Intel tar upp kampen mot Apple Ipad

Permalänk
Melding Plague

Intel tar upp kampen mot Apple Ipad

Intels vd Paul Otellini tar fram stridsyxan och att lovar använda alla tillgängliga resurser för att vinna tabletmarknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, kanske det blir ett köp om dom är bra :3

Permalänk

Även om jag drev ett stort företag som apple skulle jag inte vilja höra att Intel ska använda alla sina resurser för att konkurera bort mig.... damn

Trevligt med stöd för flera OS

Permalänk
Medlem

Känns som att dom vinner OM det finns möjlighet att styra sin pc smidigt via Intels lösning. Är jävligt spännande att se. Ligger priset rätt så blir det nog att köpa för mig också. Apples känns lite.... Applig och inte något som tilltalar mig. Skulle vara kul om det kom en version som skulle ligga på 2-3k (jävligt bantad utan 3g osv) som man kunde leka med som visa alla att det är en kul och användbar leksak för pryl nördarna

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Det här var väldigt intressant
Go go Intel

Permalänk
Medlem

Kommer det finnas dokumentation för hårdvaran då så att det går att porta andra OS till den? Annars är deras "choose your OS" rätt tomt, då står jhu deras ambitioner högre än OS-tillverkarnas. Undra vem dom kommer supporta mest

Permalänk
Medlem

Vad som behövs för att göra en framgångsfull tablet är ett OS som är anpassat för en tablet. d.v.s. inte iOS, WP7 eller Android (iofs så bör det gå att helt ersätta shellet i android).

Permalänk
Medlem

Det ska stå Windows 7 istället för Windows Phone 7 i artikeltexten.

Är för övrigt väldigt förväntansfull inför Oak Trail, lika mycket nu som när Sweclockers sist rapporterade om den.

Ser även fram emot AMDs Ontario. Kan bli ett jämt lopp mellan de två.

Permalänk
Musikälskare

Känns bra men väldigt sent

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Men det är väl inte Apple som tillverkar processorn till iPad, eller hur är det nu? Har för mig det sitter någon ARM i iPad. Vore det inte bättre för intel att försöka få Apple att köpa deras processorer till kommande produkter än att säga att man vill konkurrera mot Apple? Och visst går det att köra olika operativsystem även på en ARM-processor så där är det väl ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Undrar om Intel har det som krävs? De ligger ju år efter i utvecklingen här, så ska de försöka slå ihop sina påsar med de andra aktörerna som är spridda världen över? Hur ska de få alla att gå åt samma håll?

Apple jobbar däremot tätt ihop med stark ledning, där Steve Jobs själv verkar delaljstyra likt en diktator och träffar t ex interfacedesigners och pekar med rak hand åt det hållet företaget ska gå, han har dessutom en fingertoppskänsla för vad folk vill ha, och det är otroligt viktigt för att fatta rätt beslut, fokusera och spara tid. Det företaget är uppbyggt likt en sekt, de sover säkert ihop också

Permalänk
Medlem

Intel siktar förstås på Arm inte Apple och målet är att ersätta arm processorn i ipad.

Se på processorutvecklingen i Apples datorer så inser ni att intel vill förpassa ARMs processorer på samma sätt som IBMs powerprocessorer.

Och eftersom iPad för tillfället är i täten för formatet används den som exempel. Vidare är detta endast ett PRtrick inför lanseringen av de nya embeddedprocessorerna.

Permalänk
Skrivet av Anosh:

Intel siktar förstås på Arm inte Apple och målet är att ersätta arm processorn i ipad.

Se på processorutvecklingen i Apples datorer så inser ni att intel vill förpassa ARMs processorer på samma sätt som IBMs powerprocessorer.

Och eftersom iPad för tillfället är i täten för formatet används den som exempel. Vidare är detta endast ett PRtrick inför lanseringen av de nya embeddedprocessorerna.

