Permalänk

Vilken Firmware/Software är den nya?

Firmware Name - epc2425-E10-13-v202r12812-100729cs-COH.bin
Software Revision - epc2425-E10-13-v202r12812-100729cs-COH

Det har ja nu.. är det nytt eller gammalt?

Permalänk
Medlem

Det är den nya. 100729 är datumet den kompilerades tror jag... Se ett av mina tidigare inlägg 1 sida bakåt i tråden.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hallåja Någon som kan hjälpa mig??

Jag har comhem 100mbit i Sollentuna, har nu över en vecka haft otroligt mycket problem.
Mitt internet är otroligt segt och jag får ut ca 0,1mbit - 2mbit på bredbandskollen med en svarstid på 30-40 MS.

Jag har testat med andra DNS från opendns samt med en annan dator.

Är det bara att ringa till kundservice eller?

Ni som haft liknande problem, vad var felet hos er?

Tacksam för hjälp! Detta driver mig till vansinne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Testa en factoryresett också om modemet får spunk.

Jupp, det verkar dock fungera utan just nu...
Någon koll på vad för IP modemet numera så man kan logga in på den? Inte viktigt i sig, men kan ju vara bra att kunna göra för att kolla programvaran osv.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hej. Har comhem 100mbit och undrar nån annan märkt av att det börjar bli segt som fan runt 1800 tiden.
Varit såhär ca 1 vecka nu.
Brukar ligga runt 90-100 mot bredbandskollen tills nyligen. I skrivande stund ~30 mbit.
Har testat med snabba torrents/ftper lika segt där så möjligt att det börjar bli överbelastat där jag bor ? Kungsbacka

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlsan:

Jupp, det verkar dock fungera utan just nu...
Någon koll på vad för IP modemet numera så man kan logga in på den? Inte viktigt i sig, men kan ju vara bra att kunna göra för att kolla programvaran osv.

192.168.0.1 eller 192.168.100.1 tror jag det är precis som på netgear. Har du glömt ditt lösenord måste du factoryresetta modemet bakpå. Man kan ju även iom nya mjukvaran inaktivera NAT/brygga modemet om man vill använda en annan router bakom...

JSP: Låter klart som belastning men svårt att veta. Enda sättet är att felanmäla till comhem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

192.168.0.1 eller 192.168.100.1 tror jag det är precis som på netgear. Har du glömt ditt lösenord måste du factoryresetta modemet bakpå. Man kan ju även iom nya mjukvaran inaktivera NAT/brygga modemet om man vill använda en annan router bakom...

JSP: Låter klart som belastning men svårt att veta. Enda sättet är att felanmäla till comhem.

Ah, tack så mycket. Hade 192.168.0.1 tidigare. Men den andre fungerade utmärkt. Har inaktiverat routerdelen så min Dlinkrouter får göra det den ska. Även om jag körde Ciscon i DMZ för min dator innan.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 32GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung SSD 870 QVO 1TB | Windows 11 | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Du hade ingen bindningstid? Eller hur löstes det annars?

Japp, jag hade ingen bindningstid kvar... Det lustiga är att jag dessutom hade ett BBB abonnemang i min mormors lägenhet (där BBB ingår i hyran så jag hade glömt bort det) så jag flyttade bara över det abonemanget och slipper därför både bindningstid och startavgift... att BBB dessutom bjussade på avgiften för flytten var supersnällt.

Permalänk
Medlem

"Frysning" i 30 sekunder.

Hej!

Jag har försökt hitta i tråden ( massiv! ), men jag hittar ingen med exakt mitt problem ( men många problem påminner om det ).

Om jag kör med NAT på så försvinner MSN meddelanden. Det löser jag genom att stänga av NAT. Men om jag har stängt av NAT så "fryser" modemet typ var 5e minut. Det trådlösa nätverket går ned och alla ( 2 ) datorer kopplade till LAN portarna tappar connection. Efter 30 sekunder kommer det upp igen...

Slår jag på NAT igen så får jag inga frysningar, men MSN meddelanden försvinner....så det blir ett dilemma. Frysningar av modemet eller "frysningar" från kompisar som tror att jag dissar

Någon mer som haft dessa frysningar av modemet när ni slagit av NAT?

Modem: cg3100

mvh
- Petter

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad usb porten på CG3100 kan användas till?

Permalänk
Medlem

EPC2425

Hej!

Har ett problem med mitt Comhem modem/bredband. Många gånger så kan den helt utan vidare koppla bort internet. Alltså jag har lokalt nätverk men inget nät utåt. Har stängt av IP Flood och har senaste Firmen.

Tankar någon?

/M

Permalänk
Medlem

EPC2425

Hur kopplar jag ur routern på EPC2425.

Visa signatur

Mobo::X570 AORUS ELITE CPU: Ryzen 7 5700X3D,Kraken Elite 240
GPU: RX 9070 16GB TUF Gaming OC
RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C PSU: SF750 750W
M.2: Gigabyte SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe - 1TB Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart

Permalänk
Medlem

Läste om comhems on-demand tjänst, som jag fattar det så kopplar man in den tv-boxen i cabeltv-modemet så frågan är hur mycke bandbredd detta "stjäl" från vanliga hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harre:

Läste om comhems on-demand tjänst, som jag fattar det så kopplar man in den tv-boxen i cabeltv-modemet så frågan är hur mycke bandbredd detta "stjäl" från vanliga hastigheten.

Ingenting då det inte går på bredbandsuppkopplingen så. Och den registerar bara knapptryckningar, ingenting streamas till boxen. On demand går på en "speciell" lina på bredbandet.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

portforward till broadcastport

Är det möjlgt att göra en portforward till broadcastporten?
Jag kunde göra det på min Dlink DIR655, men jag lyckas inte på CG3100...

Vad jag vill göra att fixa WOL till min dator, men när den har "somnat" så svarar ju den inte på ipadressen... kanske finns något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukka:

Hej!

Har ett problem med mitt Comhem modem/bredband. Många gånger så kan den helt utan vidare koppla bort internet. Alltså jag har lokalt nätverk men inget nät utåt. Har stängt av IP Flood och har senaste Firmen.

Tankar någon?

/M

Jo du factoryresettar modemet med ett stift bakpå precis som jag skrev ovan. Troligen fick modemet problem iom nya mjukvaran och behöver återställas för att fungera bra.

Astrosus: Om du har senaste mjukvaran så finns alternativet "brygga" eller liknande längst ner i modemgränssnitett.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Håller Comhem på att ge kunder möjligheten till högre upload? Blev erbjuden 25/12, med garanti att om det sjönk under skulle jag bli kompenserad, dock fanns det hållhake på erbjudandet som gjorde mig direkt ointresserad (erbjudandet gällde 6 månader fri telefoni och sedan 69 kr i månaden). Därför jag frågar är för att comhem.se anger 7-10 Mbit i upload för 60 kr/mån och inget om 12, överlag verkar det helst talas om intervaller än specifika hastigheter, vilket jag nu blev erbjuden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som får timeouts ca var 30:e minut efter firmware uppgraderingen nu i veckan?

Permalänk
Medlem

Nix inga timeouts här har klarat mej.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av aatslapl:

Någon mer än jag som får timeouts ca var 30:e minut efter firmware uppgraderingen nu i veckan?

Jepp. Men av någon anledning inträffar detta bara när jag surfar, ej när jag spelar online spel.

Bör jag resetta med stiftet på baksidan?

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk

Wlan ostabilt efter ny firmware

Ja det trådlösa har blivit om möjligt ännu mer ostabilt efter nya firmwaren!

Permalänk

Har resettat modemet (Cisco) och det verkar funka som det ska nu.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Tele2
Skrivet av karlsan:

Håller Comhem på att ge kunder möjligheten till högre upload? Blev erbjuden 25/12, med garanti att om det sjönk under skulle jag bli kompenserad, dock fanns det hållhake på erbjudandet som gjorde mig direkt ointresserad (erbjudandet gällde 6 månader fri telefoni och sedan 69 kr i månaden). Därför jag frågar är för att comhem.se anger 7-10 Mbit i upload för 60 kr/mån och inget om 12, överlag verkar det helst talas om intervaller än specifika hastigheter, vilket jag nu blev erbjuden.

Hej,

Det finns i dagsläget inte några planer på att lansera bredbandstjänsten 25/12 Mbit/s.

Godkänd uppströmshastighet är mellan 0,7-1 Mbit/s. Om man önskar går det bra att beställa 10Mbit/s extra uppströmshastighet för 60 kronor per månad.

Med vänlig hälsning
Carina Nolte
Kundservice

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tele2:

Hej,

Med vänlig hälsning
Carina Nolte
Kundservice

Hej Comhem.

Vad kan man använda USB porten på CG3100 modemet till?

Mvh
Willy

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem. Jag har en uppkoppling på 100/10 Mbit. Det stämmer överens med tptestet. MEN, i utorrent kommer jag inte upp över 2 Mb/s, och oftast hamnar jag på 1 Mb/s oavsett hur "seedade" filerna är. Utorrent visar den gröna bocken och portarna är "forwarde". Vet inte var problemet kan ligga. :S

Hjälp?

Visa signatur

Antec Nine Hundred:||: Intel Core 2 Duo E6750:||: Crucial Ballistix 2 GB @ 800 Mhz:||: Sapphire Radeon 2900XT 512 MB:||: Corsair 520 W:||: Seagate 500 GB HDD:||: HP w2207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Momme:

Jag har ett problem. Jag har en uppkoppling på 100/10 Mbit. Det stämmer överens med tptestet. MEN, i utorrent kommer jag inte upp över 2 Mb/s, och oftast hamnar jag på 1 Mb/s oavsett hur "seedade" filerna är. Utorrent visar den gröna bocken och portarna är "forwarde". Vet inte var problemet kan ligga. :S

Hjälp?

Fått för mig att detta kan bero på Flood detection i modemet. Provat att stänga av det?

Permalänk
Skrivet av DarKzY:

Hallåja Någon som kan hjälpa mig??

Jag har comhem 100mbit i Sollentuna, har nu över en vecka haft otroligt mycket problem.
Mitt internet är otroligt segt och jag får ut ca 0,1mbit - 2mbit på bredbandskollen med en svarstid på 30-40 MS.

Jag har testat med andra DNS från opendns samt med en annan dator.

Är det bara att ringa till kundservice eller?

Ni som haft liknande problem, vad var felet hos er?

Tacksam för hjälp! Detta driver mig till vansinne!

Har du någon egen router? Jag hade samma problem och har en Dlink DIR-600.

Boven visade sig vara QoS-funktionen i routern. Den gör en mätning av upplänkens hastighet och ska sedan begränsa uppladdningar så att man inte stryper nedladdningarna (vilket kan hända på assymetriska uppkopplingar typ kabel och ADSL där länkhastigheten för upload är mycket lägre än download).

Efter den nya firmwaren mäter den gravt fel på upplänken (min mättes till 103kbit/s) och därför stryper den ner all utgående trafik som bara tusan. Det leder antagligen också till att den släpper ifrån sig ACK:s i långsam takt när man laddar ner vilket också leder till långsammare nedladdning (om än inte lika drastiskt).

Jag antar att den mätte rätt på den gamla firmwaren för detta är inte en inställning jag har rört på länge (den kanske t.o.m. var påslagen från början).

Lösning för mig: Slå av QoS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Astrosus: Om du har senaste mjukvaran så finns alternativet "brygga" eller liknande längst ner i modemgränssnitett.

Tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hordac

Har samma problem. Gjorde en factoryresett fungerade bra i ett par dagar men har nu åter samma problem.

Visa signatur

Mobo::X570 AORUS ELITE CPU: Ryzen 7 5700X3D,Kraken Elite 240
GPU: RX 9070 16GB TUF Gaming OC
RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C PSU: SF750 750W
M.2: Gigabyte SSD M.2 PCIe 3.0 x4 NVMe - 1TB Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Svart

Permalänk
Medlem

Hej!

skaffat comhems 100Mbit tjänst nu i måndags undrar hur länge det tar att få hem modemet och det, och när man kan börja surfa?

Permalänk
Medlem

Jag beställde en fredag och fick modemet på tisdagen därefter. Gick bra att koppla in och surfa direkt.

Jag har samma problem som Momme. Alltså att alla "speedtester" visar ok resultat men µtorrent hastigheterna ofta ligger runt ca 2mB/s (ibland under 1mB/s, detta i svärmar med få eller inga leechers och ett 20tal gbit/100mbit seeders. Verkar som det är dålig peering till (mot/med?) framför allt ovh/kimsufi. Jag har stängt av alla "Services".

Ett annat problem jag har är att jag måste starta om modemet ca varannan dag för att få ut full hastighet (ftp och Speedtests).

Någon som har några förslag på lösningar?