Fläckt för hårddisk i Antec Sonata?

Permalänk
Medlem

Fläckt för hårddisk i Antec Sonata?

Hej!

Jag har en Antec Sonata (första versionen) och har noterat att vissa av mina hårddiskar ligger över 40 grader. Antar att detta kan göra så att livslängden kortas så nu är frågan hur jag löser det?

Det finns skruvhål för montering av en 120 mm fläkt men problemet är att det sitter ett ganska långt ATI 5850 kort och sladdarna/kontakterna gör att man omöjligt kan sätta en 120 mm fläkt där. Vidare verkar det inte vara möjligt att sätta någon fläkt framför hårddiskarna ihäller?

Vad har jag för alternativ här? Är det bara till att köpa ny låda?

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Stoppa in en sån här ifall den får plats Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm - Inet.se - annars kan du ju köpa en sån här och montera in diskarna i. Sitter en fläkt i buren som borde vara tillräcklig.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Stoppa in en sån här ifall den får plats Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1200 rpm - Inet.se - annars kan du ju köpa en sån här och montera in diskarna i. Sitter en fläkt i buren som borde vara tillräcklig.

Den där fläkten verkar ju ingen höjdare om man tittar på recensionerna hos inet? När det gäller coolmaster boxen menar du att den ska gå att montera i AntecSonata lådan?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Coolermasterboxen går att installera i vilken låda som helst som har 3st 5¼-platser.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Aha, de e ju så att jag har 5 diskar i lådan plus en SSD. Om jag gör så att jag bytar ut 3 diskar(de som är 250GB st) till en 2 TB så får jag mer diskutrymme(vilket alltid behövs) och dessutom blir det 2 mindre hårddiskar som trängs i lådan d.v.s 3 st. De borde väll göra lite på värmen får man hoppas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Visst gör det skillnad. Om du bara använder diskarna till att lagra filer på så funkar det helt utmärkt att byta ut de små mot en fet 5400-varvare 2Tb-disk, t.ex en 2TB Samsung Ecogreen F4EG - Inet.se

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Visst gör det skillnad. Om du bara använder diskarna till att lagra filer på så funkar det helt utmärkt att byta ut de små mot en fet 5400-varvare 2Tb-disk, t.ex en 2TB Samsung Ecogreen F4EG - Inet.se

Hehe ja jag valde mellan den och Western Digital men efter som jag redan har en 750GB och en 1TB WD så blev det ytterligare en WD disk.

Jag kollade länge upp dessa två diskar men det känns som att de är väldigt likvärdiga.

Får hoppas detta löser problemet, annars ser Silverston FT02 rätt intressant ut förutom då priset

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

FT02:s hårddiskmontering är dock inte heller så jättelämpad för att proppa full med hårddiskar av vad jag läst... De sitter tajt och det passerar inte så himla mycket luft mellan dem. Jag vet att vissa lagt en 120mm fläkt ovanpå HD-buren som suger luft genom diskarna, för att lösa detta.

Tycker du är på helt rätt spår som minskar antalet diskar i burken
En slimmad fläkt kan gå att klämma in, men då får du nog böka lite med skruvarna för att få det att sitta tajt. (fixa lite brickor?)
... en sån där coolermaster hårddiskmodul kanske inte är klockren i en Sonata: då får du väl ingen plats över till en DVD-läsare? (visst har väl sonatan bara 3 5.25 platser?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.