Håller med. ARM utvecklas i en hög fart och 2012/2013 kommer där finnas fyrkärniga varianter. Som antagligen kommer erbjuda jättebra Prestanda/Watt något Apple alltid är ute efter i sina produkter. Om Apple hade kunnat hade dom säkert kört på sina egna ARM prollar i sina Stationära/Bärbara datorer dessvärre är prestandan för låg i dagens ARM prollar så Apple får hålla sig till ARM i iPad och iPhone tillsvidare.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Enda sättet att konkurrera med apple bortsett från att va snorbilliga och producera skräp så krävs något som knäcker deras innovation när det kommer till utvecklande av OS. Tror inte android räcker till här. Med andra ord är det i princip omöjligt att slå sig in på någon plattform som redan är såpass etablerad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycker det är trevligt med att de goda också försöker göra en platta för de goda OS-alternativen. Är tyvärr helt såld på de ondas iOS 4.1, men om de goda lyckas med ett stort stöd för olika filformat (dvs Windows 7), kan jag tänka mig att gå över till de godas sida igen. Men tills dess; Join the dark side (Apple).

Om någon blir förvirrad; Apple = ond, Microsoft = god med tanke på hur inskränkt Apple är, Intel = så god som man kan bli, AMD = ingenting, bara sämst.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Tycker det är trevligt med att de goda också försöker göra en platta för de goda OS-alternativen. Är tyvärr helt såld på de ondas iOS 4.1, men om de goda lyckas med ett stort stöd för olika filformat (dvs Windows 7), kan jag tänka mig att gå över till de godas sida igen. Men tills dess; Join the dark side (Apple).

Om någon blir förvirrad; Apple = ond, Microsoft = god med tanke på hur inskränkt Apple är, Intel = så god som man kan bli, AMD = ingenting, bara sämst.

Microsoft är också onda. De goda är (i teorin) open source (Linuxbaserade lösningar) som ger friheten åt alla. I kampen AMD - Intel så tycker jag intel är mera onda än AMD (med tanke på affärsmetoder) men intel har ofta öppna drivrutiner och är snälla mot open source (med avsikten att få sälja hårdvara till Linux-servrar). Android är ju ganska goda med tanke på open source, men bakom ligger det onda google och lurar, de vill ta över allt på internet. Slutsatsen blir väl att alla är onda, men på olika sätt...

Men jag är för någon generell lösning där man kan installera vilket operativsystem och vilka program man själv vill. Då får man själv välja på vilket sätt man vill vara ond.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Låter hotfullt

Jag hade då inte velat ha Intel som konkurrent! Känns som om man hade fått stänga verksamheten efter nåra veckor :s

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Håller med. ARM utvecklas i en hög fart och 2012/2013 kommer där finnas fyrkärniga varianter. Som antagligen kommer erbjuda jättebra Prestanda/Watt något Apple alltid är ute efter i sina produkter. Om Apple hade kunnat hade dom säkert kört på sina egna ARM prollar i sina Stationära/Bärbara datorer dessvärre är prestandan för låg i dagens ARM prollar så Apple får hålla sig till ARM i iPad och iPhone tillsvidare.

Skrivet av ronnylov:

Men det är väl inte Apple som tillverkar processorn till iPad, eller hur är det nu? Har för mig det sitter någon ARM i iPad. Vore det inte bättre för intel att försöka få Apple att köpa deras processorer till kommande produkter än att säga att man vill konkurrera mot Apple? Och visst går det att köra olika operativsystem även på en ARM-processor så där är det väl ingen större skillnad.

Det är Apples egen A4-professor i iPad: Apple A4 - Wikipedia, the free encyclopedia
Men den baseras visst på ARM.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Tror vi kommer se en utveckling likt Pc Mac.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Enda sättet att konkurrera med apple bortsett från att va snorbilliga och producera skräp så krävs något som knäcker deras innovation när det kommer till utvecklande av OS.

Är det automatiskt skräp om det är snorbilligt? Eller är det tvärt om, att allting som är snordyrt är bra?

Permalänk
Medlem

Kanske Intel kan klämma in en vettig storlek vad gäller minne

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Nästa år har väldigt väldigt mycket att erbjuda för oss tekniknördar Där kommer tex Qualcomms 1,25-1,5GHz ARM-baserade CPU. Med lite tur så kanske vi får se Nvidia Tegra 3 produkter på marknaden.

Hade varit redig nice med en Dual core 1,5Ghz processor, 2GB ram, 32GB SSD och 10" multitouch skärm