Permalänk
Inaktiv

kyl?

hej, tänkte fråga om nån har en aning om kylaren i en usb kyl skulle klara sig utan kylflänsen och fläkten?

tänkte annars ta ut kylplattan och bara driva den via usb som jag sedan gör rent och täcker med tunn plast.

tanken med det hela är att det ska gå att tvätta av den någorlunda för tänkt att den ska placeras i snusdosan och kyla ner snuset på dh:) då det är väldigt äckligt med snus på 40graders värme

så nå vad tror ni kommer det funka eller kommer skiten bli för varm?
kan lägga till att plattan är en fyrkantig sak som ser ut som toppen på en cpu fast runt hela.

Permalänk

Nu kan jag ha helt fel så någon får väl rätta mig om så är fallet. Men jag antar att det sitter ett peltierelement i en sån kyl och de blir kalla på ena sidan och varma på andra så utan kylfläns o fläkt kommer den antagligen dö. Alternativt kommer inte snuset bli speciellt kallt då den kommer både värma o kyla snusen samtidigt, den genererar antagligen mer värme än kyla också. Men det här är bara mina funderingar utan att egentligen veta något om vad jag pratar om.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liorcifer:

Nu kan jag ha helt fel så någon får väl rätta mig om så är fallet. Men jag antar att det sitter ett peltierelement i en sån kyl och de blir kalla på ena sidan och varma på andra så utan kylfläns o fläkt kommer den antagligen dö. Alternativt kommer inte snuset bli speciellt kallt då den kommer både värma o kyla snusen samtidigt, den genererar antagligen mer värme än kyla också. Men det här är bara mina funderingar utan att egentligen veta något om vad jag pratar om.

jo du har helt rätt. den blir varm på ena o kall på ena:).. tänkte just därför använda mig utav en dosa och ''bygga'' in kylaren där med den varma sidan upp utanför dosan.. kan det möjligtvis fungera eller kommer den dö trots det?. skulle gärna vilja slippa kylflänsen:(.. men kan man kanske ta en liten fläns och en liten fläkt? kanske från nån gammal brygga?:).. flänsen nu är ju bra stor

Permalänk

Går det på nått sätt att få reda på hur kraftigt elementet är? Vet man hur mycket värme den genererar så borde det ju gå att gissa sig till vad det behövs för kylning. Är det inte allt för mycket kanske den klarar sig men personligen skulle jag nog inte pröva utan någon form av kylning på den.

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk

Kan du inte bara ha snuset i kylen?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

Snuset får väl plats i kylen? Är det inte vad annonserna skryter med? Kyl din cola eller snus?

Flänsen och fläkten sitter där av en anledning såklart. Det är ett peltierelement som behöver kylning av den varma sidan. En fläkt låter visserligen lite overkill, men så är det säkert en billig skitkonstruktion också. Peltiern kan inte dra mer än 2,5 watt (USB 5V 500mA), förmodligen lite mindre eftersom fläkten också måste ha ström. Tar du loss peltiern så borde ju flänsen följa med. Kanske kyler konstruktionen bättre om du tar bort peltiern och fläkten. Den (flänsen) kanske är rätt instängd nu?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MBY:

Snuset får väl plats i kylen? Är det inte vad annonserna skryter med? Kyl din cola eller snus?

Flänsen och fläkten sitter där av en anledning såklart. Det är ett peltierelement som behöver kylning av den varma sidan. En fläkt låter visserligen lite overkill, men så är det säkert en billig skitkonstruktion också. Peltiern kan inte dra mer än 2,5 watt (USB 5V 500mA), förmodligen lite mindre eftersom fläkten också måste ha ström. Tar du loss peltiern så borde ju flänsen följa med. Kanske kyler konstruktionen bättre om du tar bort peltiern och fläkten. Den (flänsen) kanske är rätt instängd nu?

räkna inte med för mkt nu om dessa usbkylare:P den kyler max ner en dosa. och det är den i botten om kylningen.. annars är ''kylskåpet'' i rumstemp..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anton_mjor:

Kan du inte bara ha snuset i kylen?

ska ju till dh och där har jag ju inte tillgång till vanlig samt att usbkylen inte kyler nånting bara plattan i botten som är kall. trots att jag isolerat och att jag väntat nån timme. så blir samma temp inuti som utanför kylen.

Permalänk
Medlem

klocka kylen som en sann sweclockare??? dra ut kabel från agget och sno kräm från 12 volts linan. sen sätter du på en gammal heatpipe kylare på peltens varma sida med en lagom diskret fläkt, får du is bildning i kylen kan du alltid sätta en fläns på kalla sidan oxå och kanske en liten fläkt som blåser runt kylan? eventuellt kan du nu öka kylens kapacitet eller ha en "öppen" kyl (lägg den så öppningen pekar uppåt)

givetvis vill vi ha en bygg logg, seså iväg och bygg nu, glöm inte bilderna

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

klocka kylen som en sann sweclockare??? dra ut kabel från agget och sno kräm från 12 volts linan. sen sätter du på en gammal heatpipe kylare på peltens varma sida med en lagom diskret fläkt, får du is bildning i kylen kan du alltid sätta en fläns på kalla sidan oxå och kanske en liten fläkt som blåser runt kylan? eventuellt kan du nu öka kylens kapacitet eller ha en "öppen" kyl (lägg den så öppningen pekar uppåt)

givetvis vill vi ha en bygg logg, seså iväg och bygg nu, glöm inte bilderna

tror dock inte den sklle klara av 12v:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon144532:

räkna inte med för mkt nu om dessa usbkylare:P den kyler max ner en dosa. och det är den i botten om kylningen.. annars är ''kylskåpet'' i rumstemp..

Men det blir ju inte bättre av att man försöker med ett fulbygge med samma hårdvara? Kylen är åtminstone ett hyggligt slutet utrymme. Om den inte kan kyla ner en snusdosa kan den än mindre kyla ner en cola (som har blodigt mycket större värmekapacitet), varpå hela projektet framstår som meningslöst. Eller har jag missuppfattat något?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144532:

tror dock inte den sklle klara av 12v:)

fet kylare så kan det gå annars får du väll "fega" och köra 7 volt

en USB kyl är inte bra någonstans och därför måste den överklockas!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

fet kylare så kan det gå annars får du väll "fega" och köra 7 volt

en USB kyl är inte bra någonstans och därför måste den överklockas!

Eller så lägger man energin på att lösa problemet (tillbaka till ritbordet med korrekt dimensionerade komponenter) istället för på att försöka bränna peltieren och snusen i värsta mythbustersstil.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.