Hårddiskar under 50 öre per gigabyte

Permalänk
Skrivet av zeagan:

hms mjo har hört att det kan bli knepigt om något händer med kontrollern.. Men du menar att tom en reset förstör datan?

I mitt fall så "dog" en av diskarna varje gång jag var tvungen att reset'a datorn vilket ledde till att jag var tvungen att vänta 3-5 timmar på att partionen skulle repareras

RAID 5 är awesome, men så problematiskt att jag aldrig skulle köra det i annat än en lagringsserver, då är det inte bara lite grymt.

Permalänk
Medlem

2Tb+

Jag har för mig att det finns ett litet problem för diskar på 3Tb och större, de går inte att använda som (opartitionerad) systemdisk pga något problem med mjukvara (likande det med 32bits OS max 3,5Gb Ram) så att de inte bootar korrekt,rätta mig gärna om ja har fel men ja har för mig att ja läste ngt om det på Anandtech vilket kan förklara lite varför det inte finns så många 2Tb+

Men ja tror även de e som tidigare nämnt ngt svårt att öka lagringsdensiteten på skivorna för tillfället men ny teknik kommer hela tiden så ja vill ha 4Tb diskar nu tack

Annars wohooooo lagringsserver börjar bli mer och mer troligt att man har råd att sätta upp tummen upp för priser ner!!!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av turbomaniac:

Haha minns den tiden allt för väl, kommer ihåg den första volvodatorn, en ibm på 300MHz och hela 8 GB 5,25 HDD som knattrade på så det stog härliga till

Har tre (far, bror och farbror jobbade på Volvo då). Samtliga fungerar fortfarande, tro't eller ej

Skrivet av Bellerefon:

Tror iof att han syftade på "prestanda" som i läshastighet och skrivhastighet, accestid och allt annat trams. Inte riktigt det som är tanken med mekaniska diskar, så ett sådant test vore kanske överflödigt.

Vi pratade dock om datadensitet och lagringsutrymme, inte resten. Dock påverkas samtliga du nämnde också av datadensiteten.

Skrivet av Dravond:

Jag har för mig att det finns ett litet problem för diskar på 3Tb och större, de går inte att använda som (opartitionerad) systemdisk pga något problem med mjukvara (likande det med 32bits OS max 3,5Gb Ram) så att de inte bootar korrekt,rätta mig gärna om ja har fel men ja har för mig att ja läste ngt om det på Anandtech vilket kan förklara lite varför det inte finns så många 2Tb+

Partitionerad eller ej spelar ingen roll, BIOS kan inte boota OS från en disk eller array som fysiskt ligger på över 3,05 TB. Däremot kan du ha en 128 TB-disk som lagringsdisk i en normal dator, så länge du bootar OS från en disk som ligger på =<3 TB.

UEFI fixar problemet, men det är antagligen inget problem varken Svensson eller en SweClocker stöter på på rätt länge.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Vi pratade dock om datadensitet och lagringsutrymme, inte resten. Dock påverkas samtliga du nämnde också av datadensiteten.

Men så undrade snubben om inte Sweclockers kunde ha ett HDD-test, för att jämföra storlekar behöver man ju bara prisjakt...

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

Partitionerad eller ej spelar ingen roll, BIOS kan inte boota OS från en disk eller array som fysiskt ligger på över 3,05 TB. Däremot kan du ha en 128 TB-disk som lagringsdisk i en normal dator, så länge du bootar OS från en disk som ligger på =<3 TB.

UEFI fixar problemet, men det är antagligen inget problem varken Svensson eller en SweClocker stöter på på rätt länge.[/QUOTE]

men se där de va de ja tänkte på och några mamabrädstillverkare ska ju snart bara rulla ut UEFI brädor så det lilla problemet ska väl vara tillända för alla inom en snar framtid

(ska inte göra annat när ja komenterar... jaja)

Permalänk
Skrivet av skog1s:

(många förklarade att det som är bra med F3:an är att det sitter 2 st plattor, istället för 3 eller 4 som vissa modeller har)

Är hårddiskar med färre plattor snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Är hårddiskar med färre plattor snabbare?

Har inget svar direkt, men har fått för mig att färre plattor är bättre än fler plattor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Har inget svar direkt, men har fått för mig att färre plattor är bättre än fler plattor.

Varför skulle det vara så för? Det är väl snarare så att om man klarar samma mängd lagringsminne på färre plattor så är informationen tätare packad och följdaktligen blir hårddisken snabbare. Men inte annars.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Varför skulle det vara så för? Det är väl snarare så att om man klarar samma mängd lagringsminne på färre plattor så är informationen tätare packad och följdaktligen blir hårddisken snabbare. Men inte annars.

Inte en anning, just därför jag nämde att jag fått för mig att det var så, inte att det är så.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av heande:

Varför skulle det vara så för? Det är väl snarare så att om man klarar samma mängd lagringsminne på färre plattor så är informationen tätare packad och följdaktligen blir hårddisken snabbare. Men inte annars.

Det kan ju vara så, samtidigt så kan väl en hårddisk med fler plattor även läsa från flera plattor på en gång. Så det skulle också kunna vara snabbare. Nåt för sweclockers att skriva en artikel om kanske

Permalänk
Medlem

fördelen med färre plattor är svalare, mindre ljud och drar mindre ström

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Aaaaw shit var inte så många år sedan jag köpte 2st 500gigare för 3000 och tyckte det var ett bra pris för "oändligt" med lagringutrymme

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Sant så, då finns det kontroller kort för extra sata
eller några lådor och konvertera till externa fortfarande.

Säg te om du i framtiden vill kränga en disk,har för närvarande inte råd med ny hårdvara pga bröllop.
så beg skulle funka.

Kontroller-kort funkar bra ja men jag har en Intel Atom baserad filserver och som du säkert vet så är expansionsmöjligheterna ytterst begränsade på dem.

Ska försöka komma ihåg att säga till dig när jag bytar, brukar dock sätta in gamla diskarna i den stora stationära datorn fast man brukar ju alltid få någon disk över.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]