Permalänk
Medlem

Seedar dåligt.

Hej! det är så att jag har gått över till ubuntu på heltid fast det ända problemet jag stött på ar att när jag seedar torrents så går det bra till en början men sen går det knappt inte alls har inte lyckas seeda till 1i kvot. hade tidigare win7 u torrent då seeda jag hur bra som hellst.

kör ubuntu 10.04 har provat transmission och just nu deluge, port öppen även provat aktivera DMZ i routern mm men inget funkar. jag har 10/1 comhem. tarhem i ca 1.3mb/s uppar 130kb/s fast när filen är nere är det som att anslutningen bara dör och hittar en användare någon gång ibland.

hoppas det finns något att göra åt detta problem! tack //Fenan

ok ja det finns leechers!!!!!!!!

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Inaktiv

Har för mig standard i programmen är att seeda till 1 i kvot, leta i inställningarna. Annars kan du testa nån random port typ 65034.

Permalänk
Medlem

Har bytt port nu, funkar lite bättre, men ska värkligen olika portar göra skillnad?

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Som Compaqoffer skriver så tycker även jag att jag känner igen en inställning som seedar till 1.0 och sedan lägger av. Kan hända att jag blandar ihop det med något annat program, men kolla inställningarna noga efter något sådant. Nu snackar jag om Deluge då. Transmission tycker jag är ganska dåligt medans Deluge är helt klart i klass med uTorrent.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det är inget sånt. har provat allt och olika klienter, inget funkar,. även provat olika versioner allt, funkar inte så har win 7 nu igen =(

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet är att libtorrent-klienter (dvs främst de som använder rTorrent) är de som lyckas seeda mest, om det nu är en situation där man kan se en skillnad. Kan bara tänka mig att eftersom libtorrent/rTorrent är så resurssnålt så kan man anta fler samtidiga anslutningar och skyffla mer data under samma tid.

Antalet uppströmsanslutningar skulle kunna påverka, och eftersom du har en asymmetrisk näthastighet så kanske du har satt en upload-hastighetsbegränsning på ~80% av maxkapaciteten (eller µtorrent har gjort det automatiskt) så att du inte ska chokea din uppkoppling. Om din valda torrentklient i Linux inte erbjuder detta (vilket jag antar alla gör på något sätt) så kan du i stället använda ett trafikprioriteringsskript för att hålla din anslutning responsiv. wondershaper är nog standardtipset, ohyggligt lätt att sätta upp.

--

Off-topic-utläggning: När jag satt på 8/1 ADSL så hade jag stora problem med att anslutningen dog när jag fyllde min upload. Det var väldigt svårt att hitta ett trafikprioriteringsprogram till Windows av någon anledning, men jag fick till slut tag i ett som fungerade, och det gjorde världens skillnad. Kunde låta torrents/annat ha tillgång till full upload-hastighet, men kunde ändå surfa utan nersaktning. Googlade lite och fräschade upp minnet: cFosSpeed hette programmet. Det var dock 5-6 år sedan jag hade en Windowsinstallation, men på den tiden så fungerade det programmet bra iaf.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Win 7 utorrent nu, inga begränsningar ner i ca 1.3MB/s upp i ca 110kb/s som ökar till 130kb/s när jag inte laddar ner samtidigt, laddar upp bra runt 10gb sen brukar jag tabort dom.

ubuntu transmission och andra. ner 1.4MB7s upp 0-15kb/s efter jag tankat klar kanske max 130kb/s fast dippar sen ganska fort och pendlar mellan 0-50kb/s uppar väldigt seg klarar aldig ladda upp över ca 3gb

har comhem 8/1 trådlös router öppna portar,

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om ktorrent vilket fungerar ypperligt för mig. I Ubuntu var det inga problem att får en ratio över 100 trots att klienten låg inom ett lokalt nätverk utan någon form av port forwarding. Det har även fungerar lika bra i Debian.

Notera dock att jag inte har riktigt testat det med Ubuntu 10.04 eftersom jag bara hade det installerat en vecka på grund av andra problem. Tjejen kör däremot med 10.04 och torrentklienter strular för henne också. Så fort den är helt nedladdad slutar klienten i princip att seeda :/

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag har i några år kört rtorrent och kan garantera att fungerar bra. Kanske nått annat i datorn än klienten som är problemet?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Okej. rtorrent. har kollat lite på det är det svårt att ställa in och börja använda?

