Permalänk

Hur fungerar Steam?

Hej !..

jag vet inte riktigt om jag skriver i rätt forum nu eller inte.. Men jag undrar hur steam funkar ?

Jag har aldrig haft steam och är därför intresserad ?

Kostar det nått att ha sjävla steam eller skapa account ? ..

Jag fattar ju att när du köper spel så betalar man, men själva accountet osv ..

Mvh !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Avstängd

Account är gratis.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej !..

jag vet inte riktigt om jag skriver i rätt forum nu eller inte.. Men jag undrar hur steam funkar ?

Jag har aldrig haft steam och är därför intresserad ?

Kostar det nått att ha sjävla steam eller skapa account ? ..

Jag fattar ju att när du köper spel så betalar man, men själva accountet osv ..

Mvh !

Att göra ett konto är gratis men att köpa spel där kostar ju.

Permalänk
Skrivet av Amisick:

Att göra ett konto är gratis men att köpa spel där kostar ju.

ja okej..
Ja jag vet att det kostar .. ville bara veta om själva accountet kostade också

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Hedersmedlem

Du har bara presenterat en konkret fråga, och svaret är att det är helt gratis att skapa ett konto. Du kan nog få svar på det mesta här, men det enklaste är väl att skapa ett konto och klicka runt lite själv. Steam är riktigt bra, jag kan rekommendera att köpa spel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Hej !..

jag vet inte riktigt om jag skriver i rätt forum nu eller inte.. Men jag undrar hur steam funkar ?

Jag har aldrig haft steam och är därför intresserad ?

Kostar det nått att ha sjävla steam eller skapa account ? ..

Jag fattar ju att när du köper spel så betalar man, men själva accountet osv ..

Mvh !

Steam (datorspelsteknik) - Wikipedia
Nej, programmet/kontot i sig är gratis.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Men hur funkar det då ? .. Tex jag har köpt spel på steam osv.. Och plötsligt går min dator sönder av virus eller av annat..
Laddar jag bara ner steam igen och loggar in med mitt account ? ..
Så alla mina spel finns sparade hela tiden? ..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Men hur funkar det då ? .. Tex jag har köpt spel på steam osv.. Och plötsligt går min dator sönder av virus eller av annat..
Laddar jag bara ner steam igen och loggar in med mitt account ? ..
Så alla mina spel finns sparade hela tiden? ..

Japp

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Skrivet av Amisick:

Att göra ett konto är gratis men att köpa spel där kostar ju.

Skrivet av widL:

Du har bara presenterat en konkret fråga, och svaret är att det är helt gratis att skapa ett konto. Du kan nog få svar på det mesta här, men det enklaste är väl att skapa ett konto och klicka runt lite själv. Steam är riktigt bra, jag kan rekommendera att köpa spel där.

okej har du ett steam account själv eller ?
Hur funkar det när man spelar spel där då?..Laggar det ?.. Har hört att de laggar osv..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av jacke910:

okej nice

tack för hjälpen !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Men hur funkar det då ? .. Tex jag har köpt spel på steam osv.. Och plötsligt går min dator sönder av virus eller av annat..
Laddar jag bara ner steam igen och loggar in med mitt account ? ..
Så alla mina spel finns sparade hela tiden? ..

Då laddar du ner spelet igen. Det finns inget gräns för det.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Då laddar du ner spelet igen. Det finns inget gräns för det.

ja okej, så ja måste alltså ladda ner det igen ?.. men steam känner igen att jag redan betalat för spelet 1 gång .. så jag inte kommer betala igen .. liksom..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

ja okej, så ja måste alltså ladda ner det igen ?.. men steam känner igen att jag redan betalat för spelet 1 gång .. så jag inte kommer betala igen .. liksom..

Du köper spelen till kontot, inte till en viss dator. Dock kan du inte flytta spel mellan konton om du skulle vilja det, bara så att du vet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shqiptari:

Men hur funkar det då ? .. Tex jag har köpt spel på steam osv.. Och plötsligt går min dator sönder av virus eller av annat..
Laddar jag bara ner steam igen och loggar in med mitt account ? ..
Så alla mina spel finns sparade hela tiden? ..

Spelen du köper via Steam är knutna till ditt konto, så att så länge du inte "slarvar" bort ditt lösenord så är dina spel säkra vad som än händer din dator. Du kan ladda ner spelet igen hur många gånger du vill på hur många datorer du vill.

Skrivet av shqiptari:

okej har du ett steam account själv eller ?
Hur funkar det när man spelar spel där då?..Laggar det ?.. Har hört att de laggar osv..

Jag har ett Steam-konto, och har köpt ~20 spel där, har alltid funkat hur bra som helst. Själva Steam gör inte så att något laggar så länge du har en dator från 2000-talet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

ja okej, så ja måste alltså ladda ner det igen ?.. men steam känner igen att jag redan betalat för spelet 1 gång .. så jag inte kommer betala igen .. liksom..

Du har redan fått svar på det en gång. ja steam känner igen dig, du skulle kunna ladda ner dina spel flera hundra gånger om du så vill det. Och NEJ det kommer inte lagga för att det är från steam

Permalänk

Nej det kommer du inte när du väl har betalt för ett spel så kan du ladda ner det igen från ditt konto hur många gånger som helst

Visa signatur

Corsair 700d| ASUS Crosshair IV Formula| AMD 1090BE @4Ghz| ZOTAC GeForce GTX 480 AMP! | 8GB Corsair domintor 1600mhz| Corsair Force 60Gb| 2st Western Digital 500Gb @ Raid 0| 750w Corsair HX| + Free Macbook av skolan man kan inte klaga ialf.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Du köper spelen till kontot, inte till en viss dator. Dock kan du inte flytta spel mellan konton om du skulle vilja det, bara så att du vet.

Ja .. jag köper spelet till mitt steam account.. Och jag formaterar om datorn tex..så laddar jag bara ner steam och loggar in på mitt account .. utan att behöva ladda ner spelet ? ..eller måste jag ladda ner det igen ? ..

det är bara det jag undrar över..

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Skrivet av martin681:

Nej det kommer du inte när du väl har betalt för ett spel så kan du ladda ner det igen från ditt konto hur många gånger som helst

Okej tack så mkt !

det var allt jag ville veta !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Alla spel du köper till steam registreras på ditt steam acount, sen kan du ladda ner det och ta bort det hur många gånger du vill.
Om det laggar eller inte påverkar inte steam direkt utan det är närmare beroende utav vilket spel du kör och vilken server du är inne på.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

okej har du ett steam account själv eller ?
Hur funkar det när man spelar spel där då?..Laggar det ?.. Har hört att de laggar osv..

Det beror väl helt på vad du har i datorn. Om du sitter på en P4 så lär allt lagga ja.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem

Nackdelen är att du inte kan logga in om du är utan internet eller om ditt konto skulle hackas, då blir du av med alla spel du köpt om du inte kan bevisa att det är du som äger kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Nackdelen är att du inte kan logga in om du är utan internet eller om ditt konto skulle hackas, då blir du av med alla spel du köpt om du inte kan bevisa att det är du som äger kontot.

Vilket är väldigt lätt och smidigt att bevisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shqiptari:

Ja .. jag köper spelet till mitt steam account.. Och jag formaterar om datorn tex..så laddar jag bara ner steam och loggar in på mitt account .. utan att behöva ladda ner spelet ? ..eller måste jag ladda ner det igen ? ..

det är bara det jag undrar över..

Om du formaterar om datorn behöver du såklart ladda ner spelet igen. Dock betalar du ingenting eftersom din användare har spelet.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thxsen:

Nackdelen är att du inte kan logga in om du är utan internet eller om ditt konto skulle hackas, då blir du av med alla spel du köpt om du inte kan bevisa att det är du som äger kontot.

Det finns ett offline-läge i Steam som fungerar utmärkt!

Permalänk

nej jag sittere på en bärbar dator för tillfället som är :

- amd athalon 64 x 2 2,1 ghz
- 4gb ram
- Ati radeon 4570 512 mb

Och sitter på 100 / 100 fiber lina .

Är det lätt att man blir hackad då?..Låter ju inte så skoj :/

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

jag blev hackad engång på steam efter jag var dum och laddade ner en exe fil som jag inte visste var ett virus.
Iaf jag loggade in på steam dagen efter och det gick inte, "fel lösenord". Bad en kompis kolla om jag var inne och det var jag.
Så jag kontaktade steam support på en lördag, och på måndag fick jag svar "we have resetted your password bla bla"..
Så det var bara att logga in å lira då!

Steam är riktigt bra annars, jag har bara köpt from dems egna affär garrys mod, men sen har jag ju köpt Coutner-strike source, tf2, hl2 etc. retail och lagt in på steam!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

jag blev hackad engång på steam efter jag var dum och laddade ner en exe fil som jag inte visste var ett virus.
Iaf jag loggade in på steam dagen efter och det gick inte, "fel lösenord". Bad en kompis kolla om jag var inne och det var jag.
Så jag kontaktade steam support på en lördag, och på måndag fick jag svar "we have resetted your password bla bla"..
Så det var bara att logga in å lira då!

Steam är riktigt bra annars, jag har bara köpt from dems egna affär garrys mod, men sen har jag ju köpt Coutner-strike source, tf2, hl2 etc. retail och lagt in på steam!

jaha okej fan va bra !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Då laddar du ner spelet igen. Det finns inget gräns för det.

Jo, en del spel har eller hade faktiskt en gräns på det. Far Cry 2 är ett av dessa exempelspel. Du kan/kunde bara installera det 3 gånger på samma dator och sen var det inget mer än det. Som tur var tog dom bort den spärren på dessa spel.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

okej ska skaffa account nu iaf

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta:

*Steam är gratis och kan laddas ner och användas av vem som helst.

*Spelen kostar pengar och du kan köpa spel både via steam och fysiska spel och sedan registrera på ditt steam-konto.

*Du kan (i 99% av fallen) ladda ner spelen hur många gånger du vill då dem är knutna till ditt konto och inte till datorn du spelar på.

*Internethastigheten är största anledningen till lagg, har du stabil lina är det inga problem.

*Kräver internet för att ladda ner spelen osv, men det finns ett Offline-läge som fungerar om ditt internet skulle braka sönder.