Vilket gymnasium ? På webbdesign/kodning linje?

Permalänk

Vilket gymnasium ? På webbdesign/kodning linje?

Hejsan tänkte kolla ifall någon visste ett bra gymnasie med bra webbdesignlinje. Någon som gått på något bra eller kanske har kompisar som har ..

Tänkte nog senare gå på högskola IT Ingenjör, men det är inte bestämt än.
Anledningen till att jag vill på Programmering/webbdesign är för jag har börjat tröttna på skolan och vill välja nått jag verkligen gillar =). Det är bara att skriva tips på skolor i Göteborgs Området.

Obs! bor i Öckerökommun utanför GBG så helst så nära GBG som möjligt

Mvh Jonas

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

Portalens gymnasium i lidköping ska va bra var nära på att välja det men orkade inte med bussen då jag bor i skara. Och jag tror portalen finns i GBG oxå så du kan ju kolla upp lite mer om det

Permalänk
Skrivet av Blabbet:

Portalens gymnasium i lidköping ska va bra var nära på att välja det men orkade inte med bussen då jag bor i skara. Och jag tror portalen finns i GBG oxå så du kan ju kolla upp lite mer om det

Tack så mkt! har fått höra det från en kompis också Ska nog kolla upp det men ge gärna mer förslag

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

Jag kan nog rekomendera min egen skola, inte i gbg men vi finns lite överallt. Jag själv går spelutveckling och just min klass är ledande i sverige. webbdesign kurserna är awesome då jag suttit med lite då och då för det är ju bra att kunna!

LBS, Närmast för dig blir väl.. antingen: Halmstad, Kungsbacka, Borås, Trollhättan eller varberg. Ger dig så många alternativ för ja.. det är värt att pendla långt! jag själv pendlar 4-5 timmar varje dag och ja.. det är väldigt mycket värt det!!!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Jag kan nog rekomendera min egen skola, inte i gbg men vi finns lite överallt. Jag själv går spelutveckling och just min klass är ledande i sverige. webbdesign kurserna är awesome då jag suttit med lite då och då för det är ju bra att kunna!

LBS, Närmast för dig blir väl.. antingen: Halmstad, Kungsbacka, Borås, Trollhättan eller varberg. Ger dig så många alternativ för ja.. det är värt att pendla långt! jag själv pendlar 4-5 timmar varje dag och ja.. det är väldigt mycket värt det!!!

Aj, aj det sket sig direkt Mille ... Webbdesign och systemutveckling inriktningen erbjuds bara i Varberg ..
Det är för långt här ifrån .. Skit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

Aj, aj det sket sig direkt Mille ... Webbdesign och systemutveckling inriktningen erbjuds bara i Varberg ..
Det är för långt här ifrån .. Skit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

då ber jag om ursäkt. Jag går själv nere i Lund och håller ej koll på dom övriga skolorna:) bara träffat diverse människor och träffat lärare som håller i just webbdesign på någon annan skola.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Checka NTI Gymansiet i Göteborg!

Permalänk
Medlem

Kompetenta lärare är a och o, det är inte lätt att hitta. Efter det kommer nog en utbildning med matte och fysik så du kommer in på vettiga högskolor utan problem. Utvecklar i natt, prövar mobilen innan jobb... Segt att skriva såhär

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Om du ska läsa till civilingenjör är naturkunskap/teknik ett MYCKET bättre val. Då får du läsa matte A-E och Fysik A-B utan att behöva välja till extra, det är redan med i programmet. Dessutom kan du komma in på nästan vilken utbildning du vill med naturkunskap/teknik i bagaget, ifall du skulle ändra dig under gymnasietiden.
Kolla runt lite på Chalmers/KTH så ser du att du kan plocka riktigt många meritpoäng om du läser teknik eller naturvetenskap.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Portalens Gymnasium, där får man välja 2 av dessa inriktningar. Går själv där och är väldigt nöjd.

Programmering/Webbdesign - Precis det du söker!

Ingjengörsbehörighet - Fysik a och b, matte c, d och e osv

Digitalt skapande - 3D, Musik och phostoshop osv

och

IT- Kommunikation och säkerhet - Typ nätverk, säkerhet, får lära sig om virus osv...

