man på något sätt ändra output volymen i ps3an/från den för jag kan ju inte kontrollera volymen genom några högtalare(kan bara typ ändra volymen väldigt lite via den volym kontroll som sitter på headsettet). Har letat runt ett tag men hittar inte någon sån inställning varken i spelet (inFamous börjar jag med :3) eller i själva huvudmenyn.
Tack för svar