Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Skrivet av Mikeman:

Hej.

Vill ha hjälp med ett litet problem.

Jag och min fru ska dela upp våra bilar som vi har köpt och äger tillsammans.

Det gäller:

Kia som inhandlades för 135000:- varav lån för 93000:- Denna ska jag behålla.
Jag räknar med att få 110.000. Detta ger mig 17000:- i handen.

Peugeot som inhandlades för 85.000 kr. Den är avbetald. Den ska frugan behålla.
Jag räknar med att hon får 55000:- för den. Alltså 55000:- i handen till henne.

Skillnaden är alltså 55000-17000=38000

Är det logiskt att hon blir skyldig mig 38000 kr nu eller missar jag något?

Mvh

Lägg ihop det totala vinstvärdet och dela med två.
Du får 17 000 kr i handen och din fru får 55 000kr.

17 000 + 55 000= 72 000
72 000 / 2= 36 000

Så för att ni båda ska få lika mycket ska ni ha 36000 var. Eftersom du får 17000 måste hon betala dig
36000 - 17000= 19 000
ty då har du
17 000 + 19 000 = 36 000
och hon har
55 000 - 19 000 = 36 000

Permalänk
Musikälskare

Men jag tänker så här, de blir bakvänd procenträkning:

x = 100
y = 150
z = Differensen jag vill få ut procent av (bakvänt)

x-y = 50 (z)

50 (z) = 0%
0 (z) = 100%

Hur räknar jag ut (z)?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen med min förstakladdaruppgift!

Det lättade dock bägge två då matten kanske inte var den starkaste grenen i skolan!

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Skrivet av flashen:

Men jag tänker så här, de blir bakvänd procenträkning:

x = 100
y = 150
z = Differensen jag vill få ut procent av (bakvänt)

x-y = 50 (z)

50 (z) = 0%
0 (z) = 100%

Hur räknar jag ut (z)?

Gissar lite nu på vad du är ute efter då jag har lite bråttom men stämmer detta?

$x = 100;
$y = 150;
$diff = $y-$x; // differansen är 50

$z = 20;

$utvarde = 1 - ($z / $diff); // 100% - (hur stor del z är av differansen)

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Hur är det, när är ∫ 1/f(x) dx lika med ln(|f(x)|) ?

Är det enbart för f(x) = x + c ; c ∈ N
dvs. exempelvis ∫ 1/x dx = ln |x| + C eller ∫ 1/(x + 3) dx = ln |x + 3| + C

Eller finns det fler exempel? Varför gäller det för alla heltal c men inte för alla rationella tal? Jag förstår inte riktigt regeln för c där, wolfram alpha säger att ∫ 1/(x + π) dx ⇒ ln |x+π| men stoppar man in ∫ 1/(x + 3.5) får man ut helt konstiga svar (" log(2. x+7.)+constant", vad ska det betyda? Känns som att det är wolfram alpha som kraschar).

Hade gärna tagit emot lite tips på hur man bör integrera funktioner såsom tan(cx). Antar att det är någon form av variabelsubstitution som bör göras, men jag har noll koll på vilka man bör använda.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Hur är det, när är ∫ 1/f(x) dx lika med ln(|f(x)|) ?

Är det enbart för f(x) = x + c ; c ∈ N
dvs. exempelvis ∫ 1/x dx = ln |x| + C eller ∫ 1/(x + 3) dx = ln |x + 3| + C

Eller finns det fler exempel? Varför gäller det för alla heltal c men inte för alla rationella tal? Jag förstår inte riktigt regeln för c där, wolfram alpha säger att ∫ 1/(x + π) dx ⇒ ln |x+π| men stoppar man in ∫ 1/(x + 3.5) får man ut helt konstiga svar (" log(2. x+7.)+constant", vad ska det betyda? Känns som att det är wolfram alpha som kraschar).

well, x+c måste ju iaf vara =/= 0. Men det säger ju sig själv lite eftersom inte ens ln(0) är definierat. Men den integrationen fungerar ju för fler fall än där f(x) är räta linjer.

