Permalänk
Medlem

Ny fläkt

Hej.

Om ni tycker frågan är fånig så kommentera det inte.

Jag har varit i kontakt med ett par av medlemmarna här på forumet angående min dator som ibland låter illa vid uppstart. Jag misstänkte att problemet låg i nätdelen men efter ett byte (skulle ändå göras) har problemet återkommit vid något tillfälle. Oljudet varar bara någon sekund och låter som någon typ av lagerproblem. Men datorn startar upp och kan sedan gå i timmar utan problem. Oljudet uppstår inte vid alla uppstarter utan bara ibland och nu undrar jag om det ändå inte kan vara processorfläkten som orsakar detta problem? Jag skulle kunna testa med en annan fläkt men kan jag ta en vanlig 80X80 fläkt med 3 pin kontakt? Min processorfläkt ser nämligen ut att vara just en sådan. Kanske ligger problemet någon annanstans men i så fall var? Tacksam för lite hjälp i detta ärende.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Avstängd

Kan vara CPU fläkten även GPU fläkten. har du orginal kylare till din CPU? Är det orginal fläkten så tror jag om jag inte mins fel att AMD kör med en 70*70 fläkt.

Permalänk
Medlem

Hej.

Vad är GPU? Ja, jag har original kylare till CPUn och det är en AMD Phenom 8450. Ett stort kylblock med fläkt framför.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Orginalkylare kan ju vara problemet ja, bra vore ju möjligheten att testa och se vilken fläkt det kan vara. och GPU är iprincip grafikkortet, så du kan ju utesluta den fläkten bara igenom att testa något annat grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgaE:

Orginalkylare kan ju vara problemet ja, bra vore ju möjligheten att testa och se vilken fläkt det kan vara. och GPU är iprincip grafikkortet, så du kan ju utesluta den fläkten bara igenom att testa något annat grafikkort.

Jo, det där med GPU stämmer ju när jag tänker efter. Jag var föresten inne i programmet SiSoftware Sandra och tittade på temperaturer gällande processor. Jag visste inte vilket värde som var det rätta men det finns 2.

Control temperature 115.50*C

Temperature 27.50*C

(Ja, * är en asterix men jag har ingen grad symbol på tangentbordet) Jag vet inte om desa temperaturer säger er något och om de är bra eller dåliga.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Kan vara CPU fläkten även GPU fläkten. har du orginal kylare till din CPU? Är det orginal fläkten så tror jag om jag inte mins fel att AMD kör med en 70*70 fläkt.

Olyckligtvis hade du rätt. Fläkten var bara 70X70. Trodde jag hade en liggande som skulle passa men den var bara 60. Så vad ska man göra nu? Hoppas att det fungerar tills jag får tag i en ny? Att grafikkortsfläkten skulle vara inblandad har jag svårt att tro. Dessutom tycker jag att oljudet kommer från en plats högre upp i datorn.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

kolla om du har någon fläkt där uppe i datorn, testa att trycka på fläktarna och snurra samtidigt, då märker man om det är nåt som tar i.

tryck på den sidan som inte har några pinnar sittandes över fläkten, alltså på framsidan av fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Thorén:

kolla om du har någon fläkt där uppe i datorn, testa att trycka på fläktarna och snurra samtidigt, då märker man om det är nåt som tar i.

tryck på den sidan som inte har några pinnar sittandes över fläkten, alltså på framsidan av fläkten

Jo, det tipset känner jag till. Ska testa det i morgon. Återkommer med resultatet av testet. Hade någon ett svar på temperaturen förresten? Under CPU 1 Temperatur står (nu) 30.50*C td. Är det bra eller dåligt? Dessa siffror stiger och sjunker långsamt över tid. Har svårt att tro att min processor bara skulle vara runt 30 grader varm.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Avstängd

30C kan den vara, dock är det isf Idle (när du inte gör nått) undel Load så är den nog högre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

30C kan den vara, dock är det isf Idle (när du inte gör nått) undel Load så är den nog högre!

Okej, det låter tryggt. Ja, siffran lästes av samtidigt som jag satt här på forumet och läste. Ursäkta mitt lilla sidospår men jag tyckte det var lika bra att fråga när vi ändå diskuterade processorfläkten.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Jag har kontrollerat fläktarna till processor och grafikkort. Snurrade på dem (avstängd dator) men tyckte inte att de tog i någonstans. Fläkten till nätaggregatet är ju alldeles ny så den hoppade jag över (och problemen fanns ju där innan PSU bytet). Det enda jag inte kunde kontrollera var en chassifläkt eftersom jag då hade behövt demontera den och denna fläkt är skruvad under fronten (se: 112 | Flickr - Photo Sharing! ). När jag startade upp datorn efter kontrollen morrade den och jag tyckte att oljudet höll på längre denna gång. Jag misstänkte inledningsvis min nya hårddisk (fick min gamla ghostad) men datorfirman påstod att den kunde det naturligtvis INTE vara. Så, eftersom jag inte har någon dator (vän) att ringa frågar jag publiken.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Låter som resonans en sorts självsvängningar. Kanske beroende på för tunn plåt i chassit i kombination med något dåligt lager på någon av enheterna. Det kanske räcker att flytta tex HD´n till ny plats. Läs om Fraktal Design R3- står lite om resonans i denna tråd... ( Chassi)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grabben!:

