Permalänk

Hitta ett avloppsrör? Omöjligt?

Tjena är ute efter ett 140mm Avloppsrör (Diametern) Har letat runt i 3-4 byggaffärer så detta börjar kännas hopplöst just nu :^( Så någon som vet var jag kan få tag i ett sådant rör, ska vara avloppsrör liknande, ungefär 20Cm långt. Annars om det finns något i hemmet som är 140mm i diameter som man kan andvända!! Mycket tacksam för svar Annars blir det väl ut på något bygge och leta!

http://www.poolstar.se/admin/images/products/020d7c0846229266...

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Vad är det du ska göra? Har inte koll på just avloppsrör, men kul att veta vad som ska skapas ::)

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd

Ganska uppenbart att han ska göra en tunnel till 140mm fläktar
Vad är det för diameter på ett stuprör, det kanske skulle funka, annars kanske dessa har något som passar Akryl, Plexiglas skivor och rör scrolla ner en bit på sidan.

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Ganska uppenbart att han ska göra en tunnel till 140mm fläktar
Vad är det för diameter på ett stuprör, det kanske skulle funka, annars kanske dessa har något som passar Akryl, Plexiglas skivor och rör scrolla ner en bit på sidan.

Jajaja jag är lite trögfattad xD

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddechr:

Tjena är ute efter ett 140mm Avloppsrör (Diametern) Har letat runt i 3-4 byggaffärer så detta börjar kännas hopplöst just nu :^( Så någon som vet var jag kan få tag i ett sådant rör, ska vara avloppsrör liknande, ungefär 20Cm långt. Annars om det finns något i hemmet som är 140mm i diameter som man kan andvända!! Mycket tacksam för svar Annars blir det väl ut på något bygge och leta!

http://www.poolstar.se/admin/images/products/020d7c0846229266...

Det mest logiska stället som har avloppsrör är väl ändå VVS butiker och rörpulare.

Permalänk
Medlem

Alla bygghandlar i Sverige har det.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

Eller så ger du dig iväg till nån lokal bonde-affär, där bönder handlar, bönder vet alltid var man ska få tag på såna där saker märkligt nog har jag märkt
Finns fler alternativ, järnaffär,även som ovan nämndes VVS o s v

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Är det inner- eller ytterdiameter som ska vara 140mm?

Det finns 160mm markavloppsrör som har en innerdiameter på ca 149mm om det är nära nog.

Permalänk

Trodde tråden handlade om att hitta ett rör under marken

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Trodde tråden handlade om att hitta ett rör under marken

hahahahaa.. är du riktigt vaken

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Skrivet av Tommie_l:

hahahahaa.. är du riktigt vaken


Nja avloppsrör brukar vara undermarken för det mesta eller i källare.

Dock så ploppade det väl upp i huvudet att en jobbarkompis letade avlopps rör på sin tomt för inte så länge sen.

Vill man hitta ett rör under marken så kan man mäta fram det med instrument som antagligen avlopps firman/kommunen har på sin ort eller ett Elföretag. de brukar ha instrument som kan söka sig fram till sånt. annars så kan man köra in ett rensband och mäta fram det på det sättet.

Lite off iofs

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Trodde tråden handlade om att hitta ett rör under marken

Tänkte samma sak

Permalänk
Avstängd

=-FULLMOON=- du tänkte nog lite som jag, med en rubrik som hitta avlopsrör så tänkte jag på om han renovera hemma och hade funderingar på vart dom kunde vara gömda!

Permalänk
Skrivet av Frysern:

Är det inner- eller ytterdiameter som ska vara 140mm?

Det finns 160mm markavloppsrör som har en innerdiameter på ca 149mm om det är nära nog.

Ytterdiameter, 140mm innerdiameter 135-140,

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Utdrag ur Norsk Standard

Hela röret skall tillverkas av ett långt hål, omgivet av stål, betong plast centrerat omkring kärnan av hålet.
Hela röret måste bestå av hål i hela dess längd. Hålet skall dessutom vara lika långt som röret.
Inre diametern får inte vara större än yttre diametern eftersom hålet då blir liggande på utsidan.

Hela röret skall innehålla enbart hål så att vatten eller andra media kan flyta fritt.
Långa rör skall märkas "Långa rör" så att man lätt kan se om det är långa eller korta rör.
Extra långa rör skall märkas "Extra långa rör" även på mitten så att inspektören slipper gå till någon av ändarna för att se om det är långt, kort eller extra långt rör om han/hon skulle råka ankomma till mitten av röret.

När rörböjar i 30, 45 eller 90 grader beställs måste det anges om det skall vara vänstereller högersvängda böjar. Rörgatan riskerar annars att svänga fel vid installationen.
På lodräta rör måste flödesriktningarna anges. Annars riskerar mediet i röret att "krocka" eller rinna fel väg.
Gängade rörkopplingar måste vara av vänstereller högergängad typ, aldrig blandat! Om man blandar skruvas ju den ena på när den andra skruvas av.

freddechr: 140mm utvändigt och 140mm invändigt? låter som Norska avloppsrör det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Utdrag ur Norsk Standard

Hela röret skall tillverkas av ett långt hål, omgivet av stål, betong plast centrerat omkring kärnan av hålet.
Hela röret måste bestå av hål i hela dess längd. Hålet skall dessutom vara lika långt som röret.
Inre diametern får inte vara större än yttre diametern eftersom hålet då blir liggande på utsidan.

Hela röret skall innehålla enbart hål så att vatten eller andra media kan flyta fritt.
Långa rör skall märkas "Långa rör" så att man lätt kan se om det är långa eller korta rör.
Extra långa rör skall märkas "Extra långa rör" även på mitten så att inspektören slipper gå till någon av ändarna för att se om det är långt, kort eller extra långt rör om han/hon skulle råka ankomma till mitten av röret.

När rörböjar i 30, 45 eller 90 grader beställs måste det anges om det skall vara vänstereller högersvängda böjar. Rörgatan riskerar annars att svänga fel vid installationen.
På lodräta rör måste flödesriktningarna anges. Annars riskerar mediet i röret att "krocka" eller rinna fel väg.
Gängade rörkopplingar måste vara av vänstereller högergängad typ, aldrig blandat! Om man blandar skruvas ju den ena på när den andra skruvas av.

freddechr: 140mm utvändigt och 140mm invändigt? låter som Norska avloppsrör det

135-140 sa aldrig att innerdiametern skulle vara 140mm, dock ej mindre än 135.

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Sverige är extremt standardiserat, mest till fördel. Numera finns det 110, 160 och 200mm ytterdiameter på mark-avloppsrör (orangea). Inomhus 50, 75 och 110mm (gråa, UV-beständiga). Vill du ha annat, får du möjligen leta ventilationsrör men om det finns i rätt diameter vet jag ej.
I nuvarande huset har jag t ex en del av gammal standard som var 90mm, så det har ändrats genom åren. Precis om t ex färger för fas/nolla/skyddsjord gällande el. Jag har vissa delar rött för skyddsjord där det alltid idag (och sedan länge) används gul/grön.

VVS | värme | badrum | blandare | pumpar | avlopp | rör | värmepumpar | golvvärme | Rinkaby Rör Bland de bästa och billigaste, enligt min erfarenhet. Ibland en tredjedel eller mindre av lokala butikens priser, för exakt samma produkt/märke. VVS-branschen är en kvarleva från vikingatiden prismässigt. Vem vet, kanske det dyker upp en hantverkare som lever av groteska påslag och slumpar sina timpriser, så kan vi får ett flamewar á la ATi/AMD vs. nVidia.

Senast var jag tvungen att handla en ventil av lokala VVS-butiken: 385kr. RR tog 110kr. För exakt samma märke. Tänk på det när ni handlar datorprylar efter kronan, eller undrar varför hyran är onödigt hög.

Missade ord
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Ett tips ts: Du kan ju kolla i matvaru affärerna om dom säljer något i burkar som har den diameter som du är ute efter, bara att äta upp innehållet och börja skära

Permalänk
Skrivet av 1kolli:

Ett tips ts: Du kan ju kolla i matvaru affärerna om dom säljer något i burkar som har den diameter som du är ute efter, bara att äta upp innehållet och börja skära

Tack! Ska gå och kolla

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk
Medlem

Gå till en plåtslagare dom fixar det för tårtpengar

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MCRJ:

Gå till en plåtslagare dom fixar det för tårtpengar

Men fäster glasfiber spackel på plåt osv då?

Visa signatur

CITERA!!!!!

Permalänk

Gå till bauhaus, byggmax osv, dom har garanterat rör. Skulle nog tro plast är bästa om du ska skapa någon slags vindtunnel, antar att vibrationer går över lättare i metallrör. Det är ju mycket tunnare också så. Så ett tjockare plaströr är nog att föredra. Sen vet jag inte hur det är med det statiska i det dock.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ventilationsrör som är typ avloppsrör (främst PVC) men antistatiska, så att damm inte ska fastna på insidan. Viktigare än man tror vid stora luftflöden och längder, därför finns dem.

Standarddimensionerna som finns kommer du dock aldrig ifrån, hur mycket än folk spekulerar på sweclockers.

Plåtslagare var en bra idé om du vill ha valfri dimension. Billigt har jag däremot aldrig upplevt att det är hos någon hantverkare, vilket slag det än må vara.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt limma och måla röret så bör du vara noga med vilken plast det är på röret du köper. De allra flesta avloppsrör i byggvaruhusen är tillverkade av Polyeten ("PE", "HDPE" , "PEX", siffra 2) -- och det tar inte färg eller lim särskilt bra. Polypropylen ("PP", siffra 5) är inte mycket bättre. Även rör som kallar "ABS-rör" kan faktiskt vara tillverkade av PE eller PP och inte ABS.
Detta har jag fått lära mig den hårda vägen ...
Dekaler och tejp kan däremot funka bra på dessa slags plaster.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.