Surfplattor med Android 3.0 i december

Permalänk
Melding Plague

Surfplattor med Android 3.0 i december

Google Android 3.0 innehåller flera anpassningar för surfplattor. Enligt färska uppgifter kan tidiga modeller med det nya operativsystemet vara färdiga redan i december.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trevligt! Kan faktiskt tänka mig en surfplatta om de kommer till rätt pris.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Mycket spännande! Fett sugen på en platta ju mer jag läser om dom. Något tilltalar "pryl nörden" i mig väldigt mycket. Om priset är rätt som Saandberg sa så är det nästan givet.

Vad som vore perfekt:
Billigare än mini laptop med möjligheten att styra PC som externt tangentbord så är jag redo att lägga ut 3-4 kex utan problem. Kan man även styra det via Wifi istället för bluetooth så kan jag sträcka mig till 4-5 kanske 6 kex!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Skulle också kunna tänka mig en surfplatta!:P

Var jättesugen på det här om dagen, dock så vill jag hellre ha en ren Linux-dist eller ett windows operativ i surfplattan. . .

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Mycket spännande! Fett sugen på en platta ju mer jag läser om dom. Något tilltalar "pryl nörden" i mig väldigt mycket. Om priset är rätt som Saandberg sa så är det nästan givet.

Vad som vore perfekt:
Billigare än mini laptop med möjligheten att styra PC som externt tangentbord så är jag redo att lägga ut 3-4 kex utan problem. Kan man även styra det via Wifi istället för bluetooth så kan jag sträcka mig till 4-5 kanske 6 kex!

Finns ett rätt fint utbud med appar som kan fjärrstyra en Windows-dator, hur det ligger till med tangentbordsfunktionalitet vet jag dock inte.

Gingerbread ska för övrigt bli väldigt trevligt, även i telefoner. Det man har hört hittils indikerar ju att min Desire kommer att stödja Gingerbread utan problem, så... we shall see.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Skulle också kunna tänka mig en surfplatta!:P

Var jättesugen på det här om dagen, dock så vill jag hellre ha en ren Linux-dist eller ett windows operativ i surfplattan. . .

+1, skulle vara fint om det går att installera Ubuntu eller Debian på dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad jag skulle med en surfplatta till.. Sitta och slösurfa 15 min på tunnelbanan? eh nej jag klarar mig.. Tåg, då är bärbart bättre, soffan, eh har en skön dator och bärbar där hemma.. slår ju överlägset surfplattan. Läsa på skärm? Tja kanske men då måste priset vara lågt och plattan lätt för att det skall vara värt det. Jag gillar teknikprylar men ser inte riktigt när jag skulle uppskatta denna. Skulle inte direkt våga ta med mig den till en strand heller, inte i Stockholm i alla fall. Bara om man drar till något avlägset ställe med mindre babbar och tattare. Syrran ställde ned väskan och svarade i tfn och kollade bort åt något håll och sen var väskan borta, hittades 300 meter bort, länsad på det mesta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Absolut intressant med läsplatta, så länge Andriod (eller andra OS möjligheter) fungerar som ett helt operativsystem. Apples slentrianlåsningar klarar man sig ju utan. T.ex. är det ju helt absurt att iPad inte får köra internet via iPhonen, vilket fungerar utmärkt om man jailbreak'ar... Så, så länge det är ett "riktigt" oprativsystem som man kan göra vad man vill i så är jag absolut beredd att lägga ett par tusen på det. Skitsmidigt att läsa dokument på i möten eller på resan. Det är skönt att slippa pekplatta/pekpinne på den bärbara när man sitter på flyget eller liknande...

Permalänk
Medlem

Surfplattor som iPad och Galaxy Tab är grymt fina men bägge 2 är alldeles för dyra

Bör ligga på samma pris som en netbook.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Absolut intressant med läsplatta, så länge Andriod (eller andra OS möjligheter) fungerar som ett helt operativsystem. Apples slentrianlåsningar klarar man sig ju utan. T.ex. är det ju helt absurt att iPad inte får köra internet via iPhonen, vilket fungerar utmärkt om man jailbreak'ar... Så, så länge det är ett "riktigt" oprativsystem som man kan göra vad man vill i så är jag absolut beredd att lägga ett par tusen på det. Skitsmidigt att läsa dokument på i möten eller på resan. Det är skönt att slippa pekplatta/pekpinne på den bärbara när man sitter på flyget eller liknande...

