Permalänk
Medlem

Fästa moderkort, hur?

Hej jag undrar hur jag ska kunna skruva fast ett moderkort i denna?

vad behöver jag? vart kan man köpa det? Jag har försökt hitta lite större distanser och muttrar än de man vanligtvis använder men hittar ingenting. Tack för svar!

MvH Wolot

-Uppdatering-

Jag löste problemet genom att borra hål och skruva ner distanserna så att de gängade sig själva. Efter att jag hade skruvat ner distanserna var det några som inte satt helt fast så jag duttade lite två exponents lim på baksidan. Resultatet blev riktigt bra förutom en av distanserna som blev sne men det spelade ingen större roll. Här kommer bilderna:

Gängat och klart!

Limmat på baksidan

Mera lim!

Det lilla misslyckandet....

Permalänk
Medlem

vad är det för chassie?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Distanser och en borrmaskin.
Gör du hålen så pass små att du måste ta i för att få in dem så kommer de vara "självgängande".

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Ser ut som du får göra egna hål att använnda...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

vad är det för chassie?

Det är en gammal VHS-spelare som jag tagit jag har plockat ut och ska bygga en HTPC av.

Finns det inga muttrar till distanser?

Permalänk
Medlem

muttrar nä, brukar alltid bara skruva fast dom i moderkortsplåten, funkar det inte som tidigare sagts med att göra ett lite mindre mål sen gänga skruven själv så får du köpa en sats på Classe/biltema osv där du gör gängor själv förutsatt att det finns så små grejer eftersom hålen ska vara väldigt små.

Permalänk

Gör som jag gjorde på ett 'chassi' här.

märk ut var hålen sitter (alt dra ut en pappersmall från internet, om du har tillräckligt stor skrivare som evt klarar A3)
Sen borrar du hål som är precis under i tjocklek än vad distanserna är. sen skruvar du abra i de och sen tar du vinkelslipen och drar bort evt överflöd som sticker ut på undersidan om det behövs.

Klart.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Alt. ta moderkortsplåten från ett uttjänt chassi och fäst där i. Bör gå att hitta ett på tippen om du inte har något liggandes.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att limma dit distanserna med epoxy lim (tvåkomponent). Har själv gjort det på två egna byggen. Om du gängar dem i plåten utan gängtapp brukar gängorna i distansen gå av, eller så hamnar den snett. Talar av egen erfarenhet.

Gör såhär. Lägg moderkortet på plåten. Ta en tuschpenna och dutta genom hålen där du vill ha distanserna. Skruva fast distanserna i moderkortet så de sitter där du vill ha dem. Blanda en ordentlig satts med lim som räcker till alla distanserna. Var noggrann med blandningen av epoxy, för bästa hållbarhet. Kladda på en ordentlig klick ovanför varje tusch-penne-avtryck. När jag säger ordentlig så ska det vara en bra klick, en tesked räcker bra. Om den flyter ut kan du vänta någon minut så blir epoxyn fastare.

Glöm inte tvätta av moderkortet med t-röd eller liknande innan du limmar. Är det väldigt blankt kan du ta ett sandpapper och rugga upp utan där du ska limma.

Lycka till, hur du nu än gör, och glöm inte posta bilder på resultatet!

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Det blir att borra små hål och skruva in distanserna. Jag kommer troligtvis att lägga upp resultatet senare när hela lådan är klar om folk är intresserade, så håll utkik!

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Mitt förslag är att limma dit distanserna med epoxy lim (tvåkomponent). Har själv gjort det på två egna byggen. Om du gängar dem i plåten utan gängtapp brukar gängorna i distansen gå av, eller så hamnar den snett. Talar av egen erfarenhet.

Gör såhär. Lägg moderkortet på plåten. Ta en tuschpenna och dutta genom hålen där du vill ha distanserna. Skruva fast distanserna i moderkortet så de sitter där du vill ha dem. Blanda en ordentlig satts med lim som räcker till alla distanserna. Var noggrann med blandningen av epoxy, för bästa hållbarhet. Kladda på en ordentlig klick ovanför varje tusch-penne-avtryck. När jag säger ordentlig så ska det vara en bra klick, en tesked räcker bra. Om den flyter ut kan du vänta någon minut så blir epoxyn fastare.

Glöm inte tvätta av moderkortet med t-röd eller liknande innan du limmar. Är det väldigt blankt kan du ta ett sandpapper och rugga upp utan där du ska limma.

Lycka till, hur du nu än gör, och glöm inte posta bilder på resultatet!

Jag kommer testa att gänga i plåten först och om det blir dåligt så kör jag på limmet istället Bilder kommer!

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolot:

Jag kommer testa att gänga i plåten först och om det blir dåligt så kör jag på limmet istället Bilder kommer!

Tack för svar!

Eller gör både och. Då lär det nog f*n sitta.