Permalänk

Köp av moderkort

Hej, Jag hade nu tänkt att bygga en dator för första gången, och då kan man inte kunna allting direkt så klart att man har lite frågor.

ASUS Crosshair IV Formula
ASUS Crosshair IV Extreme

Detta är dom 2 jag kollat på mest, lillebror och storebror om inte jag har helt fel. och undrar om de är värt att köpa Extreme varianten då de är ATX Extended istället för bara atx så då om inte jag har fel så måste jag köpa full tower iställer för midi, men får ju mer utgångar av det mesta, men det vet jag inte om de gör mig så mycket då jag inte tror att jag kommer använda allt ändå men det som fångade mitt öga mest var att Extreme versionen stödjer snabbare minnen pc3-12800 som max istället för pc3-10600

Då är min fråga hur stor skillnad man egentligen märker på mellan dessa och i sånna fall vart ? och ha då i tanke att jag förmodligen kommer vilja överklocka min processor ifall de spelar in.

Sen också ifall de är några andra fördelar med att ta extreme versionen som jag missat för den kostar ju rätt så mycket mer

Tack i förväg, ha i åtanke att jag är ny med detta på byggande så om jag skrivit något jättedumt eller så

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av någon av dessa men Extreme har ju Lucid Hydra vilket, som du kanske vet, gör att du kan mixa ATI & Nvidia och till viss del få bättre prestanda. Du kan även köra två Nvidiakort och då få nåt som liknar SLI, skalar hyfsat om man tror detta: Asus Crosshair IV Extreme Retail Box - Photos & more... - Overclockers Forums
Men den kostar ju som en Intelbräda, så javahetere

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

finns en på annons ! för 9500 kr

Visa signatur

i7 860 ram 4GB 1333 HDD 150 raptor 2st 640 gb XFX5850 Black

H50 kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredde5:

finns en på annons ! för 9500 kr

Låter dyrt för ett moderkort tycker jag.

Permalänk
Citat:

Obeservera att denna forumsdel är INTE till för frågor och köpråd om datorpaket
Frågor om datorpaket och köpråd av hela datorer hör hemma i avdelningen Stationära datorer: Köpråd.

I'm just sayin

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

detta är inget datorpaket, det är ett moderkort, en admin kan ju rätta mig om jag har fel och flytta ämnet.

Permalänk
Skrivet av Rba:

Har ingen erfarenhet av någon av dessa men Extreme har ju Lucid Hydra vilket, som du kanske vet, gör att du kan mixa ATI & Nvidia och till viss del få bättre prestanda. Du kan även köra två Nvidiakort och då få nåt som liknar SLI, skalar hyfsat om man tror detta: Asus Crosshair IV Extreme Retail Box - Photos & more... - Overclockers Forums
Men den kostar ju som en Intelbräda, så javahetere

Hmm läste här, på recension om MSI Big Bang Fuzion om hydra tekniken
* Endast två grafikkort kan användas tillsammans.
* DirectX 11-stöd saknas.
* Stöd för grafikkort med flera grafikprocessorer saknas (GTX 295/HD 5970).
* Stöd för nya Nvidia/ATI-drivrutiner kräver en uppdaterad Hydra-drivrutin.
och det verkade som att de inte stödjer så mycket spel ?

Men nu va ju detta för cirka 9 månander sen, så kanske har ändrats, någon som vet ?

och en fråga till, någon som vet ifall cooler master v10 och corsair dominator passar tillsammans på detta moderkort?