Låter som resonans en sorts självsvängningar. Kanske beroende på för tunn plåt i chassit i kombination med något dåligt lager på någon av enheterna. Det kanske räcker att flytta tex HD´n till ny plats. Läs om Fraktal Design R3- står lite om resonans i denna tråd... ( Chassi)

Jo kan ju vara under spin up från HDD + chassi t.ex.

Permalänk
Medlem

Prova att försiktigt hålla fatst en fläkt i taget vid uppstart.
Har haft ett flertal Grafikkortsfläktar genom åren som klagat första minuterna.
Tryck bara lite lätt med fingret på mitten av fläkten vid uppstart så hörs det om ljudet ändras.
Stockkylarfläktar brukar vara ganska usla i kvalité.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Låter som resonans en sorts självsvängningar. Kanske beroende på för tunn plåt i chassit i kombination med något dåligt lager på någon av enheterna. Det kanske räcker att flytta tex HD´n till ny plats. Läs om Fraktal Design R3- står lite om resonans i denna tråd... ( Chassi)

Dåligt lager? Kanske men i vilken enhet? Misstänkte först min gamla lagringsdisk men oljudet var kvar trots att jag kopplade bort disken. Att flytta C disken ett "hack" högre upp är ju möjligt så det kan jag prova med i veckan. Ska också testa tipset från AMD_PERA.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Min gissning ligger på grafikkorts-kylaren.
Mitt gamla GTX260 varvade alltid upp i 100% i 2 sekunder vid uppstart.

Som någon nämnde. Håll fast fläkten på grafikkortet med ett finger vid uppstart så märker du ju om det är den

Lycka till.
//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Min gissning ligger på grafikkorts-kylaren.
Mitt gamla GTX260 varvade alltid upp i 100% i 2 sekunder vid uppstart.

Som någon nämnde. Håll fast fläkten på grafikkortet med ett finger vid uppstart så märker du ju om det är den

Lycka till.
//BG

Jag startade upp datorn och höll då ett finger på grafikkortsfläkten. Jo, datorn var faktiskt tyst men det har den varit från och till. Som jag tidigare nämnde kan man starta upp datorn utan missljud. Ibland "morrar" den tre gånger av fyra, ibland tvärt om. OM det nu skulle vara grafikkortsfläkten, vad kan man göra åt det? Är inte så bra byggare så att jag kan bygga in en ny fläkt. Är det något jag bör vara uppmärksam på? Min datorlåda är ganska öppen (på gott och ont) så alla komponenter får kylning ändå.

Edit. Ni hittar mitt grafikkort här: ASUS RADEON HD4670 1GB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI V2 - Gamingprestanda till ett plånboksvänligt pris - Produktinformation

Glömde info
Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Ja men den morrar ju bara ett par sekunder. Eller hur.
Det gör väl grafikkortsfläktar, eller är jag fel på det.
Min gör det nu, den varvar upp i några sekunder, och sen går den ner och blir ljudlös igen.
Så det får du stå ut med.
Det hör till. Det är bara i starten, en startprocedur.

Visa signatur

<Corsair Obsidian 700D>------<>------<>------<NH-D14>------<C>------<>------<WD 1,5 TB>------<Corsair CMPSU-850AX Gold>------<MICROBOOK>------<KRK Rokit 6>

Permalänk
Medlem

En del grafikkort under upstart kan köra fläkten i maximal spin under uppstarten men snurrar ner efter tag som den justerar sig själv.
Typ min lill GT 240 kort jag har för PhysX acceleration snurrar och låter som fan under uppstart tills jag kommer in i windows då drivrutinerna tar över och styr ner fläkt hastigheten.
Så länge det inte låter under normal körning så tycker jag inte du ska oroa dig.

EDIT: Även chassie fläktar och CPU fläkt kopplat till moderkortet kan spinna upp till högsta nån sekund under uppstart innan den automatiskt justerar fläkt hastigheten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Okej, det verkar som ni är överens. Ja, då är väl allt okej antager jag. Tyckte bara att det var så konstigt att problemet bara uppträder slumpmässigt och att det dök upp helt plötsligt. Tack för er hjälp.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagab:

Okej, det verkar som ni är överens. Ja, då är väl allt okej antager jag. Tyckte bara att det var så konstigt att problemet bara uppträder slumpmässigt och att det dök upp helt plötsligt. Tack för er hjälp.

Om ljudet kommer under gång så tryck lite på fläkten så hör du.
Denna fläkt som du visade på bliden hade en bekant på ett liknande kort.
Den morrade ibland och sedan slutade den snurra helt.
Tur att Everest var i gång så man såg hur tempen ökade till 100grader, och han dra ut kontakten innan det var för sent.
Hade en gammal Zalman som passade men det är för dyrt att köpa ny fläkt till det kortet.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om ljudet kommer under gång så tryck lite på fläkten så hör du.
Denna fläkt som du visade på bliden hade en bekant på ett liknande kort.
Den morrade ibland och sedan slutade den snurra helt.
Tur att Everest var i gång så man såg hur tempen ökade till 100grader, och han dra ut kontakten innan det var för sent.
Hade en gammal Zalman som passade men det är för dyrt att köpa ny fläkt till det kortet.

Hej.

Det var nästen så du skrämde mig där. Nej, ljudet kommer inte under gång. Under uppstart höll jag fingret på fläktens centrum men trots att jag under ett par sekunder råkade få fläkten att stanna (lite för hårt tryck) så "morrade" det inte. Lade föresten upp en bild på mitt "kylsystem" ifall ni skulle vara intresserade. Bild här: Cooling | Flickr - Photo Sharing! . Jag hade faktiskt planer på någon form av dammskydd men jag fick det tyvärr inte att fungera. Måste skaffa tryckluft på burk och blåsa ren processorns kylblock.

Edit: Kontrollerade just tempen på min GPU. 40.50*C

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Nu har jag varit och skaffat trycklyft på burk (Jula) och blåst rent i lådan. Så otroligt kallt visst jag inte att en burk kunde bli men nu är kylblocket till processorn i alla fall ren från damm. Upptäckte igår (och detta har blivit tydligare idag) att det "kvittrar" lite lågt någonstans i datorn. (Försvann efter 10 minuter i drift). Vid uppstart kom också det där konstiga ljudet jag har skrivit om. Körde uteslutningsmetoden och kom fram till att det måste vara fläkten till processorn. Finns det risk att den bara lägger av helt plötsligt eller kommer ljudet (kvittret) att bli högre innan fläkten stannar?

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Kvittrar? Har du fåglar i datorn?
Menar du coil whine kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Kvittrar? Har du fåglar i datorn?
Menar du coil whine kanske?

Det skulle man kunna tro ja. Nej, skämt å sido. Det låter som ett klassiskt "slitet lager" ljud. Det varar ett par minuter och försvinner sedan. Jag är inte så bra på att lyssna efter ljud men nu är jag ganska säker på att det kommer från processorfläkten. Jag hittade ett youtube klipp med coil whine men det var inte alls samma utan för högljutt och utdraget. I min dator låter det mera som ett "kvitter". I ett senare skede kanske jag ändå måste byta fläkten men innan jag gör det vill jag ändå reda ut saken. Ni kanske tycker jag är känslig men jag tycker det är bäst att följa upp saken. Om jag trycker på fläktarna (GPU eller CPU) under drift förändras inte ljudet och det borde det väl göra om det vore fel på fläktarna? Eller? Som sagt, om ni tycker problemet är fånigt så kommentera det inte utan hjälp mig istället (eller låt bli).

Har föresten hittat en 70 mm fläkt i ett annat datorchassi som jag kan byta till om den nuvarande CPU fläkten stannar.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Hedersmedlem

Om du stannat fläktarna och ljudet fortsätter så är det ju inte dem det är fel på. Det är inte klick of death? Förstår fortfarande inte vad du menar med kvitter, om du kunde länka något så skulle jag kunna lyssna och se om jag känner igen fenomenet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Om du stannat fläktarna och ljudet fortsätter så är det ju inte dem det är fel på. Det är inte klick of death? Förstår fortfarande inte vad du menar med kvitter, om du kunde länka något så skulle jag kunna lyssna och se om jag känner igen fenomenet.

Nej, jag kan inte länka men gör så här. Tänk dig att dig att du tar en plåt eller en bit trä och borrar ett hål i den. Om borren inte är 100% rak eller har andra problem så kommer det att låta just som jag menar. Kanske lite högre men i princip. "klick of death" låter mera som ett snabbt klickande (har sett video) och det är inte alls likt. Dessutom kommer inte ljudet från den plats där hårddiskarna sitter.

Dessutom, och det här glömde jag att nämna, är det så att jag har klippt av ändarna på buntband som jag använder i datorn. Ett av dessa bitar, ca 3 cm lång, försvann spårlöst och jag kunde inte hitta den igen. Jag tror inte det har med saken att göra men i alla fall.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem

Hej igen.

Jag har lyckats bota "kvittret" men det slumpmässiga "brummandet" vid uppstart är fortfarande kvar. Ljudet uppstår vid varannan uppstart eller så. Jag har felsökt så här:
1. Gammal hårddisk kopplades bort
2. Chassifläkten kopplades bort
3. Processorfläkten byttes (80X80 fläkt (!) )
Dessutom har jag talat med butiken som bytte hårddisk och de hävdar att det inte kan vara den

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone