Permalänk

Ugnsbakat modekort, hjälp tack

Tjenare, jag ska köra in mitt ett moderkort från en stationär dator i ugnen, jag har tagit bort cmos batteriet och processorn, och allting, men alla plastbitar då ? tex dom som knippsarna som håller ram minnet på plats, kommer inte allt det smälta ? hur ska jag göra då ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk

seriösa svar tack, hur gärna tror du att jag vill att det ska rinna ner vaniljglass på moderkortet ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Avstängd

Sådan plast brukar vara ganska värme tålig vad jag vet
brukar inte vara några som helst problem med kontakter på tex grafik kort iaf

annars, vad har du att förlora med på ett trasigt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Sorry, jag antar att jag inte är tillräckligt överklockande för att förstå varför man skulle vilja stoppa in ett moderkort i ugnen, så jag antog att det bara närmade sig midnatt en vanlig lördagkväll...
Lycka till med vad det nu är du håller på med.

trasiga kretsar kan återupplivas med hjälp av ugnsbakning.. lod osv smälter lite och kan återfå kontakten igen om nu det är problemet:D

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Proffsmoddare

Körde ett moderkort i ugnen för någon månad sen, kondensatorerna verkade ta mest stryk.
(Funkade inte efteråt heller tyvärr)

Grafikkort kanske är mer värmetåliga pga dess arbetstemp kan vara väldigt hög ibland. Körde ett skapligt nytt nvidiakort 10min @ 200 grader och det funkade klockrent efter.

Polaren har gjort likadant med sitt HD3870.

Grafikkorten tog inge stryk alls, moderkortet luktade bränt. (Dell moderkort)

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk

Är det inte bättre att lödda osv istället för att värma upp det ?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glimbrink:

Är det inte bättre att lödda osv istället för att värma upp det ?

Självklart, speciellt när man inte vet vad som är felet. Börja du så kan jag ta över när du är halvvägs.

Kändes inte så seriöst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Glimbrink:

Är det inte bättre att lödda osv istället för att värma upp det ?

Grejen är väl att man inte har någon som helst aning om var man ska börja? Vet inte ens om man kan se var det är fel. Med tanke på att det fixar sig i ugnen så är det ju inte tal om några stora lödningar..

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Yes, om moderkortet ändå är trasigt och man inte har någon garanti och man inte vet vart felet sitter så varför inte prova ugnen:D, men vet man felet så kan man ju prova löda om man vågar.

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P . Phenom 2 550BE @ x3 . OCZRPR13332G . HD6950 2GB . Corsair HX 750W 80+ .

Permalänk
Medlem

jag skrämde liv i ett AM2 kort genom att baka det i 200c i 8 minuter. inget smälte eller liknande. tog inte ens ur batteriet.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Vet inte ens om man kan se var det är fel.

Om man kan lösa problemet med ugnsbakning går det att se felet men man behöver bra ljus, ett förstoringsglas samt att man måste veta vad man letar efter. (Sprickor i lödningarna)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

enda seriösa svaret här under natten då.. sätt på folie över dom delarna som du vill skydda lite mer..visst svårt om det inte går att lägga folie runt grejjerna men men

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad från ett antal tramsinlägg. Håll er till topic

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X