Två miljarder internetanvändare

Permalänk
Melding Plague

Två miljarder internetanvändare

Allt fler människor får tillgång till internet och det totala antalet uppkopplade uppgår nu till två miljarder – en tredjedel av jordens befolkning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde det var mer, men förståeligt kanske då många har det väldigt dåligt...

Vet inte hur jag skulle klara mig utan internet idag... Tråååkigt!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Varav hälften är registrerade på Facebook, eller hur var det nu?

Permalänk
Skrivet av Thisisafakenick:

Varav hälften är registrerade på Facebook, eller hur var det nu?

Ungefär så... I senaste avsnittet av "Felix stör en ingenjör" så mötte de en medicinman i Afrika som hade facebook... Han trodde för övrigt att han kunde bota HIV och cancer med sina egna metoder, så facebook var nog det främsta användningsområdet för hans internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

lol, "the americas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thisisafakenick:

Varav hälften är registrerade på Facebook, eller hur var det nu?

En halv miljard är registerade på facebook, så jag skulle säga 1/4 av alla på internet är på facebook. Fast man vet ju inte hur snabbt det kan ändras!

Riktigt fascinerad över hur antal Internet användare har dubblerats på 5 år!

@Nerus, jobbigt att hålla isär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruze:

En halv miljon är registerade på facebook, så jag skulle säga 1/4 av alla på internet är på facebook. Fast man vet ju inte hur snabbt det kan ändras!

Riktigt fascinerad över hur antal Internet användare har dubblerats på 5 år!

En halv miljon är inte en halv miljard.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Avstängd

fy tusan, 400miljoner kineser online?
av 8 miljoner svenskar så är vi en riktig minoritet.

ska gå och fixa lite kaffe.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av InteJag:

lol, "the americas"

Jag hade kallat det, länderna där borta \o

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk

Välkommen till alla nykomlingar.
Bered er på mer troll liv!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

fy tusan, 400miljoner kineser online?
av 8 miljoner svenskar så är vi en riktig minoritet.

ska gå och fixa lite kaffe.

9 milj

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Danjeel:

9 393 648 st människor är vi i sverige enligt statistiska centralbyrån, den 31 augusti 2010.

Nyckeltal för Sverige

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av InteJag:

lol, "the americas"

Nordamerika och Sydamerika. Ser inte det roliga.

Permalänk
Medlem

Jo vars, 2 miljoner användare är en hel del. Är det 1 av 3 individer som har tillgång dock? Misstänker att så ej är fallet. För som sagt var, det finns fler mobilabonenter i sverige än det finns invånare. Att det finns 5,3 miljarder mobilabbonemang i världen betyder inte att ungefär 9 av 10 av alla personer i hela världen har en mobil. Många som har mobil har två eller tom 3. Undrar om det är samma med dessa internet användar siffror.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

Ojsan! 2 miljarder det är som Kina och Indien att alla människor i de länderna hade internet!

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruze:

En halv miljon är registerade på facebook, så jag skulle säga 1/4 av alla på internet är på facebook. Fast man vet ju inte hur snabbt det kan ändras!

Riktigt fascinerad över hur antal Internet användare har dubblerats på 5 år!

Hur är det med matten egentligen? En halv miljard är inte lika med en halv miljon sist jag kollade...

Permalänk

Om man kollar till hur många procent utav invånarna i Sverige som har tillgång till internet så ligger vi nog i toppen men om man ser till hur många som bor i landet så är vi i botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

9 393 648 st människor är vi i sverige enligt statistiska centralbyrån, den 31 augusti 2010.

Nyckeltal för Sverige

Men alla har inte internet eller är internetanvändare! Varken mormor eller farfar har t.ex. internet, eller för den delen ens en dator!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Facebook är en nätgemenskap som grundades 4 februari 2004 av studenten Mark Zuckerberg. I april 2009 uppskattades att sidan hade över 200 miljoner medlemmar världen över och växer snabbast av alla sociala nätverk och communities[1] och i juli 2010 över 500 miljoner.[2]

Så ja, 1 av 4 har fejjan.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

9 393 648 st människor är vi i sverige enligt statistiska centralbyrån, den 31 augusti 2010.

Nyckeltal för Sverige

Tycktye dom rapporterade i våras att vi låg precis på 10 miljoner-strecket.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Antalet personer eller antalet datorer? Själv har vi 9 stycken datorer, nintendo wii, nintendo DS, Linksys NSLU2, några mobiltelefoner och säkert något mera som jag glömt som vår familj kan ansluta till internet, själv står jag väl för hälften av grejerna. Å andra sidan upplevs allting som en enda dator från internet sett eftersom vi sitter bakom en gateway...