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Win 7 utorrent nu, inga begränsningar ner i ca 1.3MB/s upp i ca 110kb/s som ökar till 130kb/s när jag inte laddar ner samtidigt, laddar upp bra runt 10gb sen brukar jag tabort dom.

ubuntu transmission och andra. ner 1.4MB7s upp 0-15kb/s efter jag tankat klar kanske max 130kb/s fast dippar sen ganska fort och pendlar mellan 0-50kb/s uppar väldigt seg klarar aldig ladda upp över ca 3gb

har comhem 8/1 trådlös router öppna portar,

i modemet har du ett epc 2434 eller epc 2425 så tipsar jag att du kollar om ip fload är på slaget setup->firewall->options->ip-fload kan även kolla upnp setup-> advance setting -> slå på upnp
om du använder dig av trådlöst rekommendera jag att du kollar setup->wireless->advance slå på xpress techno...

om du har ett netgear cg3100 kollar ipfload vänster sida finns de services kolla att ipfload samt port scane och firewall features är av sedan även upnp som är på vänster sida ganska långt ner på sidan om den är av slå på den när du slår på den kommer modemet restarta automatiskt. sedan använder du ej trådlöst och har 100mbit/s så slå av NAT=tar bort alla brandvägs ställningar som finns funkar de ej när du slår av naten kan du acktivera nat igen genom att du går in på 192.168.100.1 iställe för 192.168.0.1 pga nåt med mjukvaran som är uppbyggt att man måste in på 192.168.100.1 iställe för vanliga kan

hjälper även på alla modem att reseta dem vet ej va för men de gör du genom att på epc2425 till höger om nätverks kabblarna på finns hål där du trycker in en penna eller nåt i ca 30 sek

netgear modem så måste de stå up annars blir de lätt överhettet= låg hastighet samt uppkoppling bryts
där reseta du genom att där "klister lappen" på back sidan finns de en röd cirkel med hål i som du gör samma som 2425

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejarn1989:

i modemet har du ett epc 2434 eller epc 2425 så tipsar jag att du kollar om ip fload är på slaget setup->firewall->options->ip-fload kan även kolla upnp setup-> advance setting -> slå på upnp
om du använder dig av trådlöst rekommendera jag att du kollar setup->wireless->advance slå på xpress techno...

om du har ett netgear cg3100 kollar ipfload vänster sida finns de services kolla att ipfload samt port scane och firewall features är av sedan även upnp som är på vänster sida ganska långt ner på sidan om den är av slå på den när du slår på den kommer modemet restarta automatiskt. sedan använder du ej trådlöst och har 100mbit/s så slå av NAT=tar bort alla brandvägs ställningar som finns funkar de ej när du slår av naten kan du acktivera nat igen genom att du går in på 192.168.100.1 iställe för 192.168.0.1 pga nåt med mjukvaran som är uppbyggt att man måste in på 192.168.100.1 iställe för vanliga kan

hjälper även på alla modem att reseta dem vet ej va för men de gör du genom att på epc2425 till höger om nätverks kabblarna på finns hål där du trycker in en penna eller nåt i ca 30 sek

netgear modem så måste de stå up annars blir de lätt överhettet= låg hastighet samt uppkoppling bryts
där reseta du genom att där "klister lappen" på back sidan finns de en röd cirkel med hål i som du gör samma som 2425

Hej, aktivera det express techno nu sak prova om det funkar. IP flood har jag redan av och upnp är redan på portar funkar som det ska,, vad gör igentligen express tchno? har epc 2425

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Hej, aktivera det express techno nu sak prova om det funkar. IP flood har jag redan av och upnp är redan på portar funkar som det ska,, vad gör igentligen express tchno? har epc 2425

den höjer signal styrka trådlöst vet ej exakta tekniken backom de.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

Så nu funkar det, fast kan inte ha brandväggen i routern igång för då blir det kass igen, har öppnat portar provat DMZ och massa andra inställningar men inget annat funkar men vad gör det utan brandvägg vad tycker ni man ska ha för skydd till ubuntu? eller behöver man inget ? jag surfar aldrig in på sidor jag inte vet vilka det är,

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

nu funkar det inte igen =/ nu händer det inget på uploaden ens. =/

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Så nu funkar det, fast kan inte ha brandväggen i routern igång för då blir det kass igen, har öppnat portar provat DMZ och massa andra inställningar men inget annat funkar men vad gör det utan brandvägg vad tycker ni man ska ha för skydd till ubuntu? eller behöver man inget ? jag surfar aldrig in på sidor jag inte vet vilka det är,

Antivirusprogram etc är onödigt. Läs lite om ämnet så förstår du varför.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

så nu har jag fått igång uploaded igen , isntallera pclinuxos zengnome lite. konstigt men funkar så jag är glad.

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu