Hur koppla in den bärbara mot internet?

Permalänk
Medlem

Hur koppla in den bärbara mot internet?

Tjoo.

Jo har lite önskemål om att kunna koppla in min bärbara mot internet. In i mitt hus (ett separat hus från det hus där modemet sitter i) går det in en vanlig internet sladd som nu går in i min stationära dator. Men ibland vill jag kunna använda min bärbara, och då får man gå bakom och ta loss internet sladden.

Men nu har jag ju inbyggd trådlös internet mottagare och skulle vilja använda den. Vad behöver jag för att kunna ha internet i den stationära och i den bärbara (trådlöst)? Finns det något PCI kort som kan fixa trådlöst?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem

Du får skaffa dig en trådlös router. Om du inte behöver något särskilt avancerat så finns de att köpa för ett par hundralappar i de flesta elektronikbutiker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En router är väll billigast, men också den krångligaste lösningen då det lär finnas en router med i bilden redan, PCI kort för den stationära med ad-hoc och bryggning är ju en lösning, men då måste den stationära burken vara igång.
En switch och en accesspunkt är nog det absolut enklaste, dock kostar det några kronor.

Jag skulle köpt en router som stöds av DD-WRT, sedan flashat denna och konfigurerat den som en accesspunkt och nyttjat den inbyggda switchen för att förse den stationära med internet. Någorlunda prisvärt, slipper 2 apparater och ingen av burkarna är beroende av den andra. Dock krävs det ju lite pillande men det är absolut inte omöjligt.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Enklaste är dock fortfarande att bara köpa till en trådlös router. Har han redan en vanlig router så kan han rätt enkelt bara konvertera den till en switch genom att av aktivera DHCP sen koppla in den nya trådlösa som primär router och den gamla routern som en switch.
Tänk bara på att aktivera WPA kryptering när du får hem det och absolut inte WEP. WEP är sämsta säkerheten man kan ha på sitt trådlösa..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Enklaste är dock fortfarande att bara köpa till en trådlös router. Har han redan en vanlig router så kan han rätt enkelt bara konvertera den till en switch genom att av aktivera DHCP sen koppla in den nya trådlösa som primär router och den gamla routern som en switch.
Tänk bara på att aktivera WPA kryptering när du får hem det och absolut inte WEP. WEP är sämsta säkerheten man kan ha på sitt trådlösa..

Ved trådløst Ad-hoc nettverk mellom to trådløse nettverkskort er sikkerheten ofte begrenset til kun WEP (og kun G dvs 54 mbit/s), hvilket ikke er å anbefale som kryptering i dag. Bruk i stedet en billig router om du (TS) ikke har spesielle krav hastighet og rekkevidde på router. Du kan kjøpe router fra ca 250 kr og opp i pris, så det er billigere måte for å få et nettverk som er lett å sette opp (DHCP med autokonfigurasjon hos begge klienter) og med bedre sikkerhet gjennom WPA eller WPA2 kryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Enklaste är dock fortfarande att bara köpa till en trådlös router. Har han redan en vanlig router så kan han rätt enkelt bara konvertera den till en switch genom att av aktivera DHCP sen koppla in den nya trådlösa som primär router och den gamla routern som en switch.
Tänk bara på att aktivera WPA kryptering när du får hem det och absolut inte WEP. WEP är sämsta säkerheten man kan ha på sitt trådlösa..

Ja, "enklast" är det väl, men frågan är om man ska stödja spridandet av metoden så pass.
Ok om någon gör det när dom väl har 2 routrar liggandes, men att köpa en och göra det ger mig en bitter smak i munnen. Då är jag mycket mer pigg på DD-WRT varianten.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Köpte en router och det räckte.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare