Två frågor om Amd Phenom II 955 3,2 Ghz BE

Permalänk

Två frågor om Amd Phenom II 955 3,2 Ghz BE

jag har egentligen två frågor. den första är:
Hur mycket kommer två stycken utblåsfläktar få ner mina temps

Jag har just köpt en ny dator som endast skeppades med en 120mm intags-chassifläkt. Jag tycker min CPUtemeratur är lite hög: 36-42 i idle eller när man surfar och likanande. Och lite över 60 i load. Jag vet att den så kallade "max safe temerature" på en 955 är 62 så jag undrar om jag kommer kunna få ner tempsen under 60 i load om jag installerar två nya utblåsfläktar.

och den andra: vad är en normal RPM för en AMD Phenom II 955 CPU-fläkt. i idle och load

Den andra frågan är relaterad till CPUn. vad är en normal RPM för en dator i idle? Just nu, cirka 10min efter uppstart ligger fläkten på cirka 2500-3000 RPM och tempsen på ungefär 38, när jag spelar så går fläkten upp i runt 5000, är detta normalt för en CPU-fläkt? Har läst att stockkylaren ska låta väldigt mycket, det kanske beror på de höga fläkthastighterna.

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem

Orginalfläkten är skit och det blir inte kallare om du sätter massor med utblåsfläktar.
Skaffa en ny Cpu kylare först.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag är på 3.5 ghz med min, 1.30 volt, stock är 1.35, och jag går inte över 58 grader, stock kylare dock, låter gör den men man märker inte när man spelar.

Permalänk

Har du några chassifläktar då och hjälper de något?

Vad jag har fattat det så ska man försöka leda luften från längst ner i fronten till övre delen av baksidan. Känns ju som om det borde påverka något i alla fall

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och skaffa en fläkt till utblåset iaf och kolla om det blir bättre

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Bäst resultat fås om du byter ut originalkylaren. Det behöver inte vara särskilt dyrt. Coolermaster Hyper 212 är billig men presterar bra (strax under topp tornkylarna): Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Visa signatur

~Pelle~