EDIT: Ja juste, borde kanske ha läst vad du skrev, självklart är det som jop_the_jopsan säger. ∫ f'(x)/f(x) dx= ln( | f(x) | ) + C. Just därför det blir som det blir nedan.

Skrivet av Random-person:

Hade gärna tagit emot lite tips på hur man bör integrera funktioner såsom tan(cx). Antar att det är någon form av variabelsubstitution som bör göras, men jag har noll koll på vilka man bör använda.

Nja, ∫ tan(cx) dx = ∫ sin(cx)/cos(cx) dx = -ln( cos( cx ) )/c + constant.

Bara vanlig integration.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Men jag tänker så här, de blir bakvänd procenträkning:

x = 100
y = 150
z = Differensen jag vill få ut procent av (bakvänt)

x-y = 50 (z)

50 (z) = 0%
0 (z) = 100%

Hur räknar jag ut (z)?

Du får nog förklara lite mer vad du är ute efter. Vad är ursprungsproblemet?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Hur är det, när är ∫ 1/f(x) dx lika med ln(|f(x)|) ?

Är det enbart för f(x) = x + c ; c ∈ N
dvs. exempelvis ∫ 1/x dx = ln |x| + C eller ∫ 1/(x + 3) dx = ln |x + 3| + C

Eller finns det fler exempel? Varför gäller det för alla heltal c men inte för alla rationella tal? Jag förstår inte riktigt regeln för c där, wolfram alpha säger att ∫ 1/(x + π) dx ⇒ ln |x+π| men stoppar man in ∫ 1/(x + 3.5) får man ut helt konstiga svar (" log(2. x+7.)+constant", vad ska det betyda? Känns som att det är wolfram alpha som kraschar).

Du har ju att
D ( ln(| f(x) | + C) = f'(x)/f(x)
vilket visar att om
D ( ln(| f(x) | + C) = 1/f(x)
så måste f(x) = x + D. Detta gäller alltså för alla reella (och komplexa) tal D.

Permalänk
Medlem

Satt på toaletten igår och började fundera på hur stor chans det är att man klarar jägarexamensprovet om man bara gissar.

Det finns 70 frågor varav 60 måste vara rätt för godkänt. För varje fråga är det 4 svar att välja mellan. Dvs 25% chans att pricka rätt på varje fråga.

Hur skall man räkna för att få fram sannolikheten att 60/70 frågor är korrekta vid gissning då?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag inte är helt ute och cyklar så är chansen att du gång på gång väljer rätt: 1/4 * 1/4 * 1/4..... osv 60 grr. Så (1/4)^60 = 7.52316385 * 10^-37

Det var ett väldigt litet tal, någon får gärna bekräfta att det är rätt.

Permalänk
Medlem

Med 1/4^60 så har du sannolikheten att svara rätt på 60 specifika frågor, för att svara rätt på 60 av 70 frågor så borde det vara 1/4^60 * (70 över 60). Och för att gissa rätt på minst 60 av 70 så får du Σ(70 över k)/4^k från k=60 till k=70, vilket blir ca 3*10^-25

Kombination (matematik) - Wikipedia

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag har ett matte tal som de flesta nog tycker är jätte lätt. Jag går i grundskolan ;).

"André spara på femtioöringar och enkronor. Sammanlagt har hon 860 mynt som tillsammans är värda 735 kr. Hur många mynt av varje sort har André? (Lös uppgiften med en ekvation.)

/Flomer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flomer:

Hallå!

Jag har ett matte tal som de flesta nog tycker är jätte lätt. Jag går i grundskolan ;).

"André spara på femtioöringar och enkronor. Sammanlagt har hon 860 mynt som tillsammans är värda 735 kr. Hur många mynt av varje sort har André? (Lös uppgiften med en ekvation.)

/Flomer

Låt x vara antalet femtioöringar och y antalet enkronor. Eftersom hon har 860 mynt kan man säga att x+y=860, och eftersom totala värdet är 735 kr och varje x är värt 0.5 och varje y är värt 1 så är 0.5*x+1*y = 735. Sen kan du ju stoppa in första ekvationen i andra eller tvärtom för att försöka lösa ut x eller y. Försök köra vidare själv så lär du dig dubbelt så mycket!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tack!

Fråga nr 2...hur stoppar jag in en ekvation i en annan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flomer:

Tack!

Fråga nr 2...hur stoppar jag in en ekvation i en annan?

Lös till exempel ut x ur en av ekvationerna (x+y=860 => x = 860 - y) och byt ut alla x mot detta i den andra ekvationen (som då endast får en obekant variabel).

Permalänk
Medlem

Edit: löste uppgiften, men behöver hjälp med en annan:

Bestäm talet a så att uttrycket 2-3i / 1+ai blir reellt. Ska man förlänga med konjugat eller vad ska man göra?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akka:

Bestäm talet a så att uttrycket 2-3i / 1+ai blir reellt. Ska man förlänga med konjugat eller vad ska man göra?

Alla medel är nog tillåtna, men det låter som en god början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Alla medel är nog tillåtna, men det låter som en god början.

Fan, får inte ihop detta, när jag har förlängt och städat upp lite så får jag följande:

2-2ai+3i-3ai^2 / 1+a

När jag försöker flytta över a:na till andra sidan om likhetstecknet typ skiter det sig? Hur ska man göra?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akka:

Fan, får inte ihop detta, när jag har förlängt och städat upp lite så får jag följande:

2-2ai+3i-3ai^2 / 1+a

När jag försöker flytta över a:na till andra sidan om likhetstecknet typ skiter det sig? Hur ska man göra?

(2-2ai-3i+3ai^2)/(1+a^2) borde det väl bli? Sedan behöver man egentligen inte bry sig så mycket om nämnaren (då den är reell); huvudsaken är att alla i försvinner ur täljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

(2-2ai-3i+3ai^2)/(1+a^2) borde det väl bli? Sedan behöver man egentligen inte bry sig så mycket om nämnaren (då den är reell); huvudsaken är att alla i försvinner ur täljaren.

Har du lust att visa ett eller ett par steg till? jag fastnar bara när jag försöker. Får bara fram svar som inte är rimliga:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Har du lust att visa ett eller ett par steg till? jag fastnar bara när jag försöker. Får bara fram svar som inte är rimliga:P

(2-2ai-3i+3ai^2)/(1+a^2)

Du har ju att i^2 = -1 så du kan skriva: (2-2ai-3i -3a)/(1+a^2)

Om detta skall bli reellt vill du ju inte ha några i där. Dvs -2ai-3i = 0

=> a = -3/2

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

(2-2ai-3i+3ai^2)/(1+a^2)

Du har ju att i^2 = -1 så du kan skriva: (2-2ai-3i -3a)/(1+a^2)

Om detta skall bli reellt vill du ju inte ha några i där. Dvs -2ai-3i = 0

=> a = -3/2

ok, då hade jag faktiskt gjort rätt, men jag fattar ändå inte riktigt hur man gör själva utbrytningen, lust att göra en liten uträkning?

Tack som fan btw:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

ok, då hade jag faktiskt gjort rätt, men jag fattar ändå inte riktigt hur man gör själva utbrytningen, lust att göra en liten uträkning?

Tack som fan btw:)

Vilken utbrytning? att -2ai-3i=0? Det är bara en slutsats man kan dra från att se att "i" bara förekommer i dessa termer, och om det då skall vara ett reellt tal kan man ju inte ha med några i.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Vilken utbrytning? att -2ai-3i=0? Det är bara en slutsats man kan dra från att se att "i" bara förekommer i dessa termer, och om det då skall vara ett reellt tal kan man ju inte ha med några i.

Edit: jag får det till 3/-2 och inte -3/2, borde man inte plussa på tre för att kunna flytta till andra sidan likhetstecknet och sen dela med -2?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Edit: jag får det till 3/-2 och inte -3/2, borde man inte plussa på tre för att kunna flytta till andra sidan likhetstecknet och sen dela med -2?