Lite nyfiken på hur man räknar internetanvändare med tanke på att många användare och många datorer ofta delar på en och samma internetanslutning? Finns ju även uppringda förbindelser som är av mera tillfällig natur. Artikeln säger i och för sig antalet människor så de har väl gjort någon enkät eller en grov uppskattning kan jag tänka mig...

Permalänk
Medlem

The Americas

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Ojsan! 2 miljarder det är som Kina och Indien att alla människor i de länderna hade internet!

Kina har väl en bra bit över 1 300 000 000 människor? Visst många är bönder och lågutbildade/fabriksarbetare som knappt vet vad dator är iofs.

Förövrigt väldigt dåligt valda färger för att ha i ett diagram. allt för lika. för att se gränser

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tänk om alla skulle koppla upp sig mot SETI eller annan projekt

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Antalet personer eller antalet datorer? Själv har vi 9 stycken datorer, nintendo wii, nintendo DS, Linksys NSLU2, några mobiltelefoner och säkert något mera som jag glömt som vår familj kan ansluta till internet, själv står jag väl för hälften av grejerna. Å andra sidan upplevs allting som en enda dator från internet sett eftersom vi sitter bakom en gateway...

Lite nyfiken på hur man räknar internetanvändare med tanke på att många användare och många datorer ofta delar på en och samma internetanslutning? Finns ju även uppringda förbindelser som är av mera tillfällig natur. Artikeln säger i och för sig antalet människor så de har väl gjort någon enkät eller en grov uppskattning kan jag tänka mig...

Skulle tro att det är inräknat på aktiva IP-adresser. Så det är väl inte 100% men mer eller mindre!

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

The Americas

Många verkar ha missförstått det där... De menar inte "America" som i "north america" (USA) utan "Americas" som i Nord- och SydAmerika. Trodde du att endast 55/100 i USA har internet?

Permalänk
Medlem

Så, 2 miljarder ip-adresser kvar då. Vem snodde dem?

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l'o'vet:

Så, 2 miljarder IP-adresser kvar då. Vem snodde dem?

Ett väldigt intressant sätt att se på det, faktiskt...

Faktum är ju att av dessa 2 miljarder människor som har tillgång till internet är det nog väldigt många som bor tillsammans i en familj och delar samma uppkoppling med kanske 3-6st andra familjemedlemmar - troligtvis fler i vissa delar av världen. Dem sa ju inget om 2 miljarder hushåll (IP-adresser), utan snarare 2 miljarder människor.

Om man räknar lågt skulle man kunna säga att det är dubbelt så många användare som IP-adresser, alltså runt 1 Miljard IP-adresser behövs om man räknar 2 personer på varje adress. Sen ska man inte glömma att ofta delar flera olika hushåll på samma adresser, genom att man använder dynamisk tilldelning och när ena hushållet har stängt av sitt för dagen startar ett annat hushåll det och du har helt plötsligt kanske dragit ner på IP-adresserna med 25%.

Vad blir detta då? Ja, kanske 750 000 000 IP-adresser behövs för att ha tillräckligt många till alla världens användare. Nu är detta visserligen bara något jag har plockat ur tomma intet, men om man tänker efter är det inte alls särskilt otroligt med tanke på att vi just har dynamisk tilldelning av adresser och många hushåll har över 4st personer per IP.

Så, om man då räknar med att IPv4 ger 4 miljarder IP-adresser (egentligen nästan 4.3, men för att räkna lågt) så kan man säga att vi har ett "svinn" på 3'250'000'000 IP-adresser... Eller ja, inte riktigt än, men väldigt snart.

Man kan ju fråga sig hur många IP-adresser det går per anställd hos de företag som har reserverat hela serier med IP-adresser, självklart får man bortse från ISPer som tilldelar dessa till sina kunder samt att man räknar bort alla IP-adresser som går till olika typer av utrustning som switchar, routers och rot-DNSerna mm - som behövs för att hålla internet "igång".

Men ändå, det är rätt skrämmande faktiskt :S... Verkar ju som att företag och ISPer käkar mer IP-adresser än vad vanliga människorna som använder Internet gör, många ggr om.

Permalänk
Medlem

Jag använder 4 ip adresser hemma

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro