Permalänk
Avstängd

Oljekyla dator (Intel i7)

Tja .. ska nu oljakyla min dator. Allt är färdigtbyggt förutom att jag inte hält i olja änu. Min fråga är den att är det något specielt jag behöver att tänka på innan jag häller i oljan ? Har inte hittat någon annan som har oljekylt just en i7:a därför undrar jag om jag behöver tänka på något specielt för just min socket.hårddisk och cd läsare är och kommer inte att vara i oljan. Svar från de som vet vad dom pratar om tack.. !

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk
Medlem

Gör inte det...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk

Är oljekylning bättre än vattenkylning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av armind:

Gör inte det...

och får jag fråga why not ? ... vet att allt blir kladdigt och bla bla ..Men min dator är färdigtbyggd .. kan ligga där i 10 år utan att jag pillar på den .. Något ja behöver tänka på ? någon som vet ?

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk

måste inte oljan bytas emellanåt?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av haalil:

och får jag fråga why not ? ... vet att allt blir kladdigt och bla bla ..Men min dator är färdigtbyggd .. kan ligga där i 10 år utan att jag pillar på den .. Något ja behöver tänka på ? någon som vet ?

Att du lär behöva köpa en ny dator om du vill uppgradera plus att din dator lär ändå inte hålla i 10 år om du vill spela på den.

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haalil:

och får jag fråga why not ? ... vet att allt blir kladdigt och bla bla ..Men min dator är färdigtbyggd .. kan ligga där i 10 år utan att jag pillar på den .. Något ja behöver tänka på ? någon som vet ?

Nej ifall du nu inte har tänkt o ändra något i din setup (vilket kräver ett sjuhelsikes städjobb) och har tänkt o köra datorn som den är tills den pajar så är det bara o köra på... i med olja.

En fråga... varför dränker man sin dator i olja? Finns det någon bra anledning egentligen förutom att det kanske kan tyckas vara lite "flashigt"?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

det blir nästan ljudlöst vet jag

Permalänk

Ladda upp lite bilder på hur din "oljekylningsrigg" ser ut!

Permalänk
Medlem

Kan du posta lite bilder på bygget?

Lättare att ge dig råd. Plus att du kör med 4GB ram till en I7 930 vilket är FAIL. LGA 1366 socket funkar bäst med TRE minnesstickor eller SEX då de är TRE minnes kanaler.

Så fixa dina ramminnen först innan du gör nått. Annars kan du bli offer för instabilitet som kommer orsaka BSOD och sånt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

1: lägg inte ner hårddiskar
2: blir nog lite jobbigt med fläktarna, dom kommer jobba extremt mycket och antagligen gå sönder efter ett tag.

Permalänk
Medlem

antar att det generella gäller även i7:
Oljan blir varm så den måste kylas, det är ju en nackdel.
Allt blir oljigt (duh) så återanvändningsvärdet är hyffsat lågt.
Fläktar tar stryk med tiden har jag hört, vilket heller inte är så konstigt. men det gör ju egentligen inte något så länge det är i oljan.
Inte så lan-vänligt, eller mobilt i allmänhet. igen, det kanske inte gör något.

Det är ju en tuff ide, men det blir lätt lite omständigt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skopetski:

Ladda upp lite bilder på hur din "oljekylningsrigg" ser ut!

Ja visst det ska jag göra.. såhär är det . Den setupen jag har alltså i7 på 4.4 GHz Och 2ST GTX465 or så klarar jag mig minst 2-3 år till .. sedan efter det blir det helt ny dator tills dess..

Det är inte bara flashigt. Det kyler bättre , det är nästan helt ljudlöst , slipper damm och skit ..

Någon annan som vet något jag borde tänka på med just en i7:a ??? .. kör igång hela skiten kl 22:00 .. hoppas jag får något svar puss

EDIT
Det dära angående minnena .. det är inte så svårt att trycka dit ett till minne.. det har jag faktist tänkt på. ska införskaffa mig ett 2gb till ... ska ladda upp lite bilder när allt är draget snyggt.. börjar med att hälla i olja kl 22 =/

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk
Medlem

Varför skulle oljan kyla särskilt bra? Oljan leder inte bort värmen. De system jag har sett sänkta i olja har varit nedklockade och väldigt svaga komponenter. Jag tror du kommer få grova problem med en i7.

Det kommer även bildas alger i oljan och den kommer bli mer trögflytande, du kommer behöva byta ut den varje år minst.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Många har haft problem med värme, det här är ett ännu vassare system

Hur ska du kyla oljan?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

sen när kyler olja bättre? det kyler inte alls såvida du inte har en kraftig pump och någon typ av radiator utanför bygget.
oljan kommer bli rysligt varmt efter en timmes spelande

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Kom att tänka på att det kan ju vara smart att ha kylare på grafikkorten som inkluderar en stor kylfläns, känns som en ganska bra ide. Eftersom att det nämnts att fläktarnas livslängd minskar i oljan vilket är förståeligt!

Sen så kanske man kan ta typ en pump plus en kylare från en bil som jag sett att en annan snubbe har gjort i ett galleri. Vet inte hur bra det gick för honom, men det känns som en ide.

Permalänk
Avstängd

Problemet för dig är som många andra säger, hur har du tänkt dig att kyla ner oljan!? en i7 på ca 4GHz genererar ju lite värme, samt grafikkorten och allt annat i den, det som kommer och hända om du börjar att lira är nog att det kommer att gå för varmt och den stänger av sig eller att det dör om du inte har den spärren på!

MVH

Permalänk
Moderator
Moderator

Mineral Oil Submerged Computer; Our Most Popular Custom PC

Finns mycket info kring det hela, hur de löst vissa problem och hur det fungerat i längden (3 år).

Vet inte varför folk hänger upp sig på fläktarna så mycket, plocka bort skiten

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av TheDaemon:

Mineral Oil Submerged Computer; Our Most Popular Custom PC

Finns mycket info kring det hela, hur de löst vissa problem och hur det fungerat i längden (3 år).

Vet inte varför folk hänger upp sig på fläktarna så mycket, plocka bort skiten

Tack för länken, mycket imponerande

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Så till ett I7 system så behöver oljan pumpas genom en extern kyl slinga med med fläktar som kommer låta lika mycke som vanlig vattenkylning.

Alltså IMO... OLJE kylning för att hålla ljudnivån nere på ett I7 system verkar va lika smart som att torka sig i röven INNAN man skitit.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Om du inte har något som cirkulerar oljan så kommer dina komponenter att bli varma, bara för att man använder olja istället för luft så försvinner inte värmeproblemen. Men som någon här skrev så är viskositeten högre hos olja, så om du har tänkt att använda fläktarna att cirkulera oljan får de ett hästejobb. Visst högre temperaturer ger lägre densitet. Men de kommer inte att må något vidare där nere.

Men jag hade:
monterat ytterligare 2gb,
monterat kylflänsar med större area,
införskaffat en cirkulationspump för att skyffla runt oljan. Pump för akvarium duger.
plockat bort ytterhöljet på nätaggregatet för att få cirkulation där med.
Fixat ett kylaggregat till oljan, uppvärmd olja blir bränd olja med tiden, och det är inget positivt. Får mycket bättre resultat om du fixar en värmeväxlare/kylaggregat som till vattenkylning.
Vad ska du ha för "burk" behållare för ditt bygge ?
Vad är det för olja? transformatorolja?

Hoppas inte komponenternas ytterhölje löses upp. Men det visar sig med tiden.

Ser fram emot att se ditt slutliga resultat. Fixa lite bilder till galleriet sedan.
Lycka till med bygget.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Moderator
Moderator

Puget körde som exempel dubbla xeon @ 3.46, dubbla 5870 i CF och benchade prime i 16 trådar samt furmark. Med allt detta i deras setup med fläktarna till radiatorn på low så landade tempen på 60.
YouTube - Mineral Oil Aquarium Computer Version 3

Deras första system körde de också först helt utan kylning, senare kopplade de in en radiator helt utan fläktar, så finns en del intressanta siffror att kika på även där.

De drog även några intressanta slutsatser, detta innan de kopplade in den fläktlösa radiatorn.

Citat:

Our theory is that while the overall temperature was hot, the oil did a good job of making sure everything was a very consistent temperature. With a normal air cooled computer, you have a handful of hot spots. With the oil eliminating these hot spots, we had no problem running a rock solid system.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Mineral Oil Submerged Computer; Our Most Popular Custom PC

Finns mycket info kring det hela, hur de löst vissa problem och hur det fungerat i längden (3 år).

Intressant läsning, hade ingen aning att oljekylning kunde fungera så bra i en dator.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Titane:

Om du inte har något som cirkulerar oljan så kommer dina komponenter att bli varma, bara för att man använder olja istället för luft så försvinner inte värmeproblemen. Men som någon här skrev så är viskositeten högre hos olja, så om du har tänkt att använda fläktarna att cirkulera oljan får de ett hästejobb. Visst högre temperaturer ger lägre densitet. Men de kommer inte att må något vidare där nere.

Men jag hade:
monterat ytterligare 2gb,
monterat kylflänsar med större area,
införskaffat en cirkulationspump för att skyffla runt oljan. Pump för akvarium duger.
plockat bort ytterhöljet på nätaggregatet för att få cirkulation där med.
Fixat ett kylaggregat till oljan, uppvärmd olja blir bränd olja med tiden, och det är inget positivt. Får mycket bättre resultat om du fixar en värmeväxlare/kylaggregat som till vattenkylning.
Vad ska du ha för "burk" behållare för ditt bygge ?
Vad är det för olja? transformatorolja?

