Ny Macbook Air på onsdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Bara en nyhet om Apple produkter kan leda till dessa diskussioner...... *suck*

Även AMD vs Intel eller Nvidia vs ATI (AMD) tyvärr.

Kan inte alla bara komma till slutsatsen att vi är överrens om att inte vara överrens rörande dessa frågor.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Som jag ser det så köper man Mac datorer inte för deras prestanda eller nyaste hårdvara, för det bryr sig inte änns Apple om, men för den stillrena utseende och den idiotlätta UI. Ingenting annat. Det är min summering av vad som tilldrar majoriteten till Mac datorer av min egen erfarenhet och observation av många i min omgivning som har Mac eller stod mellan ett köp av PC eller Mac.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Bärbar.

Jag köper en MBP o sen säljer jag den efter 11 månader o köper en ny för 2-3000 mer än jag sålde för. Snittet ligger på 2500.

Jag utgår ifrån att du köper basmodellen så att den blir lätt såld? Ingen extra kräm?

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Bara en nyhet om Apple produkter kan leda till dessa diskussioner...... *suck*

Instämmer. Det finns en känsla av leva och döda övriga snarare att låta de andra leva

I princip talar detta för dåligt självförtroende. Gott självförtroende behöver inte forcera sig på andra. Lite tragiskt i det hela men samtidigt kanske följer grader av personlighetsmognad. Detta är ju inte alltid koherent med ålder. Forumet har ju även olika åldersrepresentationer.

Detta säger även något om de som försvarar/kontrar mot angreppet:-)

Signing off and Peace out.

edit språk

Visa signatur

InMortumVeritas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Ok. Vad är det för nått speciellt OS gör förutom att starta program? Eller ska hela alltid va nån sårts upplevelse. Om det är upplevelse man är ute efter så kan man lika väl börja knarka.

Ja, för att nämna något annat som OS gör är det att stänga program. All interaktion mellan programmen styrs ju även av OSet.

Skrivet av Neoplasm:

Jag utgår ifrån att du köper basmodellen så att den blir lätt såld? Ingen extra kräm?

Yes box. Skillnaden är så liten mellan basmodellen och uppgraderad modell av MBPerna. Ser även till att utnyttja studentrabatten för att minimera kostnaden.

Skrivet av Eltarion:

OS är i huvudsak bara tillför att öppna andra program, därav rör vi oss mot mer och mer Cloud baserade tjänser, tillslut kommer OS att sluta sina dagar som bara en browser.

Jag själv sitter inte bara och öppnar program hela dagarna, uppskattar tiden då OSet öppnar mina program till mindre än 0.1% av den tiden jag spenderar vid datorn. Oftast öppnar jag 4-5 program som är igång flera timmar, likväl används OSet under hela den perioden.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

titan hade vatt fint och om man kunde doppa den i havet utan problem, sweet. ooh tänk så kunde den drivas av damm,

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Vem tror verkligen att apple kan skriva bättre drivrutiner till nvidias och amd's grafikkort än just nvidia och amd?

Vem säger att det är så?
I tre inlägg nämner du att Apple skriver drivrutinerna till de grafikkort som sitter i deras maskiner. Har du en källa till det påståendet? Jag är nämligen rätt säker på att det är Nvidia och AMD som skriver drivisarna även till Mac OS X (givetvis i någon form av samarbete med Apple).

Min första källa är lite abstrakt.
Ställde frågan om vilka som gör drivrutinerna för Mac OS X på IRC-kanalen #radeonhd (irc.osx86.hu) där en snubbe som kallar sig Netkas håller till. Han patchar drivrutinerna (”Kernel Extensions”) så de ska funka i Hackintosh-burkar.
Nu var det inte han som svarade på min fråga, men en annan där sa att det inte är Apple som skriver drivisarna. I så fall skulle de behöva ”reverse engineer:a” grafikkorten.

En annan (kanske lite mer konkret) källa är att det finns drivrutiner till Mac OS X ”Snow Leopard” på Nvidias hemsida: NVIDIA DRIVERS 3.1.14

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Så säg mig då, på vilket sätt underlättar en OSX dator för en helt ny grön användare, gentemot en dator med Windows 7 eller vilken version de nu må vara?

Några exempel:

Mindre ”abstrakta val” i Systeminställnignar jämfört med kontrollpanelen i Windows.

Mer rättfram och enhetligt användargränsnitt. Tredjerpartsprogram följer oftast de riktlinjer Apple satt upp vilket underlättar för användaren då man hittar saker på liknande ställen. Programmens upplägg är lite mer splittrade (plottrigare) i Windows överlag vilket säkert kan bli rörigt för en ”ny grön” användare.

Bara en sån sak som att man inte måste ”pricka” menyraden, utan bara kan ”slänga upp pilen i taket” och klicka underlättar och sparar en del tid.

Sen finns det många GUI-grejer som är bra i Windows 7 också (när Aero är på), exempelvis att man ser alla fönster för ett program när man pekar på programet ikonen i aktivitetsfältet.

Sen har vi hela underhållsaspekten också.
Inget register som börjar knaka i längden och mindre risk att få in skit i datorn är också av värde för den gröne.

Drag & drop-installation av program (även om konceptet med en skivavbild ”.dmg” inte är helt enkelt för den gröna användaren att förstå).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Sen finns det många GUI-grejer som är bra i Windows 7 också (när Aero är på), exempelvis att man ser alla fönster för ett program när man pekar på programet ikonen i aktivitetsfältet.

Drag & drop-installation av program (även om konceptet med en skivavbild ”.dmg” inte är helt enkelt för den gröna användaren att förstå).

Det är nästan samma "GUI-grejer" som finns på OSX med, kallas Exposé, eller program-exposé när du bara visar fönstren på ett program. håll inne musknappen en sekund på program ikonen, eller om du redan har exposé öppe e det bara klicka på någon av de aktiva programikonerna.

Sen .dmg brukar jag referera nya användare att det är en .zip/.rar fil för installationer. och till gamers refererar jag det att det är en .iso fil man laddat ner. Men det är en sak jag saknar i windows som jag älskar på Mac, att kunna skapa, öppna samt bränna skivavbilder UTAN tredjeparts program såsom Deamontools eller PowerIsoe

Permalänk
Skrivet av 1337sweden:

Det är nästan samma "GUI-grejer" som finns på OSX med, kallas Exposé, eller program-exposé när du bara visar fönstren på ett program. håll inne musknappen en sekund på program ikonen, eller om du redan har exposé öppe e det bara klicka på någon av de aktiva programikonerna.

Jo, tack – jag vet.
Det är lite störigt bara att man måste hålla in musknappen en stund för att aktivera app-Exposé.
Däremot kan man köra med cmd-tab och trycka 1 för att få app-Exposé på det markerade programmet, men det är kanske lite väl geekigt.
Sen tycker jag nog app-Exposé är lite väl dramatisk i det att hela skärmen mörkas och att många fönster hamnar såpass lång ifrån Dock = mycket åkande med muspekaren. Gillar den lite mer subtila ”approachen” i Windows 7 gällande detta (även om det blir en del åkande med muspekaren där med.

Nä, det kvickaste överlag (tycker jag) är att ha programväxlaren (i Mac OS X) mappad till scrollhjulsknappen på musen. Då håller man bara inne den och pekar på programmet man vill ha överst. Snabbt som blixten med minimalt letande.

Skrivet av 1337sweden:

Sen .dmg brukar jag referera nya användare att det är en .zip/.rar fil för installationer. och till gamers refererar jag det att det är en .iso fil man laddat ner. Men det är en sak jag saknar i windows som jag älskar på Mac, att kunna skapa, öppna samt bränna skivavbilder UTAN tredjeparts program såsom Deamontools eller PowerIsoe

Det låter ju bra, men du glömde kanske att det var ”nya gröna”användare vi talade om?
Det jag menar är abstrakt med en skivavbild (.dmg) är konceptet att den ”monteras” som en virtuell skiva som det sen är tänkt att man ska kopiera programmet ifrån (om det är en .app-installation) och som en kan matas ut. Inte helt lätt att förklara det för en oinsatt.

Håller helt med om att det är smidigt med det inbyggda skivavbildsstödet i Mac OS X.

Massa fel som vanligt (säkert kvar en del ändå)
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Bara en nyhet om Apple produkter kan leda till dessa diskussioner...... *suck*

1+

Vi som gillar Mac och Apple produkter angriper aldrig Windows, HP, Dell (osv) användare (beror på personen såklart!)
Det vi endast gör att vi gillar det vi gillar, och sedan låter vi alla andra vara, kanske kommer med mer inovativa lösningar.

Men som sagt, vem ogillar inte en kille som är snygg, vältränad, smart allt annat!?
Avundsjuka är nog det största problemet.

Skrivet av MacEnkronan:

Jag håller med dig.:) Det är trist att Win hann före med med sina OS. Visst datorn kom in i var mans hem men nackdelen för många är ju att de får "slita hund" för och lära sig hur en dator funkar och många tappar intresset längs med vägen. Jag menar att man inte ska behöva "lära sig" hur en dator funkar utan det ska bara vara att sätta på den och använda/installera/avinstallera utan problem. Då det inte är så enkelt som win ger sken av så tycker jag väldigt synd om folket som har gått på myten om "XP det enkla operativsystemet - ett system för alla" -slogan som Bill Gates har trummat ut under flera år...:(

Mot bakgrund av detta - att folk väljer win - så håller jag med dig i det du säger.:)

Apple var före Microsoft med allt!

Kolla på Pirates of the Silicone Valley, där återskapar dom vad som hände, och jag har sett en del dokumentärer och den återskapar exakt vad som hände i mer detaljerad version.

Men som sagt, folk väljer det andra folk väljer och är rädda för något nytt oftast.
Hur skulle världen se ut om Microsoft misslyckades lura Steve?

Tror att Apple skulle vara lika stort som Oracle..

Apple är grundaren av den personliga datorn, varelse folk vill det eller inte.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Avundsjuka är nog det största problemet.

Det där håller jag inte med om.
Det är ju inte så att det inte går att byta till Mac om man verkligen vill.

Det handlar nog mer om okunskap och förenklade slutsatser.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Rawet:

1+

Vi som gillar Mac och Apple produkter angriper aldrig Windows, HP, Dell (osv) användare (beror på personen såklart!)
Det vi endast gör att vi gillar det vi gillar, och sedan låter vi alla andra vara, kanske kommer med mer inovativa lösningar.

Men som sagt, vem ogillar inte en kille som är snygg, vältränad, smart allt annat!?
Avundsjuka är nog det största problemet.

Du motbevisar ju dig själv i din sista kommentar. Apple-communityns största problem är en genomgående arrogans och en överdriven känsla för att visa att man är bättre än andra, även om man knappast är det.

Jag gillar många av Apples produkter, men jag ogillar starkt kulten kring företaget som bara är obehaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det där håller jag inte med om.
Det är ju inte så att det inte går att byta till Mac om man verkligen vill.

Det handlar nog mer om okunskap och förenklade slutsatser.

Jag har haft tre bärbara datorer under en och samma tid.

Två HP och en MacBook

Ingen av HP datorerna har gett ett speciellt professionellt intryck, eller har funkat vidare bra genom åren
Några problem jag haft med mina HP är:
glappkontakt med laddaren (jag tar väl hand om mina datorer och även laddare)
batteriet dör efter ett halvårs användning ungefär, dvs batteritiden blir sämre och sämre
Skärmglapp (när man rör skärmen fick jag upp ett rosa streck på skärmen)
Drivrutiner som är utåldrade, resulterade i bsod..

I överlag så funkade mina HP datorer, men dom har inte gett mig ett speciellt bra intryck..

Om vi då går över till min MacBook så dom problemen jag haft är att min hårddisk skaksensor eller vad den kan kallas accelerometer? var ur funktion så läsarmen slog till när man löft datorn, lämnade in den och fick tillbaka den med samma problem, dvs dom hittade inget fel (ska tillägga att jag skicka in den till DS Store, alltså inte Apple)

Fick kontakt med en som jobbade på DS store och visade mitt problem, och han sa direkt att sådär ska det inte vara, så fick en ny hårddisk efter en vecka..

du får mer än gärna gnälla på att Apple stoppade in en hårddisk som var "trasig" i min dator, men det är som att skylla på tomten att det är finanskris i världen.

Jag är helt klart nöjd med min MacBook och jag känner att jag känat in dom extra tusenlappar jag lagt ner på den eftersom jag nu säljer den för inte mycket under nypriset.

Jag är inte expert, men okunnig är jag ej.

Skrivet av TMO KOTOR:

Du motbevisar ju dig själv i din sista kommentar. Apple-communityns största problem är en genomgående arrogans och en överdriven känsla för att visa att man är bättre än andra, även om man knappast är det.

Jag gillar många av Apples produkter, men jag ogillar starkt kulten kring företaget som bara är obehaglig.

Jag är personligen ej aktiv i något Apple community, och jag har svårt att tro att folk sitter och skriver lika mycket skit som dem flesta gör här.

Mac är inte för alla personer, och det märks.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Snart är det dax! Ska själv kika på live stream på Apple.com

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så eventet verkar vara över (klockan är 11:00 am PDT) men det står ändå "Aplle event 20 october 2010 coming soon check back shortly" + att de inte uppdaterat Air book sidan än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Så eventet verkar vara över (klockan är 11:00 am PDT) men det står ändå "Aplle event 20 october 2010 coming soon check back shortly" + att de inte uppdaterat Air book sidan än?

Eventet slutade för typ en minut sedan... Du måste ha Safari och Quicktime för att kunna se live eventet.

Apple - MacBook Air - The new, even more powerful MacBook Air. ute nu...

Edit:
De håller fortfarande på att uppgradera applestore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Eventet slutade för typ en minut sedan... Du måste ha Safari och Quicktime för att kunna se live eventet.

Apple - MacBook Air - The new, even more powerful MacBook Air. ute nu...