Det där är en bra poäng. Ibland kan det vara för trångt för att sitta med laptopen eftersom tangentbordet tar sån plats. Speciellt på Swebus Express

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Inaktiv

Är det iPad på bilden i artikeln? Sjukt snygg var den iaf. Hoppas det inte är en iPad, för jag vill ha en sån!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Är det iPad på bilden i artikeln? Sjukt snygg var den iaf. Hoppas det inte är en iPad, för jag vill ha en sån!

Nej, det ser ut som nån iPad klon. iPad har en liten knapp i mitten på ena kortsidan.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Användarnamnqwer:

Absolut intressant med läsplatta, så länge Andriod (eller andra OS möjligheter) fungerar som ett helt operativsystem. Apples slentrianlåsningar klarar man sig ju utan. T.ex. är det ju helt absurt att iPad inte får köra internet via iPhonen, vilket fungerar utmärkt om man jailbreak'ar... Så, så länge det är ett "riktigt" oprativsystem som man kan göra vad man vill i så är jag absolut beredd att lägga ett par tusen på det. Skitsmidigt att läsa dokument på i möten eller på resan. Det är skönt att slippa pekplatta/pekpinne på den bärbara när man sitter på flyget eller liknande...

Problemet är att det ganska fort blir jobbigt att läsa på en konventionell bakgrundsbelyst skärm. Det är en smart pryl men jag skulle inte vilja spendera flera timmar i sträck med att läsa på den. Försök att läsa kursliteratur eller en roman på en monitor så får du se att ögonen ger upp rätt fort.

Med det sagt skulle jag verkligen vilja ha en kompetent "digital ink"-platta och bokhandlar som sålde böcker i något passande format så man slipper bära tre tegelstenar i väskan på bussen mot universitetet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abflex:

Problemet är att det ganska fort blir jobbigt att läsa på en konventionell bakgrundsbelyst skärm. Det är en smart pryl men jag skulle inte vilja spendera flera timmar i sträck med att läsa på den. Försök att läsa kursliteratur eller en roman på en monitor så får du se att ögonen ger upp rätt fort.

Med det sagt skulle jag verkligen vilja ha en kompetent "digital ink"-platta och bokhandlar som sålde böcker i något passande format så man slipper bära tre tegelstenar i väskan på bussen mot universitetet.

Kolla in Notion Ink Adam Notion Ink - Adam

Den kommer jag kolla in iaf när den släpps

Permalänk
Medlem

2011 kan nog bli ett intressant år både för telefoner och surfplattor med android 3.0, samt kanske en platta med intel atom + windows skulle ju funka det med

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Finns ett rätt fint utbud med appar som kan fjärrstyra en Windows-dator, hur det ligger till med tangentbordsfunktionalitet vet jag dock inte.

Gingerbread ska för övrigt bli väldigt trevligt, även i telefoner. Det man har hört hittils indikerar ju att min Desire kommer att stödja Gingerbread utan problem, så... we shall see.

Finns en app till Android som heter Gmote, den klarar av både mus och tangentbords funktion. Dock så finns det inte stöd för nordiska tangentbords layouter än

Gmote > Android Remote

Edit: Angående HTC Desire så kommer den kunna köra Gingerbread, då kernel-source finns ute. Sen om HTC har planerat en Sense version av 3.0 Gingerbread eller inte ska jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

:S jag skulle då inte köpa något annat än med nån typ av windows, så man kan använda modem, skrivare, handkontroller samt alla jäkla program som man har på stationära, optimalt för min del.

Men men, de kallar ju denna för en "surfplatta" så om man har tur kan man surfa och kolla mailen på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Är det iPad på bilden i artikeln? Sjukt snygg var den iaf. Hoppas det inte är en iPad, för jag vill ha en sån!

Tror att det är googles egen platta, som såg mycket lovande ut, men där projektet av outgrundlig anledning lades ner av google.
Har hört om ett flertal mycket lovande i princip färdiga projekt med förbättrade "Ipad kloner" som bara lagts ner utan synbar anledning. Jag förstår ärligt talat inte varför, när marknaden praktiskt taget skriker efter dylika produkter.
Inte ens Ipad:en är ju officiellt släppt i Sverige än, nästan ett år efter den första lanseringen.

Tycker det är en väldig massa prat om alla surf och läsplattor, men väldigt lite verkstad och butikshyllorna gapar tomma. Innan man börjar prata om diverse uppgraderingar av operativsystem kunde kanske tillverkarna få tummen ur r-ven och verkligen lansera några produkter också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Oj, vad det tar tid... Borde ju gå att ha en surfplatta med 2.2 också ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Oj, vad det tar tid... Borde ju gå att ha en surfplatta med 2.2 också ju!

Det går och det finns, men 2.2 är ej optimalt för det bruket.

Har någon sett en sån här i verkligheten?
Egenskaper för Paddytek Paddy-T
Svensk och den har Windows 7, är sugen på att testa för den skulle vara optimal i serverrummet för min del

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem

"Google ligger dock inte på latsidan utan arbetar för fullt med Android 3.0, även känt som Gingerbread."

Tycker det är märkligt att SWECLOCKERS skriver så eftersom inte ens Google själv har satt versions nummer på gingerbread.
Parallellt med gingerbread arbetar Google på en ännu nyare version och många anser faktiskt att det är troligare att denna nyare version blir 3.0 och gingerbread blir ännu en 2.x version.

Men den som lever får väl se, när Google väl har bestämt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

"Google ligger dock inte på latsidan utan arbetar för fullt med Android 3.0, även känt som Gingerbread."

Tycker det är märkligt att SWECLOCKERS skriver så eftersom inte ens Google själv har satt versions nummer på gingerbread.
Parallellt med gingerbread arbetar Google på en ännu nyare version och många anser faktiskt att det är troligare att denna nyare version blir 3.0 och gingerbread blir ännu en 2.x version.

Men den som lever får väl se, när Google väl har bestämt sig.

Jag skulle faktiskt inte bli så förvånad om Gingerbread faktiskt blir 3.0 då det talas om en ganska omfattande overhaul av UIt, vilket jag skulle säga är en ganska stor förändring.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Jag skulle faktiskt inte bli så förvånad om Gingerbread faktiskt blir 3.0 då det talas om en ganska omfattande overhaul av UIt, vilket jag skulle säga är en ganska stor förändring.

Det kan väl iofs hålla med om, men det som talar emot är att gingerbread förväntas släppas så pass kort efter froyo (2.2) och att förändringarna i honeycomb lär vara ännu mer omfattande.

Permalänk
Medlem

Musik

Finns massa spännande program till surfplattorna att skapa musik med

Permalänk
Skrivet av abflex:

Problemet är att det ganska fort blir jobbigt att läsa på en konventionell bakgrundsbelyst skärm. Det är en smart pryl men jag skulle inte vilja spendera flera timmar i sträck med att läsa på den. Försök att läsa kursliteratur eller en roman på en monitor så får du se att ögonen ger upp rätt fort.

Å ena sidan håller jag med, å andra sidan sitter vi ju och läser flera timmar på datorn. Vilket ju bevisligen funkar, om än inte optimalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Å ena sidan håller jag med, å andra sidan sitter vi ju och läser flera timmar på datorn. Vilket ju bevisligen funkar, om än inte optimalt.

Instämmer till runt en biljon procent. Hur folk inte ser paralellen har jag oerhört, oerhört... svårt att förstå.

Däremot ska det dock tilläggas att det är bekvämare att läsa mycket text på en större skärm än på en mindre men det är en helt annan sak än det om belysningen.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

skumt nog verkar hp slate komma ändå med win 7, dock verkar det bara vara ca 5tim batteritid, fast 2gb ram, atom prolle + usb...
10 tim batteri så hade jag skaffat direkt...