Permalänk
Medlem

Black Ivar (Htpc/server bygge)

Har länge gått och funderat på att bygga mig en HTPC att köra XBMC på. Det hela resulterade i att det blev en HTPC samt server. Det tog länge innan jag bestämde mig för vilket chassi som skulle passa bäst och vilka delar jag skulle använda. Jag ville ha ett snyggt och stilrent chassi och helst använda mig av mini-itx eller m-atx för att få ner storleken på lådan. Det slutade med att jag blev sponsrad med ett Array R2 av Fractal Design, stort tack till Johan på Fractal Design.

System Specs:

Fractal Design Array R2
Zotac ION ITX F Series 330
Intel Atom 330
Nvidia ION
OCZ DDR2 PC2-6400 Gold 2GB 800MHz
Western Digital Caviar Green 7200 rpm 1000GB
2x Samsung SpinPoint 7200 rpm 1000GB
Windows 7 Ultimate

Efter att provkört lite så blir datorn ganska varm, IDLE så ligger processorn på runt 70 grader så funderar på att sätta dit en 80mm Noctua fläkt som jag har liggande. Höjer jag hastigheten på fläktarna mer så låter dom för mycket så hoppas detta kan bli ett bra alternativ.

Det som är kvar är att köpa 3 diskar till och kanske en SSD till systemdisk och till det behövs ett SATA kontroller kort också. Sen har jag även funderingar på att fixa så man kan få dit en slim dvd på någon utav expansionsplatserna i chassit, borde inte va helt omöjligt.

Black Ivar (Htpc/server bygge)

Permalänk
Medlem

Najs!

Bara en sak, varför har du två Xboxar?

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du satte "pluppen som låser" stripen utanpå chassit? Alltså den du fäste fläkten med

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Hur f*n blev du sponsrad om du bara skulle gora en vanlig HTPC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Najs!

Bara en sak, varför har du två Xboxar?

Jag har en kompis Xbox hemma för han hade problem med och jag skulle kolla vad felet var men har inte orkat än

Skrivet av anton:

Får man fråga varför du satte "pluppen som låser" stripen utanpå chassit? Alltså den du fäste fläkten med

Bra fråga! Det får jag ändra på sen.

Skrivet av Can0n:

Hur f*n blev du sponsrad om du bara skulle gora en vanlig HTPC ?

Det är ju faktiskt ingen "vanlig" HTPC utan en server också och jag är inte klar än som sagt.

Permalänk
Medlem

Vill också bli sponsrad

Är nätagget tyst samt är du petig när det kommer till ljudnivån?
Chassit är flott synd att hdd buren är i vägen för större kort i PCI-E sloten.

Btw vet du om det är möjligt att vända nätagget så fläkten hamnar uppåt

Permalänk
Medlem

Du får väl prova skriva till Fractal Design och berätta vad du har tänkt göra osv.

Jag tycker det är riktigt tyst fast det är så litet, lägger man örat mot så hör man det.
Enligt deras hemsida: "Space available for expansion card: circa 140mm length"

Ang. nätagget så borde de gå att vända upp och ner men det är inte mycket plats mellan nätagget och taket så tror den sitter bäst med fläkten neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muxfire:

Du får väl prova skriva till Fractal Design och berätta vad du har tänkt göra osv.

Jag tycker det är riktigt tyst fast det är så litet, lägger man örat mot så hör man det.
Enligt deras hemsida: "Space available for expansion card: circa 140mm length"

Ang. nätagget så borde de gå att vända upp och ner men det är inte mycket plats mellan nätagget och taket så tror den sitter bäst med fläkten neråt.

Det är så man gör alltså, får ta och kasta iväg lite mail och hoppas.

Tänkte mest på om man gör hål i taket så det tar in frisk luft utifrån annars går ju en del värme från systemet igenom agget men det kanske inte är något problem när man kör Atom baserat.

Permalänk
Medlem

Visst kan man göra så men jag tror inte det skulle va speciellt snyggt, enligt mig iaf.

Permalänk

VATT IS DE RED BUTTN!?!

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!