Tråden om dåliga ovanor - Dags att göra något åt eländet ?

Permalänk
Medlem

Tråden om dåliga ovanor - Dags att göra något åt eländet ?

Det här med att besitta med dåliga ovanor har nog dom flesta i bagaget. Man kanske inte tänker på det, eller man helt enkelt inte riktigt bryr sig om det. Eller så har det gått så pass långt att man mår dåligt av det, och vill göra något åt eländet.

Så vet ni med er att ni sitter med dåliga ovanor som ni vill dela med er utav. Och ev om det är något ni känner att ni skulle ha gjort någoting åt. Det är ju aldrig försent vet ni.

Se det som en mycket, mycket sent nyårslöfte.

Tex så har jag kommit på mig allt för många gånger man har varit och handlat käk, att man har utav någon skum andledning dragit med sig smågodis eller ostbågar, chips med sig hem. Utan att man riktigt har tänkt på det. Det är väl en sak om det händer någongång då och då. Men som det är just nu så är det allt för ofta för att det ska vara någon slump bakom det hela.

Så jag har from i dag satt extra press på mig att inte få med sig något som jag definitivt inte behöver. Så det ska bli roligt, eller roligt och roligt..intressant heter det väl, och se hur länge man klarar av det hela. För jag är väl rädd att det är suget som ligger bakom problemet. Men har man bara get fan i att det ska lyckas så ska det. *skam den som ger sig.

Stavar som en kråka gör man : /
Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ähh. När jag storhandlar så ska det vara med en påse smågodis också. Åker ganska sällan och storhandlar och tycker då att det hör till att få köp lite gott nån gång i månaden!

Dåliga ovanor är väl att jag inte tränar lika mycket som jag skulle vilja^^ och gärna äter typ fil och flingor istället för ett lagat mål mat på eftermiddagar/kvällar.

Ser ju inte ut som den här killen gjorde iaf:)

YouTube - My 120 pound journey.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag har i och för sig slutat snusa efter drygt 10 år, drygt 1,5 år helt fri från nikotin nu. Nu är det bara kaffet kvar, har varit tvungen att dra upp lite på kaffekonsumtionen när snuset åkte ut. Får väl i mig minst 3-4 stora koppar kaffe per dag som det ser ut nu

Permalänk
Medlem

Tidigare var det helt klart godis, chips, snacks och allt man kunde vräka i sig. 7 månader senare och snart 20kg lättare inser man snabbt hur värt det var att sluta upp med slisket. Idag är lightläsk min last men det får jag leva med

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Ptja.. det ska väl vara godis också för min del. Nåt kilo i veckan kanske, toppat med nån påse chips och en eller två pizzor. Ska försöka dra ner pga allt skit som det troligen innehåller, inte för att jag har några problem med vikten för den kan jag reglera med gymmet och diverse sporter.

Lite stolt att jag för 1 ½ år sedan lyckades dra ned på mitt coca-cola-intag från ca 2-3 liter i veckan till 1-2 burkar i veckan. Ramlösa Citron är fina grejer!

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

jag har aldrig rökt eller snusat men har äter en del godis som jag försöker begränsa till helgerna. men ibland står man där i affären och tänker att ähh nån liten påse kan väll inte skada. gått över mer och mer till light läsk. sen tränar jag ganska mkt och DET är en ursäkt jag börjat använda.
sen äter jag inte allt för bra heller. bara nu så kom jag hem från jobbet vid 15.00 och somnade mer eller mindre direkt vaknade för 10 minuter sen och ska göra lite pommes i fritösen.
sen vet jag att det gömmer sig en choklad kaka i närheten...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tränar ingenting och läskdrickandet har ökat på sistone. Måste ta tag i det innan jag börjar lägga på mig. Tips på bra träning? Gärna något man kan göra hemma mellan spelandet och sweclockers.

Blev lite halv-offtopic

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Tränar ingenting och läskdrickandet har ökat på sistone. Måste ta tag i det innan jag börjar lägga på mig. Tips på bra träning? Gärna något man kan göra hemma mellan spelandet och sweclockers.

Blev lite halv-offtopic

Gör lite armhävningar och situps, man behöver bara ett golv
Egentligen så ska man ta 5mins paus varje timma så det ovan sen gå runt lite, ta ett glas vatten tex.

Skrivet av Aka_The_Barf:

jag har aldrig rökt eller snusat men har äter en del godis som jag försöker begränsa till helgerna. men ibland står man där i affären och tänker att ähh nån liten påse kan väll inte skada. gått över mer och mer till light läsk. sen tränar jag ganska mkt och DET är en ursäkt jag börjat använda.
sen äter jag inte allt för bra heller. bara nu så kom jag hem från jobbet vid 15.00 och somnade mer eller mindre direkt vaknade för 10 minuter sen och ska göra lite pommes i fritösen.
sen vet jag att det gömmer sig en choklad kaka i närheten...