Och vad är skillnaden?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och vad är skillnaden?

woops, tankefel:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Jag försöker hitta värdena på x₁, x₂, x₃, x₄ och x₅ i systemet
2x₁ + 2x₂ - x₃ + 0x₄ + x₅ = 0
-x₁ - x₂ + 2x₃ - 3x₄ + x₅ = 0
x₁ + x₂ - 2x₃ + 0x₄ - x₅ = 0
0x₁ + 0x₂ + x₃ + x₄ + x₅ = 0

Mha. gausseliminering får jag fram matrisen
1 1 0 0 0
0 0 1 0 0
0 0 0 1 0
0 0 0 0 1

Dvs. x₃ = 0, x₄=0, x₅ = 0, x₁ = -x₂ (alla värden på är möjliga).
Detta stämmer också, men det känns som att jag förstör lösningar på något sätt: rätt svar ska vara
x₁ = - s - t
x₂ = s
x₃ = -t
x₄ = 0
x₅ = t

Vart gör jag mitt fel? Hur ska jag kunna veta när gausseliminering plockar bort lösningar på det sättet?
Jag behöver lösningarna på formen ovan för att kunna få fram basen som spänner lösningsrymden.

Rent allmänt, vart bör jag läsa på om hur lösning mha. gausseliminering fungerar? Den lärobok jag har är av typen "Här är definitionerna, gör uppgiften. Men vi berättar inte hur uppgiften ska göras, och i hälften av fallen ger vi dig inte heller facit".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Jag försöker hitta värdena på x₁, x₂, x₃, x₄ och x₅ i systemet
2x₁ + 2x₂ - x₃ + 0x₄ + x₅ = 0
-x₁ - x₂ + 2x₃ - 3x₄ + x₅ = 0
x₁ + x₂ - 2x₃ + 0x₄ - x₅ = 0
0x₁ + 0x₂ + x₃ + x₄ + x₅ = 0

Mha. gausseliminering får jag fram matrisen
1 1 0 0 0
0 0 1 0 0
0 0 0 1 0
0 0 0 0 1

Dvs. x₃ = 0, x₄=0, x₅ = 0, x₁ = -x₂ (alla värden på är möjliga).
Detta stämmer också, men det känns som att jag förstör lösningar på något sätt: rätt svar ska vara
x₁ = - s - t
x₂ = s
x₃ = -t
x₄ = 0
x₅ = t

Vart gör jag mitt fel? Hur ska jag kunna veta när gausseliminering plockar bort lösningar på det sättet?
Jag behöver lösningarna på formen ovan för att kunna få fram basen som spänner lösningsrymden.

Rent allmänt, vart bör jag läsa på om hur lösning mha. gausseliminering fungerar? Den lärobok jag har är av typen "Här är definitionerna, gör uppgiften. Men vi berättar inte hur uppgiften ska göras, och i hälften av fallen ger vi dig inte heller facit".

Är din gausseliminering rätt? Enligt det svaret som skulle vara rätt känns din inte var ahelt korrekt. kan hämta papper och penna och kika på det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Random-person:

Jag försöker hitta värdena på x₁, x₂, x₃, x₄ och x₅ i systemet
2x₁ + 2x₂ - x₃ + 0x₄ + x₅ = 0
-x₁ - x₂ + 2x₃ - 3x₄ + x₅ = 0
x₁ + x₂ - 2x₃ + 0x₄ - x₅ = 0
0x₁ + 0x₂ + x₃ + x₄ + x₅ = 0

Mha. gausseliminering får jag fram matrisen
1 1 0 0 0
0 0 1 0 0
0 0 0 1 0
0 0 0 0 1

Jag tror snarare att det skall bli
1 1 0 0 1
0 0 0 1 0
0 0 1 0 1
(och då får man samma lösning som facit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tror snarare att det skall bli
1 1 0 0 1
0 0 0 1 0
0 0 1 0 1
(och då får man samma lösning som facit)

Japp, tog fram papper o penna och fick fram samma.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"