Permalänk

Amiga på en "vanlig" dator?

Hej

Jag undrar om man kan köra AmigaOS på en helt vanlig hemPC utan några större problem.
Typ AOS4.1 eller nått, läste att det uppdaterades senast förra året eller tidigt detta år?

Vart får man tag på det i sånna fall, har sökt runt lite men det finns ingenting om det förutom lite på wiki.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

du måste nog emulera det om du vill ha det fungerande på en vanlig PC ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Aaaw Säkert?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Japp emulera, men det går bra, finns tex Amiga forever som är ett helt färdigt paket
har också sett nått mer paket, som jag testkörde för nått år sen, minns dock inte var jag hitta det

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Men jag vill ju köra Dualboot
Får ta och kolla in Emulator först då.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Vore ju underbart att dualboota en gammal Workbench 1.3... Tar ju inte så mycket plats. Hela OS:et kom på en 720Kb floppy disk..

Permalänk
Medlem

Köra Amiga native på ett x86 system går inte, emulera är ända möjligheten, tyvär så måste man ha en gammal power PC burk om native ska vara möjligt, men en snabb modern intel CPU gör nog att Amiga går snabbare än någonsin jämfört med gamla burkar

Men har kört OS 3,9 med extra lull lull på min burk, som emulerat picasa grafikort m.m
det hela blev ungefär lika snyggt som windows 7 faktiskt.

Det jag körde var inte amiga forever, utan nått gratisalternativ som utöka standard amiga OS 3,9 med speciellt snyggare utseende, dock kommer inte ihåg var detta fanns

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Hej

Jag undrar om man kan köra AmigaOS på en helt vanlig hemPC utan några större problem.
Typ AOS4.1 eller nått, läste att det uppdaterades senast förra året eller tidigt detta år?

Vart får man tag på det i sånna fall, har sökt runt lite men det finns ingenting om det förutom lite på wiki.

AROS.

AROS Research Operating System

AROS Research Operating System - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem

Icaros (en distro som använder Aros) ska klara köra Workbench-program samt starta Amiga-spel etc direkt från ADF-filer etc, du kommer behöva en rom-fil från en amiga för att köra ADF-filer.
Har dock aldrig testat Icaros, men blev lite nyfiken så jag tankar det nu för att testa i VirtualBox.

Icaros Desktop

Permalänk
Avstängd

Du kan använda emulator WinUAE för windows, eller UAE för unix. Du måste ha Amiga rom filer, annars funkar det inte. Det svåra är att få tag på ROM filer (och kanske Workbench filer), leta lite så kanske du hittar dem.

Jag har provat WinUAE och det funkade skitbra. Allt funkade perfekt, ljud, grafik, rubbet. Vissa spel funkar bara till en viss ROM version, så man bör ha flera olika ROM versioner att testa med.

Jag förstår inte varför du vil lköra dual boot, det är ju bara meckigt. Det enklaste är att emulera. Det går snabbare än vanliga Amiga datorer, och du kan välja vilken Amiga du vill emulera: A1200, A500, etc. Ska det vara AGA kretsar, etc. Prova först WinUAE och se om det funkar för dina krav.