I wants air. Funtar på om man ska köpa en

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

I wants air. Funtar på om man ska köpa en

13,3" i så fall måste jag säga.. sweet upplösning

Tror dock jag väntar på nästa refesh så att man får en modell med Sandy Bridge istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

13,3" i så fall måste jag säga.. sweet upplösning

Tror dock jag väntar på nästa refesh så att man får en modell med Sandy Bridge istället

Jo, man får se. Köpte ju min MBP i augusti, så att uppgradera nu vore kanske lite onödigt. Men man vet ju aldrig hur länge man kan hålla sig!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Eventet slutade för typ en minut sedan... Du måste ha Safari och Quicktime för att kunna se live eventet.

Apple - MacBook Air - The new, even more powerful MacBook Air. ute nu...

Edit:
De håller fortfarande på att uppgradera applestore...

Hade ju IE och quick time installerat, (Quicktime vägrade gå igång i FF och Chomre)

En minut efter att du postade? Måste vara något konstigt med quicktime isåfall...

Permalänk
Skrivet av Eltarion:

Mac OSX bygger på BDS OS familjen, men Linux bygger på Unixliknande OS.
OSX har sluten källkod, Linux bygger på öppen källkod.

Angående sluten/öppen källkod visste jag det redan. Och att Linux bygger på Unix. Men att OSX bygger på BDS OS familjen visste jag inte. Är dock inte jätteinsatt i Apples historia och produkter.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av joi93:

Hade ju IE och quick time installerat, (Quicktime vägrade gå igång i FF och Chomre)

En minut efter att du postade? Måste vara något konstigt med quicktime isåfall...

Går bara att se om man har en mac eller iPhone/iPad/iPod touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Mac OSX bygger på BDS OS familjen, men Linux bygger på Unixliknande OS.
OSX har sluten källkod, Linux bygger på öppen källkod.

Rätta mig om jag har fel men bygger inte de två senaste Mac OS X (10.5 och 10.6) på Unix?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av m0rk:

Ditt bidrag till diskussionen är storartat...

Nah men fyndigt, roligt, sant och mycket bättre än ditt.

Tillägg
Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns en liknande dator fast med Windows som OS. Då hade den antagligen blivit mycket billigare och sen så är ju Windows mycket stabilare som OS, så det vore bara bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Det som är inlåst är att man inte hittar i W7 för 0.50 öre.:/ Jag erbjöd mig att installera Office 2003 (han gillade inte "Flik-office"-versionen) och andra program men det var omöjligt att hitta "Mina Program", "Kontrloopanelen" etc. När jag efter 10 min hittade "Kontrollpanelen" så hittade jag inte dit jag skulle "gå". men tänkte att sökfunktionen nog ska funka - döm om min förvåning när den inte kunde hitta det jag letade efter. Och alla som har sagt att den ska hitta allt.:O Så känns skönt med Spotligt som både hittar och talar om vart saker ligger och inte ligger på datorn.:)

För och svara på din fråga: man kan säkert göra det mesta på W7 men du måste vara utbildad kart och kodläsare hos pentagon för att du ska kunna jobba med X uppgift. När du väl kan detta då kan du säkert göra samma uppgifter på bägge OS:en men jag vill inte behöva gå "omvägen via pentagon" utan kunna sätta mig ner direkt och börja jobba.:) That is the great thing with Mac!:D<3

Jag menar nog är det inlåst alltid: det är som en labyrint i labyrinten.:P Och ingen kan säga att jag inte försökte använda W7...:)

Jag trycker windowstangenten och skriver "kont". Då dyker kontrollpanelen upp. Ditt inlägg säger mer om din egen intelligens än Windows 7:s. Men förstås, förstår man inte vad "sök program och filer" innebär så kanske Windows inte är något för dig.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Jag trycker windowstangenten och skriver "kont". Då dyker kontrollpanelen upp. Ditt inlägg säger mer om din egen intelligens än Windows 7:s. Men förstås, förstår man inte vad "sök program och filer" innebär så kanske Windows inte är något för dig.

Nu ska vi vara snälla.:) Jag testade detta men det dök inte upp.:P Jag menar att ett OS ska vara användarvänligt oavsett intelligens eller inte (vilken jag besitter mycket av:)).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nu ska vi vara snälla.:) Jag testade detta men det dök inte upp.:P Jag menar att ett OS ska vara användarvänligt oavsett intelligens eller inte (vilken jag besitter mycket av:)).

Det är just så det fungerar.

Skrev du "Kontrloopanelen", dock, kan jag tänka mig att det inte fungerar, men iPhoto dyker knappast upp i Spotlight om du skriver "ePhiTJO".

Annars är det bara att skriva in funktionen.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.