Tränar du en del så är fett inga problem eftersom det är snabb energi men socker gör ingen nytta och är svårt för kroppen att bryta ner, hål i tänderna (tandläkaren kostar apa) osv
Köp citronvatten å drick! och byt chokladen mot nötter

Mitt problem är att jag snusar och vill lägga ner, inte för att det är otrevligt men det är lite störigt.
Nikotinet är inga problem, håller man sig 2-3 dagar vilket inte är så svårt MEN något som är svårare att komma undan är att läppen kräver att en liten kudde ligger och gosar, vet inte vad jag ska göra :/ testat tuggummi å allt möjligt.

Permalänk

har ett ganska irriterande socker "beroende" snarare ett sockersug som tas ut igenom coca cola då det är det godaste jag vet på denhär planeten, det roliga är att jag ofta köper light eller zero men ändå, kan man få tag på vanilla coke är ju det klart det bästa. Tyvärr är det inte ofta som någon affär köper in det i min lilla stad.

oooch sen äter jag inte som jag borde, kan leva flera dagar på endast mackor fast jag inte tänker på de.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Varför köper ni lightprodukter?

Visa signatur

"The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do."
Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Booot:

Varför köper ni lightprodukter?

Har blivit en vanesak, mer eller mindre.

Något man har dragit med sig från förr.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag har nog inga dåliga vanor när jag tänker efter. Det kanske är en dålig vana jag har?

Skrivet av Booot:

Varför köper ni lightprodukter?

Främsta orsaken brukar vara att det är sockerfritt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Främsta orsaken brukar vara att det är sockerfritt.

= Kalorifritt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Tips på bra träning?

Tips på bra tråd får du iaf. ---> http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Skrivet av mrc:

= Kalorifritt.

Yessir, Captain obvious, sir!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

som ovan, kalori fritt, har dock hört hela karusellen med alla dessa andra bieffekter dom har
föredrar zero framför light, folk brukar tycka jag är knäpp och säga att det smakar likadant men jag tycker inte det, någon annan som håller med?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

som ovan, kalori fritt, har dock hört hela karusellen med alla dessa andra bieffekter dom har
föredrar zero framför light, folk brukar tycka jag är knäpp och säga att det smakar likadant men jag tycker inte det, någon annan som håller med?

Lär hålla med om att det är en klar skilland på dom två. Det går inte att ta miste. Tycker själv mer om Zero än den vanliga light varianten. Men det är ju en smaksak. Men smakskillnad på dom två, det är det.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

som ovan, kalori fritt, har dock hört hela karusellen med alla dessa andra bieffekter dom har
föredrar zero framför light, folk brukar tycka jag är knäpp och säga att det smakar likadant men jag tycker inte det, någon annan som håller med?

Zero smakar helt klart bättre än light, men föredrar gammal hederlig cola.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Alltså, jag skäms över det men jag är nog värst i hela tråden

Mitt godis, chips/snacks, snabbmatsintag är helt galet numera. Har varit arbetslös i över ett år och mer eller mindre allt jag gör hemma är att käka en massa skit.
Godis går väl kanske till ~1-2kg/veckan. Snacks? Tja... 200-400g om dagen eller nåt. Läsk slinker de väl ner 0,5L om dagen kanske, ibland mer. Snabbmat (oftast kebab) ligger på minst varannan dag, ofta mer.
Jag skäms för att gå till affären, så jag gör det så sällan som möjligt. Så när jag är där så "veckohandlar" jag chips och skit Brukar även försöka få med mig bekanta dit, så det ser ut som att jag köper åt någon mer än mig själv. Pizzerian känner igen mig redan i telefonen. ^^

Ah, fyfan.. men what to do? Jag älskar fan det där sliskiga jävla skiten.

Som tur är så väger jag ändå under 65kg. Fast det kanske betyder att skiten lägger sig i ådrorna eller nåt istället?
Äh, fuck it... nu vart jag sugen på att gå o handla chips!

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jävlar Gorian, det där var inte lite slisk du.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Alltså, jag skäms över det men jag är nog värst i hela tråden

Mitt godis, chips/snacks, snabbmatsintag är helt galet numera. Har varit arbetslös i över ett år och mer eller mindre allt jag gör hemma är att käka en massa skit.
Godis går väl kanske till ~1-2kg/veckan. Snacks? Tja... 200-400g om dagen eller nåt. Läsk slinker de väl ner 0,5L om dagen kanske, ibland mer. Snabbmat (oftast kebab) ligger på minst varannan dag, ofta mer.
Jag skäms för att gå till affären, så jag gör det så sällan som möjligt. Så när jag är där så "veckohandlar" jag chips och skit Brukar även försöka få med mig bekanta dit, så det ser ut som att jag köper åt någon mer än mig själv. Pizzerian känner igen mig redan i telefonen. ^^

Ah, fyfan.. men what to do? Jag älskar fan det där sliskiga jävla skiten.

Som tur är så väger jag ändå under 65kg. Fast det kanske betyder att skiten lägger sig i ådrorna eller nåt istället?
Äh, fuck it... nu vart jag sugen på att gå o handla chips!

