Asus lanserar 27-tummare med Displayport

Permalänk
Medlem

Bort med TN-panelerna, dom har funnits för länge. Sen vill vi ha 120hz också, då kan man iaf börja fundera på en ny skärm

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att marknaden fortfarande är så snävt inriktad på att allt ska vara billigt skräp istället för att få ner priset lite på kvalité istället.
Att börja producera e-IPS / IPS skärmar och bättre är något som alla kan dra nytta av eftersom det helt enkelt är bättre paneltyper och inte alls behöver kosta särskilt mycket mer. Ett bra exempel på en e-IPS som ligger bra i pris är DELL 2209WA ULTRASHARP 22 för ca 2500kr.

Sen också är jag förvånad över att ergonomi inte på flera år har varit något som är prioriterat över huvud taget. Att sitta med en skärm bara nere på skrivbordet är den absolut sämsta arbetsställningen. Jag arbetar med grafik / foto och när jag jobbar sitter jag alltid med skärmar i ögonhöjd eftersom att man då kan vila huvudet samt att det blir en naturlig syn framåt skärmarna. Detta kräver att man kan höja upp skärmen rejält samt att man bör ställa den på något.
Tycker bara det är tråkigt att man oftast tar fram nya skärmar som egentligen suger rätt hårt och inte tillför något nytt. SKärm-marknaden är helt klart något som stått still under ganska många år, skärpning nu!

/Robin

Permalänk
Medlem

vem fan vill sitta med 27" och "full hd"?
ska man köra stort å yberlåg upplösning kan man lika gärna köpa en 32" full hd tv för samma pris med inbyggda högtalare å tv mottagare

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Tycker 16:9 format är riktigt bra både till spel och film (självklart ), hade en 16:10 skärm innan och visst var den kanske trevligare att surfa på men tycker 16:9 passar minst lika bra till spel som 16:10 och vem vill ha en bra/cool "surf upplevelse" ifall film/spel får lida. Däremot ifall man skulle jobba med cad/cam eller bild/video redigering hela dagarna tar man lätt en IPS med 16:10 format och 2560x1440

Det är bara det att film/spel inte lider bara för att man kör dem i 16:10. Och 2560x1440 är inte 16:10 ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osi:

Sen också är jag förvånad över att ergonomi inte på flera år har varit något som är prioriterat över huvud taget. Att sitta med en skärm bara nere på skrivbordet är den absolut sämsta arbetsställningen. Jag arbetar med grafik / foto och när jag jobbar sitter jag alltid med skärmar i ögonhöjd eftersom att man då kan vila huvudet samt att det blir en naturlig syn framåt skärmarna. Detta kräver att man kan höja upp skärmen rejält samt att man bör ställa den på något.
Tycker bara det är tråkigt att man oftast tar fram nya skärmar som egentligen suger rätt hårt och inte tillför något nytt. SKärm-marknaden är helt klart något som stått still under ganska många år, skärpning nu!

/Robin

Fasst det har ju jusst med priset att göra. Bra skärmar har dock ofta bra ergonomi. Dells Ultrasharp-serie t.ex. klarar alltid av att rotera, luta, höjja/sänka och oftast även pivot. Sen finns det förstås undantag, såsom apple (helt stört hur dålig ergonomi apple har på sina skärmar, tydligt exempel på när funktionaliteten inte prioriteras för fem öre).

Permalänk
Medlem

Min nästa skärm kommer kanske bli en 27" men den kommer ha högre upplösning samt absolut inte TN panel, har jag inte råd med dom 7-8000+ dom kostar blir det en 24" istället med bra panel.
Men 16:9 är OK annars

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låt mig gissa, panel från slumpmässig 27" TV, finns ingen annan anledning att köra så "låg" upplösning på en så stor skärm. Men det är väll bara att gilla läget, vill man ha en billig skärm får man nöja sig med Full HD upplösning och 16:9 format oavsett om man tycker det är bra för dator användning eller inte.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

vem fan vill sitta med 27" och "full hd"?
ska man köra stort å yberlåg upplösning kan man lika gärna köpa en 32" full hd tv för samma pris med inbyggda högtalare å tv mottagare

Jag vill ! Jag vill inte spela på en tv.. en skärm avsedd tv blir aldrig samma kvalitè som en spelskärm... den är bättre att visa film på, men spelande med dator suger dom på...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bobbo90:

min 30" HP funkar utmärkt, ser dock ingen anledning att byta bort den, är super nöjd

vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Precis! Nästa gång blir det nog en Appleskärm för mig, enda som har vettiga skärmar nu för tiden verkar det som alla andra kör ju sinna full HD och TN.

Appleskärmen är inte ett dugg vettig i jämförelse med Dell u2711. Den är 2000 dyrare, har bara en dp ingång, går inte att höja eller sänka osv. Enda fördelen med den är om man har en macbook.
Dessutom gav jag bara 7100 för min u2711.

