Permalänk

Phenom x4 955 eller 965?

Tjena.
Jag undrar vad skillnaden är mellan dem här processorerna:

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se
AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Inet.se

Vad står "black edition" för?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som skiljer är klockfrekvensen i standardutförande. BE innebär att CPU:n har upplåst multipel, vilket gör den lite lättare att överklocka utan att belasta moderkortet.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är väl 0.2ghz vad jag vet. Black edition innebär att det är upplåst multiplier på dom vilket gör dom oerhört lättklockade. Bara vrida upp multipliern några steg och vipps.

Visa signatur

Phenom II 955 3,2ghz, M4N98TD EVO, 4gb Corsair 1600mhz, Corsair TX 550w, Sparkle GTX470, Fractal Design R2, Win7 Ultimate 64-bit.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är 3,4 - 3,2 = 0,2GHz

Black Edition har upplåst multipel vilket gör processorn överklocksvänlig.

Permalänk

Men är 965an en klockad 955? Går det att få båda processorerna lika högt klockade eller är 965:an bättre? Om man klockar de ryker garantin?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis är det så att du förlorar garantin om du har sönder processorn på grund av överklockning. Som många andra har sagt, enda som skiljer de båda processorerna är klockfrekvensen.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Skrivet av gurka2k:

Vanligtvis är det så att du förlorar garantin om du har sönder processorn på grund av överklockning. Som många andra har sagt, enda som skiljer de båda processorerna är klockfrekvensen.

Betyder det att jag kan få den på 3,2 ghz lika bra som den som ligger på 3,4? Vilken borde jag köpa och varför?

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Betyder det att jag kan få den på 3,2 ghz lika bra som den som ligger på 3,4? Vilken borde jag köpa och varför?

Det skiljer bara på klockfrekvenserna som de flesta har sagt! Du kan höja multipeln på 955BE så kan man säga att du har en 965BE istället.

Visa signatur

Surface Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

955an oc, klart

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd! Hade precis köpt mig en 955 och såg nu att det fanns en snabbare variant för exakt samma pris. Fick totalpanik

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.