Permalänk
Skrivet av hirsch:

Checka NTI Gymansiet i Göteborg!

Skrivet av pscs3:

Kompetenta lärare är a och o, det är inte lätt att hitta. Efter det kommer nog en utbildning med matte och fysik så du kommer in på vettiga högskolor utan problem. Utvecklar i natt, prövar mobilen innan jobb... Segt att skriva såhär

Skrivet av Bachman:

Om du ska läsa till civilingenjör är naturkunskap/teknik ett MYCKET bättre val. Då får du läsa matte A-E och Fysik A-B utan att behöva välja till extra, det är redan med i programmet. Dessutom kan du komma in på nästan vilken utbildning du vill med naturkunskap/teknik i bagaget, ifall du skulle ändra dig under gymnasietiden.
Kolla runt lite på Chalmers/KTH så ser du att du kan plocka riktigt många meritpoäng om du läser teknik eller naturvetenskap.

Skrivet av Villor:

Jag rekommenderar Portalens Gymnasium, där får man välja 2 av dessa inriktningar. Går själv där och är väldigt nöjd.

Programmering/Webbdesign - Precis det du söker!

Ingjengörsbehörighet - Fysik a och b, matte c, d och e osv

Digitalt skapande - 3D, Musik och phostoshop osv

och

IT- Kommunikation och säkerhet - Typ nätverk, säkerhet, får lära sig om virus osv...

Jag tackar för alla svar!! Ska kolla NTI och Portalen, jag är inte så förtjust i matte direkt men får väl kolla på det ändå. Skriv gärna mer tips ifall ni vill Allt är till hjälp !!

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

Jag tackar för alla svar!! Ska kolla NTI och Portalen, jag är inte så förtjust i matte direkt men får väl kolla på det ändå. Skriv gärna mer tips ifall ni vill Allt är till hjälp !!

Läs natur eller teknik och programmera på fritiden. Det man lär sig i programmeringskurser under gymnasiet får man lära sig på några veckor sedan på universitetet. Dessutom är sällan lärarna i gymnasiet vidare uppdaterade eller kompetena alls tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

Jag tackar för alla svar!! Ska kolla NTI och Portalen, jag är inte så förtjust i matte direkt men får väl kolla på det ändå. Skriv gärna mer tips ifall ni vill Allt är till hjälp !!

Då kanske det vore lämpligt att lägga ingenjörsplanerna på hyllan.

Permalänk
Medlem

Som nämnts, den programmering du lär dig i gymnasiet är verkligen bara en skrap på ytan. Om din lärare inte är kompetent nog så kommer det inte ens vara det. Jag har stött på många som gått "programmering" och sedan inte ens har några tankar om man frågar hur ett enkelt problem skulle kunna lösas.

Om vi pratar "spelprogrammering" så har jag fått uppfattningen av att folk sitter och pillar med flash och kallar sig själv "spelskapare"... Fastän en treåring kunde presterat bättre.

Jag tycker alltså att det hade varit lämpligare med matte och fysik, samt programmering på fritiden, för att komma in på valfri högskola/universitet (läs: gå NV).

Men ta dig en funderare på vad med matten det är du inte gillar? Om det är det "matematiska tänket", typ y är en funktion av x, blabla, så är det ungefär på det sättet programmering är uppbyggt. När du ser en produkt som programmerare så är det lätt hänt att man tänker iväg, modul för modul, hur produkten kunde ha byggts. Längst ner i hierarkin (grunden) är det praktiskt taget matte/mattetänk. Jag anser att man behöver det tänket för att öppna upp möjligheter att tänka kreativt och skapa lyckade program, om du inte tycker det är kul, är programmering något för dig?

Men avskräcks ej, varför inte både ha kakan och äta den? Börja läsa och skriv lite c++:
C++ Language Tutorial
Det finns även någon välkänd, öppet tillgänglig, bok om python som ska vara bra. Någon kanske kan länka den.

Gillar du vad du får av länken?

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Natur ftw

Permalänk
Medlem

Jag går teknik på ett kommunalt gymnasium och det är inget vidare... Skoltrötta lärare utan den minsta vilja att lära ut. Vill man ha betyg får man sitta inne med en hel del motivation då lärarna är helt ointresserade av att göra ämnena intressanta eller motiverande.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4