Skrivet av Tokiga Piraten:

wow, vad överraskande inläggen var här då. Sidan borde namn till swewhiners.com. Här sitter ändå små fjortisar som gnäller över skärmar som vi som faktiskt arbetar för våra pengar har råd med. "Köp" ISP istället för att sitta här gnälla öve 1080P, TN och LED. Minns när folk sa att man inte se skillnad mellan 720p och 1080p på 32" eller mindre och nu gnäller de om att 1080p för lågt på 27". Dubbel moral eller försöker några med brutal misslyckade försök att imponera.

Brutalt misslyckande av dig ja.

När man snackar 720p vs 1080p menar om man om man ser skillnad rent kvalitetsmässigt i film på en tv ett par meter bort, och det gör man inte direkt.
En helt annan grej när man snackar om upplösningen på en datorskärm, arbetsytan i operativsystemet blir så mycket större.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

fasen, upplösningen har ju inte förbätrats på flera år. Så otroligt tråkigt att alla skärmar ska va 16:9.
Visst, problemet finns ju när det är för hög upplösning när det gäller spel men med tanke på att tekniken för bra dpi finns (se iPhone4) så bör ju upplösningen kunna va det dubbla, iaf på skärmar så stora som 27" (även 23-24 bör kunna ha gigantiska upplösningar)

Skulle gärna se en 24" med 3840*2400 (dvs dubbla mot 1920*1200).
Det gör ju så man enkelt kan köra native upplösning ute i OS men vill man sen spela spel så kör den 1920*1200 så datorn orkar med.
Då upplösningen är halverad så blir ju en pixel fyra stycken vid spel.

Permalänk
Medlem

De billigaste skärmarna med 2560x1440 eller 2560x1600 kostar ju 8500!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokiga Piraten:

wow, vad överraskande inläggen var här då. Sidan borde namn till swewhiners.com. Här sitter ändå små fjortisar som gnäller över skärmar som vi som faktiskt arbetar för våra pengar har råd med. "Köp" ISP istället för att sitta här gnälla öve 1080P, TN och LED. Minns när folk sa att man inte se skillnad mellan 720p och 1080p på 32" eller mindre och nu gnäller de om att 1080p för lågt på 27". Dubbel moral eller försöker några med brutal misslyckade försök att imponera.

Detta är en helt annan sak. En tv sitter du två-fyra meter ifrån, därför flyter pixlarna ihop vid en tidigare PPI än om du sitter vid en datorskärm 60 centimeter ifrån. Detta säger sig självt.
En modern mobiltelefon har ännu högre ppi än en datorskärm eftersom man har den ännu närmre ögonen.

Alltså ju närmre ett föremål du betraktar är från dina ögon ju fler detaljer ser du. Därför krävs det högre ppi ju närmre man är TVn.

Om du fortfarande inte förstår kan du tänka dig en display på en musikfestival. Här är pixlarna centimeterstora men upplevs ändå inte som "lågupplöst" om du står 30 meter ifrån den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

De billigaste skärmarna med 2560x1440 eller 2560x1600 kostar ju 8500!

En del slänger 30000 spänn på själva burken och snålar på 8500 på skärm Själv tänkte jag köra 50/50 3 skärmar och en burk för 25... bara fixat skärmarna än dock slöa Intel som jag sitter o väntar på...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

En del slänger 30000 spänn på själva burken och snålar på 8500 på skärm Själv tänkte jag köra 50/50 3 skärmar och en burk för 25... bara fixat skärmarna än dock slöa Intel som jag sitter o väntar på...

Huga, har du 3 u2711 bredvid varandra. Och jag som tyckte 2 st bredvid varandra var alldeles för brett.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nöjd med 1920x1080 på min 27", kör min media dator i 1366x768 på 46" högre upplösning ger alldeles för små bokstäver och inget av mina operativsystem V-64 och 7-64 klarar att skala högre dpi inställningar så det ser bra ut.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Hittade en skärm som nästan är ultimat för mina behov, 2800:- inklusive frakt, 2st hdmi, 1st dvi, 24" 1920x1080, led-belyst MVA-panel 3000:1 i kontrast. Benq EW2420 heter den. Kom billigt undan för att slippa TN. Lär dyka upp i brevlådan min idag, får se hur det känns att gå från 1920x1200 till 1920x1080, upplever idag att min skärm är för hög, då den inte går att höja och sänka. Det är helt absurt att det är så få skärmar som går att justera i höjdled.

För övrigt när vi pratar om upplösningar, IBM hade tidigare en 15" thinkpad med upplösningen 2048x1536. Och inte nog med det, det var en IPS panel också! Sedan hade Fujitsu en 5,6" skärm på 1280x800. DVS skulle man ta den panelen till 11,6" skulle man få 2560x1600, eller varför inte 23,2" 5120x3200. Det kallar jag för hög upplösning.

