Permalänk
Medlem

Cool'n'Quiet, vad är det?

Det är så att jag skaffat ett Phenom II X4 955, och det låter som en jetmotor så fort jag drar igång spel som Bad Company 2 och Medal of Honor, stänger jag av spelen så kommer inte ljudnivån gå ner tills jag stänger och sätter på datorn igen. Jag letade lite i moderkortets inställningar och så hittade jag Cool'n'quiet som inte är aktiverad, jag undrar vad det är för inställning och om det kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

jag skulle iof tro att de står i moderkortets manual vad det är, annars är wiki bra..
Cool'n'Quiet - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem

Cool&Quiet klockar ner processorn när den inte belastas för att spara ström. Samtidigt blir den då också svalare. Om ditt moderkort justerar fläkthastigheten beroende på processorns temperatur så kan det ha stor betydelse för hur mycket fläkten hörs (det är också en av moderkortets inställningar som kan vara värd att kolla upp). För att få det att funka får man också ställa in operativsystemet så att funktionen utnyttjas. Leta efter "minimala energisparfunktioner" om du kör windows.

Kolla också processorbelastningen efter att du stängt av ditt spel. Kanske är något som håller igång processorn så att den inte kan klocka ner sig och därför fortsätter den vara varm.

Själv tycker jag det är halvjobbigt med fläktar som varvar upp och ner hela tiden så du kanske skulle byta ut processorkylaren mot någon som är mera effektiv så att du alltid kan köra processorfläkten i konstant låg hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut kylaren nu till en Arctic Cooler Freezing nånting, låter mycket bättre och är mycket svalare dessutom :).