Hoppas inte komponenternas ytterhölje löses upp. Men det visar sig med tiden.

Ser fram emot att se ditt slutliga resultat. Fixa lite bilder till galleriet sedan.
Lycka till med bygget.

Så nu har jag testat systemet lite gran... köpte för lite olja dåra.. har ca halva akvariumet att fylla .. cpu kyllarens ena kylfläns är täckt med ca 1/4 .. samma sak gäller grafikkortens kylare (1/4) ... Redan nu har min gpu temp på idel sjunkt till 34 grader då det innan va 51 grader idel .. CPU temp från 45 grader idel till 36 grader ... så när hela akvariumet är fyllt så tror jag nog att det kommer att bli jävligt bra temps..

Angående kylning av olja :
Kommer första att köra med enbart fläktar på 2000 rpm som cirkulerar oljan och 3 st små vattenpumpar som pumpar små luft bubblor i oljan vilket leder till att själva oljan kyls ner lite, testa och se hur bra det går och hur länge det går att använda...om det skiter sig vilket det nog kommer att göra så skaffar jag mig en kylare till oljan .. vad och hur är ej klart men det går alltid att lösa .. för övrigt så fungerar den utmärkt och kan knappt vänta till att börja klocka !

Ska fylla hela akvariumet imorgon och testa tempen med occt i några timmar för att se hur varm oljan blir och eventuellt ta bilder på hela systemt imorgon .. men en så länge så är jag rikitgt nöjd !

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300

Permalänk
Skrivet av haalil:

Så nu har jag testat systemet lite gran... köpte för lite olja dåra.. har ca halva akvariumet att fylla .. cpu kyllarens ena kylfläns är täckt med ca 1/4 .. samma sak gäller grafikkortens kylare (1/4) ... Redan nu har min gpu temp på idel sjunkt till 34 grader då det innan va 51 grader idel .. CPU temp från 45 grader idel till 36 grader ... så när hela akvariumet är fyllt så tror jag nog att det kommer att bli jävligt bra temps..

Angående kylning av olja :
Kommer första att köra med enbart fläktar på 2000 rpm som cirkulerar oljan och 3 st små vattenpumpar som pumpar små luft bubblor i oljan vilket leder till att själva oljan kyls ner lite, testa och se hur bra det går och hur länge det går att använda...om det skiter sig vilket det nog kommer att göra så skaffar jag mig en kylare till oljan .. vad och hur är ej klart men det går alltid att lösa .. för övrigt så fungerar den utmärkt och kan knappt vänta till att börja klocka !

Ska fylla hela akvariumet imorgon och testa tempen med occt i några timmar för att se hur varm oljan blir och eventuellt ta bilder på hela systemt imorgon .. men en så länge så är jag rikitgt nöjd !

Ge oss lite bilder så att vi håller intresset ^_^

Permalänk
Medlem

Nästan trollvarning, hade han gjort det igår så är väl ta bild och lägga upp här det första man gör? Själv tycker jag det låter otroligt onödigt att lägga allt i olja, men det kanske bara är jag...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Nästan trollvarning, hade han gjort det igår så är väl ta bild och lägga upp här det första man gör? Själv tycker jag det låter otroligt onödigt att lägga allt i olja, men det kanske bara är jag...

Kanske sket sig så rejält så han inte vågar?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Nästan trollvarning, hade han gjort det igår så är väl ta bild och lägga upp här det första man gör? Själv tycker jag det låter otroligt onödigt att lägga allt i olja, men det kanske bara är jag...

Temperaturen lät lite påhittad?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Kanske sket sig så rejält så han inte vågar?

Nej det gjorde det ej .. Jag har ett jobb.. sen vet jag inte om du är arbetslös eller ej.

Skrivet av GaMeR2K5:

Temperaturen lät lite påhittad?

påhittad ? ge mig en och det räcker med en ända anledning till varför detta ska vara påhitt och vad kännar jag på det ? .. tro det eller ej .. ingen tvingar dig att tro på mig. Tänkte lägga upp bilder idag efter jobbet men det struntar vi i nu pga alla babbar ...

Är så jävla trött på alla som tror att dom vet något. Läs på och kommentera sen. Skiter i att angagera mig nu och dela med av detta bygge. Jag kör mitt eget och tänker inte följa det HÄR. får min kylare om 2 dagar. LÅS TRÅD

Visa signatur

Intel i7 930 OC @ 4,6 GHz | Cooler Master v8 |Asus P6T DELUXE V2 | 4 GB DDR3 | 2X Zotac GTX 465 1GB OC SLI | Western Digital Caviar Blue 320GB SATA | AXP 850W Power Supply | Antec 300