Det är sjukt att 4:3 och 5:4 håller på att dö ut totalt. Det är helt perfekt för att läsa webben på en mindre dator, tex min 12" thinkpad så ser man normalt hela sidan i bredden och en duglig bit på höjden.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hittade en skärm som nästan är ultimat för mina behov, 2800:- inklusive frakt, 2st hdmi, 1st dvi, 24" 1920x1080, led-belyst MVA-panel 3000:1 i kontrast. Benq EW2420 heter den. Kom billigt undan för att slippa TN. Lär dyka upp i brevlådan min idag, får se hur det känns att gå från 1920x1200 till 1920x1080, upplever idag att min skärm är för hög, då den inte går att höja och sänka. Det är helt absurt att det är så få skärmar som går att justera i höjdled.

För övrigt när vi pratar om upplösningar, IBM hade tidigare en 15" thinkpad med upplösningen 2048x1536. Och inte nog med det, det var en IPS panel också! Sedan hade Fujitsu en 5,6" skärm på 1280x800. DVS skulle man ta den panelen till 11,6" skulle man få 2560x1600, eller varför inte 23,2" 5120x3200. Det kallar jag för hög upplösning.

Det är sjukt att 4:3 och 5:4 håller på att dö ut totalt. Det är helt perfekt för att läsa webben på en mindre dator, tex min 12" thinkpad så ser man normalt hela sidan i bredden och en duglig bit på höjden.

Att du inte drog hem en ips 23" dell med höj/sänk, pivot osv. De kostar 2400

Permalänk
Medlem

var i behov utav 2st HDMI-portar. Och tror MVA passar mig bättre än IPS då det är viktigare för mig med bra svärta än korrekta färger. Sedan kommer jag slippa dumheter som uppskalning utav 1920x1080 till 1920x1200 på mitt xbox.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

27" och endast fullHD upplösning verkar ju tämligen meningslöst. Jag har Samsung XL2370 nu med fullHD och den är rätt lagom i upplösning. Jag hade velat ha större skärm, men då måste även upplösningen var mcket högre.
Får man problem med att man inte kan spela i högre upplösning, då får man väl köpa ett extra grafikkort och köra crossfire..

Permalänk
Medlem

Till alla som gnäller över 16:9 har jag bara en sak att säga: Windowed mode. Man kör inte webbläsaren på fullskärm när man har en 16:9, man kör den i fönstrat läge och har då plats på sidan för andra saken, ungefär som att köra flera skärmar. Jag kör så på min U2311, fungerar utmärkt.

Dock verkar 27" och fullHD som för låg upplösning för ytan. 23" går gränsen vid tycker jag.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

fasen, upplösningen har ju inte förbätrats på flera år. Så otroligt tråkigt att alla skärmar ska va 16:9.
Visst, problemet finns ju när det är för hög upplösning när det gäller spel men med tanke på att tekniken för bra dpi finns (se iPhone4) så bör ju upplösningen kunna va det dubbla, iaf på skärmar så stora som 27" (även 23-24 bör kunna ha gigantiska upplösningar)

Skulle gärna se en 24" med 3840*2400 (dvs dubbla mot 1920*1200).
Det gör ju så man enkelt kan köra native upplösning ute i OS men vill man sen spela spel så kör den 1920*1200 så datorn orkar med.
Då upplösningen är halverad så blir ju en pixel fyra stycken vid spel.

Intressant idé! Detta borde genomföras..
Kanske hade fungerat på större skärmar med, för såå låg upplösning är ändå inte 1920*1200 med 8xAA osv osv på en säg 26-27" (dvs i spel)

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Till alla som gnäller över 16:9 har jag bara en sak att säga: Windowed mode. Man kör inte webbläsaren på fullsakärm när man har en 16:9, man kör den i fönstrat läge och har då plats på sidan för andra saken, ungefär som att köra flera skärmar. Jag kör så på min U2311, fungerar utmärkt.

Dock verkar 27" och fullHD som för låg upplösning för ytan. 23" går gränsen vid tycker jag.

Du tror att det är unikt för 16:9?
Så fort man får lite upplösning att leka med så överger man att köra de flesta program i fullskärm. Oavsett vilket bildförhållandem skärmen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Du tror att det är unikt för 16:9?
Så fort man får lite upplösning att leka med så överger man att köra de flesta program i fullskärm. Oavsett vilket bildförhållandem skärmen har.

Det tror jag verkligen inte. Jag säger bara att 16:9 passar, likt 16:10 och alla andra format, att köra windowed med alldeles utmärkt. Dock fungerar inte full screen fullt lika bra som med andra format i alla lägen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB