Permalänk
Medlem

Hög temperatur (60-70°C). CPUn.

Ja, nu är det så att på senare tid har min dator blivit helt konstig, jag köpte och byggde den för inte allt för länge sedan. Säkert bara 6 månader sedan nu och den har redan sedan en tid tillbaka börjat få hög temperatur och låter värre än en damsugare även vid idle, vilket är rätt så jobbigt när man tror att datorn kommer sprängas vilken stund som helst.

Hur som helst, hur får jag ner min temperatur? Nu just idag gick den upp till 69-70° när jag bara tittade på en stream på nätet, liksom va? Fattar ingenting, vad ska datorn göra när jag spelar tex Starcraft 2 eller Darkfall etc? 90°? Det är ganska extremt, jag har aldrig gått över 60° förut så att. Alltid legat mellan stabila 45-55 typ.

Kan jag bara införhandla nya fläktar och köra på det? Men jag har inga "hål" för andra fläktar, enda fläktarna jag har just nu är CPU-Fläkten, Nätagget och grafikkortfläkten. Inget annat. Är nya fläktar ända alternativet om jag vill vara säker på att datorn ska fortsätta fungera? Och måste jag köpa nytt chassi då samtidigt eftersom jag inte har "hål" för nya fläktar?

Tack för svar / Nico.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kollat om fläktar/flänsar blivit fulla av damm? Kan ställa till ganska mycket.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Kollat om fläktar/flänsar blivit fulla av damm? Kan ställa till ganska mycket.

Det har jag gjort, men jag vågar inte pilla för mycket, jag har blåst för glatta livet och pillat lite med fingrarna, men mer kan jag inte göra. Skulle gärna ta damsugaren och suga upp skiten men jag har läst och hört att det kan förstöra datorn istället för att göra det bättre, och jag har ingen sådan där "blåsdamsugare" som man kan använda heller, kanske borde testa och införskaffa en liten sådan för att rena nångång sådär.

Men jag antar att jag får testa att blåsa extra effektivt igen och se vad som händer.

Permalänk

Om du anser att dina kylflänsat och fläktar är fria från smuts och damm så lär det inte hjälpa att montera fler fläktar eftersom du hade bra temp förut.
Det är ju klart att det kommer sänka din temp om du sätter in nya fläktar men som jag sa, din temp har ju varit bra förut.
Vad är det för cpu?
Vad har du för kylare?
Sitter kylaren verkligen korrekt monterad?
Är den klockad?
Om du har klockat den kanske du har ändrat Volten för mycket?

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem

Tack för era svar, men hur som helst, jag tror jag fixade det nu haha.

Eftersom jag vägrade damsuga och bara har blåst och pillat med fingrarna lite innan så försökte jag hitta ett alternativ. Och jag hittade det perfekta verktyget för att damma av datorn med en BAGARPENSEL (Ingen aning vad de heter på riktigt, men en sådan man använder i köket, när man typ ska smöra in bullar innan man lägger in de i ugnen). Fungerade perfekt, kom åt alla ställen, och jävlar vad dam jag inte hade kommit åt i agget, processorn och graffikortet, höll på att avlida.

Hur som helst, startar datorn, den är tyst som en sovande myra, i idle ligger den nu på 40-45 grader som vanligt igen haha. Och nu när jag spelar Starcraft 2 så ligger den på 50-55 igen. Förlåt att jag gjorde denna tråd, borde nog bara ha gjort någon smartare cleanup som jag gjorde nu :).

Permalänk

Du har ju även tryckluft på sprayburk, säljs på Mekonomen tex.
Är guld värt när man ska göra rent en dator!

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Prixm:

Tack för era svar, men hur som helst, jag tror jag fixade det nu haha.

Eftersom jag vägrade damsuga och bara har blåst och pillat med fingrarna lite innan så försökte jag hitta ett alternativ. Och jag hittade det perfekta verktyget för att damma av datorn med en BAGARPENSEL (Ingen aning vad de heter på riktigt, men en sådan man använder i köket, när man typ ska smöra in bullar innan man lägger in de i ugnen). Fungerade perfekt, kom åt alla ställen, och jävlar vad dam jag inte hade kommit åt i agget, processorn och graffikortet, höll på att avlida.

Hur som helst, startar datorn, den är tyst som en sovande myra, i idle ligger den nu på 40-45 grader som vanligt igen haha. Och nu när jag spelar Starcraft 2 så ligger den på 50-55 igen. Förlåt att jag gjorde denna tråd, borde nog bara ha gjort någon smartare cleanup som jag gjorde nu :).

Trevligt, en "blåsdammsugare" är dock inte bra, skickar med en massa laddningar. Köp ingen sådan för detta syfte

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Musikälskare

Vet att man inte ska dammsuga datorn men jag har gjort det i herrans massa år utan några problem som helst

Men detta betyder så klart att det inte är rätt väg att gå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Intels

Intels cpuer klarar tex över 100 grader och normalt ligger på de som du skriver 60 grader.
Du får väl kolla vad refrensvärden är för din cpu.

Om du bara haft den 6 månader så låter de som ska vara så men du fick en sketen fläkt.

Vilken fläkt låter den som följde med ditt ACE chassi förmodligen eller din ACE PSU
Man får de man betalar för.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Intels cpuer klarar tex över 100 grader och normalt ligger på de som du skriver 60 grader.
Du får väl kolla vad refrensvärden är för din cpu.

Om du bara haft den 6 månader så låter de som ska vara så men du fick en sketen fläkt.

Vilken fläkt låter den som följde med ditt ACE chassi förmodligen eller din ACE PSU
Man får de man betalar för.

Dock inte jätte rekommenderat att köra dom så varmt. Helst ska det ligga under 80 grader i full laddning för flesta CPU modeller.
Vid idle vill man helst det ska ligga under 50. Dock detta varierar som sagt från CPU till CPU.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prixm:

Tack för era svar, men hur som helst, jag tror jag fixade det nu haha.

Eftersom jag vägrade damsuga och bara har blåst och pillat med fingrarna lite innan så försökte jag hitta ett alternativ. Och jag hittade det perfekta verktyget för att damma av datorn med en BAGARPENSEL (Ingen aning vad de heter på riktigt, men en sådan man använder i köket, när man typ ska smöra in bullar innan man lägger in de i ugnen). Fungerade perfekt, kom åt alla ställen, och jävlar vad dam jag inte hade kommit åt i agget, processorn och graffikortet, höll på att avlida.

Hur som helst, startar datorn, den är tyst som en sovande myra, i idle ligger den nu på 40-45 grader som vanligt igen haha. Och nu när jag spelar Starcraft 2 så ligger den på 50-55 igen. Förlåt att jag gjorde denna tråd, borde nog bara ha gjort någon smartare cleanup som jag gjorde nu :).

Kan va värt att investera i lite damm filter. Dock får det varnas att damm filter försämrar luft växlingen en bit. men har man många fläktar i chassiet så kompenseras det. blir lättare att hålla rent då man bara behöver borsta av filtret.
Du behöver dock bara filter på fläktar som blåser in.
Alternativt är det bästa att skaffa ett chassie med fläkt filter man kan lätt plocka av och rengöra. Fractal Designs R3 chassie är ett bra exempel

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, som sagt det är löst. Men ska ändå ta in det ni sagt och kanske införskaffa lite nya grejer för att detta inte ska hända en gång till, men tack för alla svar! :).