Mounta eller rippa spelskiva till iso under freebsd, läsfel, kopieringsskydd ?

Permalänk
Medlem

Mounta eller rippa spelskiva till iso under freebsd, läsfel, kopieringsskydd ?

Operativsystem FreeBSD 8.1

Hittade i mina gömmor spelet Settlers 3, trevlig nostalgi.

Nu har jag en laptop utan cd spelare och hade gärna installerat skivan där, dock innebär det vissa io problem

Så jag slänger i den i min freebsd maskin med optisk enhet, försöker rippa skivan till iso med "dd" för att kunna mounta iso-filen över samba med lämpligt program. Får io fel.

Försöker mounta skivan med mount_9660, får io fel även här.

Står: mount_cd9660: /dev/acd0: Input/output error

Antar att det är någon form av kopieringsskydd med dålig sektor i början på skivan ?

Tips på hur man kan kringgå detta ?

Obs jag är inte ute efter att diskutera piratkopiering, jag äger spelet och vill kunna köra det på en dator utan optisk enhet.

/karaffen

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Vila i frid

Trots allt lyder det under §7 då licensen för spelet inte medger det du är ute efter. Googla lite i ämnet...

Permalänk
Medlem

Som jag ser det finns det två alternativ:

1) Du gör en ISO, och kopierar sedan över den till din laptop

2) Du delar ut CD-skivan med Samba. Någonting i stil med:

#smb.conf [cdrom] path = /media/cdrom read only = yes browseable = yes locking = no

Jag körde på variant 2 senast jag behövde en CD-skiva i min netbook.

Kan du mounta cdn överhuvudtaget? Funkar det att göra samma sak med andra CD-skivor. Har du möjlighet att prova med en annan läsare?

Permalänk
Medlem

Jag kan mounta andra skivor, men inte denna.

kanske borde testa en annan läsare, men det känns som det är skivan som är fixad på något vis.

kanske om man kunde mounta på en annan sektor ? Är inte så hemma på såna manövers..

Att mounta sin egen skiva under ett främmande operativsystem är knappast ett brott Därav intresset att lyckas med det så jag kan dela ut skivan t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

*tråd låst*

Även om ditt spel är legitimt införskaffat så förbjuder forumets regler även diskussion om hur man kringgår kopieringsskydd.