Svart skärm med två minnen / artefakter med grafick-kortet

Permalänk

Svart skärm med två minnen / artefakter med grafick-kortet

Tjena

För två månader sedan började mitt grafik-kort få problem, visade tecken på att det överhettades när jag spelade spel. Gjorde rent kortet med tryckluft och kollade fläkten som fungerade fint, men det hjälpte inte. Till slut så började datorn frysa sig eller krascha till blue screen. Sen kom artefakterna och datorn blev oanvändbar. Installerade om Windows och fick ett nytt problem, fick bara en svart skärm när jag körde med två minnen. Med ett fungerar det helt felfritt och jag har testat med båda stickorna och dom fungerar i port 1. Nu vet jag inte om det här ska fungera men det går inte att starta med endast ett av minnena i port två "av två möjliga". Vad kan tänkas vara fel?

Artefakterna försvann när jag klocka ner minnet på grafik-kortet med RivaTuner till det lägsta 435 mhz "standard är 830 mhz" Det går inte att klocka upp det till 600 utan att dom kommer tillbaka, tydligen är det nå fel på minnet. Lång skott men jag undrar om man kan göra något åt detta. Jag har läst på att baka kortet kan funka men är tveksam till att pröva på metoden då jag inte har råd att ersätta det.

Mitt system är:

AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.9GHz
Asus M2N-XE nForce 430
DDR2 PC6400 2048MB (x2) - 4G
Radeon HD 3850 512MB GDDR3 PCI-Express

Visa signatur

Matte-Swe