//Gorian

Har en kusin som alltid har varit snorigt smal så länge jag kan minnas. Har var sjukligt smal, med andra ord. Kunde käka hur mycket som hellst, närsomhellst på dygnet. Spelar ingen roll vad han käkade så satt det sig inte ett gram på hans pinntorra kropp. Men så nu när han gick och passarede 30 årsgränsen så small det bara till. Och nu sitter han med jordens jätte kagge. Men han är visst nöjd med livet endå

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Lär hålla med om att det är en klar skilland på dom två. Det går inte att ta miste. Tycker själv mer om Zero än den vanliga light varianten. Men det är ju en smaksak. Men smakskillnad på dom två, det är det.

Haha, jag tycker faktiskt tvärtom.. Vi har själv börjat dricka lightdricka istället för sockervarianten..

Tycker Zero smakar lite beskt medans light är bättre..

Däremot bäst av cola light sorterna är helt klart Pepsi Max imo

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Haha, jag tycker faktiskt tvärtom.. Vi har själv börjat dricka lightdricka istället för sockervarianten..

Tycker Zero smakar lite beskt medans light är bättre..

Däremot bäst av cola light sorterna är helt klart Pepsi Max imo

Faktiskt så lär jag hålla med om det. Pepsi Max får klart godkänt.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Har en kusin som alltid har varit snorigt smal så länge jag kan minnas. Har var sjukligt smal, med andra ord. Kunde käka hur mycket som hellst, närsomhellst på dygnet. Spelar ingen roll vad han käkade så satt det sig inte ett gram på hans pinntorra kropp. Men så nu när han gick och passarede 30 årsgränsen så small det bara till. Och nu sitter han med jordens jätte kagge. Men han är visst nöjd med livet endå

Haha, då kör jag tills det går utför helt enkelt

Vill dock poängtera ut att jag inte är obotligt beroende. För ~2 år sedan när jag gick igenom en depression så slutade jag helt äta godis/dricka läsk i ~8 månader. Käkade äpplen och drack vatten istället, motionerade ~6h om dagen... etc. Man kanske borde börja med det igen? I för sig festade jag som en tok i samma veva, och drack både vardag och helg. Men men.. pest eller kolera, liksom.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Haha, då kör jag tills det går utför helt enkelt

Vill dock poängtera ut att jag inte är obotligt beroende. För ~2 år sedan när jag gick igenom en depression så slutade jag helt äta godis/dricka läsk i ~8 månader. Käkade äpplen och drack vatten istället, motionerade ~6h om dagen... etc. Man kanske borde börja med det igen? I för sig festade jag som en tok i samma veva, och drack både vardag och helg. Men men.. pest eller kolera, liksom.

//Gorian

Det viktigaste är ju endå att man mår bra i slutändan. Sen om man kanske käkar allt för onyttigt under en tid, vad gör det ? Finns allt för många moralkärringar som ska in och pilla på alllt vad vikt heter. Var sig själv och käka det man vill. Så länge man mår bra så är det väl bra. Det är väl endå det som räknas.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Det viktigaste är ju endå att man mår bra i slutändan. Sen om man kanske käkar allt för onyttigt under en tid, vad gör det ? Finns allt för många moralkärringar som ska in och pilla på alllt vad vikt heter. Var sig själv och käka det man vill. Så länge man mår bra så är det väl bra. Det är väl endå det som räknas.

Se bara på min kusin.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Faktiskt så lär jag hålla med om det. Pepsi Max får klart godkänt.

Helt klart, Pepsi Max smakar mest socker av lightdryckerna jag testat medans den fortfarande har nära 0 kalorier.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Avstängd

Är lightdrycker ett bra alternativ ? många säger att de är onyttiga men man blir ej tjock av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Är lightdrycker ett bra alternativ ? många säger att de är onyttiga men man blir ej tjock av dem.

Det snackas mycket om sötningsmedlet som finns i lightdrickerna, hur skadligt det kan vara för kroppen. Men jag tror att det ska till mycket mängder lightdricka innan det kan bli någon diskution om någon fara för kroppen.

Så man kan nog med gott samvete dricka sin enstaka light dricka per dag utan att känna oro. Sen är det ju många som väljer just lightdricker pga av den låga, eller för att inte säga totala inehåll utav kalorier.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av liv&helvete:

Kunde käka hur mycket som hellst, närsomhellst på dygnet. Spelar ingen roll vad han käkade så satt det sig inte ett gram på hans pinntorra kropp.

Haha, ja eller inte. Om han nu inte har problem med sköldkörteln eller liknande.

Skrivet av gabriel15:

Är lightdrycker ett bra alternativ ? många säger att de är onyttiga men man blir ej tjock av dem.

ADI för aspartam ligger på 4l Light-läsk. Drick på du. Finns inget som säger att det är "onyttigt" i lägre doser, trots vad en massa kvacksalvare säger i aftonbladet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Haha, ja eller inte. Om han nu inte har problem med sköldkörteln eller liknande.
.

Ja man skulle väl kunna tro det. Men han hade den kroppen och kemin som gjorde att han kunde, mer eller mindre stoppa i sig vad som hellst utan att det satt sig på kroppen. Men, som sagt.. det kom ju surt efter.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10